Mutatjuk, hogyan tududod kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás.
A SEO ára
A legtöbb kisebb cég tulajdonosának választania kell, hogy tehetséges értékesítőket alkalmaz, vagy inkább különféle offline és online csatornákba fekteti inkább marketinges költségkeretét. Ez utóbbi esetben a lehetőségek listája meglehetősen hosszú, ami igencsak megnehezítheti a választást. Van azonban egyetlen online marketingmódszer, ami egyetlen stratégiából sem hiányozhat – ez a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO.
Az alábbiakban megismerkedhetsz a SEO fogalmával, illetve arról is tájékozódhatsz, hogy hogyan térülnek majd meg a keresőoptimalizálásba fektetett összegeid.
Ha nem csak az elméletre vagy kíváncsi, inkább egy esettanulmányt olvasgatnál gyakoralti tapasztalatokkal és konkrét számokkal, akkor kattints IDE!
Mi az a SEO?
A SEO (search engine optimization), vagyis a keresőoptimalizálás az online marketing egyik legelterjedtebb formája. Célja, hogy egy webhely tartalmai minél magasabb pozíciókban jelenjenek meg a Google és más keresőmotorok találatai között, valahányszor az emberek valami relevánsra keresnek rá ezekkel az eszközökkel.
Röviden: a SEO segít, hogy minél többen találjanak rá márkádra a Google-on keresztül.
Miért éri meg a SEO-val foglalkozni?
A SparkToro 2018-ban végzett felmérése alapján a Google az internet legnagyobb forgalomforrása. Ez azt jelenti, hogy többen jutnak el különféle webhelyekre a Google-on keresztül, mint más platformokról (Facebook stb.)
Ez már önmagában jó ok arra, hogy miért éri meg a SEO-val foglalkozni, hiszen ez a forgalom új érdeklődőket és ügyfeleket jelent majd márkád számára.
Íme néhány további meggyőző statisztika a keresőoptimalizálás szerepéről:
- Az online marketingesek 72%-a a tartalommarketinget tekinti a leghatékonyabb SEO taktikájának.
- Az emberek 81%-a végez online keresést, egy nagyobb vásárlás előtt.
- A fogyasztók 47%-a olvas el 3-5 tartalmat egy cégtől, mielőtt felvennék a kapcsolatot a cég egyik értékesítőjével.
- A keresőmotorokból érkező forgalomnak 14,6%-os konverziós aránya van. Ezzel szemben a hideghívásoknál és más outbound taktikáknál ez az arány 1,7%.
- A helyalapú mobilos keresések 78%-a offline vásárlásban végződik.
Források: Hubspot, Breezy Hill marketing, NewsCred, Search Engine Land.
Hogy lehet kiszámítani a SEO megtérülését?
„Szóval jól hangzik ez a keresőoptimalizálás dolog, de hogyan indokolhatom meg a költségeit?”
Ez egy jogos kérdés, azonban fontos, hogy a SEO-ra ne költségként, hanem befektetésként gondolj, hiszen képes akár sokszorosan is megtérülni.
Attól függően, hogy egy marketingügynökséget bízol meg vele, vagy a cég saját erőforrásaiból próbálod kivitelezni, a SEO ára sokban különbözhet két megoldás között (ráadásul nem is minden ügynökség kér árazza ugyan úgy a szolgáltatásait).
Ezekre az árakra lejjebb bővebben is rátérünk majd, előbb azonban fontos, hogy beszéljünk egy kicsit a SEO értékéről, és hogy hogyan segíthet a keresőoptimalizálás az értékesítések fellendítésében.
Egy kulcsszó SEO megtérülése
A legegyszerűbben egy példán keresztül lehet szemléltetni a SEO megtérülését (azaz a SEO ROI-t).
Tegyük fel, hogy elsőként szeretnél rangsorolni (megjelenni) a „használt okostelefon eladó” kulcsszóra. Erre a kifejezésre havonta 1000 fő keres rá.
Ha sikerül elsőként rangsorolnod erre a lekérdezésre (aminek mondjuk 30%-os átkattintási aránya van), akkor ez durván 300 minősített (érdeklődő) látogatót jelent majd webhelyed számára.
Ha webhelyed konverziós aránya 1% (tehát ezen látogatók 1%-át tudod ügyféllé átalakítani), akkor ez a kulcsszó 10 naponta egy új ügyfelet jelent majd számodra, vagyis évente nagyjából 36-ot.
Ha viszont hozzáadod azt a további 4 200 keresőt, akik a kifejezés valamely variációját írták be, akkor jóval nagyobb lehetséges forgalomra számíthatsz. Ha az ilyen variációknak csak a felére sikerül elsőként rangsorolnod, az évente további ~66 ügyfelet jelent majd.
Gondolj bele, hogy mekkora bevételt hozhat neked ez a nagyjából 100 extra ügyfél éves szinten.
A SEO megtérülése a fizetett keresésekkel szemben
Sok cég előszeretettel fektet google ads hirdetésekbe, és általában ők azok, akik nem biztosak benne, hogy megérné-e ezen összegek egy részét a SEO-ra fordítani.
A Google Ads nagyon is hasznos lehet, de nézzük meg közelebbről az ügyfélszerzés folyamatát ezen a két csatornán.
Ha a fent említett „használt okostelefon eladó” kulcsszóra szeretnél ajánlatot tenni a Google Ads felületén, akkor durván 1000 Ft-ot kellen fizetned a Google-nak, valahányszor valaki rákattint a hirdetésedre. Ha azt feltételezzük, hogy ennek a kulcsszónak 1,9%-os átkattintási aránya van, akkor havonta 19 új látogatót jelentenek webhelyed számára.
Ha webhelyed konverziós aránya 1%, akkor 5 hónapig kellene futtatnod ezt a hirdetést, hogy egyetlen új vásárlót szerezz vele. Mindent összevetve egy ügyfél megszerzése 100 000 forintodba kerülne.
A Google Ads egy remek választás azoknak a cégeknek, amik még csak most építik ki online jelenlétüket, és még nem indult be a SEO-juk. Azonban a keresőoptimalizálás sokkal jobban megtérül majd az idő múlásával, ezért egy sokkal észszerűbb hosszútávú befektetés.
Mikor kezd el megtérülni a SEO?
Az egyik leggyakoribb kérdés a SEO-val kapcsolatban, hogy mikortól kezd el megtérülni – hogy mikortól láthatók az eredményei.
A SEO exponenciális növekedést kínál, méghozzá hosszútávon. Előfordulhat tehát, hogy akár 3-6 hónapra is szüksége lehet, hogy igazán látványos eredményeket hozzon. Azonban, ha egyszer lendületet szerez, onnantól felgyorsulnak az események.
Fontos továbbá észben tartani, hogy a SEO eredményei nem egyik napról a másikra válnak láthatóvá. A dolgok általában lassan indulnak be, ezért gyakran csak úgy lehet érdemleges változásokat kimutatni, ha az ember néhány hónap elteltével veti össze eredményeit a kezdeti teljesítményével.
A SEO tehát türelemjáték, és azok számára ideális, akik nem csak 1-2 hónapig szeretnének relevánsak maradni, hanem sokkal tovább akarják birtokolni a keresőtalálati oldalak előkelőbb pozícióit.