Mi az a search engine optimization? Search engine optimization definíció, Search engine optimization működése, Search engine opt

Search engine optimization

Search engine optimization

search engine optimization

A search engine optimization definíciója

A search engine optimization (vagy search engine optimisation, röviden „SEO”, magyarul „keresőoptimalizálás) az online marketing egyik ágazata, amelynek célja több organikus forgalmat szerezni egy webhely számára. A search engine optimization ehhez igyekszik fellelhetőbbé tenni a webhelyeket a Google és más keresőmotorok találatai között.

 

A keresőmotorok működése

A Google és más keresőmotorok összetett algoritmusokat használnak az internetes tartalmak rendszerezésére és rangsorolására. A rangsorolás az a folyamat, amely során egy keresőmotor eldönti, hogy milyen sorrendben jelenítse meg a találatokat a kereső felhasználók számára. A Google és más keresőmotorok ehhez számos szempontot vesznek figyelembe.

A keresőmotorok elsődleges célja a lehető legjobb találatokat biztosítani a felhasználók számára, hogy azok minél gyakrabban használják őket, ha keresni szeretnének valamit az interneten.

Neked, mint tartalomkészítőnek vagy marketingesnek úgynevezett kulcsszavakat kell használnod ehhez. A kulcsszavak azok a szavak és kifejezések, amelyeket a felhasználók begépelnek a keresőmotorokba.

Az ideális kulcsszavak kapcsolódnak cégedhez vagy annak kínálatához, illetve megfelelő keresési aránnyal rendelkeznek (tehát elég keresettek ahhoz, hogy megérje tartalmakat készíteni hozzájuk).

Ezeket a kulcsszavakat aztán egy jól átgondolt stratégia alapján kell elhelyezned tartalmadban – a kulcsszavak „halmozása” manapság egy elavult, sőt, a SEO szemszögéből káros technika, amit kerülni kell.
    

A Google működése

A search engine optimization, azaz a keresőoptimalizálás elsődleges célja minél jobban rangsorolni a Google találatai között.

A Google három fő lépésben rangsorolja az internetes tartalmakat:

1.    Feltérképezés: A Google úgynevezett „robotokat” használ az internet feltérképezésére. Ezek a robotok a tartalmakat összekötő hivatkozásokon keresztül navigálnak a webhelyek és weboldalak között. Ahhoz tehát, hogy egy tartalom feltérképezhető legyen, hivatkozások kell mutassanak rá más, korábban feltérképezett tartalmakról.

2.    Indexelés: Amikor a Google egy számára új URL címre érkezik, akkor ellenőrzi, hogy miről szól az adott tartalom, majd hozzáadja azt indexéhez. Az index lényegében egy olyan adatbázis, ami a korábban feltérképezett tartalmakat tárolja. Ha a Google robotjai egy olyan tartalomra érkeznek, amit korábban indexeltek, akkor a legfrissebb verzióra cserélik azt az indexben.

3.    Felszolgálás: Amikor valaki rákeres valamire a Google-ban, akkor a Google az indexből válogatja össze és rendezi sorba (rangsorolja) a legjobb találatokat a beírt keresésre.

Habár más keresőmotorok is léteznek, a Google messze a legnépszerűbb ezek közül, ezért első sorban erre érdemes optimalizálnod tartalmaidat. A Google-re optimalizált tartalmak továbbá általában más keresőmotorokon is jól teljesítenek majd, hiszen a legtöbb keresőmotor hasonló elvek alapján rangsorolja a tartalmakat (kulcsszavak, visszahivatkozások stb.)

 

A Google algoritmusa

A „Google algoritmusa” alatt azt folyamatot értjük, amellyel a Google a tartalmak rangsorolását végzi. A keresőóriás ehhez számos úgynevezett rangsorolási szempontot vesz figyelembe.

A Google algoritmusa több, mint két évtizede lépett működésbe, és ez idő alatt rengeteget fejlődött. Manapság például már nyelvi modelleket is alkalmaz a keresések és a mögöttük álló szándék értelmezéséhez.

Valószínűleg még a Google-nak sincs olyan alkalmazottja, aki az összes rangsorolási szempontot fel tudná sorolni. Ez nem meglepő, elvégre ezzel az algoritmussal vált a Google a világ legnépszerűbb keresőmotorjává.

Annyi azonban bizonyos, hogy a Google különösen fontosnak tartja az alábbi területeket, ha a találatok rangsorolásáról van szó:

•    Relevancia: A Google algoritmusa megvizsgálja, hogy tartalmad témája kapcsolódik-e ahhoz, amit a felhasználó keres. Nagyon fontos az on-page keresőoptimalizálás, hiszen a keresőmotor releváns tartalmakat szeretne felsorolni a felhasználók kereséseire.
•    Keresőszándék: Milyen szándék áll a felhasználó keresése mögött, és passzol-e tartalmad ehhez a szándékhoz? Itt többek között a fogalmazás, a szinonimák használata, illetve a tartalom frissessége számít.
•    Minőség: Attól, hogy egy tartalom kapcsolódik a felhasználó kereséséhez, és a szándék alapján is ideális találatnak tűnik még nem feltétlenül számít jó minőségűnek. A Google ehhez többféle tényezőt is megvizsgál, amelyek kiléte a mai napig vita tárgyát képezik a SEO szakemberek köreiben.

 

Miért fontos a search engine optimization?

A search engine optimization legfőbb haszna, hogy láthatóbáb teszi cégedet az interneten, egész pontosan a legnépszerűbb keresőmotorok találatai között.

Habár a láthatósághoz a fizetett hirdetések és a közösségi média marketing is hozzájárulnak, a megfelelően végzett keresőoptimalizálás hosszútávon kínál értékes forgalmat webhelyed számára.

Ha rendszeresen jó minőségű tartalmakat készítesz azokban a témákban, amik érdeklik ideális ügyfeleidet, és ezek a tartalmak választ is adnak legfontosabb kérdéseikre, akkor a keresőmotorok egyre többször helyeznek majd a legmagasabb találatok közé.

Minél többször látják márkád nevét az emberek ezekben az előkelő pozíciókban, annál határozottabban tudatosul majd bennük, hogy egy megbízható, hiteles forrást kínálsz nekik az adott szakterületen, és bátran fordulhatnak hozzád problémáikkal.

A search engine optimization tehát nem csak fellelhetőbbé teheti cégedet, hanem több érdeklődőt és lehetséges ügyfelet is szerezhetsz vele.

 

A search engine optimization területei

On-page search engine optimization

Az on-page keresőoptimalizálás a weboldalak tartalmainak elkészítésére és optimalizálására utal. Gyakori on-page tényezők többek között:
•    Kulsszavak: Az optimalizált tartalmak elkészítéséhez először is kulcsszavakra lesz szükséged, amelyeket kulcsszókutatással fedezhetsz fel. Mint fentebb olvashattad, a kulcsszavak azok a kifejezések, amelyekre a felhasználók rákeresnek, amikor találni szeretnének valamit az interneten. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása elengedhetetlen ahhoz, hogy tartalmaid ideális ügyfeleid számára jelenhessenek meg a találatok között.
•    Tartalmak: Az elsődleges és a hozzá kapcsolódó kulcsszavak kiválasztása után olyan tartalmat kell készítened, amelyik passzol ideális ügyfeleid keresőszándékához. Ha szeretnéd megállapítani egy-egy kulcsszó keresőszándékát, akkor szimplán csak keress rá arra a Google-ban, és nézd meg, hogy milyen jellegű tartalmak jelennek meg a legelőkelőbb találati pozíciókban. A Google szerint az ilyen tartalmak érdemlik az első helyeket, ezért érdemes lesz neked is hasonló jellegű tartalmakat készítened az adott keresőszándék megcélzásához.
•    Belső hivatkozások: A Google és más keresőmotorok a hivatkozásokon keresztül találnak rá az új tartalmakra, azonban arra is használják őket, hogy megállapítsák a tartalmak közötti kapcsolatokat. A hivatkozások afféle „bizalmi szavazatok” a Google szemében, ezért segíthet, ha tekintélyesebb oldalaidról hivatkozol azokra az oldalaidra, amik némi segítségre szorulnak rangsorolás terén. Ügyelj persze rá, hogy ezek a tartalmak valóban kapcsolódjanak is egymáshoz.

 

Off-page search engine optimization

Az off-page keresőoptimalizálás azokat a módszereket foglalja magába, amelyeket nem közvetlenül webhelyeden alkalmazol a rangsorolás javítására. Ezek a módszerek segítenek bizonyítani a keresőmotorok számára, hogy tartalmaid hitelesek, megbízhatók, relevánsok és megérdemlik, hogy előkelő pozíciókban jelenjenek meg.

Habár az off-page keresőoptimalizálásnak több formája is van (pl. a közösségi média marketing), messze a legfontosabb ezek közül a linképítés. A linképítés az a folyamat, amely során eléred, hogy más webhelyek hivatkozzanak (linkeljenek) saját tartalmaidra.

A Google ezeket a linkeket afféle „szavazatoknak” tekinti: minél több tekintélyes (és releváns témájú) webhely hivatkozik tartalmaidra, annál több tekintélyed lesz neked is, és annál jobb rangsorolásokat érhetsz majd el a találatok között.

Ha linképítésről van szó, akkor a minőség mindig fontosabb a mennyiségnél. Egy tekintélyes webhely egyetlen hivatkozása sokkal többet érhet, mint tíz olyan link, amiket kevésbé releváns és kevésbé hiteles webhelyektől kapott saját domained.

A linképítés nem egyszerű feladat, hiszen bizonyítanod kell ezeknek a tekintélyes webhelyednek, hogy saját tartalmaid jó minőségű források lehetnek számukra. Mivel azonban a visszahivatkozások a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak, nagyon is megéri foglalkozni velük!

 

Technikai search engine optimization

A technikai keresőoptimalizálás a webhely infrastruktúrájának és használhatóságának tökéletesítését jelenti. A technikai keresőoptimalizálás továbbá elengedhetetlen ahhoz, hogy a Google minden fontosabb tartalmadra rátaláljon, könnyedén indexelhesse azokat.

A legfontosabb technikai szempontok a következők:
•    Oldalsebesség: Minél gyorsabbak weboldalaid, annál jobb felhasználói élményt nyújtanak látogatóidnak. A Google szigorúan veszi a felhasználói élményt, ezért törekedned kell arra, hogy webhelyed minél gyorsabban működjön.
•    Mobilbarát jelleg: Látogatóidnak okostelefonról is tudniuk kell használni webhelyedet, méghozzá gyorsan és kényelmesen. Sőt, a Google első sorban mobilos teljesítménye alapján értékeli webhelyedet, ezért nagyon fontos, hogy megfeleljen az összes mobilos elvárásnak.
•    Biztonság: A Google szívesebben sorol fel olyan webhelyeket a találatok között, amelyek felhasználóik biztonságát is szem előtt tartják. Ehhez például egy SSL tanúsítványra lesz szükség, amely titkosítja a felhasználó és a webhely közötti kommunikációt.

A tartalmak szerepe és optimalizálása

A tartalmak nélkülözhetetlen szerepet töltenek be a keresőoptimalizálás világában.

Tartalmak nélkül nem lesz mit optimalizálnod, ezért muszáj lesz a tartalomkészítéssel foglalkoznod, ha szeretnél megjelenni a keresőtalálatok között.

A konverziós tölcsér különböző szakaszait más és más jellegű tartalmakkal érdemes megcélozni, ezért egy jó tartalomstratégia többféle tartalomtípust is magába foglal. Ezek a tartalmak mind hozzájárulhatnak valahogyan a keresőoptimalizáláshoz. Íme csupán néhány közülük:
•    Listák: A felhasználók és a Google is szeretik a listákat. Ezek általában könnyedén átolvasható tartalmak, amelyek érdekesek, értékesek lehetnek a látogatók számára.
•    Útmutatók: Az útmutatók lépésről lépésre mutatnak be egy adott folyamatot. Long-tail (három vagy többszóból álló) kulcsszavakat érdemes használni bennük, hogy megcélozhasd velük a felhasználók által feltett kérdéseket.
•    Grafikák: Ezek a fényképek, ábrák, rajzok és grafikonok általában a tartalom kiegészítését szolgálják. Nagyszerűen lehet velük szemléltetni azokat a dolgokat, amiket nehéz lenne szavakkal elmagyarázni, illetve segíthetnek a hosszabb szövegtömbök felosztásában is.
•    Videók: A Google egyre több videót jelenít meg a keresőtalálatok között, ha úgy véli, hogy ezek a tartalmak a leghasznosabbak a felhasználók számára. Ez különösen az útmutató, magyarázó videókra jellemző. A videókat feltöltheted saját webhelyedre, de érdemes lehet a YouTube-ról is beágyazni őket, hiszen az is a Google tulajdona.
•    Podcastek: A podcastek egyre népszerűbbek a különböző szakterületeken és témakörökben, és szintén sikereket érhetsz el velük, ha célközönséged tajgai ilyen jellegű tartalmakra kíváncsiak és keresnek rá.

Nézzük meg, hogy hogyan optimalizálhatod tartalmaidat az on-page keresőoptimalizálás részeként.

 

Meta title és meta description

A meta title (cím) és meta description (leírás) határozzák meg (általában), hogy milyen címmel és kísérőszöveggel jelenik meg egy tartalom a keresőtalálatok között. Ezek a szöveges elemek felelnek azért, hogy kattintásra ösztönözzék a kereső felhasználókat.

Nagyon fontos olyan meta title-t választani, ami pontosan és lényegre törően leírja, hogy miről szól a tartalom. Ennek a címnek továbbá a tartalom elsődleges kulcsszóját is tartalmaznia kell, ez ugyanis segít a rangsorolásban.

A meta description egy hosszabb leírás a tartalomról, ami segít elmagyarázni, hogy mire is számíthatnak a felhasználók, ha rákattintanak a találatra. Fontos észben tartani, hogy a

Google nem veszi figyelembe a description tartalmát a rangsoroláshoz, és időnként ki is cserélheti azt, ha úgy véli, hogy a tartalom egy részlete jobban kapcsolódik a felhasználó kereséséhez.

Ettől függetlenül a meta leírásban is fontos, hogy megjelenjen az elsődleges kulcsszó, hiszen ezzel is kattintásra ösztönözheted a kereső felhasználókat.

 

Címsorok

A címsorok a tartalom elsődleges címére, illetve alcímeire utalnak. Ezeket H1-H2-H3 és további címkékkel szokás jelölni a tartalom HTML kódjában.

Ezek a címsorok további információkat kínálnak a Googlenak és a felhasználónak a tartalom témájáról, ezért ahol indokolt, használd bennük a legfontosabb kulcsszóidat.

A címsorok ezen kívül segítenek felosztani a hosszabb tartalmakat, és átláthatóbbá teszik azokat a felhasználók számára.

 

Médiaelemek

Ha csak teheted, egészítsd ki tartalmaidat hanganyagokkal, videókkal, képekkel és egyéb médiaelemekkel is. Fontos azonban, hogy a Google nem látja ezen médiaelemek tartalmát, ezért ki kell töltened azok meta tagjeit (meta címkéit), hogy a keresőmotor értelmezni tudja őket. Ilyen például a képek „alt” címkéje, amiben egy rövid leírást érdemes megadni arról, hogy mit ábrázol a kép.

 

Kifelé mutató hivatkozások

A kifelé, más webhelyekre mutató hivatkozások segíthetnek igazolni tartalmad pontosságát és hitelességét. Ehhez persze elismert, megbízható forrásokra kell hivatkoznod.

 

A szerző tekintélye

Érdemes feltüntetni a szerzőt is, főleg, ha egy elismert, tekintélyes személyről van szó az adott szakterületen. Ez sokkal megbízhatóbbá teszi a tartalmakat a felhasználók és a keresőmotorok szemében is.

 

A webhely felépítése

A webhely felépítése a weboldalak rendszerezésére és csoportosítására utal. Egy webhely felépítésében nagyon fontos szempont a felhasználói élmény, hiszen minél egyszerűbben navigálható és használható egy webhely, annál szívesebben töltenek majd rajta több időt a felhasználók, illetve térnek vissza rá a későbbiekben is.

A pozitív felhasználói élmény érdekében biztosítanod kell, hogy látogatóid a lehető legkevesebb kattintással eljuthassanak A-ból B-be webhelyeden.
Egy logikusan felépített webhelyet továbbá a Google is könnyedén és hatékonyan képes feltérképezni, ami nélkülözhetetlen az indexeléshez és a rangsoroláshoz.

 

Tekintély és megbízhatóság

A Google számára fontos, hogy a tartalmak tekintélyes, megbízható forrásoktól származzanak. Ezek kapcsán két rövidítés szokott gyakran elhangzani: az E-A-T és az YMYL.

 

E-A-T

Az E-A-T (expertise, authoritativeness, trustworthiness) a „szakértelem, tekintély és megbízhatóság” rövidítése, és egy tartalom általános hitelességére utal. A Google az oldal, a szerző és a webhely szintjén is vizsgálja az E-A-T szempontokat.

Az E-A-T ellenőrzése során a Google azt is igyekszik megállapítani, hogy az adott eléri-e a célját (pl. hatékonyan mutat-e be egy megoldást a felhasználó problémájára). 

Fontos észben tartani, hogy ezt a vizsgálatot nem a Google automatizált rendszerei, hanem valódi személyek végzik, az ő munkájuk azonban hozzájárul az algoritmusok tökéletesítéséhez.

Az E-A-T szempontok a következők:
•    Szakértelem: Mennyire pontos szakmailag az információ, amit a tartalom kínál? Indokolt az, hogy ez a szerző vagy webhely erről a témáról ír tartalmakat?
•    Tekintély: Mekkora tekintéllyel rendelkezik a szerző a saját szakterületén belül? Mennyire ismert a márka az iparágon belül? Máshol tekintélyes webhelyek is hivatkoznak erre a tartalomra forrásként?
•    Megbízhatóság: Megbízható-e a márka vagy szerző, illetve maga a tartalom?

 

YMYL

Az YMYL (your money or your life) a „pénzt vagy életet” koncepcióra utal, és szintén olyasmi, amit nem a Google automatikus rendszerei, hanem munkatársai ellenőriznek. A YMYL azokat a tartalmakat és témákat foglalja magába, amelyek „hatással lehetnek egy személy jövőbeli boldogságára, egészségére, pénzügyi stabilitására vagy biztonságára”.

Ezek a témák például:
•    Egészségügy és biztonság
•    Jog
•    Pénzügyek
•    Oktatás
•    Lakhatás és állások
•    Hírek és aktuális események

Ha tehát azt szeretnéd, hogy a Google igazán komolyan vegye tartalmaidat, akkor az E-A-T és az YMYL koncepcióit is tartsd szem előtt azok elkészítése során.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok