A marketing definíciója és formái

Marketing

Marketing

marketing

A marketing definíciója

A marketing azon stratégiák összessége, amelyekkel egy cég ideális ügyfelei figyelmét próbálja felhívni kínálatára (termékeire és szolgáltatásaira).

Ilyen stratégiák többek között:

  • Piackutatás: Egy cég piackutatás során ismeri meg célközönségét.
  • Hirdetések és promóció: Egy cég különféle módszerekkel népszerűsítheti kínálatát fogyasztóinak vagy más cégeknek, de megkérhet erre egy marketingügynökséget is.
  • Közösségi média marketing: A közösségi média az online marketing egy külön ágazata, amely során egy márka különféle közösségi platformokon keresztül népszerűsíti magát.
  • Public relations (PR): Médiaorgánumokkal való kapcsolattartás az elérések kibővítése érdekében.
  • Ügyfélszerzés és ügyfélmegtartás: Az ügyfelekkel való kapcsolatok kialakítása és megőrzése, ezzel is tovább szélesítve az elért közönség méretét.

 

Habár fő célja a termékek vagy szolgáltatások értékesítése, a marketing nem csak a vásárlás pillanatáról szól. A marketing lényege tartós kapcsolatokat kialakítani az ügyfelekkel, és megfelelően pozícionálni egy márkát a köztudatban.

 

Hogyan mérjük a marketing sikereit?

Egy cég számos kulcsfontosságú mutatóval követheti nyomon, hogy hogyan teljesít a marketing terén. Természetesen mindig az aktuális marketingcéloktól függ, hogy mi számít jelentős szempontnak, és mi az, amivel kevésbé érdemes foglalkozni.

A legfontosabb teljesítménymutatók általában:

  • Bevétel: A céghez befolyó pénzek teljes összege.
  • Értékesítés növekedése: Az értékesítés növekedése arra utal, hogy egy cég egy bizonyos időintervallumon belül mennyivel képes növelni a bevételét. Ennek megállapításához egyszerűen össze kell hasonlítani egymással két azonos időintervallum bevételét.
  • Ügyfélhűség: Egy cég többféle mutatón keresztül is mérheti az ügyfélmegtartást. Ilyen például az ügyfél élettartamra vetített értéke, ami azt mutatja meg, hogy egy cég mekkora haszonkulcsra számíthat egy ügyféltől a vele ápolt kapcsolat során. Fontos mutató lehet még az ismételt vásárlások aránya, illetve az ügyfél hűségindexe is.
  • A marketingbe fektetett összegek megtérülése: Az úgynevezett megtérülési arány kiszámításához el kell osztani a teljes bevétel összegét a marketingre költött összeggel.
  • Az online marketing konverziós arányai: Ezek mutatják meg, hogy hány bevonzott felhasználó végzi el a kívánt konverziós lépést (regisztráció, szobafoglalás, vásárlás, ajánlatkérés stb.)

 

A marketing négy fő eleme

A szakemberek a marketing négy fő elemét különböztetik meg, amelyek megfelelő aránya nélkülözhetetlen a sikeres marketinghez.

 

Termék

A termék az, amit egy cég ügyfeleinek kínál. Jelen kontextusban ez a termék lehet egy kézzelfogható, fizikai árucikk, vagy akár egy szolgáltatás is.

A marketingesek megvizsgálják egy termék egyedi terméktulajdonságát, vagyis, hogy milyen piaci igényeket elégíthet ki. Ez az a tulajdonság, amellyel a termék megkülönböztetheti magát a versenytársak kínálatától, és ami a termék marketingüzenetének alapjául is szolgál.

 

Ár

A marketing és a termékek ára elválaszthatatlanok egymástól. Egy háromezer forintos almát lehetetlen eladni, hiszen túl drága a versenytársak kínálatához képest, míg egy háromezer forintos autót senki sem fog komolyan venni.

A sikeres marketingesek mindig alaposan megvizsgálják a versenytársak által kínált árakat. Ezek alapján megindokolhatják saját termékük magasabb árát, vagy épp úgy pozícionálhatják egy olcsóbb terméküket, hogy az ne tűnjön rossz minőségűnek a versenytársak kínálatához képest.

 

Hely

A hely az a környezet, amelyben (és ahogyan) egy cég a termékeit értékesíti. Egyes vállalatok kizárólag offline, hagyományos üzlethelységben adják el kínálatukat, míg mások partnereken keresztül, egy webáruházban, vagy akár egyszerre több csatornán igyekeznek értékesíteni termékeiket.

A marketingeseknek arra is oda kell figyelniük, hogy hogyan kerül elhelyezésre a termék egy adott csatornán. Ha például egy cég tusfürdőket értékesít egy üzlethelységen keresztül, akkor figyelembe veszi, hogy milyen magas polcra kerül majd az a sorok között, illetve milyen más tusfürdők társaságában jelenik majd meg.

Sok viszonteladó felárat számol fel azért, hogy egyes márkák termékeit kiemelt, jól látható helyekre helyezze ki a kínálatban – ez nem csak hagyományos üzletekben, hanem webáruházakban is gyakori szokás.

 

Promóció

A promóció az előző három elem együttműködését jelenti egy átfogó kampány keretei között. A promóciónak, vagyis a népszerűsítésnek számos formája van – íme a leggyakoribbak:

  • Ingyenes próbaidőszakok vagy ajándékok, amelyek arra ösztönzik az érdeklődőket, hogy kipróbáljanak vagy megvásároljanak egy terméket.
  • Egy rendezvény vagy csapat szponzorálása.
  • Hagyományos reklámok a televízióban, plakátokon és más offline felületeken. Ezek általában egy érzelmes történet köré épülnek fel, hogy emlékezetesek maradjanak a célközönség számára.
  • Gerillamarketing, amely meglepő, hagyománybontó, olykor sokkoló módszerekkel igyekszik felhívni a figyelmet egy márkára vagy annak kínálatára.

 

A marketing formái

A marketing formáit általánosságban két nagy kategóriába soroljuk: ezek az inbound és az outbound marketing.

 

Inbound marketing

Az inbound marketing célja a közönség bevonzása, majd egy szoros kapcsolat kialakítása e közönség tagjaival. Az inbound marketing legfontosabb formái az alábbiak:

 

Influencer marketing

Számos márka fordul népszerű, befolyásos személyekhez, hogy rajtuk keresztül népszerűsíthesse kínálatát ideális ügyfeleinek. Habár az influencer marketing leggyakrabban a közösségi médián zajlik, és középpontjában az „influencerek” (véleményvezérek) állnak, maga a koncepció jóval régebb óta jelen van (hiszen a márkák jóval az internet megjelenése előtt alkalmaztak hírességeket promóciós célokra).

Az influencereket lényegében azért fizetik, hogy valamilyen formában megemlítsék a márka termékét saját csatornájukon (pl. egy YouTube videóban, egy Instagram képen, egy blogbejegyzésben és így tovább).

 

Virális marketing

Sok marketinges vágya, hogy egy terméke vagy promóciós fogása virálissá váljon, vagyis, hogy futótűzként kezdjen el terjedni a köztudatban. A viralitást azonban nehéz elérni, és gyakran nem is szándékosan történik.

A sikeres virális kampányok készítői ténylegesen ismerik és értik a célközönségüket és tudják, hogy mivel késztethetik őket arra, hogy másokkal is megosszák ezeket a reklámokat vagy termékeket.

 

Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás, vagy röviden „SEO” feladata fellelhetőbbé tenni egy terméket a Google és más keresőmotorok találati oldalain. Mivel az emberek hozzászoktak, hogy az első találatok között szinte mindig rálelnek arra, amit keresnek, a márkák mindent megtesznek annak érdekében, hogy a legelőkelőbb találati pozíciókban jelenhessenek meg célközönségük számára.

A marketingesek ezt a megfelelő kulcsszavak használatával, a webhelyek technikai optimalizálásával, illetve az értékes hivatkozások megszerzésével érik el – többek között ezekből áll a keresőoptimalizálás.

 

Tartalommarketing

A tartalommarketing segítségével egy cég hasznos információforrássá válhat célközönsége számára. Azzal, hogy egy vállalat értékes tanácsadást, útmutatókat és magyarázatokat kínál webhelyén (például egy blogon), bebizonyíthatja, hogy ténylegesen ért ahhoz, amivel foglalkozik. Ezzel idővel elnyeri majd célközönsége bizalmát, aminek köszönhetően az emberek az adott márkához fordulnak majd, ha megoldást keresnek problémáikra.

A tartalommarketing szoros kapcsolatban áll a keresőoptimalizálással, hiszen tartalmak nélkül nincs mit optimalizálni, a nem optimalizált tartalmakra pedig sokkal nehezebb rátalálni az interneten.

 

Közösségi média marketing

Marketingesek ezrei használják a Facebookot, a LinkedInt, a Twittert, az Instagramot és egyéb népszerű közösségi platformokat, hogy minél szélesebb közönségeket érhessenek el az interneten. Ez hasznos tartalmak, érdekességek megosztásával, illetve kétirányú kommunikációval történik, hiszen a közösségi média nem szimplán egy promóciós felületként, hanem egyfajta ügyfélszolgálati csatornaként is kell, hogy működjön.

 

Outbound marketing

Az outbound marketing lényegében az inbound marketing ellenkezője. Outbound marketing során a marketingesek sokkal „rámenősebb” módszerekkel próbálják elérni az ügyfeleiket. Ilyenek például:

 

Reklámok

A televíziókban, rádiókban leadott reklámok, nyomtatott reklámanyagok és online hirdetések.

 

Közvetlen megbeszélések

Egyes cégek értékesítői telefonon vagy személyesen próbálják felkeresni ideális ügyfeleiket, hogy üzletet köthessenek velük.

 

Szponzori együttműködések

Sok cég hirdeti márkáját sportcsapatok mezein, kisebb-nagyobb rendezvényeken, és minden olyan felületen, ahol több lehetséges ügyfelet érhet el ezekkel a reklámokkal. Ezen kívül egyes cégek közvetlenül az eseményeket is finanszírozzák, hogy ezzel még nagyobb publicitást szerezzenek maguknak.

 

Fénykép: Pexels / energepic.com

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok