A marketing azon stratégiák összessége, amelyekkel egy cég ideális ügyfelei figyelmét próbálja felhívni kínálatára (termékeire és szolgáltatásaira).
Ilyen stratégiák többek között:
Habár fő célja a termékek vagy szolgáltatások értékesítése, a marketing nem csak a vásárlás pillanatáról szól. A marketing lényege tartós kapcsolatokat kialakítani az ügyfelekkel, és megfelelően pozícionálni egy márkát a köztudatban.
Egy cég számos kulcsfontosságú mutatóval követheti nyomon, hogy hogyan teljesít a marketing terén. Természetesen mindig az aktuális marketingcéloktól függ, hogy mi számít jelentős szempontnak, és mi az, amivel kevésbé érdemes foglalkozni.
A legfontosabb teljesítménymutatók általában:
A szakemberek a marketing négy fő elemét különböztetik meg, amelyek megfelelő aránya nélkülözhetetlen a sikeres marketinghez.
A termék az, amit egy cég ügyfeleinek kínál. Jelen kontextusban ez a termék lehet egy kézzelfogható, fizikai árucikk, vagy akár egy szolgáltatás is.
A marketingesek megvizsgálják egy termék egyedi terméktulajdonságát, vagyis, hogy milyen piaci igényeket elégíthet ki. Ez az a tulajdonság, amellyel a termék megkülönböztetheti magát a versenytársak kínálatától, és ami a termék marketingüzenetének alapjául is szolgál.
A marketing és a termékek ára elválaszthatatlanok egymástól. Egy háromezer forintos almát lehetetlen eladni, hiszen túl drága a versenytársak kínálatához képest, míg egy háromezer forintos autót senki sem fog komolyan venni.
A sikeres marketingesek mindig alaposan megvizsgálják a versenytársak által kínált árakat. Ezek alapján megindokolhatják saját termékük magasabb árát, vagy épp úgy pozícionálhatják egy olcsóbb terméküket, hogy az ne tűnjön rossz minőségűnek a versenytársak kínálatához képest.
A hely az a környezet, amelyben (és ahogyan) egy cég a termékeit értékesíti. Egyes vállalatok kizárólag offline, hagyományos üzlethelységben adják el kínálatukat, míg mások partnereken keresztül, egy webáruházban, vagy akár egyszerre több csatornán igyekeznek értékesíteni termékeiket.
A marketingeseknek arra is oda kell figyelniük, hogy hogyan kerül elhelyezésre a termék egy adott csatornán. Ha például egy cég tusfürdőket értékesít egy üzlethelységen keresztül, akkor figyelembe veszi, hogy milyen magas polcra kerül majd az a sorok között, illetve milyen más tusfürdők társaságában jelenik majd meg.
Sok viszonteladó felárat számol fel azért, hogy egyes márkák termékeit kiemelt, jól látható helyekre helyezze ki a kínálatban – ez nem csak hagyományos üzletekben, hanem webáruházakban is gyakori szokás.
A promóció az előző három elem együttműködését jelenti egy átfogó kampány keretei között. A promóciónak, vagyis a népszerűsítésnek számos formája van – íme a leggyakoribbak:
A marketing formáit általánosságban két nagy kategóriába soroljuk: ezek az inbound és az outbound marketing.
Az inbound marketing célja a közönség bevonzása, majd egy szoros kapcsolat kialakítása e közönség tagjaival. Az inbound marketing legfontosabb formái az alábbiak:
Számos márka fordul népszerű, befolyásos személyekhez, hogy rajtuk keresztül népszerűsíthesse kínálatát ideális ügyfeleinek. Habár az influencer marketing leggyakrabban a közösségi médián zajlik, és középpontjában az „influencerek” (véleményvezérek) állnak, maga a koncepció jóval régebb óta jelen van (hiszen a márkák jóval az internet megjelenése előtt alkalmaztak hírességeket promóciós célokra).
Az influencereket lényegében azért fizetik, hogy valamilyen formában megemlítsék a márka termékét saját csatornájukon (pl. egy YouTube videóban, egy Instagram képen, egy blogbejegyzésben és így tovább).
Sok marketinges vágya, hogy egy terméke vagy promóciós fogása virálissá váljon, vagyis, hogy futótűzként kezdjen el terjedni a köztudatban. A viralitást azonban nehéz elérni, és gyakran nem is szándékosan történik.
A sikeres virális kampányok készítői ténylegesen ismerik és értik a célközönségüket és tudják, hogy mivel késztethetik őket arra, hogy másokkal is megosszák ezeket a reklámokat vagy termékeket.
A keresőoptimalizálás, vagy röviden „SEO” feladata fellelhetőbbé tenni egy terméket a Google és más keresőmotorok találati oldalain. Mivel az emberek hozzászoktak, hogy az első találatok között szinte mindig rálelnek arra, amit keresnek, a márkák mindent megtesznek annak érdekében, hogy a legelőkelőbb találati pozíciókban jelenhessenek meg célközönségük számára.
A marketingesek ezt a megfelelő kulcsszavak használatával, a webhelyek technikai optimalizálásával, illetve az értékes hivatkozások megszerzésével érik el – többek között ezekből áll a keresőoptimalizálás.
A tartalommarketing segítségével egy cég hasznos információforrássá válhat célközönsége számára. Azzal, hogy egy vállalat értékes tanácsadást, útmutatókat és magyarázatokat kínál webhelyén (például egy blogon), bebizonyíthatja, hogy ténylegesen ért ahhoz, amivel foglalkozik. Ezzel idővel elnyeri majd célközönsége bizalmát, aminek köszönhetően az emberek az adott márkához fordulnak majd, ha megoldást keresnek problémáikra.
A tartalommarketing szoros kapcsolatban áll a keresőoptimalizálással, hiszen tartalmak nélkül nincs mit optimalizálni, a nem optimalizált tartalmakra pedig sokkal nehezebb rátalálni az interneten.
Marketingesek ezrei használják a Facebookot, a LinkedInt, a Twittert, az Instagramot és egyéb népszerű közösségi platformokat, hogy minél szélesebb közönségeket érhessenek el az interneten. Ez hasznos tartalmak, érdekességek megosztásával, illetve kétirányú kommunikációval történik, hiszen a közösségi média nem szimplán egy promóciós felületként, hanem egyfajta ügyfélszolgálati csatornaként is kell, hogy működjön.
Az outbound marketing lényegében az inbound marketing ellenkezője. Outbound marketing során a marketingesek sokkal „rámenősebb” módszerekkel próbálják elérni az ügyfeleiket. Ilyenek például:
A televíziókban, rádiókban leadott reklámok, nyomtatott reklámanyagok és online hirdetések.
Egyes cégek értékesítői telefonon vagy személyesen próbálják felkeresni ideális ügyfeleiket, hogy üzletet köthessenek velük.
Sok cég hirdeti márkáját sportcsapatok mezein, kisebb-nagyobb rendezvényeken, és minden olyan felületen, ahol több lehetséges ügyfelet érhet el ezekkel a reklámokkal. Ezen kívül egyes cégek közvetlenül az eseményeket is finanszírozzák, hogy ezzel még nagyobb publicitást szerezzenek maguknak.
Fénykép: Pexels / energepic.com
A marketing egy márka, termék vagy szolgáltatás népszerűsítését jelenti egy ideális ügyfelekből álló célközönség számára. Tehát a marketing minden olyan tevékenység, amellyel egy márka ügyfeleket szerez magának.
Manapság rengeteg hasonló márka verseng a lehetséges ügyfelek figyelméért – a marketing segít kiemelkedni a versenytársak közül, és felhívni az emberek figyelmét egy konkrét márka kínálatára.
A marketing történhet inbound és outbound módon is. Az inbound marketing célja az ügyfelek bevonzása (a közösségi médián, blogtartalmakkal stb.), míg az outbound marketing a „rámenősebb” módszereket (hirdetések, reklámok, hideghívások stb.) jelenti.