online marketing
Az online marketing definíciója
Az online marketing a termékek és szolgáltatások interneten keresztül történő népszerűsítése, illetve értékesítése. Az online marketing részben művészet (hiszen olyan stratégiákat kell kialakítani, amivel hatni lehet egy adott célközönségre), részben pedig tudomány (ugyanis alapos kutatással, kísérletezéssel és különféle technológiák alkalmazásával jár).
Az online marketinget gyakran keverik a digitális marketinggel, ez azonban nem fedi teljesen a valóságot. Az online marketing a digitális marketing egyik alkategóriája, épp úgy, mint minden egyéb elektronikus, digitális eszközön és csatornán keresztül végzett marketing is.
Az online marketing működése
Az online marketing különféle elektromos, internetes (online) és digitális módszerek segítségével igyekszik eljuttatni a marketingüzeneteket a kívánt célközönségekhez (a lehetséges ügyfelekhez). Ez az üzenet nem csak szöveg, hanem kép, videó, hangfelvétel vagy más digitális elem is lehet, amelyet különféle online csatornákon lehet terjeszteni. Ilyen csatorna lehet például egyszerűen a Facebook, vagy akár egy komplex online marketingstratégia is, aminek kivitelezése során számos platformot és technológiát alkalmaznak az üzenetek továbbításához.
Hogy egy cégnek milyen jellegű online marketingre van szüksége, az függ a cég jellegétől, a célközönség jellemzőitől, a marketingre rendelkezésre álló költségkerettől és más tényezőktől is. A megfelelő online marketingmix (a marketinghez használt eszközök és módszerek) összeállításában sokat segíthet egy piackutatás, illetve nem szabad megfeledkezni a stratégia teljesítményének nyomon követéséről sem.
Egy fodrászszalon például komoly sikereket érhet el az Instagramon, ahová az ott dolgozó fodrászok büszkén tölthetik fel az elkészült frizurákat. Ugyan ez a szalon egy Facebook oldalt is indíthat, ahol az ügyfelek elégedett véleményeit, további képeket, videókat, híreket, nyitvatartási időket és elérhetőségeket oszthatnak meg követőikkel. Ez csupán egy példa az online marketingre.
Muszáj az online marketinggel foglalkozni?
A digitális korban az online marketing egyre fontosabb minden olyan cég és vállalkozás számára, amely szeretne releváns maradni ügyfelei szemében.
Az internet hajnalán (azaz több, mint két évtizeddel ezelőtt) a legtöbb üzlet nyugodt szívvel figyelmen kívül hagyhatta az online marketinget. Azonban ahogy a világháló egyre több háztartásban megjelent, és manapság már egy okostelefonról is elérhető, egyetlen márka sem engedheti meg magának, hogy ne alakítson ki egy online jelenlétet magának.
Az online marketing egyik legfontosabb elve mindig is az volt, hogy az embereket ott kell elérni az üzenetekkel, ahol a legtöbb idejüket töltik – ez a hely ma az internet.
Az online marketing formái, legfontosabb eszközei
Az online marketing általában többféle módszerből, taktikából, eljárásból és eszközből áll össze. Ahogy nincs két egyforma cég, úgy nincs két egyforma online marketing stratégia sem. Vannak azonban olyan formái az online marketingnek, amiket minden vállalatnak érdemes alkalmaznia a siker érdekében.
Az online marketing és a keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás, vagy röviden SEO (search engine optimization) célja, hogy egy cég webhelye minél magasabb pozíciókban jelenjen meg a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között, valahányszor a felhasználók valamilyen releváns keresést végeznek. Az online marketing egyik legmeghatározóbb eleme.
Ahogy az emberek hozzászoktak, hogy a Google (szinte) mindig a legjobb találatokat helyezi a legmagasabb pozíciókba, úgy a cégek is elkezdtek ezekért az előkelő helyezésekért versengeni. A SEO egy kifejezetten erre a célra szakosodott tudományág az online marketingen belül.
Fontos észben tartani, hogy a SEO kifejezetten organikus, tehát ingyenes forgalmat segít szerezni a webhelyek számára az online marketingen belül.
Az online marketing és a keresőmarketing
A keresőtalálati oldalakról érkezhet fizetett forgalom is az online marketingen belül, ennek bevonzása pedig a keresőmarketing, vagyis a SEM (search engine marketing) feladata. Valahányszor egy hirdetés jelenik meg a Google találatai között, akkor azért valaki fizetett, hogy kikerüljön oda. Ezek a hirdetett találatok sokkal előkelőbb pozíciót kapnak, mint az organikus találatok, de persze nincsenek is ingyen.
A keresőmarketing általában úgynevezett PPC (pay-per-click) modell alapján zajlik, ahol a hirdető fél csak akkor fizet a keresőmotornak, ha valaki rá is kattint a megjelenő hirdetésre – de az online marketingen belül más típusú hirdetésekkel is dolgozunk.
Az online marketing és a fizetett hirdetések
Az online hirdetéseknek számos formája van. A fent említett keresőmarketingen kívül az online marketingben a hirdetések elhelyezhetők közvetlenül más webhelyekre, illetve megjelenhetnek közösségi platformokon, emailekben, videók közben és okostelefonos alkalmazásokban is.
Azt, hogy mely csatornákon és milyen hirdetéseket érdemes alkalmaznia egy cégnek, azt első sorban a célközönség határozza meg, vagyis pontosabban, hogy hol lehet elérni őket ezekkel.
Az online marketing és az e-mail marketing
Az email online marketing hírlevelek, különleges ajánlatok és egyéb, az ügyfelek számára releváns üzenetek kiküldését jelenti – emailek formájában. Az email marketing egy meglehetősen alulértékelt marketingforma, ugyanis, ha jól csinálják, akkor rendkívül kedvező arányban térülhetnek meg a belefektetett összegek.
Ezek az emailek tartalmazhatnak általános tudnivalókat (pl. a céggel kapcsolatos és ügyfeleket is érintő bejelentéseket) vagy lehetnek személyre szabottak is (pl. az ügyfél korábbi vásárlási szokásai alapján összeválogatott akciós termékek).
Az online marketing és a közösségi média marketing
A népszerűbb közösségi média platformok (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn stb.) mind temérdek lehetőséget nyújtanak az online marketing kivitelezésére. Ezeken a csatornákon keresztül szórakoztató képeket, hasznos videókat, bejelentéseket és egyéb értékes tartalmakat lehet megosztani a célközönséggel, és szép lassan elnyerni a bizalmukat, hogy aztán a te márkádat válasszák, amikor valamilyen termékre vagy szolgáltatásra van szükségük.
A közösségi média marketing nem az önfényezésről kell, hogy szóljon. Ne felejtsd el, hogy más marketingeszközökkel ellentétben a közösségi médián kétirányú kommunikáció zajlik márkád és annak követői között, ezért neked is ki kell venned a részedet a közösségi aktivitásból.
Az online marketing és a blogok
A blogok remek online marketing eszközök, hiszen olyan hasznos, értékes tartalmakat oszthatsz meg rajtuk az érdeklődőkkel, amelyek nem csak nekik segítenek, hanem egyben szakmai tudásodat is bizonyítják. Minél többen látják, hogy blogbejegyzéseid gyakran jelennek meg a legelső találatok között bizonyos témakörökben (amiben a fent említett SEO is sokat segít), annál inkább rögzül bennük a tudat, hogy egy szakmailag felkészült céggel van dolguk, amihez bizalommal fordulhatnak, ha problémájuk adódna.
Az online marketing és a tartalommarketing
A tartalommarketing különféle online tartalmak előállítását és terjesztését foglalja magába. Ezek a tartalmak lehetnek szöveges (cikkek, blogbejegyzések, közösségi posztok stb.), vagy akár audiovizuális (képek, videók, hangfelvételek stb.) jellegűek is.
Sok átfedést fedezhetsz fel fent említett marketingformák (blogok, közösségi média marketing stb.) és a tartalommarketing között, ugyanis gyakran ezeken a csatornákon zajlik a tartalmak terjesztése. A blogok kapcsán már olvashattad, hogy a tartalmak segítenek többek között bizonyítani céged szakmai felkészültségét, ami a megalapozott bizalom egyik alapfeltétele.
Mint az online marketing összes többi formájához, úgy a tartalommarketinghez is muszáj ismerned célközönséged vágyait, szükségleteit, félelmeit és problémáit, hiszen ezek diktálják majd, hogy milyen jellegű tartalmakra (képek, vidóek, cikkek stb.) lennének nyitottak. Egyes cégek a közösségi médián értek el sikereket képeikkel és videóikkal, mások pedig egy bloggal nyerték meg követőiket.
Kép forrása: Pexels / Dominika Roseclay