Manapság nehéz úgy gondolkodnia egy kisvállalkozás tulajdonosának, hogy nem fordít figyelmet az online marketingre, Covid-19 ide vagy oda.
Egy jó online marketing stratégia számos összetevőből áll, és természetesen minden esetben a célközönség alapos ismerete és a célok meghatározása mellett készül el. Mégis vannak olyan állandó, általános elemei, amelyek egyetlen online marketing stratágiából sem hiányozhatnak, tevékenykedj bármilyen piaci szegmensben is.
Szeretnél egy jól működő online marketing strartégiát? Nem akarsz eltűnni a süllyesztőben a Covid-19 ideje alatt sem? Segítünk! Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints IDE!
1. Egy jó webhely
Vállalkozásod webhelye online marketinged alapja és online tevékenységeid főhadiszállása. Minden marketingtörekvésed arra irányul, hogy forgalmat terelj webhelyedre, ahol aztán leadeket (érdeklődőket) gyűjthetsz magadnak, akiket idővel ügyfelekké konvertálhatsz. Itt kínálhatsz információt cégedről, itt rendezheted be webáruházadat és még sok másnak is webhelyed lesz a fő helyszíne.
Lássuk azokat a fő elemeket, amik nem hiányozhatnak céged webhelyéről!
- Márkaépítés: Webhelyed egyik fő célja, hogy látogatói megismerkedhessenek rajta márkáddal. Azonban hogy márkád rögzüljön is bennük, egy összefüggő esztétikai hatást kell kialakítanod webhelyeden. Használd ugyan azokat a színeket, betűtípusokat és stíluselemeket, mint amiket offline brandingedben is (ha van), hogy az emberek később könnyedén felismerjék márkádat az interneten, vagy azon kívül is.
- A „Rólunk” oldal: A „Rólunk” vagy „Cégünkről” oldalon lehetőséged nyílik bemutatkozni webhelyed látogatóinak, és arra is, hogy megnyerd érdeklődésüket.
- Egy blog: Érdemes blogot is indítanod webhelyeden, ahol hasznos híreket, útmutatókat és egyéb értékes tartalmakat oszthatsz meg célközönségeddel. Ezek forgalmat vonzanak webhelyedre és hitelesebbé teszik márkádat azzal, hogy tanúbizonyságot adnak szakértelmedről.
- Megosztási lehetőségek: Helyezz el közösségi megosztógombokat webhelyed oldalain, hogy a látogatók egyetlen kattintással megoszthassák azokat ismerőseikkel.
- Statisztikák: A digitális marketinge egyik előnye, hogy szinte minden része (így például webhelyed teljesítménye is) mérhető és számadatokkal kimutatható. Ez rendkívül hasznos, hiszen így az idők során nyomon követheted webhelyed teljesítményét, és ellenőrizheted, hogy törekvéseid eredményesek-e, vagy sem.
2. Tartalommarketing
digitális marketing feladatlistád következő eleme a tartalommarketing. A tartalommarketing lényege, hogy értékes, érdekes, hasznos tartalmakat készítesz és osztasz meg célközönségeddel, hogy érdeklődő forgalmat vonzz webhelyedre, és hogy bebizonyítsd a látogatóidnak, hogy értesz is ahhoz, amivel foglalkozol (ez pedig megerősíti a cégedbe vetett bizalmukat).
Íme néhány tipp, amivel egyszerűbbé teheted ezt a felelősségteljes és fontos feladatot.
- Készíts tartalomnaptárt: Tartalomnaptár nélkül könnyedén belebonyolódhatsz tartalommarketinges teendőidbe, akár egyedül, akár egy kisebb csapattal dolgozol együtt. Mindez rengeteg kavarodást és elpazarolt időt eredményezhet, így jó, ha tartalmaidat egy adott terv alapján készíted el és publikálod célközönséged számára. Legalább egy hónapra előre tudd, hogy melyik nap mit és mikor fogsz posztolni, illetve milyen csatornára.
- Oszd meg tartalmaidat a közösségi médián: Tartalmaidat többféle csatornán is érdemes terjesztened, hogy a lehető legtöbb érdeklődőhöz jussanak el. Digitális marketing feladatlistád egyik legfontosabb része, hogy ezeket a kész tartalmakat a közösségi médián is megoszd követőiddel.
- Hozd ki a legtöbbet tartalmaidból: Tartalmaidat többféle módon felhasználhatod és újrahasználhatod, hogy a lehető legtöbbet hozd ki belőlük. Az egyik leggyakoribb módszer e-könyvet készíteni több kapcsolódó témájú blogbejegyzésből, vagy egy népszerű szöveges/képes útmutatót videó formájában is elkészíteni, hogy a YouTube-ot is meghódíthasd vele.
- Foglalkozz a vendégblogolással: A vendégblogolás (tartalomkészítés egy másik blogra) mindkét irányban hasznos lehet számodra. Ha más blogjára írsz, új közönség elé juttathatod el márkád nevét, és még egy értékes visszahivatkozásra is számíthatsz az adott domaintől. Ezzel szemben ha valaki neked ír egy blogbejegyzést, akkor ennyivel kevesebbet kell foglalkoznod a tartalomkészítéssel, és bizonyára olvasóid is értékelni fogják a változatosságot.
3. Közösségi média marketing
A közösségi média az webhelyed egyik fő forgalomforrása lehet, ha megfelelően használod. A közösségi platformokra érdemes rendszeresen kiposztolnod új tartalmaidat blogodról, YouTube csatornádról, és más helyekről, de – a platformtól függően – közvetlenül ott is készíthetsz eredeti bejegyzéseket követőid számára. A közösségi média nagyszerű lehetőséget kínál továbbá arra is, hogy kapcsolatot teremts leendő és meglévő ügyfeleiddel.
Az alábbi teendők nem hiányozhatnak digitális marketing feladatlistádról:
- Válassz ki egyetlen egy platformot: A közösségi média marketing meglepően időigényes feladat, és ha csak minimális emberi erőforrást tudsz ráfordítani, jobban teszed, ha első körben csak egy platformon alakítod ki aktív jelenlétedet.
- Foglald le céged nevét több platformon is: Habár aktíven először egyszerre csak egy platformmal érdemes törődni, a többin is érdemes legalább lefoglalnod céged nevét. Miután aztán kellő kapacitásod lesz rá, elkezdhetsz foglalkozni a második legfontosabbal is, és így tovább.
- Alakíts ki összefüggő közösségi jelenlétet: Ahogy regisztrálod cégedet a különböző közösségi fiókokra, ügyelj rá, hogy mindenütt ugyan azt a nevet, profilképet és adatokat használd. Lehetőleg a bemutatkozás/leírás rész is egyezzen, habár ezt néha érdemes (vagy muszáj) az adott platformhoz igazítani. A lényeg, hogy céged minden platformon azonnal felismerhető legyen.
- Törekedj az aktivitásra: A közösségi platformokat vezérlő algoritmusok azokat a márkákat részesítik előnyben, amelyek tartalmaikkal aktivitásra tudják ösztönözni a felhasználókat. Ha sikerül rávenned követőidet, hogy beszélgetésbe elegyedjenek bejegyzéseid alatt, megosszák őket, vagy reagáljanak rájuk, akkor sokkal valószínűbb, hogy tartalmaid egyre több felhasználóhoz juthatnak majd el. Összpontosíts az érdekes témákra, és mellőzd az önreklámot, amennyire csak lehetséges.
- Vedd fel közösségi bejegyzéseidet is a tartalomnaptárba: Tartalomnaptárod fontos része lesz közösségi naptárod is, hiszen a blogodon elkészített cikkeket, a YouTube-ra feltöltött videóidat és egyéb tartalmaidat mind érdemes megosztanod közösségi profiljaidon is.
- Ügyelj a statisztikákra: Hasonlóképpen webhelyedhez, közösségi profilodhoz is tartoznak majd statisztikák, amikből többet tudhatsz meg közöséngedről, és hogy mely posztjaid a legsikeresebbek. Ezen adatok birtokában sokkal okosabb döntéseket hozhatsz a jövőben, hogy sikerre vihesd közösségi média marketingedet. A statisztikák általában csak az üzleti profiloknak/oldalaknak érhetők el, de ezekre szinte mindenütt ingyenesen regisztrálhatsz cégeddel.
4. Email marketing
Habár az emailek szinte egyidősek az internettel, a mai napig ott a helyük minden digitális marketing feladatlistán. Email stratégiád csak úgy lehet sikeres, ha a megfelelő embereknek a megfelelő időben a megfelelő üzeneteket küldöd el, és mindezt rendszeresen teszed. Ehhez először is egy saját (semmiképpen nem vásárolt) email listára (vagy feliratkozó-listára) lesz szükséged, amit ugyan sok idő összegyűjteni, de megéri foglalkozni vele.
Lássuk, hogy mi kell a sikeres email marketinghez:
- Válassz egy jó email platformot: Fontos, hogy egy olyan email platformot válassz, ami elérhető áron kínálja azokat a funkciókat, amikre jelenleg szüksége van cégednek. Hasznos, ha egy platform több csomagot is kínál, és később tovább bővítheted stratégiádat vele, ha ez szükségessé válik.
- Gyűjts feliratkozókat email listádra: Tégy meg mindent annak érdekében, hogy minél többen értesüljenek hírleveledről. Kínálj jutalmat (pl. egy ingyenes e-könyvet, vagy egy kedvezményt az első vásárlásra) a feliratkozóknak webhelyeden, említsd meg ezt közösségi profiljaidon is, és így tovább.
- Szegmentáld email listádat: Email marketinged akkor lehet igazán sikeres, ha a megfelelő embereknek a megfelelő emaileket küldöd ki. Ha valaki 2 napja iratkozott fel hírleveledre, de még nem vásárolt tőled, azt más üzenetekkel tudod majd meggyőzni, mint valakit, aki az elmúlt 2 évben már többször is rendelt üzletedből. Állíts össze különféle szegmenseket feliratkozóidból releváns szempontok alapján (pl. milyen rég iratkoztak fel, átlagosan mekkora értékben vásárolnak, hányszor vásárolnak, férfiak-e vagy nők, stb.), hogy nekik szóló üzenetekkel célozhasd meg őket.
- Figyelj oda statisztikáidra: Digitális marketing feladatlistád kulcsfontosságú részeként email marketinged statisztikái is nyomon követhetők a legjobb eredmények érdekében. Kövesd figyelemmel, hogy hányan nyitják meg kiküldött üzeneteidet, hányan kattintanak rá a bennük elhelyezett hivatkozásokra, hány látogatás végződik ezek közül vásárlásban, és így tovább. Ezen tudás birtokában később egyre hatékonyabb emaileket írhatsz feliratkozóidnak, és ellenőrizheted azt is, hogy megfelelően állítottad-e össze szegmenseidet.
5. Keresőoptimalizálás
Nincs digitális marketing feladatlista keresőoptimalizálás nélkül! Ez a gyakran SEO néven is emlegetett koncepció valójában számos eljárást és módszert foglal magába, célja pedig, hogy webhelyed tartalmai minél magasabban jelenjenek meg a Google és más úgynevezett keresőmotorok találatai között, amikor valaki egy releváns kifejezésre keres rá az interneten.
Hiába vannak nagyszerű tartalmaid, SEO nélkül nehezen találnak majd rájuk az emberek, amikor a Google-ben keresgélnek. Lássuk, hogy mit tehetsz a keresőoptimalizálás érdekében!
- Ellenőrizd a pozíciókat: Pozíciók (vagy rangsorolás) alatt azt értjük, hogy webhely oldalai hányadik helyen jelennek meg a keresőmotorok találatai között egy-egy keresésre. Érdemes rákeresni a számodra legfontosabb kulcsszavakra, és megnézni, hogy milyen tartalmak jelennek meg a legfelső pozíciókban. Így megnézheted azt is, hogy te hányadik helyen rangsorolsz az adott kifejezésre. Ezt a keresést böngésződ egy inkognitó/privát ablakában végezd, mert így láthatsz majd pontosabb helyezéseket.
- Válaszd ki a legjobb kulcsszavakat: A SEO fontos részét képezik a kulcsszavak – azok a kifejezések, amiken keresztül a felhasználók rátalálhatnak tartalmaidra keresés közben. A megfelelő kulcsszavak kiválasztásához kulcsszókutatást kell végezned, hogy felhasználhasd ezeket tartalmaid optimalizálásához.
- Szerezz jó minőségű hivatkozásokat webhelyed számára: A Google egyik legfontosabb rangsorolási szempontja a webhelyedre mutató hivatkozások minősége. Minél több tekintélyes domainről szerzel úgynevezett visszahivatkozásokat, amelyek saját webhelyedre mutatnak, annál valószínűbb, hogy a Google feljebb emeli majd tartalmaidat a keresőtalálatok között. Ez az úgynevezett linképítés, ami a SEO egyik legfontosabb része.
- Ügyelj a statisztikákra: Ha eddig elolvastad a cikket, akkor ez a pont nem érhet meglepetésként. Használd a Google Analytics és a Google Search Console eszközöket (mindkettő ingyenes), hogy nyomon kövesd tartalmaid teljesítményét és pozícióit, és hogy ellenőrizhesd, hogy mennyire hatékonyak SEO törekvéseid.