Egészségügyi marketing trendek 2023-ra

Egészségügyi marketing trendek 2023-ra

7 fontos egészségügyi marketing trend 2023-ban

Az egészségügybe soha nem érkezett meg az új norma. Az ipar végérvényesen megváltozott, és az utóbbi két év lényegében egy óriási verseny volt, hogy ki tud hamarabb igazodni a digitális átalakulásokhoz. A járványt követő felépülést személyzethiány nehezítette meg, ráadásul egyesek már egy közelgő gazdasági válságról beszélnek.
Szóval mit jelent mindez az egészégügy számára, és hogyan igazíthatod stratégiádat a jelenlegi és várható helyzethez? Íme a legfontosabb egészségügyi marketing trendek, amikre érdemes lesz odafigyelni 2023-ban.
 
Egészségügyi marketing trendek 2023-ra

1. A több helyszínen is jelen lévő márkáknak méretezhető webes platformokra van szükségük a növekedéshez

Az előző néhány negyedévben demonstrált rendíthetetlenségének köszönhetően az egészségügy egy csábító befektetéssé vált. A megtérülések igazán kedvezőek voltak 2022 során, és a befektetők várhatóan a következő évben is nagy mennyiségű tőkét forgatnak majd az iparba.
Ahogy az egészségügyi szervezetek egyre több helyszínen jelennek meg az ilyen befektetéseknek köszönhetően, úgy egyre nagyobb szükségük lesz majd a méretezhető webhelyekre és marketingstratégiákra, amelyekkel elérhetik növekedési és bevételi céljaikat. Az elavult webhelyek, marketingtechnológiák és stratégiák pont, hogy korlátozzák az ilyen célok elérését. A megoldást egy központi digitális marketing stratégia jelenti majd.

2. Mindenképpen foglalkozni kell páciensközpontú tartalmakkal

A Google 2022 augusztusában vezette be a „hasznos tartalmak” frissítést, aminek többek között az egészségügyre is jelentős hatása volt. Míg a korábbi frissítések a haszontalan, veszélyes vagy Spam jellegű tartalmakra koncentráltak, ez az augusztusi újítás sokkal szigorúbban kezdte értékelni a tartalmak minőségét és hitelességét.
A frissítés célja az, hogy a felhasználók minél több releváns és hasznos tartalmat lássanak a keresőtalálatok között. A frissítés egész webhelyeket érint, tehát néhány gyengébb minőségű oldal az összes többi rangsorolására is negatív hatással lehet.
A bevezetés óta eltelt néhány hónap során már többször is megfigyelhettük a frissítés egészségügyi csoportokra gyakorolt hatását. A jó hír az, hogy ha követik a Google javaslatait, akkor az egészségügyi webhelyek komoly előnyre tehetnek szert – szóval mire lesz szükség ehhez?
Az egészségügyi szolgáltatóknak egy átfogó, teljes tölcsért lefedő tartalomstratégiára van szükségük, amely mind a tölcsér felső, mind annak középső szakaszában válaszokat kínál a fogyasztók kérdéseire. A stratégia optimalizálása érdekében az egészségügyi csoportok feladatai a következők:
  • Olyan tartalmak előállítása, amely közvetlenül megválaszolja a páciensek kérdéseit az utazásuk különböző szakaszaiban.
  • Egy kényelmes felhasználói felület kialakítása, különös tekintettel a mobilélményekre, hogy a felhasználók könnyedén rátalálhassanak a keresett információkra.
  • Átfogó tartalmak létrehozása, amelyek egyszerre minél több releváns kérdésre választ kínálnak.
  • Jól keresőoptimalizált, örökzöld tartalmak elkészítése. Ezek a tartalmak általában immunisak az algoritmus változásaira, és kiváló felhasználói élményt is biztosítanak.

Habár ez a változás lesz jellemző 2023-ra, a hosszútávú sikerek érdekében mindig érdemes a páciensközpontú tartalmakra koncentrálni.

3. A webhelyek felhasználói élménye továbbra is létfontosságú szempont

Ez az utóbbi időben minden évben elhangzik, mert igaz: a felhasználói élmény a következő esztendőben is fontos az egészségügyi marketing fontos tényezője lesz. Ezt nem csak a Google követeli meg, hanem a páciensek is.
Nem meglepő módon a Google és a páciensek elvárásai nagyon szorosan kapcsolódnak egymáshoz ezen a területen. Mindkét fél szeretne minél gyorsabban és egyszerűbben rátalálni a keresett információkra, amihez egyrészt megfelelő webhelyszerkezetre, másrészt kiváló minőségű tartalmakra van szükséged, amelyek alaposan megválaszolják a látogatók kérdéseit.
Mindig tartsd szem előtt a Google E-A-T elvét. Ehhez naprakész, releváns tartalmakat kell kínálnod, méghozzá kiváló szakmai pontossággal. Ne felejtsd el feltüntetni a tartalmaid forrását sem – jelöld meg, hogy ki és mi alapján készítette őket.
Fontos az is, hogy a páciensek személyes élményei is befolyásolják, hogy milyen értékelést kapsz majd tőlük az online platformokon.
Íme néhány hasznos tipp, amelyek segítségével színvonalasabb felhasználói élményt alakíthatsz ki webhelyeden:
  • Ügyelj a rendezettségre: A Google és a felhasználók is azokat a webhelyeket preferálják, ahol minél gyorsabban, felesleges keresgélés nélkül találhatnak rá arra, amire szükségük van. Mind a menü, mind pedig a webhely általános szerkezete maradjon rendezett, átlátható és könnyedén navigálható.
  • Tedd könnyedén hozzáférhetővé a legfontosabb tartalmakat: Ha egy látogatónak 4-5 kattintásra van szüksége ahhoz, hogy megtalálja a legfontosabb tartalmakat webhelyeden, akkor szinte biztos, hogy hamar távozik majd onnan. Ügyelj rá, hogy a legfrissebb és legfontosabb tartalmak 1-2 kattintással elérhetők legyenek a főoldalról.
  • Kínálj egyedi webhelyet: A cél az, hogy a látogatóknak egy egyedi élményben legyen részük, amikor webhelyedet használják. Gondolkodj el rajta, hogy mi különböztet meg a versenytársaidtól, és vidd bele azt webhelyed designjába, üzeneteibe és így tovább.
  • Szerezz hivatkozásokat: Ha sikerült minőségi tartalmakat előállítanod webhelyedre, akkor érdemes releváns, tekintélyes forrásoktól kapott linkekkel is megerősíteni őket.

Webhelyed lényegében egészségügyi szervezeted digitális arca. Ahogy egyre közelebb kerülünk 2023-hoz, ezeknek a szervezeteknek muszáj lesz alaposan megvizsgálniuk webhelyeiket, és a páciensek igényeihez igazítani azokat:
  • A főoldal az első benyomás: Ebben a főoldalon szereplő összes vizuális elem és üzenet fontos szerepet játszik. Kommunikáld egyértelműen egyedi értékajánlatodat, és használj hatásos felhívásokat, hogy egyre közelebb kerüljenek a konverziókhoz.
  • Készíts buyer personákat és párosítsd őket a páciensek utazásaival: Lehetetlen minden páciens számára teljesen egyedi digitális élményt kínálni. E helyett azonosítsd a legforgalmasabb páciensutazásokat, és optimalizáld úgy webhelyedet, hogy leggyakoribb pácienseid igényeinek feleljen meg.
  • Hasznosítsd a SEO mutatókat landing page-eiden: A Google remek forrásokat kínál, amelyek segítségével azonosíthatod, hogy mely oldalak és kulcsszavak vonzzák a legtöbb organikus forgalmat webhelyedre. Használd ezeket az adatokat a cél URL-ek optimalizálására, hogy eleget tégy az így kereső felhasználók igényeinek, azonosítsd a keresések mögött álló szándékot és megválaszold az emberek kérdéseit.

4. A személyre szabás minden eddiginél fontosabbá válik

Ez is egy olyan trend, ami 2023-ban sem tűnik majd el. A személyre szabás továbbra is aranyszabvány, és a marketingesek túlnyomó többsége véli úgy, hogy meglévő ügyfeleik és lehetséges ügyfeleik személyre szabott élményekre vágynak. Nem csoda, hogy az emberek máshol nézelődnek majd tovább, ha nem ezt kapják egy webhelytől.
Szóval hogyan alkalmazhatod ezt az egészégügyi marketing trendet 2023-ban? Habár az egészségügyi adatvédelmi szabályok nagyon szigorúak, két ígéretes módszert is bevethetsz a páciensélmény javítása érdekében:

Használj földrajzi alapú személyre szabást

A földrajzi alapú személyre szabás segítségével úgy alakíthatod ki landing page-eidet, hogy az azokra megérkező webhelylátogatók a hozzájuk legközelebb eső helyszínnel kapcsolatos információkat lásson.
Amikor valaki új orvost keres magának, akkor rendkívül fontos szempont számára a kényelem. Ha a landing page automatikusan igazodik a látogató tartózkodási helyéhez, akkor rögtön azok az információk jelennek majd meg neki, amelyekre a konverzióhoz szüksége van, úgymint:
  • A közeli rendelők címe
  • Mely rendelők fogadnak új pácienseket
  • Melyik helyszínen milyen szolgáltatások érhetők el
  • Releváns biztosítási és egyéb információk

Külön előny, hogy a földrajzi hely alapú személyre szabás nem sérti a páciensek egészségügyi adatvédelmi jogait, ami mindig fontos és szigorú szempont kell legyen az egészségügyi marketingben. Mindemellett csökkenti a konverzióhoz szükséges lépések számát, hiszen a látogatók rögtön az ügyfélutazás elején hozzájutnak minden fontosabb információhoz. Mindez rendkívül leegyszerűsíti a konverziós folyamatot, ami több pácienst eredményez majd.

Kínálj korszerű páciensportálokat és/vagy mobilalkalmazásokat

Egy védett, személyes egészségügyi információk alapján összeállított email lista kétségtelenül hasznos lehet egészségügyi marketingedben. Azonban amint valaki bejelentkezik egy portálra vagy mobilalkalmazásba, hirtelen sokkal több lehetőség nyílik meg előtted.
Ezek a felületek betegségekhez és kezelésekhez kapcsolódó információkat jeleníthetnek meg, illetve időpontokat vagy konkrét szolgáltatásokat is javasolhatnak a felhasználóknak. Ezen kívül a páciensek közvetlenül hozzáférhetnek egészségügyi adataikhoz és orvosaikhoz is. Nem csoda, hogy egyre több páciens használ ilyen portálokat.

Hagyd, hogy a páciensek válasszák ki saját útvonalukat

Nem feltétlenül van szükséged személyes egészségügyi információkra, ha szeretnéd a páciensek igényeihez igazítani a tartalmi utazásokat. Ha például tudod, hogy az egyik oldaladra nagy mennyiségű organikus keresőforgalom érkezik az „esztétikai fogászat egerben” keresésen keresztül, akkor hozzáigazíthatod ezt az oldalt ehhez az utazáshoz.
Gondolj bele, hogy milyen információkra lenne szüksége egy látogatónak, akik erre a kifejezésre keresett rá, majd végül a te weboldaladra kattintott a találatok között. Hogyan tudnád jobban hozzáigazítani ezt az oldalt az ilyen látogatók utazásához?

5. A gazdasági bizonytalanság a marketingstratégiákat és befektetéseket is érinti

2022 végére az egészségügyben is érezhetővé a feldúlt gazdasági helyzet. Habár a cikk célja nem a gazdasági előrejelzés vagy tanácsadás, valószínű, hogy ez a trend 2023-ban is folytatódik majd.
Az események tükrében számos egészségügyi csoport tervezi újra marketing-költségvetését. Na persze, a tapasztalt marketingesek és cégtulajdonosok jól tudják, hogy aki ilyenkor spórol a marketingen, az szinte biztosan kudarcra ítéli ezzel márkáját, hiszen sok esetben pont, hogy a marketing segít átvészelni a válságos időszakokat.

6. A toborzási marketing egyre nagyobb szeletet kap a költségkeretből

A munkaerőhiány továbbra is súlyos problémát jelent az egészségügyben. A járványhelyzet elején számos egészségügyi alkalmazottat veszítettünk el, és habár ebből sikerült némileg kilábalnunk, a hiány még mindig jelentős problémát jelent valamennyi szervezet számára.
Egy ilyen éghajlatban az egészségügyi szervezetek képtelenek terjeszkedni és növekedni, ha nem fordítanak elég figyelmet és erőforrást a toborzási folyamatukra.
Mind a páciensélmény, mind pedig az ellátás minősége romlásnak indul majd, ha céges kultúrádat nem az együttműködésre építed fel. Ha sikeres toborzási kampányokat szeretnének lebonyolítani, akkor az egészségügyi márkáknak ügyelniük kell hírnévkezelésükre, és egy támogató jellegű alkalmazotti kultúrát kell kialakítaniuk. Ne feledd, hogy a munkavállalók és társmárkák épp olyan fontosak a sikerekhez, mint a páciensek.
A marketingeseknek nem véletlenül kell egyre többet foglalkozniuk a toborzással. A marketinges erőfeszítések rengeteget segíthetnek egy pozitív márkakép kialakításában, ami nem csak a páciensek, hanem a munkavállalók számára is meggyőző lehet.
A marketing többek között a digitális PR segítségével támogathatja a toborzási stratégiákat. A jól elhelyezett digitális PR elemek segítségével bemutathatod az alkalmazotti kultúra legelőnyösebb jellemzőit, és demonstrálhatod, hogy mennyire nagyra értékeled az új és régebbi alkalmazottak eredményeit.
A jótékony és filantróp tevékenységeid népszerűsítésével szintén tanúsíthatod céged kultúráját és vonzóbbá teheted azt az érdeklődő, lehetséges munkavállalók számára.
Az egészségügyi szervezetek 2023-ban a toborzási erőfeszítések optimalizálása érdekében is optimalizálhatják a digitális élményeket. Íme néhány példa arra, hogy hogyan segíthet ebben a marketing:
  • Alkalmazottokra kiélezett toborzási oldalak létrehozása a webhelyen
  • Folyamatos konverziósarány-optimalizálás és annak rendszeres tesztelése a jelentkezési arányok javítása érdekében
  • Toborzási médiakampányok kialakítása
  • Hírnévkezelés a LinkedInen és más platformokon
  • A céges kultúra megosztása a Facebookon, a LinkedInen és más közösségi platformokon

7. Folytatódik az egészségügy digitális átalakulása

A digitális átalakulás már jó ideje felkapott téma számos iparban – kivéve az egészségügyet. Az igazat megvallva, az egészségügyhöz mindig később jutnak el a digitális fejlesztések. Függetlenül attól, hogy ezt az adatbiztonsági aggályok, vagy az egészségügyben megszokott analóg folyamatok kultúrája okozza, az technológiai előrelépések többnyire elkerülték ezt a szektort.
Számos egészségügyi cég például még mindig nem használ ügyfélkezelő (CRM) rendszereket. Ez többek között azért van, mert az elektronikus egészségügyi nyilvántartásokat nehéz lehet összeegyeztetni a CRM-ekkel, és sok egészségügyi szolgáltatónak egyszerűen nincs kapacitása az ilyen feladatokra.
Lassan, de biztosan persze zajlik az átalakulás, de a kulcsszó még mindig a „lassan”. A digitális irány nem csak hatékonyabb és kedvezőbben megtérülő munkavégzést eredményez, hanem jobb páciensélményeket és kimeneteleket is.
Ezek elérése érdekében az egészségügyi szervezetek többek között az alábbi technológiákba fektetnek bele:
  • Központi call centerek
  • Online időpontfoglalás
  • Központi CRM-ek
  • Élő chat és chatbotok
  • Híváskövetés

Ezek a technológiák jelentős előnyöket jelenthetnek a hétköznapi működésben. Az online időpontfoglalás különösen megkönnyítheti a munkálatokat. Az adminisztrációs alkalmazottaknak nem kell folyamatosan a telefon mellett ülniük, és így marad idejük más, fontosabb feladatokkal foglalkozni.
A több helyszínen is jelen lévő márkák életét a központi call centerek tehetik egyszerűbbé, hiszen segítenek megválaszolni a páciensek leggyakoribb kérdéseit az ügyfélfogadással, biztosításokkal és egyéb témákkal kapcsolatban.
A CRM-ek a páciensadatok kezelését teszik lényegeseb átláthatóbbá és gördülékenyebbé. Lehetőséget nyújtanak többek között a páciensinformációk egyszerű elérésére, megosztására és az emlékeztetők kiküldésére is. A CRM-ekben gyűjtött adatok a személyre szabást is hatékonyabbá teszik a marketingcsapat számára.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok