Spam definíciója, Spam működése, Spam elkerülése, Spam típusok, Spam technikák- a legfontosabb tudnivalók a Spam-ról

Spam típusok elkerülése

Spam

Spam

A spam definíciója

A spam kéretlen üzenetet jelent (vagy „levélszemét”), amelyet valaki több címzetthez is igyekszik eljuttatni. A spam a digitális világban első sorban (de nem kizárólag) emailek formájában jelenik meg. Ezek a kéretlen üzenetek ellephetik a címzettek digitális postaládáját, amelyekben így nehezebb rátalálni az igazán fontos, releváns emailekre.
A spam üzenetek küldése („spammelés”) nem éppen etikus módszer, de számos szervezet rendszeresen használja ezt a technikát, hogy viszonylag olcsón juttathassa el üzenetét több címzettnek is. A spam technikákat alkalmazó feleket „spammereknek” szokás nevezni.
A spam jobb esetben bosszantó, rossz esetben pedig akár illegális, veszélyes tevékenységek eszköze is lehet. Bizonyos spam üzenetek segítségével a támadók érzékeny adatokhoz vagy számítógépes rendszerekhez is hozzáférést nyerhetnek.
 

A spam típusai

A spam üzenetek többféle alakot ölthetnek a digitális világban. Íme a leggyakoribbak ezek közül:
 

Email spam

Ez a spam leggyakoribb formája. A spam emailek ellepik a címzettek digitális postaládáit, és elvonhatják a figyelmet az igazán fontos üzenetekről. Számos email szolgáltató automatikus spamszűrőket használ az ilyen esetek megakadályozására. Ezek a szűrők hasznosak, de nem tökéletesek: időnként tévesen azonosíthatnak spamként egyes hasznos üzeneteket, míg más esetekben nem ismerik fel spamként az értéktelen, ténylegesen spam jellegű emaileket.

SEO spam

A „spamdexing” azaz „spamdexelés” egy etikátlan SEO technika egy webhely rangsorolásának javítására. A SEO spamnek két típusa van: spam tartalmak és spam linkek.
A spam tartalmak gyakran úgy jönnek létre, hogy egy tartalmat irreleváns kulcsszavakkal töltenek tele. A spam linkek azok a hivatkozások, amelyek rossz minőségű, irreleváns webhelyekről vagy fórumhozzászólásokból mutatnak egy-egy oldalra.
A Google és más fejlett keresőmotorok általában figyelmen kívül hagyják az ilyen spam jellegű tartalmakat és hivatkozásokat.
 

Közösségi média spam

Egyesek álprofilokat hoznak létre a népszerűbb közösségi platformokon, hogy ezeket használhassák fel kéretlen üzenetek, tehát spam terjesztésére.
 

SMS spam

Habár ezek az internetes kommunikáció elterjedése előtt jóval elterjedtebbek voltak, sok kéretlen üzenet a mai napig SMS-ek formájában érkezik.
 

Azonnali üzenetekben küldött spam

A spammerek a WhatsApp, Skype, Messenger és más chatplatformok segítségével is terjeszthetik kéretlen üzeneteiket.
 

Vírus spam

Ironikus módon számos „antivírus” felugró ablak is spamnek számít. Ezek az üzenetek arra figyelmeztetik a felhasználót, hogy számítógépe valamilyen vírussal fertőzött, és rögtön „megoldást” is kínálnak rá egy antivírus-ellenőrzés formájában. Az ilyen „antivírus” ellenőrző és vírusirtó szoftverek túlnyomó többsége sajnos pont, hogy káros szoftvernek számít, és ezzel a technikával próbálnak meg hozzáférni a felhasználók számítógépéhez.
 

A spammerek taktikái

A spam elleni küzdelem évtizedek óta tart az interneten. Számos anti-spam technika látott már napvilágot, azonban a spammerek idővel mindig találnak valamilyen új módszert kéretlen üzeneteik terjesztésére. Íme csupán néhány ezek közül:
•    Email címek összegyűjtése az internetes tartalmak elemzésével
•    Megtévesztő „tárgyak” használata, amelyek kattintásra, letöltésre ösztönzik a címzetteket
•    Open relay technológiával, amely lehetővé teszi az emailek névtelen kiküldését
 

A spam elkerülése

A spamek jelentése

A legtöbb email szolgáltató lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy jelezzék, ha spam üzenettel találkoznak. Ez a funkció segít „betanítani” a szolgáltató algoritmusát, hogy a későbbiekben hatékonyabban felismerje az ehhez hasonló üzeneteket, és automatikusan kiszűrje őket, hogy a többi a többi felhasználót se zavarhassák. A Gmail például egy rég óta tanuló, nagyon hatékony spamszűrőt használ a felhasználók védelme érdekében.
 

A tévesen spamnek azonosított üzenetek jelentése

Nem minden spamszűrő tökéletes, és időnként előfordulhat, hogy az email szolgáltató olyan üzeneteket is a spam (vagy „levélszemét”) mappába helyez, amelyek valójában értékes, releváns emailek. Ezekről az üzenetekről ugyan úgy vissza lehet jelezni a szolgáltató számára, hogy a jövőben ne azonosítsa őket spamként.
 

Eldobható email címek

A legtöbb online szolgáltatás (pl. webáruházak, online játékok stb.) email cím megadásához köti a regisztrációt vagy a funkciók használatát. Ajánlott az ilyen nem létfontosságú szolgáltatásokhoz egy másodlagos, „eldobható” emailt használni, hogy inkább arra érkezzenek a spam üzenetek, mint az elsődleges, személyes email fiókba.
 

A válasz megtagadása

Egyetlen kéretlen üzenetre sem szabad válaszolni. Nem szabad rákattintani semmire az üzenetek belül, és összességében az üzenetet sem ajánlott megnyitni, ha egyértelműen látható rajta, hogy spam jellegű. A válaszadás csak még több kéretlen üzenetet eredményezhet, a hivatkozásokra kattintva pedig veszélyes, rosszindulatú fájlok kerülhetnek a számítógépre.
 

A spamet küldő felek értesítése

Amennyiben egy olyan feladótól kapsz spam emailt, akinek felismered az email címét, és tudod, hogy ki az illető, akkor értesítsd egy másik csatornán (nem emailben), hogy fiókját valaki spammelésre használja. Így az illető ellenőrizheti fiókját és remélhetőleg biztosítani tudja azt, hogy a jövőben ez ne fordulhasson többé elő.
 

A számítógép védelmi rendszerének frissítése

A számítógép tűzfala/vírusirtója mindig legyen naprakész, hiszen a spammerek és más rosszindulatú támadók folyamatosan keresik a támadási felületeket a felhasználók rendszerein. A rendszeres biztonsági frissítések segítenek megszüntetni azokat a biztonsági réseket, amelyek veszélyeztethetik a számítógépeket és az azokon tárolt adatokat.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok