Felhasználói élmény definíciója: Hogyan lehet jobba felhasználói élmény? Felhasználói élmény működése, Felhasználói élmény javí

Felhasználói élmény

Felhasználói élmény

Felhasználói élmény

A felhasználói élmény definíciója

A felhasználói élmény (user experience – UX) a felhasználó és termék, szolgáltatás vagy webhely közötti interakciók összessége. Ez az a személyes élmény, amelyet egy felhasználó egy termék felületének használata során megtapasztal.

Ha például egy webáruház vásárlási folyamata túl hosszú vagy összetett, akkor ez rossz élményt nyújt a felhasználó számára. Ha azonban a vásárlás gyorsan és akadályok nélkül lebonyolítható, akkor az jó felhasználói élményt eredményez. Egy pozitív felhasználói élmény arra ösztönözheti a felhasználót, hogy később visszatérjen vásárolni a webáruházba, ellenben a negatív élményekkel, amelyek hatására az illető már a vásárlás befejezése előtt is elhagyhatja a webhelyet.

A felhasználói élmény mára már épp olyan fontos, mint a termék megfelelő működése. Minél jobb élményt kínálsz ügyfeleid számára, annál valószínűbb, hogy téged választanak majd versenytársaid helyett. A felhasználói élmény éppen ezért egy megkülönböztető tényező lehet egy zsúfoltabb piacon.
 

A felhasználóiélmény-design szerepe

A felhasználóiélmény-design (UX design) célja olyan felhasználóbarát felületek létrehozása, amelyek élvezetessé és egyszerűbbé teszik egy termék használatát.

A felhasználóiélmény-design minden esetben a felhasználókat tartja szem előtt. Egy jó UX designer mindig a végfelhasználók igényeihez és elvárásaihoz igazítja munkáját: milyen emberek használják majd a webhelyet vagy az alkalmazást? Mire számítanak majd? Hogyan lehet akadálymentessé és élvezhetővé tenni számukra a webhelyen/alkalmazás nyújtotta élményeket?
 

A webhelyek felhasználói élménye

A webdesign rendkívül fontos szerepet játszik a webhelyek nyújtotta felhasználói élményben. Manapság számos ügyfél webhelyeken keresztül veszi fel a kapcsolatot a cégekkel. Egyes esetekben egy felhasználó a nélkül kezdi el és fejezi be vásárlói utazását az interneten, hogy közben egyszer sem látogat a cég fizikai boltjába.
 
Habár számos tényező is befolyásolja, hogy milyen felhasználói élményeket kínál egy webhely, íme a legfontosabbak ezek közül:

•    Navigáció: Egy felhasználónak gyorsan és logikus lépésekkel kell tudnia navigálnia a webhely oldalai között. Azonnal egyértelmű kel legyen számukra, hogy hová kell kattintaniuk, és minden hivatkozásnak működnie kell. A webhely sebessége szintén fontos – ne hagyd, hogy látogatóidnak várakozniuk kelljen az oldalak betöltésére.
•    Friss tartalmak: A webhelyre mindig friss tartalmaknak kell felkerülniük, hiszen a felhasználók nem 1-2 éves cikkeket szeretnének olvasni a legfontosabb témákról.
•    Mobil-első kialakítás: Egy modern webhelyet manapság reszponzív módszerekkel szokás kialakítani, hogy mobileszközökön és asztali számítógépeken is problémamentesen lehessen használni őket.
•    Képek: Ahol csak lehet, érdemes képekkel is illusztrálni a szöveges tartalmak mondanivalóját.
•    Tesztelés: Egy webhelyet rendszeresen ajánlott tesztelni különböző módszerekkel. A A/B tesztek, hőtérképek és egyéb eszközök mind segíthetnek megállapítani, hogy a látogatók hogyan használják a webhelyet, és hogy az milyen felhasználói élményeket nyújt nekik.
 

Felhasználói élmény és használhatóság

A felhasználói élmény és a használhatóság közel állnak ugyan egymáshoz, de két különböző fogalomról van szó.
A használhatóság azt jelenti, hogy mennyire egyszerű használni egy felületet, míg a felhasználói élmény minden interakciót magába foglal a felhasználó és a felület között.
A használhatóság valójában a felhasználói élmény fontos része, és egy jó UX designer arra is odafigyel, hogy az általa létrehozott felhasználói felületek megkönnyítsék a felhasználók dolgát. A felhasználói élménybe azonban több minden is beletartozik, úgymint a márkaépítés, vagy épp a termék/webhely működése.
 

A felhasználói élmény és az ügyfélélmény

Az ügyfélélmény az információkereséstől kezdve az árak összehasonlításán át egészen a termék kipróbálásáig a felhasználó utazásának összes lépését magába foglalja.
A felhasználói élmény kifejezetten azzal foglalkozik, hogy milyen élményt nyújt egy termék vagy webhely használata a felhasználók számára. A felhasználói élmény az ügyfélélmény fontos részét képezi, de nem szabad összekeverni őket.
 

A felhasználói élmény és a felhasználói felület

A felhasználói élmény azon élmények összessége, amelyeket a felhasználók egy termék vagy szolgáltatás használata során megtapasztalnak. A felhasználói felület egy termék vagy szolgáltatás vizuális elemeinek összessége. Egy weboldal felhasználói felülete például gombokból, hivatkozásokból, képekből, animációkból, bekezdésekből és egyéb elemekből áll.

A felhasználói felület tehát szintén fontos szerepet játszik a felhasználói élményben, de a kettő nem keverendő egymással.
 

Tippek a jó felhasználói élmény kialakításához

A felhasználói élmény megtervezése és az UX elemei

A felhasználói élmény megtervezése egy hosszadalmas, de megkerülhetetlen folyamat, még ha csak egy webhely kialakításáról is van szó. Ennek a folyamatnak több lépése van:

•    Végezz piackutatást és termékfejlesztést: Cégednek mindenképpen szüksége lesz valamilyen termékre, és azt is ki kell derítened, hogy milyen piacra szánod ezt a terméket.
•    Ismerd meg a célközönséged: Csak úgy kínálhatsz kiváló felhasználói (és ügyfél-) élményeket, ha tudod, hogy kiknek készül terméked. Milyen igényeik vannak? Mi az, amitől tartanak? Számos ilyen fontos kérdést kell megválaszolnod.
•    Vázolj fel egy felhasználói útvonalat: Gondolkodj el rajta, hogy milyen lépéseket tesz majd a felhasználó a termék vagy webhely használata során. Minél egyszerűbb és gördülékenyebb folyamatot biztosítasz neki, annál pozitívabb lesz a felhasználói élmény is.
•    Teszteld a terméket vagy szolgáltatást: Helyezd magad egy átlag felhasználó cipőjébe és ellenőrizd, hogy az ő szemszögéből is ideális, pozitív élményt nyújt-e a termék használata. A legjobb, ha független, önkéntes, leendő ügyfelek segítségét kéred ehhez.
 
A felhasználói élmény tervezése és kialakítása során azokra is gondolnod kell, akik először használják termékedet vagy először látogatnak el webhelyedre. Ezeknek a felhasználóknak olyan fontos kérdéseik lesznek, mint:

•    „Hol vagyok?”
•    „Mit csinálhatok?”
•    „Hová mehetek?”

Fontos, hogy ezekre a kérdésekre azonnal intuitív választ adj.
 

Gyakran ismételt kérdések

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok

Kérje ajánlatunkat!