Felhasználói élmény definíciója: Hogyan lehet jobba felhasználói élmény? Felhasználói élmény működése, Felhasználói élmény javítása

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Felhasználói élmény


A felhasználói élmény definíciója

A felhasználói élmény (user experience – UX) a felhasználó és termék, szolgáltatás vagy webhely közötti interakciók összessége. Ez az a személyes élmény, amelyet egy felhasználó egy termék felületének használata során megtapasztal.
Ha például egy webáruház vásárlási folyamata túl hosszú vagy összetett, akkor ez rossz élményt nyújt a felhasználó számára. Ha azonban a vásárlás gyorsan és akadályok nélkül lebonyolítható, akkor az jó felhasználói élményt eredményez. Egy pozitív felhasználói élmény arra ösztönözheti a felhasználót, hogy később visszatérjen vásárolni a webáruházba, ellenben a negatív élményekkel, amelyek hatására az illető már a vásárlás befejezése előtt is elhagyhatja a webhelyet.
A felhasználói élmény mára már épp olyan fontos, mint a termék megfelelő működése. Minél jobb élményt kínálsz ügyfeleid számára, annál valószínűbb, hogy téged választanak majd versenytársaid helyett. A felhasználói élmény éppen ezért egy megkülönböztető tényező lehet egy zsúfoltabb piacon.

 

A felhasználóiélmény-design szerepe

A felhasználóiélmény-design (UX design) célja olyan felhasználóbarát felületek létrehozása, amelyek élvezetessé és egyszerűbbé teszik egy termék használatát.
A felhasználóiélmény-design minden esetben a felhasználókat tartja szem előtt. Egy jó UX designer mindig a végfelhasználók igényeihez és elvárásaihoz igazítja munkáját: milyen emberek használják majd a webhelyet vagy az alkalmazást? Mire számítanak majd? Hogyan lehet akadálymentessé és élvezhetővé tenni számukra a webhelyen/alkalmazás nyújtotta élményeket?

 

A webhelyek felhasználói élménye

A webdesign rendkívül fontos szerepet játszik a webhelyek nyújtotta felhasználói élményben. Manapság számos ügyfél webhelyeken keresztül veszi fel a kapcsolatot a cégekkel. Egyes esetekben egy felhasználó a nélkül kezdi el és fejezi be vásárlói utazását az interneten, hogy közben egyszer sem látogat a cég fizikai boltjába.

 

Habár számos tényező is befolyásolja, hogy milyen felhasználói élményeket kínál egy webhely, íme a legfontosabbak ezek közül:
•    Navigáció: Egy felhasználónak gyorsan és logikus lépésekkel kell tudnia navigálnia a webhely oldalai között. Azonnal egyértelmű kel legyen számukra, hogy hová kell kattintaniuk, és minden hivatkozásnak működnie kell. A webhely sebessége szintén fontos – ne hagyd, hogy látogatóidnak várakozniuk kelljen az oldalak betöltésére.
•    Friss tartalmak: A webhelyre mindig friss tartalmaknak kell felkerülniük, hiszen a felhasználók nem 1-2 éves cikkeket szeretnének olvasni a legfontosabb témákról.
•    Mobil-első kialakítás: Egy modern webhelyet manapság reszponzív módszerekkel szokás kialakítani, hogy mobileszközökön és asztali számítógépeken is problémamentesen lehessen használni őket.
•    Képek: Ahol csak lehet, érdemes képekkel is illusztrálni a szöveges tartalmak mondanivalóját.
•    Tesztelés: Egy webhelyet rendszeresen ajánlott tesztelni különböző módszerekkel. A A/B tesztek, hőtérképek és egyéb eszközök mind segíthetnek megállapítani, hogy a látogatók hogyan használják a webhelyet, és hogy az milyen felhasználói élményeket nyújt nekik.

 

Felhasználói élmény és használhatóság

A felhasználói élmény és a használhatóság közel állnak ugyan egymáshoz, de két különböző fogalomról van szó.
A használhatóság azt jelenti, hogy mennyire egyszerű használni egy felületet, míg a felhasználói élmény minden interakciót magába foglal a felhasználó és a felület között.
A használhatóság valójában a felhasználói élmény fontos része, és egy jó UX designer arra is odafigyel, hogy az általa létrehozott felhasználói felületek megkönnyítsék a felhasználók dolgát. A felhasználói élménybe azonban több minden is beletartozik, úgymint a márkaépítés, vagy épp a termék/webhely működése.

 

A felhasználói élmény és az ügyfélélmény

Az ügyfélélmény az információkereséstől kezdve az árak összehasonlításán át egészen a termék kipróbálásáig a felhasználó utazásának összes lépését magába foglalja.
A felhasználói élmény kifejezetten azzal foglalkozik, hogy milyen élményt nyújt egy termék vagy webhely használata a felhasználók számára. A felhasználói élmény az ügyfélélmény fontos részét képezi, de nem szabad összekeverni őket.

 

A felhasználói élmény és a felhasználói felület

A felhasználói élmény azon élmények összessége, amelyeket a felhasználók egy termék vagy szolgáltatás használata során megtapasztalnak. A felhasználói felület egy termék vagy szolgáltatás vizuális elemeinek összessége. Egy weboldal felhasználói felülete például gombokból, hivatkozásokból, képekből, animációkból, bekezdésekből és egyéb elemekből áll.
A felhasználói felület tehát szintén fontos szerepet játszik a felhasználói élményben, de a kettő nem keverendő egymással.

 

Tippek a jó felhasználói élmény kialakításához

A felhasználói élmény megtervezése és az UX elemei

A felhasználói élmény megtervezése egy hosszadalmas, de megkerülhetetlen folyamat, még ha csak egy webhely kialakításáról is van szó. Ennek a folyamatnak több lépése van:
•    Végezz piackutatást és termékfejlesztést: Cégednek mindenképpen szüksége lesz valamilyen termékre, és azt is ki kell derítened, hogy milyen piacra szánod ezt a terméket.
•    Ismerd meg a célközönséged: Csak úgy kínálhatsz kiváló felhasználói (és ügyfél-) élményeket, ha tudod, hogy kiknek készül terméked. Milyen igényeik vannak? Mi az, amitől tartanak? Számos ilyen fontos kérdést kell megválaszolnod.
•    Vázolj fel egy felhasználói útvonalat: Gondolkodj el rajta, hogy milyen lépéseket tesz majd a felhasználó a termék vagy webhely használata során. Minél egyszerűbb és gördülékenyebb folyamatot biztosítasz neki, annál pozitívabb lesz a felhasználói élmény is.
•    Teszteld a terméket vagy szolgáltatást: Helyezd magad egy átlag felhasználó cipőjébe és ellenőrizd, hogy az ő szemszögéből is ideális, pozitív élményt nyújt-e a termék használata. A legjobb, ha független, önkéntes, leendő ügyfelek segítségét kéred ehhez.

 

A felhasználói élmény tervezése és kialakítása során azokra is gondolnod kell, akik először használják termékedet vagy először látogatnak el webhelyedre. Ezeknek a felhasználóknak olyan fontos kérdéseik lesznek, mint:
•    „Hol vagyok?”
•    „Mit csinálhatok?”
•    „Hová mehetek?”
Fontos, hogy ezekre a kérdésekre azonnal intuitív választ adj.
 



Vissza

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!