A SEO és a tartalommarketing eredményességének mérése

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

A SEO és a tartalommarketing eredményességének mérése

Máté Balázs

szerző:
Máté Balázs

SEO tartalommarketing

Hogyan tudod mérni, bebízonyítani, a tartalommarketing és a seo munkák eredményességét, hozamát? Mi sem egyszerűbb ennél, mutatunk három mérőszámot, amit haszálhatsz!

A SEO egy hosszútávú befektetés (erről részletesen ITT írtam), és sokan pont emiatt tartanak tőle. Nincsenek egyik napról a másikra nagy, látványos ugrások, meggyőző számok és jövedelmező eredmények. Ha mindez nem lenne elég, nehéz ténylegesen bebizonyítani, hogy egy-egy konverzió a SEO jóvoltából jött létre.

 

Ezzel szemben a fizetett csatornák haszna könnyedén kimutatható, hiszen egy hirdetésre kattintást könnyű közvetlenül hozzárendelni az azt követő konverzióhoz. Hasonlóan egyszerű bizonyítani az email marketing, a közösségi média marketing és más csatornák hasznát is, mert könnyedén követhető mutatókat kínálnak ehhez.

 

A SEO azonban komoly kihívás elé állítja a marketingeseket.

A technikai problémák elhárítása és a marketingcsatornák összevonása épp elég kemény dió lehet, a SEO-val egybekötött tartalommarketing megtérülésének (ROI) kimutatása pedig tovább nehezíti a dolgokat. A tartalommarketing megtérülése tartalmak által előidézett konverziókon keresztül követhető nyomon, figyelembe véve a ráfordított időt, pénzt és egyéb erőfeszítéseket.

 

Szóval milyen mutatókkal igazolhatod a vezetőségnek, vagy egy ügyfelednek, hogy a tartalommarketinggel igenis megéri foglalkozni? Az alábbiakban ezekről lesz szó.

 

Mely mutatókkal követhetők a tartalommarketing megtérülései?

A SEO-val egybekötött tartalommarketing legfontosabb mutatói valójában azok a mutatók, amelyekkel a tartalmak teljesítményét általánosságban mérni szokás:

  • Az organikus konverziók változása
  • A rangsorolás (első találati oldalon való megjelenések) változása
  • Az organikus forgalom és kattintások számának változása

 

Fontos azonban észben tartani, hogy a fő teljesítménymutatók (KPI-k) és célok eltérők lehetnek a különféle tartalomtípusok között, és befolyásolhatják őket a közönségek és a szándék is.
Azonban, ha az szeretnéd kideríteni (és bizonyítani), hogy mennyire fontos a SEO és a tartalommarketing együttes használata, illetve, hogy milyen arányban térülnek meg az ezzel kapcsolatos befektetések, akkor ezekre az adatokra lesz szükséged.

 

Előkészületek

A tartalmak elkészítésében sok cégnél számos személy vagy egész osztályok vesznek részt, és a folyamat kifejezetten sok pénzt felőrölhet. Fontos tehát bebizonyítanod a feletteseidnek, hogy megéri ekkora összegeket költeni ezekre az erőfeszítésekre.

 

Ahhoz, hogy tudd mihez hozzáhasonlítani a SEO és a tartalommarketing megtérüléseit, először is szükséged lesz egy kezdeti viszonytásai alapra tartalmaid teljesítményéről.

 

Ha a tartalom már jelen van webhelyeden, akkor jegyezd fel, hogy jelenleg hogyan teljesít, mielőtt bármit optimalizálnál. Ha viszont a tartalom teljesen új, akkor már az első perctől kezdve kövesd figyelemmel a teljesítményét, hiszen csak így láthatod majd, hogy jó irányban halad-e.

 

A vezetőséget nem feltétlenül izgatják majd a részletek, ami azonban biztosan érdekli őket, az az, hogy hány felhasználó talál rá a tartalmakra és hogy ezek közül hányan konvertálnak is.

 

A fő SEO mutatók használata

Az organikus konverziók változása

Ez a tartalmak egyik legegyszerűbb mégis legfontosabb teljesítménymutatója. Mi minden ügyfélnél ezt helyezzük a középpontba, ezért dolgozunk. Fontos azonban már most leszögezni, hogy a különböző tartalomtípusoknál más és más lépések számítanak konverziónak.

 

Egy szállodában konverzió lehet a szobafoglalás vagy a rendezvényhelyszín ajánlatkérés, de ha van étterme, akkor az asztalgoglalás is. Meglehet, hogy az email feliratkozások száma érdekel, hogy hányan töltenek le egy PDF fájlt, vagy hányan kérnek tőled árajánlatot egy online űrlapon keresztül. Ezek a számadatok mutatják meg, hogy a felhasználók hogyan használják tartalmaidat és hogy mi viszi ösztönzi őket a kívánt lépésre (a konverzióra).

 

A konverziókat nagyon fontos kihangsúlyozni, amikor a tartalommarketing hasznát igyekszel ecsetelni a vezetőségnek, hiszen ez segít megmagyarázni, hogy hány új érdeklődőt vagy ügyfelet szereztek a tartalmak a cég számára.

A rangsorolás változása

A SEO egy hosszútávú folyamat, ezért fontos, hogy az ember észszerű célokat tűzzön ki minden egyes újonnan létrehozott oldal számára. Persze mindenki szeretne minden tartalmával az első pozíciók közé bekerülni, de ez a Google és a keresőtrendek kiszámíthatatlansága miatt nem mindig elérhető álom.

 

Az ilyen célokból azonban egyértelműen látszik, hogy a megbízókat igenis érdekli, hogy egy-egy tartalom hogyan teljesít a keresőtalálati oldalakon, ezért a rangsorolás változását is érdemes nyomon követni a fő teljesítménymutatók között.

 

Ha bizonyítani tudod, hogy a SEO taktikáknak köszönhetően néhány pozícióval feljebb jutottál egy-egy kifejezésre (az első találati oldalon), akkor ez egy igazán meggyőző, látványos eredmény lehet a vezetőség vagy az ügyfél szemeiben.

 

Szintén hasznos mutató lehet egy-egy kulcsszó keresési aránya (vagyis keresettsége), hiszen ezzel is alátámasztható, hogy miért érdemes bizonyos kifejezésekre több vagy épp kevesebb figyelmet fordítani a SEO során.

 

Az organikus forgalom és kattintások számának változása

Szintén kulcsfontosságú mutató minden tartalommarketinges SEO jelentésben, hogy egy-egy tartalomra hányan kattintottak, vagyis, hogy mekkora forgalmat vonzott a webhelyre.

 

Érdemes persze az optimalizálási feladatok előtt feljegyezni, hogy egy oldal mekkora organikus forgalmat vonzott be idáig, és hogy a forgalom mekkora része érkezett a webhelyre az adott oldalon keresztül.

 

Fontos észben tartani, hogy még ha egy oldalnak magas is a forgalma, még egyáltalán nem biztos, hogy jól is konvertál majd. A tartalom jellegétől függően előfordulhat, hogy egy felhasználó csak megérkezik a webhelyre, elolvassa az adott oldalon írottakat, és meglehet, hogy csak hetekkel vagy hónapokkal később dönt úgy, hogy konvertál is. Ilyenkor persze nagyon nehéz ehhez az első látogatáshoz hozzácsatolni a konverziót.

 

Azonban ha a tartalom fő célja az, hogy minél többekhez jusson el a márka neve (amihez elég, ha egy felhasználó ellátogat a webhelyre), akkor a kattintások vagy a forgalom nagyon is fontos mutató lehet.
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

Mutatjuk, hogyan tudud kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás, mi az ára
2022-05-18

Mikor és hogyan térül meg a SEO?

Mutatjuk, hogyan tududod kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás.

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?
2022-05-17

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”. Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!