A SEO és a tartalommarketing eredményességének mérése

A  SEO és a tartalommarketing eredményességének mérése

A SEO és a tartalommarketing eredményességének mérése

Hogyan tudod mérni, bebízonyítani, a tartalommarketing és a seo munkák eredményességét, hozamát? Mi sem egyszerűbb ennél, mutatunk három mérőszámot, amit haszálhatsz!

A  SEO és a tartalommarketing eredményességének mérése

A SEO egy hosszútávú befektetés (erről részletesen ITT írtam), és sokan pont emiatt tartanak tőle. Nincsenek egyik napról a másikra nagy, látványos ugrások, meggyőző számok és jövedelmező eredmények. Ha mindez nem lenne elég, nehéz ténylegesen bebizonyítani, hogy egy-egy konverzió a SEO jóvoltából jött létre.

 

Ezzel szemben a fizetett csatornák haszna könnyedén kimutatható, hiszen egy hirdetésre kattintást könnyű közvetlenül hozzárendelni az azt követő konverzióhoz. Hasonlóan egyszerű bizonyítani az email marketing, a közösségi média marketing és más csatornák hasznát is, mert könnyedén követhető mutatókat kínálnak ehhez.

 

A SEO azonban komoly kihívás elé állítja a marketingeseket.

A technikai problémák elhárítása és a marketingcsatornák összevonása épp elég kemény dió lehet, a SEO-val egybekötött tartalommarketing megtérülésének (ROI) kimutatása pedig tovább nehezíti a dolgokat. A tartalommarketing megtérülése tartalmak által előidézett konverziókon keresztül követhető nyomon, figyelembe véve a ráfordított időt, pénzt és egyéb erőfeszítéseket.

 

Szóval milyen mutatókkal igazolhatod a vezetőségnek, vagy egy ügyfelednek, hogy a tartalommarketinggel igenis megéri foglalkozni? Az alábbiakban ezekről lesz szó.

 

Mely mutatókkal követhetők a tartalommarketing megtérülései?

A SEO-val egybekötött tartalommarketing legfontosabb mutatói valójában azok a mutatók, amelyekkel a tartalmak teljesítményét általánosságban mérni szokás:

  • Az organikus konverziók változása
  • A rangsorolás (első találati oldalon való megjelenések) változása
  • Az organikus forgalom és kattintások számának változása

 

Fontos azonban észben tartani, hogy a fő teljesítménymutatók (KPI-k) és célok eltérők lehetnek a különféle tartalomtípusok között, és befolyásolhatják őket a közönségek és a szándék is.
Azonban, ha az szeretnéd kideríteni (és bizonyítani), hogy mennyire fontos a SEO és a tartalommarketing együttes használata, illetve, hogy milyen arányban térülnek meg az ezzel kapcsolatos befektetések, akkor ezekre az adatokra lesz szükséged.

 

Előkészületek

A tartalmak elkészítésében sok cégnél számos személy vagy egész osztályok vesznek részt, és a folyamat kifejezetten sok pénzt felőrölhet. Fontos tehát bebizonyítanod a feletteseidnek, hogy megéri ekkora összegeket költeni ezekre az erőfeszítésekre.

 

Ahhoz, hogy tudd mihez hozzáhasonlítani a SEO és a tartalommarketing megtérüléseit, először is szükséged lesz egy kezdeti viszonytásai alapra tartalmaid teljesítményéről.

 

Ha a tartalom már jelen van webhelyeden, akkor jegyezd fel, hogy jelenleg hogyan teljesít, mielőtt bármit optimalizálnál. Ha viszont a tartalom teljesen új, akkor már az első perctől kezdve kövesd figyelemmel a teljesítményét, hiszen csak így láthatod majd, hogy jó irányban halad-e.

 

A vezetőséget nem feltétlenül izgatják majd a részletek, ami azonban biztosan érdekli őket, az az, hogy hány felhasználó talál rá a tartalmakra és hogy ezek közül hányan konvertálnak is.

 

A fő SEO mutatók használata

Az organikus konverziók változása

Ez a tartalmak egyik legegyszerűbb mégis legfontosabb teljesítménymutatója. Mi minden ügyfélnél ezt helyezzük a középpontba, ezért dolgozunk. Fontos azonban már most leszögezni, hogy a különböző tartalomtípusoknál más és más lépések számítanak konverziónak.

 

Egy szállodában konverzió lehet a szobafoglalás vagy a rendezvényhelyszín ajánlatkérés, de ha van étterme, akkor az asztalgoglalás is. Meglehet, hogy az email feliratkozások száma érdekel, hogy hányan töltenek le egy PDF fájlt, vagy hányan kérnek tőled árajánlatot egy online űrlapon keresztül. Ezek a számadatok mutatják meg, hogy a felhasználók hogyan használják tartalmaidat és hogy mi viszi ösztönzi őket a kívánt lépésre (a konverzióra).

 

A konverziókat nagyon fontos kihangsúlyozni, amikor a tartalommarketing hasznát igyekszel ecsetelni a vezetőségnek, hiszen ez segít megmagyarázni, hogy hány új érdeklődőt vagy ügyfelet szereztek a tartalmak a cég számára.

A rangsorolás változása

A SEO egy hosszútávú folyamat, ezért fontos, hogy az ember észszerű célokat tűzzön ki minden egyes újonnan létrehozott oldal számára. Persze mindenki szeretne minden tartalmával az első pozíciók közé bekerülni, de ez a Google és a keresőtrendek kiszámíthatatlansága miatt nem mindig elérhető álom.

 

Az ilyen célokból azonban egyértelműen látszik, hogy a megbízókat igenis érdekli, hogy egy-egy tartalom hogyan teljesít a keresőtalálati oldalakon, ezért a rangsorolás változását is érdemes nyomon követni a fő teljesítménymutatók között.

 

Ha bizonyítani tudod, hogy a SEO taktikáknak köszönhetően néhány pozícióval feljebb jutottál egy-egy kifejezésre (az első találati oldalon), akkor ez egy igazán meggyőző, látványos eredmény lehet a vezetőség vagy az ügyfél szemeiben.

 

Szintén hasznos mutató lehet egy-egy kulcsszó keresési aránya (vagyis keresettsége), hiszen ezzel is alátámasztható, hogy miért érdemes bizonyos kifejezésekre több vagy épp kevesebb figyelmet fordítani a SEO során.

 

Az organikus forgalom és kattintások számának változása

Szintén kulcsfontosságú mutató minden tartalommarketinges SEO jelentésben, hogy egy-egy tartalomra hányan kattintottak, vagyis, hogy mekkora forgalmat vonzott a webhelyre.

 

Érdemes persze az optimalizálási feladatok előtt feljegyezni, hogy egy oldal mekkora organikus forgalmat vonzott be idáig, és hogy a forgalom mekkora része érkezett a webhelyre az adott oldalon keresztül.

 

Fontos észben tartani, hogy még ha egy oldalnak magas is a forgalma, még egyáltalán nem biztos, hogy jól is konvertál majd. A tartalom jellegétől függően előfordulhat, hogy egy felhasználó csak megérkezik a webhelyre, elolvassa az adott oldalon írottakat, és meglehet, hogy csak hetekkel vagy hónapokkal később dönt úgy, hogy konvertál is. Ilyenkor persze nagyon nehéz ehhez az első látogatáshoz hozzácsatolni a konverziót.

 

Azonban ha a tartalom fő célja az, hogy minél többekhez jusson el a márka neve (amihez elég, ha egy felhasználó ellátogat a webhelyre), akkor a kattintások vagy a forgalom nagyon is fontos mutató lehet.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok