SEO kulcsszókutatás kezdőknek: mutatjuk a legfontosabb alapokat

kulcsszókutatás

SEO kulcsszókutatás kezdőknek – I. rész: A kulcsszókutatás alapjai

Habár a keresőoptimalizálás rengeteget változott durván 20 éves pályafutása során, bizonyos részei továbbra is épp olyan relevánsak, mint évtizedekkel ezelőtt. Ilyen például a kulcsszókutatás feladata is, amely nélkül lényegében bele sem érdemes kezdeni a SEO-ba.

kulcsszókutatás

Na persze, a kulcsszókutatás menete ma már egészen másképpen néz ki, mint régebben, szóval itt az ideje egy friss útmutatónak, ami minden kapcsolódó kérdésre választ ad. Ez az az útmutató.


Kétrészes cikkpárosunkban először a kulcsszókutatás alapjait és menetét ismerheted meg, a második részben pedig a legjobb kulcsszavak kiválasztásáról olvashatsz. Kezdjük is, mert sok mindenről lesz szó!

 

Mi az a kulcsszókutatás?

A kulcsszókutatás célja megtalálni és elemezni azokat a kulcsszavakat, amelyeket a felhasználók az online keresőmotorokba (pl. Google) gépelnek be, amikor találni szeretnének valamit az interneten.


Ezeket a kulcsszavakat aztán SEO-hoz vagy más marketingcélokra (például hirdetésekhez) lehet felhasználni (más szóval „megcélozni”).


A kulcsszókutatással nem csak a különböző kulcsszavakat fedezheted fel, hanem ki is választhatod közülük azokat, amelyeket a legérdemesebb megcélozni keresettségük és más szempontok alapján.

 

Miért olyan fontos a kulcsszókutatás?

A kulcsszókutatás során kiderítheted, hogy célközönséged tagjai milyen szavakat és kifejezéseket használnak, amikor a Google-on keresnek valamit. Mindez segít meghatározni, hogy célközönséged mi iránt érdeklődik, hogy milyen igényei vannak, mire kíváncsi stb., hogy célzott, kifejezetten őket megszólító tartalmakat készíthess számukra.

 

Tényleg olyan fontosak a kulcsszavak manapság?

Az elmúlt egy évtized során rengeteget változott a SEO világa, és újabban sok helyről hallhatjuk, hogy a kulcsszavak már egyáltalán nem játszanak akkora szerepet a keresőoptimalizálásba, mint azt egykor tették.
Ebben sok igazság van. Ma már nem elég pontosan arra a kifejezésre optimalizálni egy tartalmat, amit szeretnél megcélozni. A kulcsszavak egyszerűen nem olyan fontos rangsorolási szempontok a keresőmotorok szemeiben, mint évtizedekkel ezelőtt, hiszen túl egyszerű manipulálni őket.


A modern SEO sokkal inkább a kulcsszavak mögött álló szándékkal foglalkozik, illetve azzal, hogy az adott tartalom passzol-e ahhoz a szándékhoz, vagy sem. A szándék fogalmáról később bővebben is szót ejtünk majd.

 

Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs szükség kulcsszókutatásra.


A kulcsszókutatás segít kideríteni, hogy milyen témák érdeklik az embereket, és, ha egy jó SEO eszközt használsz ehhez, hogy mennyre népszerűek ezek a témák közönséged köreiben.


A hangsúly itt a témákon van. Ha sikerül azonosítanod a felkapott (gyakran keresett) kulcsszavakat, akkor rámutathatsz azokra a témákra, amelyekről érdemes lenne több tartalmat készítened. Ezek a témák segítenek majd kiválasztani azokat a konkrét kulcsszavakat, amelyeket meg kell majd céloznod tartalmaiddal.


Ha ez elsőre kissé bonyolultnak hangzik, akkor ne aggódj. Kétrészes útmutatónk részletesen végigvezet majd a folyamaton, hogy pontosan tudd, mit, miért és hogyan csinálj majd saját kulcsszókutatásaid közben!

 

A SEO kulcsszókutatás lépései

A kulcsszókutatáshoz először is össze kell gyűjtened az összes olyan kulcsszót, amely releváns lehet céged számára. Útmutatónk első cikkében most ezt a folyamatot ismerheted meg, a következő cikkben pedig a lista finomításáról lesz szó, hogy kiválaszthasd a legjobb kulcsszavakat SEO stratégiádhoz.

 

1. Írd össze a legfontosabb, releváns témákat cégeddel kapcsolatban

Első lépésként ki el kell döntened, hogy mely témákra szeretnél rangsorolni. Ezek a témák lesznek az úgynevezett „témavödrök”, amikbe a kulcsszavakat gyűjtöd majd. Próbálj meg legalább 5 ilyen témavödröt találni.


Ha például van egy blogod, ezek a vödrök lehetnek azok a témák, amikről cikkeket szoktál írni. Ha egyes témák sűrűn felmerülnek az ügyfelekkel folytatott beszélgetések során, akkor ezeket is felírhatod egy-egy vödörre. Érdemes továbbá ideális ügyfeleid helyébe képzelned magadat, és elgondolkodni rajta, hogy milyen témákra kereshetnek rá, amikre szeretnél megjelenni nekik a találatok között.


Saját példával élve, marketingügynökségként számunkra az olyan témák relevánsak, mint az „online marketing”, a „keresőoptimalizálás”, a „közösségi média marketing”, a „tartalommarketing” vagy épp az „online marketing audit”.


Minden ilyen témának – van egy bizonyos havi keresettsége, ami segít meghatározni, hogy mennyire érdekli közönségedet az adott téma, és hogy nagyjából hány „altémában” kell majd tartalmakat készítened, hogy jól rangsorolhass rájuk. A keresettséggel és más szempontokkal később részletesen foglalkozunk majd az útmutató során.


Szóval mi a teendő ezekkel a „vödrökkel”?

 

2. Keress kulcsszavakat a választott témákhoz

Ideje feltölteni a témavödröket kulcsszavakkal. Olyan kulcsszavakra lesz szükséged, amelyekről úgy gondolod, hogy fontosak lennének számodra az előkelő keresőtalálati helyezésekhez (más szavakkal: amikkel bekerülhetsz a Google első találatai közé). Ezek azok a kulcsszavak, amelyekre szerinted ideális ügyfeleid rákeresnek az interneten, és szeretnél megjelenni ezekre a keresésekre.


Tegyük fel például, hogy a „közösségi média marketing” vödröt szeretnénk feltölteni kulcsszavakkal:
●    Facebook marketing
●    Instagram marketing
●    hogyan használjam az Instagram történeteket marketingre
●    Twitter hirdetések
●    a legjobb közösségi média marketing stratégiák
●    mi az a közösségi média marketing?

 

Mint láthatod, a „kulcsszó” egy többszavas kifejezésre is utalhat, nem csak egy-egy különálló szót jelent. A felhasználók által beírt szavakat és kifejezéseket összességében „lekérdezéseknek” is szokás nevezni.
Kezdd el tehát összegyűjteni a témához kapcsolódó kulcsszavakat. Nem kell túl pontosnak lenned – itt most az a cél, hogy minél több releváns szó és kifejezés kerüljön a témavödörbe, amikre szerinted ideális ügyfeleid hajlamosak rákeresni az interneten. A lista finomítása egy későbbi feladat lesz, amiről az útmutató második cikkében olvashatsz majd.


Habár a Google egyre kevesebb kulcsszóadatot biztosít ehhez a folyamathoz, már azzal is sok releváns kulcsszót gyűjthetsz össze magadnak, ha megnézed, hogy jelenleg mikre rangsorolsz webhelyeddel (azaz, hogy milyen kulcszavakra jelenik meg webhelyed a keresőtalálatok között). Ehhez valamilyen webhelyelemző eszközre lesz szükséged, mint például a Google Analytics vagy a Google Search Console. Nézz utána, hogy milyen forrásokból érkezik forgalmad, és próbáld meg kideríteni, hogy milyen kulcsszavakra rákeresve találnak rá az emberek webhelyedre.

 

Csináld végig ezt a folyamatot az összes fontosabb témavödörrel. Ne félj továbbá segítséget kérni munkatársaidtól, főleg az ügyfélszolgálati és értékesítési osztályokon. Kérdezd meg őket, hogy milyen kérdésekkel fordulnak hozzájuk az ügyfelek, vagy hogy milyen témák merülnek fel gyakran, amikor az ügyfelekkel kommunikálnak. Ezek az adatok szintén sok ötletet adhatnak, hiszen egyértelműen tükrözik, hogy mikre kíváncsi célközönséged.

 

3. Ismerkedj meg a keresőszándék fogalmával, és használd fel azt a kutatáshoz

Mint fentebb olvashattad, a kulcsszavak mögött álló szándék (azaz a keresőszándék) az egyik legfontosabb rangsorolási szempont a Google és más fejlett keresőmotorok szemében.


Sokkal fontosabb, hogy egy tartalom passzoljon a kereső felhasználó szándékához (például megoldja azt a problémát, amire a felhasználó rákeresett), mint hogy tartalmazza azokat a szavakat, amiket a felhasználó beírt a keresőbe.


Szóval hogyan befolyásolja ez a kulcsszókutatást?


Egy-egy kulcsszó mögött többféle szándék is állhat, és nem mindig egyértelmű, hogy pontosan mi ez a szándék. Mivel a keresőszándék nagyon fontos szempont a rangsoroláshoz, óvatosnak kell lenned a kulcsszavak értelmezésével.


Nézzünk meg egy példát erre. Tegyük fel, hogy egy új cikket írsz blogodra, és a „Facebook marketing” kulcsszót szeretnéd megcélozni vele. Ez azonban egy nagyon tág fogalom, ami több mindent is magába foglal. Honnan fogod tudni, hogy mire kíváncsi egy felhasználó, aki a „Facebook marketing” kifejezésre keres rá? Talán egy komplett stratégia összeállítása érdekli? Esetleg csak a Facebook fizetett hirdetéseiről szeretne többet megtudni? Ha a tartalmad csak a fizetett hirdetésekről beszél, akkor olyan kifejezésre kell optimalizálnod, ami ehhez a szándékhoz passzol.


Ha szeretnéd megállapítani egy kulcsszó keresőszándékát, akkor a legegyszerűbb, ha szimplán beírod azt a Google Keresőjébe, és megnézed, hogy milyen találatokat kapsz. A Google szerint ezek a tartalmak passzolnak leginkább az adott kifejezéshez – használd fel ezt a tudást saját tartalmaid elkészítéséhez is!

 

4. Keress kapcsolódó kulcsszavakat is

A kapcsolódó kulcsszavak további ötleteket kínálhatnak ahhoz, hogy milyen tartalmakat készíts közönséged számára. Ezeket többféle eszköz is biztosítja a kulcsszókutatás során, de már egy szimpla Google keresésből is kideríthetsz néhányat.


Egyszerűen csak keress rá egy általad fontosnak tartott kifejezésre, majd görgess le a találatok aljára és vizsgáld meg a „Kapcsolódó keresések” listáját. Ezeket egyrészt felírhatod magadnak, másrészt rájuk kattintva további kapcsolódó kereséseket mutat majd a Google, ha ismét legörgetsz a találatok aljára.

 


5. Használj kulcsszókutató eszközöket

Habár a Google használatával sok hasznos kulcsszót gyűjthetsz össze magadnak, egyes profi SEO eszközök (pl. Ahrefs, Semrush, Ubersuggest stb.) nem csak megkönnyítik ezt a folyamatot, hanem hasznos statisztikákat is kínálnak a különböző kulcsszavakhoz (keresettség, nehézség stb.) Ezek a statisztikák sokat segíthetnek majd a kulcsszókutatás következő szakaszában, amikor a legjobb kulcsszavakat kell kiválogatnod az eddig összegyűjtöttek közül.


 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok