SEO hibák, amiket érdemes elkerülnöd

seo hibák

9 SEO hiba, ami visszatart a sikerektől

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás egy súlyosabb befektetés lehet, így magától értetődő, hogy az ember a lehető legtöbbet szeretné kihozni beruházásából. Éppen ezért fontos, hogy tisztában légy azokkal a gyakori SEO hibákkal, amik visszatarthatnak a látványos sikerektől. Az alábbiakban ezekről lesz szó, illetve arról, hogy hogyan kerülheted el őket!

seo hibák

Nem tűzöl ki célokat kampányaidnak

Ha nem tudod, hogy milyen célokat szeretnél elérni a SEO-val, akkor sosem fogod tudni pontosan nyomon követni sikereidet. A célok mellé továbbá főbb teljesítménymutatóidat (KPI-ket) kell kiválasztanod, különben fogod tudni, hogy egyáltalán céljaid irányába haladsz-e.


Mindezek nélkül lehetetlen megállapítani, hogy SEO befektetéseid megtérülnek-e, vagy kidobott pénzkét kell elkönyvelned őket.

 

Nincs elegendő erőforrásod

Erőforrások nélkül dolgozni minden helyzetben kellemetlen. Persze ez a SEO sikereket is alááshatja, lássuk tehát a legfontosabb erőforrásokat, amikre szükséged lesz egy keresőoptimalizálási kampányhoz:
•    Emberek: Emberi erőforrások nélkül minden sokkal lassabban és nehezebben halad majd. A SEO egy olyan elkötelezettség, amivel legalább egy, de lehetőleg több főnek kell teljes munkaidőben foglalkoznia. A SEO sikerekhez nem elég néha-néha ránézni a feladatokra és rájuk szánni pár percet, amikor épp van egy kis időd. A SEO-hoz továbbá más szakemberek (SEO tanácsadó, felhasználói élmény, tartalom, informatika) is jó, ha hozzájárulnak, hiszen több perspektívából kínálhatnak észrevételeket és tanácsokat kampányaidhoz.
•    Pénz: Az anyagiak hiánya szintén megnehezítheti SEO kampányodat. Egy olyan költségkeretre lesz szükséged, amibe belefér az alkalmazottak vagy egy ügynökség kifizetése, illetve a szükséges eszközök megvásárlása és üzemeltetése, ha cégen belül szeretnéd megoldani a SEO-t.
•    Eszközök: Webhelyed optimalizáláshoz különféle kutató- és elemzőeszközökre lesz szükséged. Léteznek persze ingyenes alternatívák, de ezek funkciói általában eléggé limitáltak és kevésbé járulnak hozzá SEO sikereidhez, mint a fizetős opciók.
•    Adatok: Az adatok elemzése egy SEO kampány összes szakaszában fontos. Ezen adatok nélkül sokkal nehezebb (sőt, lehetetlen) lesz tájékozott döntéseket hoznod kampányoddal kapcsolatban.

 

Nem vagy elég türelmes

A SEO egy hosszútávú befektetés. Függetlenül attól, hogy mekkora mennyiségű erőforrás áll a rendelkezésedre, a SEO sikereket lehetetlen siettetni.


Sok cég ábrándul ki a keresőoptimalizálásból, miután 1-2 hónap elteltével nem vesz észre jelentős változásokat. Sokan érzik úgy, hogy feleslegesen dobták ki a pénzt a SEO-ra, és vagy csökkentik a költségkeretüket, vagy teljesen felhagynak SEO tevékenységeikkel.


Észben kell azonban tartanod, hogy a SEO eredmények nem egyik napról a másikra válnak láthatóvá, és a kimutatható sikerekhez sok időre és erőfeszítésre lesz szükséged.


Nincs továbbá két egyforma webhely sem, ezért senki sem fogja tudni garantálni, hogy hány hétbe vagy hónapba telik majd feljebb kapaszkodnod a találatok között.

 

Túl szélesen célzol

Egy SEO kampány megtervezése során fontos meghatározni azt a célcsoportot vagy közönséget, amit meg szeretnél célozni. Ez magába foglalja a földrajzi célzást, illetve magukat az ügyfeleket is.


Ezt a közönséged már a tervezés első szakaszában definiálnod kell, hiszen az összes későbbi döntésedet az befolyásolja majd, hogy kiket szeretnél elérni a keresőoptimalizáláson keresztül. Minél konkrétabban szabod meg célközönségedet, annál könnyebb lesz jól rangsorolni.


Egy szűkebb célközönséget megcélzó tartalmak forgalma kisebb lesz ugyan, mintha általánosabb témákkal foglalkoznál, de ez a forgalom sokkal jobban konvertálhat majd, hiszen határozottabb szándékkal érkeznek meg webhelyedre.
Na persze ez nem jelenti azt, hogy a lehető legkevésbé keresett kulcsszavakat kell megcéloznod, csak próbáld megtalálni az egyensúlyt a keresettség és a relevancia között.


Tartsd továbbá észben, hogy ahogy kínálatod, céged vagy ügyfeleid változnak, úgy SEO stratégiádat is fel kell zárkóztatnod ezekhez a változásokhoz. Nem garantált, hogy mindig ugyan azokat az embereket fogod megcélozni ugyan ezekkel a tartalmakkal.

 

Nem figyelsz a tölcsér összes szakaszára

Nem minden látogató fog azonnal konvertálni, miután életében először megérkezik webhelyedre a Google-ról. SEO stratégiádban a konverziós tölcsér (vagyis az ügyfél utazásának) összes szakaszával foglalkoznod kell. Nem feltételezheted továbbá, hogy minden megcélzott kulcsszó vagy téma konvertál majd.


E helyett figyelned kell rá, hogy milyen nyelvezetet használ ideális ügyfeleid utazásuk különböző szakaszaiban (kutatás, döntés stb.), hogy ez alapján készíthess nekik tartalmakat és optimalizálhasd ezeket a tartalmakat a megfelelő kifejezésekkel.


Ha például valaki rájön, hogy vállalatának egy újfajta biztosításra van szüksége, akkor első körben csak ennek a biztosításnak néz majd utána, illetve annak, hogy mely cégek kínálnak ilyesmit. Tehát eleinte még nem azzal a szándékkal ül le a kereső elé, hogy kitöltsön egy űrlapot vagy azonnal megkössön egy szerződést.

 

Nem figyelsz a keresőtalálati oldalakra

Akik még csak most kezdenek el ismerkedni a SEO-val, azok általában nem tudják, hogy pontosan hogyan is működnek a keresőmotorok találati oldalai. Sokan bele sem gondolnak például, hogy egy modern találati oldalon számos különféle elem jelenhet meg, amelyek maguk alá taszíthatják a kemény munkával meghódított organikus találatokat.
A hirdetések, a térkép és a helyi találatok, illetve az egyéb speciális elemek mind magasabban jelennek meg, mint az ingyenes linkek.


Fontos tehát mindenekelőtt megismerkedned a keresőtalálati oldalak működésével és tartalmaival, hiszen ez némi rálátást nyújt majd arra, hogy találataid hol és hogyan jelenhetnek majd meg a felhasználóknak.


Az igazán erős SEO és az ahhoz szorosan kapcsolódó területek (pl. helyi SEO) segíthetnek bekerülni a Google kiemelt találatai közé (helyi találatok, vélemények stb.) Ehhez azonban tudnod kell azt is, hogy milyen optimalizálási feladatokkal érdemelheted ki ezeket a speciális találatokat.


Egy Google Cégprofil adatlap létrehozásával például a találati oldalak egy jelentős részét elfoglalhatod, míg a Schema jelölések használatával extra információkat adhatsz hozzá hagyományos organikus találataidhoz.

 

Rossz partnerekkel működsz együtt

Kevés dolog árthat annyit egy SEO kampánynak, mint egy rossz partnerkapcsolat. Ez a rossz partner lehet egy ügynökség, egy beszállító, egy szabadúszó, egy tartalomkészítő, vagy bárki/bármi más, aki vagy ami valamilyen formában hozzájárul SEO erőfeszítéseidhez.


Egy rossz partnerkapcsolatot sajnos nem mindig egyszerű megszüntetni, főleg akkor, ha szerződés is készült róla. Mielőtt tehát felbontanád azt, próbáld megbeszélni partnereddel, hogy mi okoz problémát, és hogy mely elvárások nem teljesülnek. Ezt követően készítsetek egy tervet, amivel a probléma orvosolható lehet.


Ha azonban a kapcsolat menthetetlen, akkor muszáj leszel megszüntetni azt. A SEO egy befektetés, és ha valaki csak viszi a pénzt, ami sosem térül meg, akkor azzal csak árt cégednek.

 

Nem működsz együtt más marketingcsatornákkal

Egyetlen marketingeszköz sem képes önmagában a csúcsra juttatni egy céget. Nem számíthatsz sikerekre, ha csak a SEO-val, vagy csak a közösségi médiával foglalkozol és minden mást elhanyagolsz. Egy igazán erős marketingstratégiában minden szükséges csatorna összekötésben áll egymással, és igyekeznek kiegészíteni egymás működését a legjobb eredmények érdekében.


Minden marketingcsatornának megvan a maga szerepe egy összetett stratégiában. Például eleinte érdemes lehet fizetett keresőhirdetéseket futtatni, hogy minél többen megismerjék márkád nevét. Azonban ezek hosszútávon nagyon költségesek lehetnek, ezért kell később a SEO-val is foglalkozni.


A SEO egy időigényes folyamat. Általában (főleg eleinte) nehéz az első pozíciók közé kerülni vele. Éppen ezért ajánlott a SEO mellett néhány reklámot is futtatni, hogy több helyet foglalhass el a keresőtalálati oldalakon, legalább is addig, amíg az emberek meg nem ismerkednek márkáddal, és feljebb nem kerülsz az organikus találatok között. Jó esetben ezt követően visszavehetsz a fizetett hirdetésekből, és ezeket az összegeket más csatornákra fordíthatod majd.


Tartsd észben továbbá, hogy az emberek manapság számos csatornán aktívak egyszerre, ha az interneten járnak. Az email marketing, a közösségi média marketing és más marketingformák számos új érdeklődőt és ügyfelet szerezhetnek céged számára, ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni őket. Más szavakkal: ne tégy fel mindent egy lapra.

 

Nem figyelsz a statisztikákra

Fontos, hogy időt szakíts az adatok összegyűjtésére és elemzésére is. Másképpen nem fogod tudni, hogy SEO befektetéseid kifizetődőek-e vagy sem. Azonban nem csak az olyan felszínes mutatókat kell szemmel tartanod, mint a helyezések vagy a kattintások – a konverziók is fontos SEO mutatók, még ha nem is soroljuk őket közvetlenül a keresőoptimalizálási statisztikák közé.


Lehet, hogy egy tartalmad előkelő pozícióban jelenik meg a találatok között, de ha nem ösztönzi konverziókra az embereket (holott az lenne a célod vele), akkor ezt a helyezést nem könyvelheted el igazán sikerként.


Az online marketing egyik nagy előnye, hogy rengeteg hasznos statisztikát kínál SEO és más marketingkampányaidról, amelyek alapján sokkal megfontoltabb döntéseket hozhatsz majd stratégiádat illetően.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok