Schema
A schema definíciója
A schema olyan kódrészletek gyűjteménye, amelyekkel plusz információkat kínálhatsz („jelölhetsz meg”) tartalmaidról a keresőmotoroknak. Az ilyen információk segítségével a keresőmotorok hasznosabb és relevánsabb keresőtalálatokat jeleníthetnek meg felhasználóik számára.A schema egyfajta „strukturált adat”, amelyet szabványos jellegének köszönhetően több keresőmotor (pl. a Google) is támogat.
A schema szerepe a keresőmotorok működésében
A Google és más keresőmotorok elsődleges célja, hogy a lehető legértékesebb, legrelevánsabb információt biztosítsák kereső felhasználóik számára. Ehhez a keresőmotoroknak tudniuk kell, hogy mikről szólnak az általuk feltérképezett weboldalak.Az oldalak tartalmának értelmezése érdekében a keresőmotorok megvizsgálják azok címét, a rajtuk szereplő kulcsszavakat, és egyéb szöveges elemeket is. Habár az erre használt algoritmusok egyre fejlődnek, a szavak jelentése még mindig problémát okozhat számukra.
Ez különösen akkor jelenthet problémát, ha egy oldal valamilyen többértelmű szó vagy kifejezés körül forog (mint például az angolban az „apple” – „alma”, vagy „Apple” – a cég).
A schemának köszönhetően tehát a keresőmotorok pontosan tudják, hogy miről szól egy-egy weboldal.
A schema jelölések egy osztályból és egy értékből állnak. Az osztály az adat jellegét jelöli, míg az érték maga az adat, például:
• Osztály: Érték
o Név: Marketing Professzorok Kft.
o Típus: Cég
o URL: https://marketingprofesszorok.hu/
A schema nem csak az oldalak feltérképezésében és indexelésében segít a keresőmotoroknak, hanem az oldalon található tartalmak értelmezésében is.
Schema és strukturált adat – Mi a különbség?
A „schema” és a „strukturált adat” kifejezést sokan felcserélik egymással, de fontos különbséget tenni közöttük:• Strukturált adat minden olyan kódrészlet egy weboldal HTML forrásában, amely plusz információkat kínál a keresőmotoroknak az oldal tartalmáról vagy annak szerzőjéről.
• A Schema jelölések ez által strukturált adatok, azonban egy szabványos formátumot használnak az osztályok és értékek megadásához.
Röviden: Minden schema strukturált adat, de nem minden strukturált adat schema.
A schema adatjelölési szabványért a Schema.org felel, amely a Google, a Bing, a Yahoo és a Yandex összefogásának eredménye.
A Schema.org és a schema jelölőnyelv azért jött létre, mert sok webmester a saját szabványával próbálta megjelölni a fontosabb adatokat a keresőmotorok számára, ami gyakran vezetett különböző technikai problémákhoz.
A schema szabványos jellegének köszönhetően minden webhelyen ugyan úgy használható, és sokkal kevesebb hibalehetőséget kínál.
A schema jelölések használata – Microdata, RDFa és JSON-LD
A schema jelöléseket többféle formátumban is el lehet helyezni a weboldalak forráskódjában. Ezek például a Microdata, az RDFa és a JSON-LD – a Google jelenleg ezt a hármat támogatja.
RDFa
Az RDFa volt az egyik legelső strukturált adatjelölés, amit a webmesterek elhelyezhettek weboldalaik HTML kódjában. Eredetileg nagyon összetett volt, de az évek során többször is átdolgozták, így ma már egyszerűbb a használata.Microdata
A Microdata formátumú adatjelölést eredetileg a Schema.org próbálta népszerűsíteni az RDFa-val szemben, mint egyszerűbben használható alternatívát. A Microdata több elemében is hasonlít az RDFa-hoz, és általában a HTML forrásszakaszában használják.JSON-LD
A JSON-LD a strukturált adatok jelölésének leggyakoribb formátuma. Használata valamivel egyszerűbb, mint a másik két szabványé, mert a HTML forráskód
<script>
szakaszában kell elhelyezni azt, nem pedig szétszórva.Szintén előny, hogy a Google azokat a JSON-LD adatokat is képes kiolvasni, amelyek az oldal JavaScript elemeiben vagy beépülő moduljaiban szerepelnek.
A Schema.org és a Google is a JSON-LD használatát szorgalmazza, mert ez a legátláthatóbb az összes közül.
Miért fontos a schema a SEO-hoz?
Fontos észben tartani, hogy a schema jelölések használata nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolást. Ezt a Google is megerősítette, így erről nincs értelme vitázni.Ez azonban nem jelenti azt, hogy a schema semmilyen formában nem hasznos keresőoptimalizálás szmepontjából:
• Segíti a feltérképezést: A schema segítségével plusz információkat kínálhatsz a keresőmotoroknak oldalaid tartalmáról. Ez különösen hasznos többek között helyi cégek számára, amik egyértelműen megjelölhetik, hogy mivel foglalkoznak, és hogy hogyan vehetik fel velük a kapcsolatot az ügyfelek.
• Láthatóbbá teszi oldalaidat a keresőtalálati oldalakon: A schema segítségével olyan információkat is megjelölhetsz, amelyekkel aztán a keresőmotorok a keresőtalálatokat is kiegészítik majd, valahányszor azok megjelennek a felhasználók számára. Az ilyen találatok feltűnőbbek és gyakran ez is elég ahhoz, hogy többen kattintsanak rájuk.
• Javítja a felhasználói élményt: Az extra információkat tartalmazó találatok megkönnyítik a felhasználók számára, hogy a nekik megfelelő oldalakra látogassanak el. Ez azt jelenti, hogy több valóban érdeklődő, minősített látogató érkezik majd webhelyekre, akik tudják, hogy nálad megtalálják, amit keresnek.
A schema tehát segíthet feltűnőbbé tenni a találatokat webhelyedről, és több kattintást szerezni ezekre a tartalmakra. A találatok pozícióját azonban nem befolyásolja.
A schema egy szabványos adatjelölési módszer, amellyel plusz információkat kínálhatsz a keresőmotoroknak weboldalaid tartalmáról.
A schema segít értelmezni az oldalak tartalmát a keresőmotorok számára. Minél pontosabban ismerik egy oldal tartalmát a keresőmotorok (pl. a Google), annál valószínűbb, hogy a megfelelő kereső felhasználóknak jelenítik majd meg őket találatokként. A schema-val bővített találatok továbbá gyakran több kattintást is elérnek.
A schema a Schema.org projektje. Az adatjelöléseket alkotó osztály/érték párokat a webhely forráskódjában kell elhelyezni, lehetőleg JSON-LD formátumban.
Online marketing blog
Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak
Az érzelmekre épül a hotel marketing jövője
Hogyan tudod megkülönböztetni hoteledet a konkurenciától? Hogyan lesz valóban hatékony a marketing? Építs az érzelmekre, legyen mondanivalója szállásodnak! Mutatjuk, hogyan.Így szerezz több közvetlen foglalást szállodád számára
Kiszámoltad már, mennyit költesz egy évben vendégszerzési jutalékokra? Hatalmas összeget. Mi a különbség a jutalék fizetés és a marketingre költött pénz között?15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!
Jelentkezz auditunkra még ma!
Marketing Professzorok
A weboldal sütiket használ
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
Előfordulhat, hogy a weblap egyes funkciói nem fognak megfelelően működni.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.
- Google Chrome
- Internet Explorer
- Firefox
- Safari
- Safari Mobile
- Opera