Schema
A schema definíciója
A schema olyan kódrészletek gyűjteménye, amelyekkel plusz információkat kínálhatsz („jelölhetsz meg”) tartalmaidról a keresőmotoroknak. Az ilyen információk segítségével a keresőmotorok hasznosabb és relevánsabb keresőtalálatokat jeleníthetnek meg felhasználóik számára.A schema egyfajta „strukturált adat”, amelyet szabványos jellegének köszönhetően több keresőmotor (pl. a Google) is támogat.
A schema szerepe a keresőmotorok működésében
A Google és más keresőmotorok elsődleges célja, hogy a lehető legértékesebb, legrelevánsabb információt biztosítsák kereső felhasználóik számára. Ehhez a keresőmotoroknak tudniuk kell, hogy mikről szólnak az általuk feltérképezett weboldalak.Az oldalak tartalmának értelmezése érdekében a keresőmotorok megvizsgálják azok címét, a rajtuk szereplő kulcsszavakat, és egyéb szöveges elemeket is. Habár az erre használt algoritmusok egyre fejlődnek, a szavak jelentése még mindig problémát okozhat számukra.
Ez különösen akkor jelenthet problémát, ha egy oldal valamilyen többértelmű szó vagy kifejezés körül forog (mint például az angolban az „apple” – „alma”, vagy „Apple” – a cég).
A schemának köszönhetően tehát a keresőmotorok pontosan tudják, hogy miről szól egy-egy weboldal.
A schema jelölések egy osztályból és egy értékből állnak. Az osztály az adat jellegét jelöli, míg az érték maga az adat, például:
• Osztály: Érték
o Név: Marketing Professzorok Kft.
o Típus: Cég
o URL: https://marketingprofesszorok.hu/
A schema nem csak az oldalak feltérképezésében és indexelésében segít a keresőmotoroknak, hanem az oldalon található tartalmak értelmezésében is.
Schema és strukturált adat – Mi a különbség?
A „schema” és a „strukturált adat” kifejezést sokan felcserélik egymással, de fontos különbséget tenni közöttük:• Strukturált adat minden olyan kódrészlet egy weboldal HTML forrásában, amely plusz információkat kínál a keresőmotoroknak az oldal tartalmáról vagy annak szerzőjéről.
• A Schema jelölések ez által strukturált adatok, azonban egy szabványos formátumot használnak az osztályok és értékek megadásához.
Röviden: Minden schema strukturált adat, de nem minden strukturált adat schema.
A schema adatjelölési szabványért a Schema.org felel, amely a Google, a Bing, a Yahoo és a Yandex összefogásának eredménye.
A Schema.org és a schema jelölőnyelv azért jött létre, mert sok webmester a saját szabványával próbálta megjelölni a fontosabb adatokat a keresőmotorok számára, ami gyakran vezetett különböző technikai problémákhoz.
A schema szabványos jellegének köszönhetően minden webhelyen ugyan úgy használható, és sokkal kevesebb hibalehetőséget kínál.
A schema jelölések használata – Microdata, RDFa és JSON-LD
A schema jelöléseket többféle formátumban is el lehet helyezni a weboldalak forráskódjában. Ezek például a Microdata, az RDFa és a JSON-LD – a Google jelenleg ezt a hármat támogatja.
RDFa
Az RDFa volt az egyik legelső strukturált adatjelölés, amit a webmesterek elhelyezhettek weboldalaik HTML kódjában. Eredetileg nagyon összetett volt, de az évek során többször is átdolgozták, így ma már egyszerűbb a használata.Microdata
A Microdata formátumú adatjelölést eredetileg a Schema.org próbálta népszerűsíteni az RDFa-val szemben, mint egyszerűbben használható alternatívát. A Microdata több elemében is hasonlít az RDFa-hoz, és általában a HTML forrásszakaszában használják.JSON-LD
A JSON-LD a strukturált adatok jelölésének leggyakoribb formátuma. Használata valamivel egyszerűbb, mint a másik két szabványé, mert a HTML forráskód
<script>
szakaszában kell elhelyezni azt, nem pedig szétszórva.Szintén előny, hogy a Google azokat a JSON-LD adatokat is képes kiolvasni, amelyek az oldal JavaScript elemeiben vagy beépülő moduljaiban szerepelnek.
A Schema.org és a Google is a JSON-LD használatát szorgalmazza, mert ez a legátláthatóbb az összes közül.
Miért fontos a schema a SEO-hoz?
Fontos észben tartani, hogy a schema jelölések használata nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolást. Ezt a Google is megerősítette, így erről nincs értelme vitázni.Ez azonban nem jelenti azt, hogy a schema semmilyen formában nem hasznos keresőoptimalizálás szmepontjából:
• Segíti a feltérképezést: A schema segítségével plusz információkat kínálhatsz a keresőmotoroknak oldalaid tartalmáról. Ez különösen hasznos többek között helyi cégek számára, amik egyértelműen megjelölhetik, hogy mivel foglalkoznak, és hogy hogyan vehetik fel velük a kapcsolatot az ügyfelek.
• Láthatóbbá teszi oldalaidat a keresőtalálati oldalakon: A schema segítségével olyan információkat is megjelölhetsz, amelyekkel aztán a keresőmotorok a keresőtalálatokat is kiegészítik majd, valahányszor azok megjelennek a felhasználók számára. Az ilyen találatok feltűnőbbek és gyakran ez is elég ahhoz, hogy többen kattintsanak rájuk.
• Javítja a felhasználói élményt: Az extra információkat tartalmazó találatok megkönnyítik a felhasználók számára, hogy a nekik megfelelő oldalakra látogassanak el. Ez azt jelenti, hogy több valóban érdeklődő, minősített látogató érkezik majd webhelyekre, akik tudják, hogy nálad megtalálják, amit keresnek.
A schema tehát segíthet feltűnőbbé tenni a találatokat webhelyedről, és több kattintást szerezni ezekre a tartalmakra. A találatok pozícióját azonban nem befolyásolja.
A schema egy szabványos adatjelölési módszer, amellyel plusz információkat kínálhatsz a keresőmotoroknak weboldalaid tartalmáról.
A schema segít értelmezni az oldalak tartalmát a keresőmotorok számára. Minél pontosabban ismerik egy oldal tartalmát a keresőmotorok (pl. a Google), annál valószínűbb, hogy a megfelelő kereső felhasználóknak jelenítik majd meg őket találatokként. A schema-val bővített találatok továbbá gyakran több kattintást is elérnek.
A schema a Schema.org projektje. Az adatjelöléseket alkotó osztály/érték párokat a webhely forráskódjában kell elhelyezni, lehetőleg JSON-LD formátumban.
Online marketing blog
Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak


Hirdetéskezelés hoteleknek: így szerezhetsz több vendéget a ...
A mai vendég elsőként a telefonjához nyúl. Egy keresés: „hotel medencével Balatonfüred”, és már pörögnek is a találatok. Ha a te szállodád nem ott van a lista elején, akkor valószínűleg nem is foglalnak nálad. A Google Ads ebben a versenyben ad valós esél...
Építőipari honlap készítés 2025-ben – 10 funkció, amit ma má...
A digitális jelenlét 2025-ben olyan, mint egy első kézfogás: pár másodperc alatt eldől, hogy a látogató megbízik-e a cégben, vagy inkább tovább keres. Egy jól átgondolt, vizuálisan is meggyőző, technikailag megbízható oldal képes már az első pillanattól é...15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!
Jelentkezz auditunkra még ma!
Marketing Professzorok
A weboldal sütiket használ
Jobban személyre tudjuk majd szabni a weboldal funkcióit.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
Ez nem érinti a termékeink funkcióit.
Cookie-k használatával más vállalatok adatokhoz jutnak majd rólad.
Előfordulhat, hogy a weblap egyes funkciói nem fognak megfelelően működni.
A böngésződ vagy az eszközöd is kínálhat olyan beállításokat, amelyek segítségével eldöntheted, hogy be legyenek-e állítva a böngészőhöz cookie-k, illetve törölheted őket. Ezek a lehetőségek böngészőnként eltérnek, és fejlesztőik mind a rendelkezésre álló beállításokat, mind azok működését bármikor megváltoztathatják. 2020. október 5-i állapot szerint az alábbi hivatkozásokon találhatsz további információt a népszerű böngészőkben kínált beállítási lehetőségekről. A Facebook-termékek egy bizonyos része esetleg nem működik megfelelően, ha letiltottad a böngészőkben a cookie-kat. Fontos tudni, hogy ezek a beállítási lehetőségek eltérnek a Facebook által kínált beállítási lehetőségektől.
- Google Chrome
- Internet Explorer
- Firefox
- Safari
- Safari Mobile
- Opera