Schema jelölések műkösése, Schema használata, Schema optimális beállítása

Schema jelöléseknek milyen szerepe van?

Schema

Schema

A schema definíciója

A schema olyan kódrészletek gyűjteménye, amelyekkel plusz információkat kínálhatsz („jelölhetsz meg”) tartalmaidról a keresőmotoroknak. Az ilyen információk segítségével a keresőmotorok hasznosabb és relevánsabb keresőtalálatokat jeleníthetnek meg felhasználóik számára.
A schema egyfajta „strukturált adat”, amelyet szabványos jellegének köszönhetően több keresőmotor (pl. a Google) is támogat.

 

A schema szerepe a keresőmotorok működésében

A Google és más keresőmotorok elsődleges célja, hogy a lehető legértékesebb, legrelevánsabb információt biztosítsák kereső felhasználóik számára. Ehhez a keresőmotoroknak tudniuk kell, hogy mikről szólnak az általuk feltérképezett weboldalak.
Az oldalak tartalmának értelmezése érdekében a keresőmotorok megvizsgálják azok címét, a rajtuk szereplő kulcsszavakat, és egyéb szöveges elemeket is. Habár az erre használt algoritmusok egyre fejlődnek, a szavak jelentése még mindig problémát okozhat számukra.
Ez különösen akkor jelenthet problémát, ha egy oldal valamilyen többértelmű szó vagy kifejezés körül forog (mint például az angolban az „apple” – „alma”, vagy „Apple” – a cég).
A schemának köszönhetően tehát a keresőmotorok pontosan tudják, hogy miről szól egy-egy weboldal. 
A schema jelölések egy osztályból és egy értékből állnak. Az osztály az adat jellegét jelöli, míg az érték maga az adat, például:

•    Osztály: Érték
o    Név: Marketing Professzorok Kft.
o    Típus: Cég
o    URL: https://marketingprofesszorok.hu/

A schema nem csak az oldalak feltérképezésében és indexelésében segít a keresőmotoroknak, hanem az oldalon található tartalmak értelmezésében is.
 

Schema és strukturált adat – Mi a különbség?

A „schema” és a „strukturált adat” kifejezést sokan felcserélik egymással, de fontos különbséget tenni közöttük:

•    Strukturált adat minden olyan kódrészlet egy weboldal HTML forrásában, amely plusz információkat kínál a keresőmotoroknak az oldal tartalmáról vagy annak szerzőjéről.
•    A Schema jelölések ez által strukturált adatok, azonban egy szabványos formátumot használnak az osztályok és értékek megadásához.
Röviden: Minden schema strukturált adat, de nem minden strukturált adat schema.


A schema adatjelölési szabványért a Schema.org felel, amely a Google, a Bing, a Yahoo és a Yandex összefogásának eredménye.
A Schema.org és a schema jelölőnyelv azért jött létre, mert sok webmester a saját szabványával próbálta megjelölni a fontosabb adatokat a keresőmotorok számára, ami gyakran vezetett különböző technikai problémákhoz.
A schema szabványos jellegének köszönhetően minden webhelyen ugyan úgy használható, és sokkal kevesebb hibalehetőséget kínál.


A schema jelölések használata – Microdata, RDFa és JSON-LD
A schema jelöléseket többféle formátumban is el lehet helyezni a weboldalak forráskódjában. Ezek például a Microdata, az RDFa és a JSON-LD – a Google jelenleg ezt a hármat támogatja.
 

RDFa

Az RDFa volt az egyik legelső strukturált adatjelölés, amit a webmesterek elhelyezhettek weboldalaik HTML kódjában. Eredetileg nagyon összetett volt, de az évek során többször is átdolgozták, így ma már egyszerűbb a használata.

Microdata

A Microdata formátumú adatjelölést eredetileg a Schema.org próbálta népszerűsíteni az RDFa-val szemben, mint egyszerűbben használható alternatívát. A Microdata több elemében is hasonlít az RDFa-hoz, és általában a HTML forrásszakaszában használják.
 

JSON-LD

A JSON-LD a strukturált adatok jelölésének leggyakoribb formátuma. Használata valamivel egyszerűbb, mint a másik két szabványé, mert a HTML forráskód
<script>
szakaszában kell elhelyezni azt, nem pedig szétszórva.
Szintén előny, hogy a Google azokat a JSON-LD adatokat is képes kiolvasni, amelyek az oldal JavaScript elemeiben vagy beépülő moduljaiban szerepelnek.
A Schema.org és a Google is a JSON-LD használatát szorgalmazza, mert ez a legátláthatóbb az összes közül.

Miért fontos a schema a SEO-hoz?

Fontos észben tartani, hogy a schema jelölések használata nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolást. Ezt a Google is megerősítette, így erről nincs értelme vitázni.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a schema semmilyen formában nem hasznos keresőoptimalizálás szmepontjából:

• Segíti a feltérképezést: A schema segítségével plusz információkat kínálhatsz a keresőmotoroknak oldalaid tartalmáról. Ez különösen hasznos többek között helyi cégek számára, amik egyértelműen megjelölhetik, hogy mivel foglalkoznak, és hogy hogyan vehetik fel velük a kapcsolatot az ügyfelek.
• Láthatóbbá teszi oldalaidat a keresőtalálati oldalakon: A schema segítségével olyan információkat is megjelölhetsz, amelyekkel aztán a keresőmotorok a keresőtalálatokat is kiegészítik majd, valahányszor azok megjelennek a felhasználók számára. Az ilyen találatok feltűnőbbek és gyakran ez is elég ahhoz, hogy többen kattintsanak rájuk.
• Javítja a felhasználói élményt: Az extra információkat tartalmazó találatok megkönnyítik a felhasználók számára, hogy a nekik megfelelő oldalakra látogassanak el. Ez azt jelenti, hogy több valóban érdeklődő, minősített látogató érkezik majd webhelyekre, akik tudják, hogy nálad megtalálják, amit keresnek.

A schema tehát segíthet feltűnőbbé tenni a találatokat webhelyedről, és több kattintást szerezni ezekre a tartalmakra. A találatok pozícióját azonban nem befolyásolja.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok