SEO trendek 2021 - errre számíts a keresőoptimalizálásban 2021-ben

SEO trendek 2021-re

Ezek lesznek a legfontosabb 2021-es SEO trendek

A Google az év szinte minden napján tucatnyi algoritmusfrissítést vezet be rendszerében. Ezek nagy részét a felhasználók és a webmesterek alig veszik észre, azonban időnként egy-egy nagyobb változtatás is történik, ami akár gyökerestől is megváltoztathatja a SEO menetét. A keresőoptimalizálás szabályai tehát folyamatosan változnak, és gyakran igazán nehéz lépést tartani velük – vagy mégsem?

SEO trendek 2021-re

Ha az ember visszatekint a Google korábbi algoritmusfrissítéseire, akkor némi vizsgálódás után láthatja, hogy valójában egy meglehetősen kiszámítható mintát követnek. A Google egyre inkább arra törekszik, hogy a lehető legrelevánsabb tartalmakat kínálja fel kereső felhasználóinak. Ma már szinte lehetetlen kijátszani a keresőóriást azokkal a black hat taktikákkal, amik évtizedekkel ezelőtt még megbízhatóan működtek. 2021-ben (és az azt követő években) tehát továbbra is azok részesülhetnek majd a Google kegyeiből, akik kiváló tartalmakat kínálnak közönségüknek.

 

Persze, a kiváló tartalmak önmagukban nem elegendők ahhoz, hogy valaki jól is szerepeljen a keresőtalálati listákon. Vannak bizonyos SEO trendek, amelyek jelenleg nagyban befolyásolják (vagy fogják befolyásolni hamarosan) a rangsorolást, és amelyekkel megéri lépést tartani a hatékony keresőoptimalizáláshoz. A következőkben ezekről lesz szó! Ha úgy érzed, nincs időd és energiád követni ezeket a trendeket, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva, és segítünk rendbe tenni marketinged! 

 

1. Előtérbe kerülnek a felhasználói élmény mutatók

2020 májusában a Google bemutatta az alapvető webes vitals-mutatókat, amelyekkel az algoritmus az oldalak nyújtotta felhasználói élményt értékeli majd. A három mutató főleg a weboldalak betöltődését veszi figyelembe, tehát hogy milyen gyorsan történik mindez, és hogy ez alatt a felhasználói mit tapasztalhat a tartalom nézegetése közben.

 

A Google továbbá bejelentette, hogy 2021 májusától ezek a mutatók aktívan beleszámítanak majd a rangsorolásba is. Azonban fontos észben tartani, hogy nem fő szempontokként tekint majd rájuk az algoritmus, hanem mindinkább ez alapján dönti majd el, hogy egyébként két hasonló tartalom közül melyik érdemel előkelőbb helyezést a találatok között.

 

Az alapvető webes vitals-mutatókkal kapcsolatos elvárásoknak továbbá muszáj lesz eleget tenned, ha szeretnél bejutni tartalmaiddal a Google Hírek kiemelt történetei közé. Ehhez korábban AMP oldalakra volt szükség, azonban mivel a Google már a vitals-mutatókkal is képes elemezni a tartalmak sebességét, ez a lehetőség minden olyan oldalnak megadatik majd, ami elég gyors élményeket kínál olvasói számára.

 

A Google továbbá arra készül, hogy külön jelölje azokat a keresőtalálatokat, amelyek jó felhasználói élményt kínálnak az olvasóknak – hasonlóan az AMP oldalakhoz, amelyeket egy kis villám ikon jelölt. Ha ez valóban így lesz, akkor a felhasználók egy idő után megszokják majd, hogy mely találatokra érdemes kattintani.

 

Hogyan optimalizáld alapvető webes vitals-mutatóidat?

A Google több eszközt is kínál az alapvető webes vitals-mutatók ellenőrzésére saját webhelyeden. A PageSpeed Insights például még konkrét tippeket is ad, hogy miket lenne érdemes javítanod a vizsgált oldalon az élmény javítása érdekében, de a Lighthouse bővítmény  és a Google Search Console feüllete is segíthetnek az elemzésben.

 

2. Minden webhelyen mobile-első indexelés lesz

A Google már 2016-ban elkezdett átállni a mobil-első indexelésre, ami azt jelenti, hogy egyes webhelyeket a mobilos verziójuk alapján kezdett el rangsorolni az asztali helyett (mint ahogyan azt korábban tette).

 

Az elmúlt négy év során a Google fokozatosan egyre több már meglévő webhelyen vezette be ezt a fajta elemzést, illetve mára már minden újonnan létrehozott webhely automatikusan mobil-első módszerrel kerül bele a Google indexébe. 2020 végére már szinte minden eddig létrehozott webhelyen mobil-első indexelés van érvényben, ami rossz hír minden olyan Domain számára, ami nem felel meg az alapvető mobilos elvárásoknak.

 

2021 márciusától a Google minden webhelyet végérvényesen átállít a mobil-első indexelésre, akár készen állnak erre, akár nem.

 

Hogyan optimalizálj a mobil-első indexelésre?

Ha valamilyen okból 2020 végén webhelyed még mindig nem felel meg az alapvető mobil-első elvárásoknak, akkor itt olvashatsz egy remek útmutatót ehhez, vagy ránézhetsz a Google saját irányelveire is.

 

3. A mesterséges intelligencia a keresés jövője

A 2015-ös RankBrain technológiától kezdve a 2019-ben bevezetett BERT frissítésig a Google óriási játékossá vált a mesterséges intelligencia fejlesztésében. Mindössze egy évvel a BERT bevezetése után szinte minden angol nyelvű keresést ezzel a technológiával elemez a keresőmotor.

A BERT elsődleges célja azonosítani a felhasználói keresőszándékát – tehát hogy pontosan mit szeretne elérni valaki egy beírt kereséssel. A BERT képes értelmezni a lexikális kétértelműségeket, képes új kifejezéseket tanulni, automatikusan kijavítani az elírásokat, ismeri a rokonértelmű szavakat, és így tovább. Ha mindez nem lenne elég, a BERT még a legrelevánsabb szövegrészleteket is képes kiemelni egy adott keresésre egy egyébként irreleváns tartalomból.
 

Hogyan optimalizálj a Google MI technológiáira?

A Google már évek óta azt javasolja, hogy első sorban a felhasználóknak, a célközönségnek írjunk, ne pedig a keresőmotoroknak. Ez azt jelenti, hogy már nincs igazán szükség erőltetett kulcsszóhasználatra, ami teret ad a természetes fogalmazásnak.

 

4. Az entitások egyenértékűek lesznek a visszahivatkozásokkal

A Google Tudásgráfja (Knowledge Graph) már több, mint 5 milliárd entitást jegyzett fel, összesen több, mint 500 milliárd entitástulajdonsággal. Ez elsőre rengetegnek hangzik, azonban gyakorlatilag bármi lehet entitás – egy személy, filmek, könyvek, együttesek, márkák, cégek, és akár koncepciók is.

 

A Google mostanra már önállóan is képes új entitásokat felfedezni, nem pedig csak a Wikipédiáról. Ehhez a már ismert entitásokat használja fel, és ezeken keresztül próbál újakat megismerni. Az újonnan felfedezett entitásokat a Google rendszere feljegyzi, és összeköti a már ismertekkel. Persze mindez jóval bonyolultabb ennél, de lényegében erről van szó.

 

Ez azt jelenti, hogy a Google már nem csak a webhelyek közötti linkek (visszahivatkozások) alapján képes megállapítani, hogy hogyan kapcsolódik két weboldal egymáshoz, hanem az entitások alapján is, ami sokkal pontosabban türközi a valóságot. Ha például egy elismert online magazin megemlít egy márkát, de nem hivatkozik rá, a Google ezt az említést is figyelembe veheti a pozitív bizalom jeleként, akárcsak a visszahivatkozásokat, és ez javíthat a rangsoroláson.

 

Hogyan optimalizálj a Google entitásaira?

Mindenképpen érdemes kiépíteni egy entitást márkád köré. Például regisztrálj Google Cégem adatlapot neki, használj strukturált adatokat webhelyeden, és említs meg kapcsolódó entitásokat tartalmaidban, amiken keresztül a Google azonosíthatja, hogy márkád milyen jellegű entitásként sorolható be.

 

5. Fontosabbak lesznek az EAT szempontok

Az EAT (szakértelem, tekintély, megbízhatóság) szempontok már rég óta vita tárgyát képezi a SEO közösségben. Egyesek szerint fontos rangsorolási tényezőknek számítanak, míg mások szerint a Google képtelen mindezt hatékonyan mérni az algoritmusával.

Tény, hogy a Google algoritmusa bizonyára még nem elég fejlett ahhoz, hogy részletesen elemezni tudja egy tartalom mögött álló szakértelmet, illetve annak tekintélyét és megbízhatóságát (ez a Google minőségellenőreinek feladata).

 

Azonban léteznek bizonyos nem közvetlen EAT jelek, amiket képes felismerni a keresőóriás automatizált rendszere.

 

Például ha egy oldal minden releváns entitást megemlít a tartalmában, akkor jó eséllyel pontos információkat kínál az olvasók számára. Ha a tartalom szerzőjének neve több helyen is előfordul az interneten professzionális kontextusban, akkor ez a szerző hitelességéről árulkodik.

 

Persze a Google folyamatosan dolgozik rajta, hogy algoritmusa egyre pontosabban legyen képes felismerni ezeket a közvetett és közvetlen tényezőket is, amihez többek között a már emlegetett Tudásgráf által összegyűjtött entitásokat, és az emberi minőségellenőrök munkáját hasznosítja.

 

Hogyan optimalizálj az EAT szempontokra?

Az EAT egy összetettebb koncepció, amiről itt bővebben  is olvashatsz. Lényegében biztosítanod kell azt, hogy tartalmaiddal egyértelműen demonstrált szaktudásodat és megbízhatóságodat.

 

6. Egyre összetettebbé válik a helyi SEO

A Google sokáig az alapján válogatta össze a helyi találatokat, hogy mik voltak közelebb a felhasználókhoz. Azonban ahogy az algoritmus egyre fejlődött, a közelség, mint rangsorolási szempont egyre jobban a háttérbe szorult, teret adva ezzel a minőségnek, illetve a relevanciának. Ez azt jelenti, hogy a helyi keresésekre is lehet optimalizálni, hiszen nem csak az dönt, hogy mihez van közel a felhasználó.

 

A Google nagy fejlesztéseket vezetett be a Google Cégem szolgáltatásában, aminek köszönhetően a cégek, márkák és vállalkozások már temérdek információt megjeleníthetnek magukról adatlapjaikon. Még rövid bejegyzéseket is lehet publikálni a felületen, és így a felhasználóknak egyre kevésbé van szükségük ellátogatni egy cég saját webhelyére.

 

Jó példák minderre azok az újítások, amiket a Google a koronavírus-járvány miatt vezetett be az adatlapokon. A tulajdonosok olyan hasznos információkat jeleníthetnek meg, amelyekre a legtöbb kereső felhasználó kíváncsi lehet (rendkívüli nyitva tartás, éttermeknél fogyasztási lehetőségek, stb.)

 

Hogyan optimalizálj a helyi keresésekre?

A helyi SEO szintén egy összetett téma, de lényében webhelyed és Google Cégem adatlapod optimalizálásával kell foglalkoznod hozzá.

 

7. Szükség lesz a strukturált adatokra

A Strukturált adatok nem számítanak újdonságnak, és nem is feltétlenül fontos rangsorolási szempontok. Azonban ez nem jelenti azt, hogy nem játszanak fontos szerepet a SEO-ban.

 

A strukturált adatok haszna első sorban a bővített találatokban jelenik meg, amelyek extra információkat kínálnak az adott tartalomról, és így több felhasználó figyelmét (és kattintásait) vonják magukra.

 

A strukturált adatok a helyi SEO-ban is hasznosak, és a Schema.org LocalBusiness  tulajdonságai tökéletesek például az elérhetőségek, a cím, és egyéb hasznos adatok megjelölésére. Ha megjelölöd ezeket az adatokat webhelyeden, akkor a Google garantáltan tudni fogja, hogy céged hol található, és így tovább.

 

Végezetül, a strukturált adatok segítenek entitásokat létrehozni márkáddal kapcsolatban. Ezekre a Google idővel magától is rátalálhat, de lényegesen megkönnyítheted a dolgát, ha megjelölöd a legfontosabb adatokat tartalmaidban.
 

Hogyan optimalizálj a strukturált adatokra?

A strukturált adatok koncepciója valójában sokkal egyszerűbb, mint amilyennek hangzik, és használatuk sem olyan nehéz, főleg a Google segédeszközével. Ebben a cikkben bővebben is olvashatsz a strukturált adatokról.

 

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok