Keresőmotor definíciója, Keresőmotor működése, Keresőmotor fajtái, Keresőmotor hogyan működik? -Információk a keresőmotorral kap

Keresőmotor

Keresőmotor

keresőmotor

A keresőmotor definíciója

A keresőmotor egy információ visszakeresésére használt szoftver. A legtöbben az online keresőmotorokat ismerik, amelyek internetes tartalmak visszakeresését teszik lehetővé egy tetszőleges keresőkifejezés, illetve keresési paraméterek megadásával.
A keresőmotorokat manapság sokan keverik a webböngészőkkel – részben azért, mert a legnépszerűbb böngészőszoftverek URL sávja egyben keresőként is funkcionál. Viszont két teljesen eltérő technológiáról van szó.
Az alábbiakban első sorban az internetes keresőmotorokról lesz szó.

 

A keresőmotorok működése

Habár az online keresőmotorok rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedek során, alapvető működési elveik a mai napig változatlanok. A keresőmotorok először feltérképezik a számukra elérhető adatokat, majd hozzáadják azt az indexükhöz. Az indexelt tartalmakat ez után rangsorolják, hogy a felhasználók gyorsan és egyszerűen rákereshessenek ezekre.

 

Feltérképezés

A keresőmotorok kisebb programokat („robotokat”) küldenek ki az internetre, amelyek a különböző webhelyek között navigálva fedezik fel az új, vagy frissített tartalmakat és hivatkozásokat. Ezek a robotok a linkeken keresztül közlekednek a webhelyek és weboldalak között. Amikor egy robot új, vagy a legutóbbi látogatása óta megváltozott tartalmakat talál, akkor elküldi azt indexelésre.

 

Indexelés

A robotok által feltérképezett adatokat a keresőmotor egy indexben tárolja (indexeli), illetve rendszerezi. Ez az index lényegében egy hatalmas „tartalomjegyzék”, amely a korábban feltérképezett oldalak jellemzőit és tartalmát tárolja.

Amikor egy keresőmotort (pl. a Google-t) használsz, akkor valójában nem magán az interneten keresel, hanem az adott keresőmotor indexében. Ezért van az, hogy a Google egyetlen másodperc töredéke alatt képes több ezer (vagy jóval több) találatot felsorolni a kereséseidre.

 

Keresés

Amikor rákeresel valamire egy keresőmotorban, akkor az adott motor először is megpróbálja értelmezni az általad beírt keresőkifejezést. Ehhez többféle különféle módszert és eljárást használ, úgymint természetes nyelvfeldolgozást (ami gépi tanulással működik).

 

A keresőmotor lényegében lefordítja keresésedet egy olyan formátumba, amelyet hozzá tud hasonlítani az indexéhez, hogy a megfelelő tartalmakat válogathassa össze belőle. Ezeket a tartalmakat jeleníti majd meg a találatok között, előbb azonban rangsorolnia kell őket.

 

Rangsorolás

Rangsoroláskor a keresőmotorok különféle szempontok alapján sorba rendezik a találatokat, hogy a legjobb tartalmak kerülhessenek a legelőkelőbb, legmagasabb pozíciókba – ezt nevezik rangsorolásnak.

A rangsorolást befolyásolja többek között, hogy mennyire kapcsolódik egy tartalom a keresett kifejezéshez, hogy mekkora tekintéllyel rendelkezik az adott weboldal, és így tovább.
Ha azt szeretnéd, hogy tartalmaid minél előkelőbb pozíciókban rangsoroljanak ideális ügyfeleid kereséseire, akkor keresőoptimalizálásra, vagyis SEO-ra lesz szükséged.

 

A rangsorolás menete

Egyetlen keresés akár több millió találatot is eredményezhet, ezért a keresőmotoroknak muszáj valahogy eldönteniük, hogy mely tartalmak kerülnek az első találati oldalra. Minden keresőmotor valamilyen algoritmust használ a találatok rangsorolásához.

Habár ezeket az algoritmusokat úgy fejlesztették ki, hogy a legjobb választ kínálják a felhasználók kérdéseire, fontos észben tartani, hogy bizonyos szempontok fontosabbak számukra, mint mások. Íme csupán néhány fontosabb szempont a sok közül:
•    Kulcsszavak: A keresőmotorok olyan találatokat igyekeznek megjeleníteni, amelyek részben vagy egészben tartalmazzák a felhasználó által beírt kulcsszavakat, vagyis a keresőkifejezést.
•    A tartalom minősége: A Google és más keresőmotorok igyekeznek a legjobb minőségű tartalmakat felsorolni a kereső felhasználók számára.
•    Visszahivatkozások: Amikor egy másik webhely hivatkozik saját domainedre, akkor ezt a keresőmotorok egyfajta bizalmi szavazatnak tekintik. Az ilyen hivatkozásokon keresztül részesülsz a rád linkelő webhely tekintélyéből, tehát minél több tekintélyes webhely linkel rád, annál nagyobb eséllyel jelenhetsz majd meg a legelső keresőtalálatok között.
•    A felhasználó jellemzői: A Google és más keresőmotorok a felhasználói adatokat is figyelembe veszik a találatok rangsorolásakor. Például ugyan arra a keresésre más találatok jelenhetnek meg két felhasználónak, ha más-más településeken tartózkodnak. A keresőmotorok továbbá gyakran a felhasználó korábbi keresési szokásaihoz (érdeklődési köreihez) igazítják a találatokat.

 

A keresőmotorok típusai

A keresőmotor szó hallatán a legtöbbeknek rögtön a Google jut eszébe, azonban a keresőmotoroknak többféle típusát is megkülönböztetjük az interneten:

 

Mainstream keresőmotorok

A mainstream keresőmotorok, úgymint a Google, a Yahoo! vagy a Bing mind ingyenesen használhatók, és online hirdetésekből finanszírozzák a működésüket. Mindegyikük hasonló elven működik (feltérképezik, indexelik és rangsorolják az internetes tartalmakat), hogy megkönnyítsék a böngészést a felhasználók számára.

 

Privát keresőmotorok

A privát keresőmotorok egyre népszerűbbek a felhasználók között, sokakat ugyanis aggaszt, hogy mekkora mértékű információt gyűjtenek be és tárolnak róluk a mainstream keresőmotorok. Sokan előszeretettel választják például a DuckDucGo vagy a Neeva motorokat.

 

Specializált keresőmotorok

A specializált vagy vertikális keresőmotorok általában egyetlen témakategóriára „szakosodtak”, és nem próbálják lefedni az egész internetet.
A legtöbb közösségi média platformnak például van saját, specializált keresőmotorja – a Facebookon ezzel embereket, oldalakat, csoportokat, eseményeket és egyéb, kifejezetten a Facebookon lévő entitásokat lehet felkutatni.
A webáruházaknak és online piacoknak szintén ilyen specializált keresőmotorja van, amely általában lehetővé teszi a termékek aprólékos szűrését is (pl. szín, méret, ár stb. alapján).

A legnépszerűbb keresőmotorok

Íme a manapság legtöbbet használt és legismertebb keresőmotorok:

 

Google

A világ legnagyobb és legtöbbet használt keresőmotorja. A Google a nemzetközi keresőpiac több, mint 90%-át birtokolja, és gyakorlatilag nincs igazi versenytársa.
A Google letisztult megjelenése és a visszahivatkozások alapján rangsorolt tartalmai miatt vált olyan népszerűvé a 90-es évek során, és még senkinek sem sikerült megfosztania előkelő pozíciójától. Ez többek között a folyamatos innovációknak, illetve a temérdek exkluzív megállapodásnak köszönhető.

 

Bing

A Microsoft saját keresőmotorja a második legnépszerűbb a világon, azonban mindössze kb. 3%-os piaci részesedésével még így is eltörpül a Google mellett. A Bing 2009 óta létezik, és mindig valamilyen látványos fényképpel fogadja felhasználóit a Google letisztult, fehér hátterével szemben.

 

Yahoo!

A Yahoo egyszerre webes portál, hírwebhely és keresőmotor, ami a keresőpiac kevesebb, mint 2%-ával rendelkezik. 2017-ben a Verizon vásárolta meg 4,48 milliárd dollárért.

 

Baidu

A Baidu Kína saját fejlesztésű keresőmotorja, amely a globális keresőpiac mindössze kb. 1,5%-át kaparintotta meg. A Baidu valójában sokban hasonlít a Google-hoz, ugyanis számos egyéb szolgáltatást is biztosít a keresője mellett.

 

DuckDuckGo

A DuckDuckGo a legnépszerűbb privát, biztonságos keresőmotorja, amely nem követi és tárolja a felhasználók adatait. Mivel azonban viszonylag későn csatlakozott a keresőmotorok mezőnyéhez, a keresőpiac kevesebb, mint 1%-ával rendelkezik.

A keresőmotorok rövid története

Az internet hajnalán olyan kevés webszerver létezett csupán, hogy Tim Berners-Lee, a World Wide Web megalkotója egyetlen listán vezette őket. Ezzel a listával a világ összes létező weboldalát el lehetett érni, amelyek többnyire információs vagy kormányzati webhelyek oldalai voltak.

Manapság több milliárd weboldal érhető el az interneten, és nincs egyetlen központi lista, amely az összeset számon tudná tartani. Éppen ezért, ha szeretnél megtalálni valamit a világhálón, akkor egy keresőmotorra lesz szükséged.

De hogyan jutottunk el idáig az évtizedek során? Íme a keresőmotorok evolúciójának legfontosabb pillanatai:

 

1989

Alan Emtage a McGill Egyetem hallgatója 1989-ben készítette el a világ első keresőmotorját, amely az ARCHIE nevet kapta. Egy évvel később a keresőmotor a nyilvánosság számára is elérhetővé vált. Az ARCHIE segítségével könnyebben elérhető voltak az FTP (File Transfer Protocvol) hálózatokon tárolt fájlok, még az internet megjelenése előtt.

 

1994

David Filo és Jerry Yang 1994-ben alapították meg a Yahoo!-t, amely eredetileg kedvenc webhelyeik könyvtárának indult. A 90-es évek végére a Yahoo! egyszerre működött webes portálként és keresőmotorként is.

 

1995

1995-ben megjelent az AltaVista, a világ első természetes nyelvezetet használó keresőmotorja. Akkoriban még nagy szó volt, hogy az AltaVista nem csak kulcsszavakat, hanem emberi stílusban fogalmazott kereséseket is képes volt feldolgozni. Akkoriban már nagyjából 30 millió weboldal létezett az interneten, amelyből az AltaVista 20 milliót indexelt.

 

1996

1996-ban indult az Ask Jeeves, amely kifejezetten kérdésekként megfogalmazott keresésekre specializálódott. Az Ask Jeeves valójában szerkesztő munkatársak segítségével párosította egymáshoz a leggyakoribb kérdéseket és azok legjobb válaszait. Az Ask Jeeves ma is működik (Ask.com), de nem számít népszerű keresőmotornak.

1998

Larry Page és Sergey Brin 1998-ban alapították meg a Google-t az 1996-os „Backrub” nevű keresőmotorjuk alapján. A Backrub már visszahivatkozások alapján rangsorolta a keresőtalálatokat, és ez a funkció tette olyan sikeressé később a Google-t is.

 

2009

A Microsoft 2009-ben hozta létre a Bing keresőmotort, az 1998-ban indult MSN/Live Search modernebb változatát. Nem sokkal ez után a Yahoo! keresőmotor is a Binget kezdte el használni.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok