Oldal élmény és a Google algoritmus: erre készülj fel 2021-re!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

2021-től az oldal-élmény alapján is rangsorol a Google

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A Google május végén bejelentette, hogy egy új algoritmussal készülnek megítélni, milyen élményeket nyújthat egy-egy weboldal a felhasználók számára. Ez az algoritmus a rangsorolásban is részt vesz majd.

Lényegében arról van szó, hogy ha a Google szerint weboldalaid nem kínálnak kiváló felhasználói élményt, akkor nem részesülhetnek majd előkelő rangsorolásban. Elképzelhető, hogy mostani pozícióikból is veszítenek majd.

 

A frissítés a Google Page Experience (Google Oldal-élmény) nevet viseli, és valamikor 2021-ben érkezik majd meg, így szerencsére bőven van idő felkészülni rá. Ha úgy érzed, neked mégsem lesz teljes a felkészülés, keress minket bizalommal IDE kattintva, és segítünk rendbe tenni marketinged! 

 

Mi az az oldal-élmény?

Az oldal-élmény mutatók alapján a Google azt igyekszik megítélni, hogy a felhasználók milyen felhasználói élményeket tapasztalhatnak majd egy-egy weboldalon. Például ha az oldal gyorsan betölt, mobilbarát kialakítású, HTTPS védi és nincsenek rajta idegesítő felugró ablakok, akkor sokkal több esélye lesz jól rangsorolni azokkal az oldalakkal szemben, amelyek nem felelnek meg ezeknek az élménykritériumoknak.

 

Az oldal-élmény tehát számos már meglévő mutatóból áll, amelyeket a Google már most is használ (mobilbarát jelleg, oldalsebesség, HTTPS, zaklató köztes oldalak, stb.) illetve a keresőóriás tovább finomítja majd a weboldalak használhatóságával és sebességével kapcsolatos szempontokat is. Ezek a finomítások az úgynevezett Core Web Vital mutatókat érintik.

 

A Google hivatalos, részletesebb dokumentációját itt olvashatod ebben a témában.

 

Mik azok a Core Web Vital mutatók?

A Core Web Vital mutatók (a Google fordításában „Alapvető webes vitals-mutatók”) valódi, felhasználóktól szerzett adatok, amelyek alapján a Google egy pontszámmal értékeli a weboldalak használhatóságát. Ide tartozik a betöltési idő, az interaktivitás, és a tartalom betöltés közbeni stabilitása.

 

A konkrét mutatók az alábbiak:
•    Legnagyobb vizuális tartalomválasz (Largest Contentful Paint, LCP): Ez méri az oldal betöltési teljesítményét. A legjobb eredmények érdekében ez 2,5 másodpercnél hamarabb kell történjen onnantól mérve, hogy az oldal betöltése megkezdődik.
•    Első interakciótól számított válaszkésés (First Input Delay, FID): Az oldal interaktivitását méri. A legjobb oldal-élmény biztosítása érdekében ez a válaszkésés 100 ms-nél rövidebb kell, hogy legyen.
•    Elrendezés összmozgása (Cumulative Layout Shift, CLS): Az oldal vizuális stabilitását méri betöltés közben. Ha az oldal elrendezése megváltozik (pl. egyes elemek lejjebb toldódnak, mikor a többi megjelenik) betöltés közben, akkor az rossz oldal-élményt eredményezhet – például a felhasználó egy olyan gombra kattinthat rá véletlenül, amire nem akart. Az ideális érték 0,1 alatt van.

 

Ezek alkotják tehát a „Core Web Vitals” mutatókat, ami egy külön kategória az oldal-élmény mutatók között. Az alábbi mutatók szintén részt vesznek az oldal-élmény megállapításában, azonban nem tartoznak az alapvető Core Web Vitals közé.
•    Mobilbarát jelleg: Egy-egy oldal mobilbarát jellege a Google saját eszközével  ellenőrizhető.
•    Biztonságos böngészés: Fontos, hogy a jó élményérdekében az oldal ne tartalmazzon semmilyen rosszindulatú tartalmat, pl. malware-t, vagy adathalász forráskódokat.
•    HTTPS: A tartalmat HTTPS-en keresztül kell megjeleníteni a felhasználóknak. A HTTPS-ről és az SSL tanúsítványokról itt olvashatsz bővebben.
•    A zavaró köztes oldalak jelenléte/hiánya: A tartalomnak minden felhasználó számára egyszerűen elérhetőnek kell lennie, felesleges és zavaró közbeiktatott oldalak nélkül.

 


Felkészülés az Oldal-élmény frissítésre

A Google bejelentette, hogy a frissítés nem mostanában jelenik majd meg, és hogy a webmestereknek jelenleg új rangsorolási szempontokkal sem kell számolniuk. A frissítés 2021-ben veszi majd kezdetét, tehát a webmestereknek nagyjából fél évük van felkészülni rá.

 

A Google nem csak megszokásból szólt jóval előre az új változásról, hanem minden bizonnyal azért is, hogy az érintetteknek (tehát lényegében mindenkinek) legyen ideje felkészülni rá ebben a zavarodott, kaotikus állapotban, amit 2020-ban tapasztalhatunk. Kétségtelen, hogy a fél év során máskor is hallhatunk majd még erről a frissítésről, ahogy a Google egyre több részletet oszt meg róla.

 

Valójában már most ellenőrizheted webhelyed Core Web Vitals értékelését, ugyanis a Google a bejelentéssel együtt egy új, erről szóló jelentéssel („Alapvető webes vitals-mutatók”) is bővítette a Search Console felületét. Ezek az alapvető mutatók egyébként a Google PageSpeed Insights  eszközével is ellenőrizhetők, nem csak saját webhelyeden, hanem másokén is.

 

Mekkora hatása lesz ennek a frissítésnek a rangsorolásra?

Ez az, amit még a Google sem tudna megjósolni. A Google emberei továbbra is a tartalom minőségét tartják az egyik legfontosabb rangsorolási szempontnak, tehát egy tartalmilag kiváló weboldal még akkor is kerülhet előkelő pozícióba, ha nem kínál tökéletes oldal-élményt a felhasználók számára.

 

Persze, ha a Google több tartalmilag hasonló oldalt is talál egy adott kifejezésre, akkor a jobb oldal-élményt nyújtó kerül majd ki közülük győztesként.

 

A Google Hírek Vezető hírei

A továbbiakban nem lesz szükség az AMP-ra ahhoz, hogy egy tartalom bekerülhessen a Google Hírek ’Vezető Hírek’ rovatába a Google mobilos keresőtalálatai között. A Google azonban vizsgálni fogja a tartalom által kínált oldal-élményt, és ez nagyon is fontos szerepet játszik majd abban, hogy bekerülhet-e a vezető hírek közé, vagy sem.

 

AMP

Az AMP oldalak továbbra is előnyt élvezhetnek a Google mobilos keresőtalálatai között. Ebben nem történt változás, az viszont újdonság, hogy az AMP-pal gyorsított oldalaid most már más oldalakkal is versenghetnek majd a Vezető hírek között való megjelenésért.

 

Ha már most AMP-ot használsz egyes oldalaidon, akkor ezek nagyon jól teljesítenek majd az oldal-élmény mutatók tekinttében. Ez nem jelenti azt, hogy minden AMP oldal tökéletes oldal-élményt garantál, de az AMP-ot kifejezetten úgy állították össze, hogy elősegítse ezt.

 

Mivel a Google csak mobilon kínál AMP oldalakat, ha egy-egy oldaladból AMP verziód is van, akkor a Google automatikusan e verzió alapján pontozza majd a tartalom oldal-élményét.
 


 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

sikeres marketingkampányok
2022-06-30

A sikeres marketingkampányok 5 nélkülözhetetlen lépése

Senki sem szereti bevallani, de mindenki tudna mondani legalább egy olyan reklámot, amit tényleg szeret. Hogy miért? Mert az irritáló kampányok és azok, amelyek magukkal ragadnak két egészen más kategóriába sorolhatók. Minden azon múlik, hogy milyen történetet és hogyan adnak elő. De milyen lépéseket kell tenned ahhoz, hogy kampányod a jó irányba haladjon a helyett, hogy csak márkádra haragítaná közönségedet? Az alábbi kulcsfontosságú lépések ebben segítenek majd!

Egészségügyi marketing taktikák a közösségi médiában
2022-06-28

Közösségi médiás taktikák az egészségügyi marketingben

Mindössze másfél évtizeddel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy az internet közösségi felületei egyszer az egészségügyi marketing szerves részét képezik majd. Ha azonban egy orvos, klinika vagy egészségügyi szervezet nincs jelen a legnépszerűbb közösségi platformokon, akkor óriási hátrányt szenved el versenytársaival szemben. A legtöbben még ma is csak odáig jutnak el, hogy regisztrálják rendelőjüket a Facebookra vagy az Instagramra, de itt meg is szakadnak a dolgok. Szóval hogyan hozhatod ki a legtöbbet a közösségi médiás egészségügyi marketingből? Az alábbiakban ehhez kínálunk néhány tanácsot!

seo tönkreteheti a webhelyet?
2022-06-23

Tönkreteheti véglegesen a SEO egy webhely hírnevét?

Arról biztosan hallottál már, hogy ha manipulatív taktikákkal próbálod javítani webhelyed rangsorolását, akkor a Google és más keresőmotorok súlyos büntetéseket szabhatnak ki rá. De vajon véglegesen is tönkreteheted webhelyed hírnevét a keresőoptimalizálással?

Hogyan alakítsd ki célpiacod? Segítünk!
2022-06-21

Mi az a célpiac (és hogyan találd meg sajátodat)?

Egy cég megalapításának egyik legelső lépése a célpiac meghatározása. Ez a piac határozza majd meg, hogy milyen termékeket készítesz, hogyan prezentálod márkádat és hogy kiknek szól majd marketinged.

Youtube marketing
2022-06-16

A YouTube marketing 3 alapelve

A YouTube a világ egyik leggyakrabban látogatott webhelye, tele kiváló marketinglehetőségekkel. Azonban ahhoz, hogy sikeresen népszerűsíthesd rajta saját vagy egy ügyfeled márkáját, mindenekelőtt ismerned kell nem csak az általános marketinges tényezőket kell ismerned (pl., hogy tudd, kiknek szólnak üzeneteid, illetve milyen célokat próbálsz elérni velük), hanem a YouTube alapelveivel is tisztában kell, hogy légy. Íme a legfontosabbak ezek közül!

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!