Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

2021-től az oldal-élmény alapján is rangsorol a Google

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A Google május végén bejelentette, hogy egy új algoritmussal készülnek megítélni, milyen élményeket nyújthat egy-egy weboldal a felhasználók számára. Ez az algoritmus a rangsorolásban is részt vesz majd.

Lényegében arról van szó, hogy ha a Google szerint weboldalaid nem kínálnak kiváló felhasználói élményt, akkor nem részesülhetnek majd előkelő rangsorolásban. Elképzelhető, hogy mostani pozícióikból is veszítenek majd.

 

A frissítés a Google Page Experience (Google Oldal-élmény) nevet viseli, és valamikor 2021-ben érkezik majd meg, így szerencsére bőven van idő felkészülni rá. Ha úgy érzed, neked mégsem lesz teljes a felkészülés, keress minket bizalommal IDE kattintva, és segítünk rendbe tenni marketinged! 

 

Mi az az oldal-élmény?

Az oldal-élmény mutatók alapján a Google azt igyekszik megítélni, hogy a felhasználók milyen felhasználói élményeket tapasztalhatnak majd egy-egy weboldalon. Például ha az oldal gyorsan betölt, mobilbarát kialakítású, HTTPS védi és nincsenek rajta idegesítő felugró ablakok, akkor sokkal több esélye lesz jól rangsorolni azokkal az oldalakkal szemben, amelyek nem felelnek meg ezeknek az élménykritériumoknak.

 

Az oldal-élmény tehát számos már meglévő mutatóból áll, amelyeket a Google már most is használ (mobilbarát jelleg, oldalsebesség, HTTPS, zaklató köztes oldalak, stb.) illetve a keresőóriás tovább finomítja majd a weboldalak használhatóságával és sebességével kapcsolatos szempontokat is. Ezek a finomítások az úgynevezett Core Web Vital mutatókat érintik.

 

A Google hivatalos, részletesebb dokumentációját itt olvashatod ebben a témában.

 

Mik azok a Core Web Vital mutatók?

A Core Web Vital mutatók (a Google fordításában „Alapvető webes vitals-mutatók”) valódi, felhasználóktól szerzett adatok, amelyek alapján a Google egy pontszámmal értékeli a weboldalak használhatóságát. Ide tartozik a betöltési idő, az interaktivitás, és a tartalom betöltés közbeni stabilitása.

 

A konkrét mutatók az alábbiak:
•    Legnagyobb vizuális tartalomválasz (Largest Contentful Paint, LCP): Ez méri az oldal betöltési teljesítményét. A legjobb eredmények érdekében ez 2,5 másodpercnél hamarabb kell történjen onnantól mérve, hogy az oldal betöltése megkezdődik.
•    Első interakciótól számított válaszkésés (First Input Delay, FID): Az oldal interaktivitását méri. A legjobb oldal-élmény biztosítása érdekében ez a válaszkésés 100 ms-nél rövidebb kell, hogy legyen.
•    Elrendezés összmozgása (Cumulative Layout Shift, CLS): Az oldal vizuális stabilitását méri betöltés közben. Ha az oldal elrendezése megváltozik (pl. egyes elemek lejjebb toldódnak, mikor a többi megjelenik) betöltés közben, akkor az rossz oldal-élményt eredményezhet – például a felhasználó egy olyan gombra kattinthat rá véletlenül, amire nem akart. Az ideális érték 0,1 alatt van.

 

Ezek alkotják tehát a „Core Web Vitals” mutatókat, ami egy külön kategória az oldal-élmény mutatók között. Az alábbi mutatók szintén részt vesznek az oldal-élmény megállapításában, azonban nem tartoznak az alapvető Core Web Vitals közé.
•    Mobilbarát jelleg: Egy-egy oldal mobilbarát jellege a Google saját eszközével  ellenőrizhető.
•    Biztonságos böngészés: Fontos, hogy a jó élményérdekében az oldal ne tartalmazzon semmilyen rosszindulatú tartalmat, pl. malware-t, vagy adathalász forráskódokat.
•    HTTPS: A tartalmat HTTPS-en keresztül kell megjeleníteni a felhasználóknak. A HTTPS-ről és az SSL tanúsítványokról itt olvashatsz bővebben.
•    A zavaró köztes oldalak jelenléte/hiánya: A tartalomnak minden felhasználó számára egyszerűen elérhetőnek kell lennie, felesleges és zavaró közbeiktatott oldalak nélkül.

 


Felkészülés az Oldal-élmény frissítésre

A Google bejelentette, hogy a frissítés nem mostanában jelenik majd meg, és hogy a webmestereknek jelenleg új rangsorolási szempontokkal sem kell számolniuk. A frissítés 2021-ben veszi majd kezdetét, tehát a webmestereknek nagyjából fél évük van felkészülni rá.

 

A Google nem csak megszokásból szólt jóval előre az új változásról, hanem minden bizonnyal azért is, hogy az érintetteknek (tehát lényegében mindenkinek) legyen ideje felkészülni rá ebben a zavarodott, kaotikus állapotban, amit 2020-ban tapasztalhatunk. Kétségtelen, hogy a fél év során máskor is hallhatunk majd még erről a frissítésről, ahogy a Google egyre több részletet oszt meg róla.

 

Valójában már most ellenőrizheted webhelyed Core Web Vitals értékelését, ugyanis a Google a bejelentéssel együtt egy új, erről szóló jelentéssel („Alapvető webes vitals-mutatók”) is bővítette a Search Console felületét. Ezek az alapvető mutatók egyébként a Google PageSpeed Insights  eszközével is ellenőrizhetők, nem csak saját webhelyeden, hanem másokén is.

 

Mekkora hatása lesz ennek a frissítésnek a rangsorolásra?

Ez az, amit még a Google sem tudna megjósolni. A Google emberei továbbra is a tartalom minőségét tartják az egyik legfontosabb rangsorolási szempontnak, tehát egy tartalmilag kiváló weboldal még akkor is kerülhet előkelő pozícióba, ha nem kínál tökéletes oldal-élményt a felhasználók számára.

 

Persze, ha a Google több tartalmilag hasonló oldalt is talál egy adott kifejezésre, akkor a jobb oldal-élményt nyújtó kerül majd ki közülük győztesként.

 

A Google Hírek Vezető hírei

A továbbiakban nem lesz szükség az AMP-ra ahhoz, hogy egy tartalom bekerülhessen a Google Hírek ’Vezető Hírek’ rovatába a Google mobilos keresőtalálatai között. A Google azonban vizsgálni fogja a tartalom által kínált oldal-élményt, és ez nagyon is fontos szerepet játszik majd abban, hogy bekerülhet-e a vezető hírek közé, vagy sem.

 

AMP

Az AMP oldalak továbbra is előnyt élvezhetnek a Google mobilos keresőtalálatai között. Ebben nem történt változás, az viszont újdonság, hogy az AMP-pal gyorsított oldalaid most már más oldalakkal is versenghetnek majd a Vezető hírek között való megjelenésért.

 

Ha már most AMP-ot használsz egyes oldalaidon, akkor ezek nagyon jól teljesítenek majd az oldal-élmény mutatók tekinttében. Ez nem jelenti azt, hogy minden AMP oldal tökéletes oldal-élményt garantál, de az AMP-ot kifejezetten úgy állították össze, hogy elősegítse ezt.

 

Mivel a Google csak mobilon kínál AMP oldalakat, ha egy-egy oldaladból AMP verziód is van, akkor a Google automatikusan e verzió alapján pontozza majd a tartalom oldal-élményét.
 


 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

lapos URL struktúra
2021-04-15

Google - szükséges lapos URL struktúrát használni?

John Mueller, a Google munkatársa azt állítja, hogy nincs értelme „mesterségesen laposított” URL-eket használni ahelyett, hogy láthatóvá tennénk a teljes könyvtárszerkezetet.

Hasznos Instagram tippek orvosoknak a páciensszerzésért
2021-04-13

Instagram marketing orvosoknak – 11 tipp a maximális aktivitásért

Több, mint egymilliárd aktív havi felhasználójával nem kérdés, hogy az Instagram az orvosi marketing egyik legfontosabb eszköze. A Facebook képmegosztó platformja egy kiváló felületet kínál arra, hogy orvosként felvedd és aktívan tartsd a kapcsolatot pácienseiddel megosztásaidon, történeteiden és hozzászólásaidon keresztül. Mai cikkünkben az orvosi Instagram marketingről lesz szó!

Több páciensvéleményre van szükséged? Így szerezd meg!
2021-04-06

Így szerezhetsz több véleményt pácienseidtől

Az internetnek köszönhetően egyre több egészségügyi fogyasztó tekinti meg a korábbi páciensek véleményeit, amikor egészségügyi szolgáltatót keres magának. A túlnyomó többség nagyon fontosnak tartja a korábbi ügyfelek véleményeit, és ezeket tekinti meg első körben, amikor egy jó orvost szeretne találni. Sokan már azért is hajlandók lemondani egy lehetséges szakorvosról, mert rossz dolgokat olvasnak róla az interneten. A páciensek véleményei ma minden korábbinál fontosabbak, hiszen az emberek szabadon nyilvánosságra hozhatják ezeket az interneten, és gyakran ezen múlik egy orvos pozitív, vagy épp negatív hírneve. Egy orvosnak, vagy egészségügyi marketingesnek tehát arra kell törekednie, hogy minél több pozitív véleményt szerezzen...

Google algoritmusfrissítések
2021-04-01

Minden idők legnagyobb Google algoritmusfrissítései

A Google többször is említette már, hogy naponta akár több alkalommal is frissíti algoritmusát, ami éves szinten több száz, akár több ezer kisebb-nagyobb változtatást jelent. Persze ezek túlnyomó többségét szinte észre sem vesszük a hétköznapokban, azonban a keresőóriás időnként olyan újításokat vezet be, amelyek alapjaiban megváltoztatják a keresőfunkció működését és a SEO menetét.

Egészségügyi közösségi média marketing tippek
2021-03-30

Közösségi média marketing tippek egészségügyi központoknak

A 2020-as évben kirobbant koronavírus járványnak köszönhetően az egészségügy kiemelt témává vált az emberek életében. Erre a területre mindig is óriási verseny volt jellemző, azonban ahogy az elmúlt esztendő során számos egészségügyi központ kényszerült az internetre költözni, a mezőny csak tovább sűrűsödött. A kérdés tehát az, hogy hogyan szerezhet egy egészségügyi központ még több ügyfelet magának az online környezetben. A választ pedig: közösségi média marketinggel.

Popup ablakok használata a Google szemszögéből
2021-03-25

A Google szerint nem jár büntetés az átmeneti felugró ablakokért

A felugró ablakok az érdeklődők megkaparintásának gyakori, és sokak szerint túlhasznált eszközei. A kéretlenül felbukkanó elemek sokat ronthatnak a felhasználói élményen, így nem csoda, hogy a Google is büntetést szabhat ki miattuk. De mi a helyzet azokkal a felugró ablakokkal, amik csak átmenetileg jelennek meg a felhasználók előtt?

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!