FID és Seo kapcsolata, Mi az a FID? Hogyan működik a FID? Mit kell tudni a FID-ről?

FID és Seo kapcsolata

FID

FID

Az FID definíciója

Az FID (First Input Delay) az „első interakciótól számított válaszkésés” alapvető webes vitals-mutató angol rövidítése. Az FID lényegében azt méri, hogy mennyire gyorsan reagál egy weboldal a felhasználó első interakciójára. Ez az interakció lehet egy kattintás, egy koppintás stb. A felhasználói interakciókkal kapcsolatos problémák általában akkor fordulnak elő, amikor az oldal még nem fejezte be a betöltést.

A Google a következőképpen foglalja össze az FID lényegét:

„Az első interakciótól számított válaszkésés (FID) egy fontos, felhasználó-központú mutató az oldal betöltés közbeni reszponzivitásának mérésére, mert számadatként fejezi ki, hogy milyennek tapasztalják meg a felhasználók, amikor nehezen reagáló oldalakat használnak – egy alacsony FID érték biztosítja az oldal használhatóságát…”

Az FID tehát megmutatja, hogy mennyi idő telik el a felhasználó első interakciója (kattintás, koppintás, egy JavaScriptet használó funkció használata), illetve a böngésző erre adott válasza között.

A Google szerint az FID két dolog miatt fontos:

•    Az első interakciótól számított válaszkésés lesz a felhasználó legelső benyomása a webhely reszponzivitásáról, és az első benyomás nagyon fontos szerepet játszik a webhely általános minőségének és megbízhatóságának megítélésében.
•    Az interakciókkal kapcsolatos legnagyobb problémák az oldalak betöltése során fordulnak elő. Az első felhasználói interakciók javításával tehát az egész internet interaktívabbá válik majd.

Fontos észben tartani, hogy a Google szerint nem minden helyzetben releváns:
„Nem minden felhasználó végez majd interakciót webhelyeden, valahányszor ellátogat oda. És az FID nem minden interakciót vesz figyelembe […] Az FID nyomon követése, jelentése és elemzése valószínűleg jelentősen eltér majd a többi mutatóétól, amikhez hozzászoktál.”
 

Mi számít ideális FID-nak, és hogyan kerül kiszámításra?

Ez a mutató az első kattintást, koppintást, billentyű-leütést és egyéb interakciókat vesz figyelembe, amelyek meghatározzák az oldal interaktivitását és reszponzivitását a betöltés során. Az FID nem méri viszont, hogy mennyire görgethető vagy nagyítható az oldal a betöltés során.

A Google szerint az ideális FID értéke legfeljebb 100 milliszekundum, tehát egy weboldalnak ennyi időn belül kell reagálnia egy interaktív eseményre. Ahhoz, hogy az FID „jó” (<100 ms) besorolást kapjon, az esetek legalább 75%-ában meg kell felelnie ennek a kritériumnak, méghozzá asztali és mobileszközökön is.
Habár a Google által közölt hivatalos határérték az oldalbetöltések 75%-a, a keresőóriás szerint „erősen ajánlott” inkább a 95 és 99%-okra koncentrálni, mert ezek reprezentálják majd az igazán rossz felhasználói élményeket webhelyeden, és ezekből derítheted ki, hogy mely területek igényelnek javításokat. Ez az asztali és mobilos felhasználókra is vonatkozik.

Fejlesztői szempontból fontos észben tartani, hogy a Google csak az események feldolgozásának késését méri, nem pedig az esemény feldolgozásához szükséges időt, vagy azt az időtartamot, amire a böngészőnek a felhasználói felület frissítéséhez szüksége van az eseménykezelők lefuttatása után.
Leegyszerűsítve: a Google-t csak az érdekli, hogy mennyi időbe telik a böngészőnek, hogy elkezdje feldolgozni az eseményt, nem pedig az, hogy ennek az eredménye mikor válik láthatóvá a böngészőben.
Weboldalaid FID értékét a Google Search Console felületén (Alapvető webes vitals-mutatók), illetve a Google PageSpeed Insights eszköz segítségével ellenőrizheted.
 

Az FID és a SEO kapcsolata

Az FID javításával gyorsabbá teheted webhelyedet a látogatók számára. A Google már jó ideje fontosnak tartja az oldalak gyors betöltését, és már az alapvető webes vitals-mutatók bevezetése előtt is rangsorolási szempontnak is használja azt. Egy gyors FID segít több felhasználót megtartani webhelyeden, hiszen kevesebbet kell várniuk arra, hogy elkezdhessék használni az oldalak tartalmát.
Amikor valaki a lassúsága miatt távozik egy weboldalról, akkor könnyen lehet, hogy többet vissza sem tér majd rá emiatt. A lassú webhelyek továbbá gyengébben is rangsorolnak a Google találatai között, mert a Google számára fontos a kiváló felhasználói élmény.

Ha tehát a Google azt látja, hogy az emberek rendszeresen visszafordulnak egy oldalról a keresőtalálatok közé a nélkül, hogy bármilyen interakciót végeztek volna az oldalon, akkor egy idő után ezt úgy értelmezi majd, hogy az oldal nem azt kínálta az embereknek, amit kerestek. Egy ilyen oldal nem marad sokáig az előkelő találatok között.

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok