Kattints

Strukturált adatok, Strukturált adatok definíciója, Strukturált adatok működése, Strukturált adatok és a SEO

Strukturált adatok működése

Strukturált adatok

Strukturált adatok

A strukturált adatok definíciója

A strukturált adatok olyan adatok, amelyek szabványos formátumúak, egyértelmű szerkezetük van, valamilyen adatmodellhez illeszkednek, konkrét sorrendben helyezkednek el, és mind a felhasználók, mind pedig a számítógépes rendszerek számára könnyedén elérhetők. Az ilyen strukturált adatokat általában valamilyen adatbázisban szokás tárolni.


A SEO világában a strukturált adatok azok a megjelölt adatok, amelyek a tartalmak értelmezését és megjelenítését könnyítik meg a keresőmotorok számára.


A legnépszerűbb keresőmotoroknak készült strukturáltadat-szabványt a Schema.org felügyeli, amelynek adatjelöléseit minden nagyobb keresőmotor támogatja.
 

Strukturált adatok és nem strukturált adatok – Mi a különbség?

A strukturált adatokkal ellentétben a nem strukturált adatok a rendezetlenül tárolt adatokra utalnak – például a PDF fájlokra, a képekre, a videókra stb. Habár léteznek olyan Schema.org jelölések, amelyek segítenek több információt szolgáltatni ezekről a fájlokról a keresőmotorok számára, az ilyen jelölések hiányában ezek a fájlok mind nem strukturált, tehát rendezetlen adatoknak számítanak.
 

A Schema.org

A Schema.org egy minden nagyobb keresőmotor (Google, Bing, Yahoo, Yandex) által támogatott univerzális adatjelölőnyelv. A Schema.org több, mint 800 különböző definíciót (azaz „osztályt”) sorol fel, amelyek többsége 20-nál is több tulajdonságot támogat az adatok megjelölésére.
Ha a keresőoptimalizálásról van szó, a strukturált adatok szinte minden esetben a Schema jelölőnyelvre utalnak. Léteznek ugyan más SEO-hoz is használt adatjelölési szabványok, de a Schema a legelterjedtebb ezek közül.


A Schema.org jelölőnyelv a weboldal működéséről és tartalmáról árulkodik a keresőmotoroknak. A megjelölt adatok afféle javaslatok a keresőmotorok számára, hogy hogyan jelenítsék meg az adott tartalmat a találatok között.


A Schema.org jelölések legnagyobb előnye, hogy a webmestereknek elég csak egy szabványt használniuk, amelyet minden nagyobb keresőmotor képes értelmezni és hasznosítani a találatok megjelenítésekor.
 

A Schema.org által támogatott formátumok

A Schema.org több adatjelölési formátumot is támogat, azonban a legnépszerűbbek ezek közül a JSON-LD, a Microdata és az RDFa. Íme a legfontosabb tudnivalók ezekről:
•    JSON-LD: A JSON-LD formátum egy JavaScript objektumként helyezi el az adatjelöléseket a webhely forráskódjában. Ez a leggyakoribb formátum a Schema jelölések elhelyezésére, és ezt javasolja a Google is.
•    Microdata: Volt idő, amikor a Microdata volt az elsődleges javasolt Schema.org formátum. A Microdata az oldal HTML kódjában helyezi el a jelöléseket, de megfelelő implementáció nélkül komoly problémákat okozhat. Manapság nincs értelme alkalmazni, mert a JSON-LD a legbiztonságosabb megoldás.
•    RDFa: Az RDFa HTML5 formátumban publikálja a HTML5 dokumentumokban linkelt adatokat. Habár működik, a Google nem javasolja ezt a módszert.
 

A strukturált adatok szerepe a keresőoptimalizálásban

A Schema.org lelkes közösségének köszönhetően manapság több száz jelölés érhető el a webmesterek számára. A Google ezeket a jelöléseket különféle SERP elemek megjelenítéséhez használja fel – a leggyakoribbak ezek közül a következők:
 

Bővített találatok

Amikor egy keresőtalálatban helyadatok, csillagos értékelés vagy egy kép jelenik meg, akkor az egy bővített találat. A Google az oldalon megjelölt strukturált adatokból merít információkat a bővített találatok megjelenítéséhez.


A bővített találatokat nem szabad összekeverni a kiemelt kivonatokkal. A kiemelt kivonatok azok a speciális találatok, amelyek a többi organikus találat felett, az úgynevezett „nulladik pozícióban” jelennek meg bizonyos keresésekre. A kiemelt kivonatok célja egy tömör lényegretörő választ kínálni a felhasználó keresésére.


A bővített találatok asztali eszközökön és az okostelefonos találatok között is megjelenhetnek. A mobilos bővített találatoknak egy speciális formája is van, amelyeket a Google bővített kártyákként (rich cards) szokott emlegetni.

Tudáspanel

Amikor egy személyre, cégre helyre vagy más dolgokra keresel rá, akkor a találatok jobb oldalán jó eséllyel megjelenik majd a Google Tudáspanelje, ami a legfontosabb információkat kínálja az adott entitásról. Ezeket az információkat különböző megbízhatónak vélt forrásokból gyűjti össze a Google.


Abba nincs beleszólásod, hogy márkád vagy céged megjelenik-e a Tudáspanelen. Ha viszont megjelenik, akkor a webhelyeden elhelyezett strukturált adatok segítségével némileg befolyásolhatod, hogy milyen adatokat olvashatnak majd itt a felhasználók rólad.
 

Interaktív keresőtalálatok

A Google egyes keresésre speciális, interaktív találatokat jeleníthet meg. Ezeket a találatokat általában további szempontok szerint is szűkítheted, épp úgy, mint a termékek listáját egy webáruházban. A Google természetesen a megjelölt strukturált adatokból merít, hogy a különböző szempontok alapján csoportosíthassa és szűrhesse a megjelenő találatokat.
 

A strukturált adatokkal kapcsolatos leggyakoribb félreértések

A strukturált adatok számos előnyt kínálnak a webmesterek számára, azonban nincs varázserejük.


Fontos észben tartani, hogy a strukturált adatok jelenléte egy weboldalon nem számít rangsorolási szempontnak. Attól, hogy adatjelöléseket használsz tartalmaidhoz még nem fognak magasabb pozíciókban megjelenni a találatok között. Ennek ellenére a strukturált adatok bővített találatokat eredményezhetnek, amelyek könnyebben megragadják a kereső felhasználók figyelmét, tehát több kattintást érhetnek el, mint a hagyományos, egyszerű találatok.


Szintén gyakori tévhit, hogy a strukturált adatok garantálják, hogy tartalmaid máshogyan jelennek majd meg a találatok között. Ezt minden esetben a Google szabja meg, és csak akkor veszi figyelembe a megjelölt adatokat, ha azokat relevánsnak véli a felhasználók kereséseire.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok