A Facebookot, mint marketingeszközt bizonyára senkinek nem kell külön bemutatni 2022-ben. A világ legnagyobb közösségi platformján számtalan cég, vállalkozás és ügyfél kommunikál egymással minden egyes nap, és a megfelelő stratégiával te is kiveheted a részedet ezekből az interakciókból.
A Facebook marketing alapjaival bizonyára már tisztában vagy: foglalkozz aktívan közönségeddel, kínálj nekik releváns tartalmakat optimális időzítéssel, válaszolj az üzenetekre és a hozzászólásokra, ügyelj az elemzésekre és használd ki a platform fejlett célzási opcióit hirdetéseidhez.
Persze mindez önmagában még nem elég ahhoz, hogy kitűnj a tömegből. Ha idén szeretnéd sikerre vinni stratégiádat, akkor az alábbi Facebook marketing tippek neked szólnak!
1. Használd a Facebook Open Graph-t
A Facebook open graph olyan speciális metacímkék gyűjteménye, amelyek segítenek a Facebooknak értelmezni webhelyed tartalmait. Az Open Graph címkék használatával biztosíthatod, hogy a Facebook mindig helyesen jelenítse meg hivatkozásaidat, amikor megosztod azokat a platformon.
Az Open Graph segítségével továbbá lehetővé teszi az olyan webes alkalmazások fejlesztését, amelyek összekapcsolhatók a felhasználók Facebook fiókjaival. Ezek az alkalmazások értesítik a fejlesztőiket, amikor a felhasználó valamilyen megadott interakciót végez, például elolvas valamit.
2. Tedd átláthatóbbá Facebook oldaladat
Egy Facebook oldalon temérdek lapfül jeleníthető meg a felhasználók számára, azonban általában nincs szükség közülük az összesre. Egyrészt tehát ügyelj rá, hogy a füleket egy releváns, ésszerű sorba rendezd, másrészt pedig gondolkodj el rajta, hogy mely füleket tüntethetnéd el teljesen oldaladról.
Fedezd fel a Facebook oldalak személye szabhatóságát, mert többet kínálnak, mint amennyi elsőre látszik!
3. Indíts élő közvetítéseket
Mint sok más közösségi platform, úgy a Facebook is lehetővé teszi az oldalak számára, hogy élő videóközvetítéseket indíthassanak, amibe aztán bárki csatlakozhat nézőként és hozzászólóként. Ezek a közvetítések egyre népszerűbbekké váltak az elmúlt évek során, ráadásul lehetővé teszik az oldal és a nézők közötti közvetlen, valós idejű kommunikációt.
Az élő közvetítések temérdek lehetőséget kínálnak egy márka számára. Bemutathatod például legújabb fejlesztéseidet vagy termékeidet, illetve tarthatsz kérdezz-feleleket is, ahol megválaszolod nézőid kérdéseit.
Beállíthatod továbbá, hogy a közvetítés után az élő videó bekerüljön-e oldalad videótárába, ahonnan aztán bárki bármikor újranézheti majd, ha lemaradt volna róla.
4. Tűzd ki bejegyzéseidet
A legfontosabb bejegyzések kitűzése egyáltalán nem újdonság, sok cég mégsem tud erről a funkcióról, vagy szimplán nem törődik vele. Ez azonban a legtöbb esetben nagy hiba.
A kitűzés funkció lehetővé teszi az márkák számára, hogy kiemeljék legfontosabb, vagy legnagyobb aktivitást keltő bejegyzésüket, hogy az újonnan érkező érdeklődők ezt lássák meg először az oldalon. Gyakran az első bejegyzés felel az első benyomásért, ezért fontos, hogy a kitűzött poszthoz ez mutatós kép vagy videó is tartozzon, ami szintén sokat elárul márkádról.
Egy másik lehetőség kitűzni egy olyan bejegyzést, ami fontos aktuális információkat kínál az ügyfelek számára – például maszkviselési előírásokat vagy a nyitva tartás átmeneti változását, és így tovább.
5. Kísérletezz és derítsd ki, hogy mi tetszik közönségednek
Facebook marketing stratégiád egy folyamatosan fejlődő, változó erőfeszítés. Senki sem áll elő elsőre a tökéletes tervvel és a legtöbben hetekig, hónapokig kísérleteznek a különféle taktikákkal és módszerekkel, mire elérik a céljukat.
A folyamatos fejlődésben sokat segíthetnek az A/B tesztek. Ezt a tesztelési módszert több mindenre is alkalmazhatod a Facebookon – például megnézheted, hogy bejegyzéseid mely napszakokban érdeklik jobban követőidet, vagy hogy képes vagy videós tartalmakat kedvelnek jobban, és így tovább.
A szöveges bejegyzések aktivitását pedig nagyban befolyásolja a megfogalmazásuk, amivel szintén kísérletezhetsz, mielőtt megtalálod az ideális stílust közönséged számára.
6. Végezz véleményelemzést
A közösségi médiás véleményelemzéssel egy márka kiderítheti, hogy milyen érzéseket vált ki követőiből az adott platformon. Habár ehhez különféle online eszközöket is lehet használni, már az is sokat segít, ha megnézed egy-egy bejegyzés aktivitását a Facebook Elemzések felületén.
Mindig érdemes tisztában lenned vele, hogy bejegyzéseid milyen érzelmeket váltanak ki követőidből, hiszen ez segít a jövőben olyan tartalmakat megosztani velük, amiket igazán érdekesnek találnak és élveznek is.
Persze a hozzászólásokat is fontos nyomon követni, illetve figyelni, hogy a felhasználók milyen nyilvános bejegyzésekben említik meg márkádat a Facebookon, és hogy mit írnak rólad.
Marketinged csak úgy lehet igazán sikeres, ha ismered és érted is közönségedet.
7. Foglalkozz Facebook oldalad SEO-jával
Habár a legtöbben figyelmen kívül hagyják, Facebook oldalad optimalizálásával jobb eredményeket érhetsz el a platformon, illetve a keresőmotorokban is.
Egy Facebook oldal nem kínál túl sok szöveges mezőt, de azokat mindenképpen érdemes kitölteni. Az egyik egy rövid bemutatkozás, ami legfeljebb 255 karakter lehet, a másik pedig egy további információkat tartalmazó szövegdoboz, amibe 50 000 karakter fér el. Ezt persze nem muszáj teljesen kitölteni, azonban ügyelj rá, hogy a szövegek (természetesen) tartalmazzák legfontosabb kulcsszavaidat.
8. Az emberekkel foglalkozz, ne az értékesítéssel
Igen, a Facebook, mint minden más marketingeszköz is azt a fő célt szolgálja, hogy több ügyfelet szerezz céged számára. Azonban a Facebookon (és más közösségi platformokon is) érdemes inkább elkerülni a közvetlen értékesítést.
A felhasználók többsége nem azért kezd el követni egy Facebook oldalt, hogy minden bejegyzésben a termékeit lássa – így is elegendő hirdetéssel találkoznak, bárhol is böngészik az internetet. Az emberek olyannyira megszokták (és megunták) a márkák önfényezését, hogy automatikusan figyelmen kívül hagyják ezeket a megnyilvánulásokat, és akár vissza is vonhatják az oldal kedvelését.
A Facebookon tehát az legyen a fő célod, hogy megszerettesd márkádat az emberekkel. Nem feltétlenül a termékeidet vagy a szolgáltatásaidat, hanem magát a márkát. A cél egy érzelmi kapcsolatot kialakítani. Ez nem jelenti azt, hogy bejegyzéseidben nem szerepelhetnek néha termékeid vagy szolgáltatásaid, de első sorban általában ne ezekre helyezd a hangsúlyt.
9. Használd ki a Facebook Hirdetéstárát
A Facebook Hirdetéstár az elmúlt hét évben futtatott Facebook hirdetéseket tartalmazza. Ez részben a politikai hirdetések átlátszóságát hivatott biztosítani, viszont szintén alkalmas a versenytársak korábbi hirdetéseinek elemzésére is.
10. Használd a Messengert és a WhatsAppot is
A Facebook két chatplatformja szintén lehetővé teszi a márkák számára, hogy közvetlenül vegyék fel a kapcsolatot ügyfeleikkel (és persze fordítva). Ez különösen azért fontos, mert a felhasználók egyre kevesebb időt töltenek a Facebook böngészésével, azonban az üzenetküldő alkalmazásokon általában elérhetők maradnak.
A Messengeren és a WhatsAppon is adhatsz fel hirdetéseket, hogy legfontosabb bejegyzéseid és ajánlataid ne kerüljék el a felhasználók figyelmét. Ezeken a platformokon továbbá chatbotokat is alkalmazhatsz, amelyek 24/7 segítenek ellátni a legalapvetőbb ügyfélszolgálati feladatokat.
11. Hirdess a Történetek között
Hirdetéseiddel a Facebook és a Messenger népszerű Történetei között is megjelenhetsz. Mivel ezeket a tartalmakat naponta felhasználók milliói tekintik meg, mindenképpen érdemes felhasználni őket Facebook stratégiád részeként.
Ezek a szponzorált történetek továbbá megmutatják a felhasználóknak, hogy mely ismerőseik kedvelik már márkádat, vagy éltek egy általad kínált lehetőséggel. A szponzorált történetek átkattintási aránya mérhetően magasabb, mint a Facebook hirdetéseké, és lényegesen olcsóbbak is azoknál.
12. Rendszeresen ellenőrizd hirdetéseid relevanciáját
A Facebook egy relevancia pontszámmal méri és jelöli hirdetéseid minőségét és az általuk kiváltott aktivitást. Hasonlóképpen a Google minőségi mutatójához, a Facebook relevancia pontszáma határozza meg a kattintások árát (CPC), illetve, hogy hirdetéseid milyen gyakran jelennek meg a platformon.
Mindenképpen kövesd figyelemmel ezt a pontszámot, és próbáld magasan tartani, hiszen a Facebook hirdetései manapság drágábbak, mint valaha.
13. Célozz meg kisebb közönségeket
Hirdetéseid elkészítése során a Facebook folyamatosan jelzi, hogy nagyjából mekkora közönségre számíthatsz a megadott célzási opciók alapján. Habár platform figyelmeztet, ha túl szűk célzást használsz, ez ne tartson vissza attól, hogy kisebb közönségekkel is kísérletezz.
Minél precízebben célzod hirdetéseidet, annál relevánsabbak lesznek azok célközönséged számára, és ez az átkattintásokban és a konverziókban is megmutatkozik majd. A helyett például, hogy egy kampánnyal ~100 ezer felhasználót céloznál meg, oszd fel ezt 5 db 20 ezer fős kampányra.
14. Ügyelj a hirdetések elhelyezésére
A hirdetések elkészítése során a Facebook felkínál majd egy javasolt elhelyezést, azonban az esetek többségében nem érdemes megfogadni a tanácsát.
A Facebook azért javasolja ezeket az elhelyezéseket, mert az az érdeke, hogy az általa kiválasztott felületeken jelenítsen meg több reklámot. Ez nem feltétlenül fedi a te érdekeidet, ezért legjobb eredményekért jobb, ha módosítod a javasolt elhelyezést.
Mindemellett finomíthatsz a megadott kategóriákon is, amelyekben szeretnéd megjeleníteni hirdetésedet, hogy még relevánsabbá tedd azt célközönséged számára. Ne bízz mindent az algoritmusra.
15. Optimalizálj a konverziós tölcsér felsőbb szakaszaira
Ha egy hirdetésed nem teljesít úgy, mint amire számítottál, akkor meglehet, hogy a konverziós tölcsér felsőbb szakaszait lenne inkább érdemes megcéloznod. Ez azért van, mert ha konverziós interakciókat célzol meg (például vásárlásokat), akkor a Facebook csak akkor optimalizálja kampányodat, ha sok ilyen konverzió történik.
Ha nincs elég konverzió, akkor a Facebook automatikusan csökkenti a költekezésedet az adott kampányra, hogy megtakarítsa ezzel költségkeretedet. Ha viszont egy olyan gyakoribb interakciót célzol meg, ami a tölcsér felsőbb szakaszaira jellemző (például oldalmegtekintéseket), akkor a Facebook ezeket fogja majd fel konverziónak.
Miután az emberek elkezdenek hirdetéseiden keresztül rátalálni webhelyedre, és gyűlni kezd a felsőbb szakaszra jellemző konverziók száma, visszaállíthatod hirdetésedet az alacsonyabb szakaszok megcélzására.