A Google és a márkaemlítések: valóban hivatkozásként érzékeli az algoritmus a márka említését?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mennyire érdeklik a Google-t egy márka online említései?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Egy februárban megtartott Google SEO office-hours beszélgetés során John Muellertől megkérdezték, hogy a Google számára fontosak-e a „hivatkozás nélküli márkaemlítések”. Mueller válaszából határozottan arra következtethetünk, hogy a Google algoritmusa nem foglalkozik az ilyen említésekkel, azonban elmondása szerint ennek ellenére még hasznosak lehetnek a látogatók számára.

Miért érdeklik a márkaemlítések a SEO szakembereket?

A SEO közösség már rég óta vitatja, hogy a Google algoritmusa afféle hivatkozásokként kezeli, amikor egy webhely egy márka nevét említi meg valamelyik tartalmában. Mint tudjuk, a hivatkozások fontos rangsorolási szempontok a Google számára, és sok SEO szakember véli úgy, hogy a márkaemlítéseket is hasonlóan kezelheti a keresőmotor.


Mindez azzal az elképzeléssel kezdődött, hogy amikor egy webhely elhelyez egy másik domainre mutató URL-t egy tartalmában, de nem alakítja át azt kattintható, interaktív linkké, akkor a Google valószínűleg azt is hivatkozásként kezeli.
Ez az elmélet adott teret egy másik feltételezésnek is, miszerint, ha egy webhely csak megemlíti egy másik márka nevét, akkor a Google azt is hivatkozásként kezeli majd – ezt értjük „márkaemlítések” alatt.

 

Azonban a Google egyszer sem erősítette vagy cáfolta meg ezeket az elméleteket, legalább is 2012-ig nem, amikor a keresőóriás nyilvánosságra hozta a „Keresőtalálatok rangsorolása” („Ranking Search Results”) című szabadalmát.
A több oldalas szabadalomban néhány helyen megjelenik a „feltételezett hivatkozás” kifejezés, mint egyfajta hivatkozási típus. Ez egyértelműen más, mint a „konkrét hivatkozás”, amellyel a Google a hagyományos hiperhivatkozásokra utal a szabadalomban.


A „feltételezett hivatkozások” („implied links”) kifejezés csupán néhányszor fordul elő a szabadalom egyetlen bekezdésében.

 

A szabadalomban kifejtett két fő rangsorolási szempont

Hogy értelmezni tudjuk, mit is értettek a szerzők a „feltételezett hivatkozások” alatt, közelebbről is meg kell vizsgálnunk a szabadalom „Background” szekcióját.

 

A szabadalom két fő rangsorolási szemponttal foglalkozik:

•    A szerzők elmagyarázzák, hogy a rangsorolási folyamatban egy webhelyre mutató független hivatkozásokat használják fel. Azt a webhelyet, amelyre a hivatkozás mutat „cél erőforrásnak” nevezik.
•    A szerzők továbbá azt állítják, hogy a keresőtalálatokat olyan lekérdezések felhasználásával rangsorolják, amelyek egy webhelyre való utalást tartalmaznak – ez szintén a „cél erőforrás” webhely a terminológiájuk szerint.


A szabadalom egyértelműen elmagyarázza, hogy ez a második hivatkozási típus egy olyan lekérdezés, ami egy márkanevet is tartalmaz. Ezeket a lekérdezéseket hívja a SEO közösség „márkás lekérdezéseknek” vagy „márkás kereséseknek”.


Amikor a szabadlom „erőforrások csoportját” emlegeti, akkor weboldalak egy csoportját érti ez alatt. Az erőforrás ebben a kontextusban egy weboldal vagy egy webhely. Egy erőforrás csoport tehát oldalak vagy webhelyek csoportja.

 

A lényeg tehát: A szabadalomban az erőforrás („resource”) szó weboldalakat vagy webhelyeket jelent.
A szabadalomban az alábbi sorok olvashatók:


„Egy lekérdezés akkor sorolható egy adott erőforrásra utalók közé, ha a lekérdezésben egy olyan kifejezés fordul elő, amelyet a rendszer egy adott erőforrásra utalóként azonosít.
Például egy, az erőforrásra utaló kifejezés lehet az erőforrás azonosítójának része vagy egésze, tehát pl. az erőforrás URL-je.
Például az „example.com” kifejezést úgy ismerhető fel, mint egy kifejezés, amely az adott domain főoldalára utal, pl. egy olyan erőforráséra, amelynek az URL címe „http://www.example.com”.


Tehát az „example.com” kifejezést tartalmazó lekérdezéseket az adott főoldalra utalók közé sorolhatjuk.
Egy másik példa gyanánt, ha a rendszer adatai azt mutatják, hogy az „example sf” és „esf” kifejezéseket a felhasználók gyakran használják, hogy egy olyan erőforrásra utaljanak, amelynek URL címe „http://www.sf.exapmle.com”, akkor például az „example sf news” és az „esf restaurant reviews” lekérdezéseket egy olyan csoport utaló lekérdezéseknek tekinthetjük, amely csoportnak a „http://www.sf.example.com” erőforrás is része.”

 

A fenti magyarázatban az úgynevezett „utaló lekérdezések” definícióját fogalmazzák meg a szerzők. Az utaló lekérdezés egy olyan keresés, amit a SEO közösség „márkás lekérdezésekként” vagy „márkás keresésekként” emleget.


Akkor beszélünk „márkás keresésekről”, amikor egy felhasználó egy kulcsszó mellett a márka nevét, egy webhely domainjét vagy egy konkrét URL-t is beír a keresőbe – pontosan azokat az elemeket, amiket a szabadalom utaló kifejezésekként jelöl meg.


A szabadalomban leírt algoritmus ezeket az „utaló lekérdezéseket” (tehát márkás kereséseket) lényegében hivatkozásokként kezeli és használja fel.


Az algoritmus egy úgynevezett „módosítási faktort” hoz létre, ami módosítja (újra rangsorolja) a keresőtalálatokat az extra megadott adatok alapján.
 

Ezek az extra megadott adatok:

•    A bejövő hivatkozások újraszámlálása kizárólag a „független” hivatkozások alapján (ezek azok a hivatkozások, amelyeknek nincs közük a rangsorolt webhelyhez).
•    Az utaló lekérdezéseket (márkás kereséseket) felhasználása egyfajta hivatkozásként.

 

A szabadalomban ez áll:
„A rendszere egy módodsítási faktort hoz létre az erőforrások csoportjához a független hivatkozások és az utaló lekérdezések alapján.”

 

A szabadalom tehát kiszűri a hiperhivatkozásokat hogy csak a független hivatkozásokat használja, és hogy a márkás kereséseket is egyfajta hivatkozásként használja fel, amiket így feltételezett hivatkozásokként lehet definiálni.

 

Honnan származik a márkaemlítések koncepciója?

A SEO közösség egy része fogta a szabadalom egyik bekezdését, és a szövegkörnyezetén kívül kezdte el értelmezni azt.
A bekezdés eleje a független hivatkozások rangsoroláshoz való használatával foglalkozik, épp úgy, ahogy a „Background” szekcióban is olvasható.


„A rendszer megállapítja a csoport független hivatkozásainak számát (302. lépés).
Egy erőforrás csoport hivatkozása a csoport egyik forrásának bejövő hivatkozása, pl. egy hivatkozás, ami a csoport egyik erőforrására mutat.”

 

Ez az állítás pontosan passzol ahhoz, amiről a szabadalom is beszél – a független hivatkozásokról.
A következő rész a „feltételezett hivatkozásokról” beszél, és ez volt az, ami összezavarta a SEO közösséget.

 

Az alább leírtak értelmezéséhez két fontos dolgot kell szem előtt tartani:

•    A „forrás erőforrás” az az oldal, amin a hivatkozást elhelyezték.
•    A „cél erőforrás” az az oldal, amire az elhelyezett hivatkozás mutat.

 

A szabadalomban ez áll:


„Egy csoport hivatkozásai tartalmazhatnak konkrét hivatkozásokat, feltételezett hivatkozásokat vagy mindkettőt.
Egy konkrét hivatkozás, pl. egy hiperhivatkozás egy olyan hivatkozás, amely egy forrás erőforrásban található, és amelyet a felhasználó követni tud, hogy egy cél erőforrásra navigáljon.


Egy feltételezett hivatkozás egy cél erőforrásra való utalás, pl. a cél erőforrás egy említése, ami a forrás erőforrásban jelenik meg, de nem egy konkrét hivatkozás, ami a cél erőforrásra utal.


Tehát, a csoport egyik erőforrása úgy is lehet egy feltételezett hivatkozás célja, hogy a felhasználó nem képes követni a feltételezett hivatkozást, hogy eljusson azon keresztül az erőforrásra.”

 

A „feltételezett hivatkozás” lényege a kifejezés legelső említésénél olvasható, ami még egyszer így szól:
„Egy feltételezett hivatkozás egy cél erőforrásra való utalás…”

 

Egyértelmű, hogy az „utalás” itt azt az utalást jelenti, amit a szabadalom az „utaló lekérdezések” kifejezésben is emleget. A szabadalom végig erről beszél.


Visszatekintve szemmel láthatóan nem volt jó ötlet kiemelni a kontextusból egy bekezdést, és arra felépíteni egy egész SEO elméletet.


Ha az ember átolvassa a szabadalmat, akkor láthatóvá válik, hogy a feltételezett hivatkozások nem a márkaemlítéseket jelentik.

 

A nem hivatkozott márkaemlítésekről feltett kérdés (és a válasz)

Most, hogy tisztában vagyunk az egész koncepció hátterével, térjünk rá tehát arra a beszélgetésre, amelyben John Muellert ezzel kapcsolatban kérdezték.


A kérdés így hangzott:
„Néhány cikkben azt látom, hogy az emberek a nem hivatkozott márkaemlítésről beszélnek. Tudni akarom, hogy mi a véleményed erről.
Gondolod, hogy ez fontos az algoritmus számára, a nem hivatkozott márkák említése?”

 

Mueller számára láthatóan nem volt egyértelmű, hogy a kérdező mit is ért pontosan a „márkaemlítések” alatt, tehát visszakérdezett:
„Mit értesz „márkeemlítések” alatt?”

 

A kérdező elmagyarázta, hogy mire gondolt:
„Amikor egy webhely és cikk az én webhelyemről [vagy] márkámról beszél, de nem linkel rám.”

 

Mueller válasza:
„Nem tudom. Szerintem ez kicsit trükkös, mert nem igazán tudjuk, hogy mi ilyenkor a kontextus.
Úgy értem, szerintem nem rossz dolog, de csak a felhasználók számára. Mert amikor rátalálnak a webhelyedre az említésen keresztül, akkor az mindig jó dolog.
De nem feltételezném, hogy van valamilyen… nem tudom… SEO szempont, ami arra próbál odafigyelni, hogy hol említi meg valaki a webhelyed nevét.”
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?
2022-05-17

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”. Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!