A keresőoptimalizálás helye egy komplex marketing stratégiában
Hiszünk a komplexitásban, hisszük, hogy egy marketing stratégia csak és kizárólag akkor lehet teljes, ha minden olyan eszközt és felületet kihasználunk amelyen célközönségünk elérhető, ahol jelen vannak.Bár minden egyes cég marketing stratégiája más és más, minden célközönség elérésére a legmegfelelőbb platformokat szükséges megtalálnunk, abban azt hiszem mindannyian egyetértünk hogy a legtöbb esetben a keresőoptimalizálás, a Google lehetőségeinek kiaknázása a stratégia központi eleme.
Az általunk fejlesztett és használt marketing modell éppen ezért a tartalommarketinget és a SEO-t helyezi középpontba, azt egészíti ki a többi eszköz felhasználásával. És bár aki valaha tett sikeres törekvéseket a keresőoptimalizálás irányába az tudja hogy megéri, sokan kételkednek benne, hiszen kétség kívül a fizetett hirdetések sokkal gyorsabban hoznak eredményt.
Ezt a cikket most nekik küldöm jó szándékkal: azoknak, akik csak a közösségi médiában hisznek hiszen az a trend, azoknak, akik fizetett hirdetésekből élnek hiszen azt gyorsan létre tudták hozni, és azoknak akik szerint a SEO drága mulatság.
A keresőoptimalizálás ára más kontextusban
Mert egyébként igen, a legtöbb esetben a SEO nem pár filléres tétel: hosszú hónapok, évek kemény munkáját kell belefektetni, hogy sikereket érjünk el vele. Ráadásul nincs egy olyan szolgáltatás, hogy SEO. A keresőoptimalizálás egy folyamat eredménye, amelyet több eszköz együttes használatával, folyamatos jelenléttel és felügyelettel érhetünk el.Mi kell a hatékony keresőoptimalizáláshoz?
Ahhoz, hogy a SEO áráról beszéljünk, feltétlen szükséges legalább nagyvonalakban értened, hogy mire van szükséged, ha a Google-ből érkező organikus látogatók számát növelnéd.A SEO-t alapvetően három szintre bonthatjuk:
- a Technikai SEO egy honlapmotort feltételez, amely a Google algoritmusában szereplő tételeknek megfelel, amely erősebb a versenytársaidnál, időtálló, és persze UX szempontból is megfelelő. Ezt a weboldalt ráadásul karban is kell tartani, az esetleges változásoknak megfeleltetni, gyorsaságát folyamatosan optimalizálni.
- az OnSite SEO fedi le azon feladatokat, amelyeket ezen a weboldalon végzel. A tartalmak gyártása ennek a leglátványosabb része, azonban a háttérben ennél jóval többről van szó: a helyes kulcsszavak kiválasztásától, a meta adatok kitöltésén át a megfelelő kulcsszóarányok, lsi kulcsszavak beillesztésén át a ctr optimalizálásig, hogy csak a legelterjedtebb feladatokat említsem.
- az OffSite SEO ezek kiegészítése, gyakorlatilag a linképítés, amelyen keresztül értékes hivatkozásokat szerzünk PR cikkek formájában. De ide tartoznak a közösségi média megosztások is egyaránt.
Mindezt persze nem egyszer kell megcsinálni, a legtöbb feladat folyamatos munkát igényel. A folyamatos munka mellett szaktudást, tanulást kell beleraknunk nekünk is minden nap, hiszen egy folyamatosan változó szakmáról beszélünk.
De mikor lesz valami drága?
Azt gondolom, üzletemberként Te is tudod, hogy egy dolog ára mindig relatív: az általa nyert értéktől, esetünkben a megtérüléstől függ. Éppen ezért javaslom, hogy helyezd más kontextusba a SEO áráról az elképzeléseid:
Saját házat építenél, vagy inkább albérletbe költöznél?
A marketing stratégia középpontjába sokan helyezik a fizetett hirdetéseket. Ezek szinte azonnali eredményt tudnak hozni, a ráköltött pénz megtérülése könnyen és gyorsan kiszámolható, hiszen egy jól beállított hirdetési fiókkal és mérési pontokkal gyakorlatilag fillérre pontosan meg tudod mondani, hogy mennyit költöttél egy ajánlatkérőre, vásárlóra – és belső információkból meg tudod mondani, hogy mennyi nyereséget termelt.Amíg ez a mérleg pozitív, amíg marad a nyereségből, addig a fizetett hirdetés egy tök jó dolog. Sokszor azonban a fizetett hirdetés hosszú távon nagyon sokat visz el a nyereségedből, és még ha pozitív is a mérleg nyelve, tudnod kell, hogy olyan mint egy albérlet: addig van, addig működik, amíg fizeted. Ha kikapcsolod, ha leveszed a költségkeretet, máris eltűnnek az eredmények is. (Ezt az állításomat a brandépítéssel lehetne árnyalni, de összességében nagyon kevés olyan hazai KKV-t ismerek akik hajlandóak és tudnak is olyan mennyiséget költeni, ami már releváns brandépítésnek minősül – ezért ebbe most nem mennék bele).
A SEO ezzel szemben a saját házad felépítése. Elkezded, az alapoktól, és a legnagyobb gondossággal rakod egymásra a téglákat, választod ki a legjobb alapanyagokat. Hogy milyen gyorsan „készül el”, az attól függ mennyit költesz rá, kivel csinálod, hogy mennyire lesz luxus a ház, az szintén. Hogy mennyit kell rákölteni, az rengeteg mindentől függ: a konkurens jelenléttől a szolgáltatás egyediségén át sok mindent említhetnénk.
Egy azonban biztos: ez a ház egyszer felépül, és a Tied lesz, az is marad. Persze az évek során lesznek karbantartási munkálatok, kényelmesebbé teszed, fenntartod, de ezek a költségek már töredékei az albérlet árának, és tudni fogod, hogy magadnak csinálod. A sajátod építed, arra fizetsz, ami hosszú távon fog neked biztos alapot nyújtani, ami hosszú éveken keresztül hozza majd az eredményeket.
Mikor térül meg a SEO ára?
A következő kérdés a leggyakrabban ez, amivel találkozom miután a fenti elvet elmondtam partnereimnek. A kérdés jogos, hiszen a SEO, éppen a fentiek miatt később térül meg mint egy fizetett hirdetés. Eredményét nem látod azonnal: egy ideig csak az építkezést felügyeled.Viszont a legfontosabb amit meg kell értened, hogy amikor elkészül, amikor már hozza az eredményeket, akkor azt folyamatosan hozza. A SEO életciklusa gyakorlatilag úgy néz ki, hogy egy ideig befektetsz, majd szép fokozatosan megjelennek az eredmények. A céged ekkor egyensúlyba kerül: örülsz, hiszen a mérleg nyelve már jól áll, már kitermeli saját árát – ugyanakkor még benned van, hogy mennyit fektettél bele. Az idő előrehaladtával és a szakértői munkával aztán azon kapod magad, hogy többet termel mint amennyit elvisz, majd az egész projekt nyereségbe fordul át, és – ami a legfontosabb – minél tovább működik, annál nagyobb nyereséget fog hozni összességében.
Hogy pontosan mikor, azt így egy általános cikkben nem lehet megmondani, hiszen rendkívül cégspecifikus. Ha egy-egy termék eladásán vagy egyes szolgáltatásaidon nagyobb a haszonkulcs, akkor gyorsabb megtérülést várhatsz. Ha kisebb konkurencia jelenléttel kell számolnunk szintén, és még ezer meg ezer kérdésen múlik a pontos idő. Általánosságban azt szoktuk mondani, hogy a SEO munkálatok elkezdését követően nagyjából fél év múlva fogod látni, hogy jó irányba haladunk és valóban működik!