A linképítés definíciója és szerepe a marketingben

Linképítés

Linképítés

linképítés

A linképítés definíciója

A linképítés (más néven „link building”) egy olyan digitális marketingfolyamat, amely során a webhelyedre mutató hiperhivatkozásokat szerzel magadnak más webhelyektől. A hiperhivatkozásokat linkekként vagy szimplán hivatkozásokként is szokás emlegetni. Ezek a hivatkozások teszik lehetővé a felhasználók és a keresőmotorok robotjai számára, hogy közlekedjenek a webhelyek és weboldalak között.

A linképítésnek számos módszere van – némelyik egyszerűbben, némelyik pedig nehezebben kivitelezhető. Azonban a SEO szakemberek egyet értenek abban, hogy a linképítés munkájuk egyik legnagyobb kihívása, azonban jól tudják azt is, hogy megéri foglalkozni vele.

 

A hivatkozások felépítése

Egy hivatkozás HTML kódja az alábbi elemekből áll:

 

  1. A hivatkozáscímke egy „a” betűvel kezdődik, ami az anchor, azaz „horgony” szóra utal. Ez jelzi a HTML kódot vizsgáló böngészőprogramoknak és keresőmotoroknak, hogy a következő karakterek egy hivatkozáshoz tartoznak.
  2. A hivatkozás címét a „href” jelzi, ami a „hyperlink referral” rövidítése. Az idézőjelek közötti URL az a cím, amire a hivatkozás mutat. Ez lehet egy kép, egy weboldal, vagy bármilyen más URL is. Amikor egy felhasználó rákattint a hivatkozásra, vagy amikor egy keresőmotor követi a hivatkozást, akkor erre a címre kerül át.
  3. A következő elem a horgonyszöveg. Ez a hivatkozás látható, kattintható része, ami a felhasználóknak is megjelenik. A horgonyszövegek általában sajátos jelölést kapnak a szövegben, hogy könnyebb legyen észrevenni őket. Erre a megjelölésre sok webhely a klasszikus kék színt, illetve aláhúzást használja, de rengeteg egyéb példával is találkozhatsz az interneten.
  4. A hivatkozáscímként végül le is kell zárni. Erre azért van szükség, hogy a böngészők és a keresőmotorok tudják, hogy eddig tartott a hivatkozás kódja, és innentől valami más következik.

 

Miért olyan fontos a linképítés a SEO-ban?

A keresőmotorok kétféleképpen használják a hivatkozásokat, amelyeket az interneten találnak:

  1. Hogy új weboldalakat fedezzenek fel rajtuk keresztül, és hozzáadhassák azokat az indexükhöz
  2. Hogy megállapítsák, hogyan rangsoroljanak egy weboldalt a keresőtalálatok között

Ezek mind automatikusan történnek

 

Miután egy keresőmotor egy (számára) új oldalt talál az interneten egy hivatkozáson keresztül, megvizsgálja annak tartalmát, és hozzáadja az indexéhez. Eközben azt is ellenőrzik, hogy az adott oldal elég jó minőségű-e, hogy magas pozícióban rangsoroljon a keresőtalálatok között a kapcsolódó kulcsszavakra.

Azonban a keresőmotorok nem csak az oldal tartalmát vizsgálják meg a rangsoroláshoz, hanem azt is, hogy hány külső (tehát más webhelyeken elhelyezett), úgynevezett visszahivatkozás mutat az adott oldalra, illetve, hogy milyen minőségűek az oldalra hivatkozó webhelyek.

Általánosságban minél több jó minőségű, kapcsolódó témájú webhely hivatkozik a saját webhelyed tartalmaira, webhelyed annál jobban teljesíthet majd a keresőtalálatok között. Érdemes továbbá észben tartani, hogy a hivatkozó webhelyek száma (és minősége) fontosabb, mint a hivatkozások mennyisége.

 

A Google az 1990-es évek végén kezdte el rangsorolásra használni a hivatkozásokat. A cég egyik alapítója. Larry Page állt elő a PageRank minősítési rendszerrel, amivel a Google az alapján minősítette (és rangsorolta) az oldalakat, hogy hány hivatkozás mutatott rájuk.

Akkoriban ez volt a legmegbízhatóbb módszer a weboldalak minősítésére, hiszen a hivatkozások afféle voksoknak számítottak a Google szemében más webhelyektől. Az egész logikája az volt, hogy ha egy weboldal jó minőségű, akkor sokan fognak hivatkozni rá, tehát ha egy oldalra sok hivatkozás mutat, akkor azt érdemes az első találatok között megjeleníteni a kereső felhasználók számára.

Amikor egy weboldal egy másik webhely egyik oldalára hivatkozik, a saját PageRank értékét örökíti át ezen a linken keresztül a hivatkozott oldal számára. Ez a hivatkozott oldal ettől értékesebbé válik a Google szemében.

Na persze a SEO szakemberek hamar rájöttek, hogy a PageRank algoritmus milyen könnyedén kijátszható, és hogy milyen egyszerűen lehet manipulálni a keresési találatokat. Az egyik ilyen trükkös módszer az volt, hogy a webmesterek linkgyűjtő webhelyeken helyezték el saját webhelyük hivatkozásait, ami megerősítette PageRank értéküket. A Google eredetileg kifejezetten javasolta ezt a megoldást, de miután sokan visszaéltek vele, a keresőcég csökkentette az ilyen hivatkozások értékét. Ez volt az egyik első linképítési technika.

 

A Google az utóbbi években konkrétan büntetni kezdte azokat a webhelyeket, amelyek ilyen elavult, manipulatív technikákkal próbálnak előnyt szerezni a keresőtalálatok között. A keresőóriás Penguin algoritmusa például pont az ilyen túloptimalizáló csalókat célozza meg. A Google mára nagyon hatékonnyá vált az ilyen, úgynevezett black-hat módszerek kiszűrésében, és szinte lehetetlen kijátszani – nem éri meg kockáztatni.

 

Fontos észben tartani, hogy senki, még a Google saját programozói sem ismerik az egész rangsoroló algoritmust – egyszerűen túl összetetté vált, hogy egy ember átlássa és részletesen ismerje az egészet. Azt azonban tényként kezelhetjük, hogy a hivatkozások a mai napig nagyon fontos rangsorolási szempontoknak számítanak, és ezért érdemes foglalkozni a linképítéssel.

 

A nofollow hivatkozások

Egyes hivatkozások HTML címkéjében szerepel egy úgynevezett rel=„nofollow” attribútum. A „nofollow” hivatkozások a látogatók részéről pontosan ugyan úgy működnek, mint a sima hivatkozások, azonban a Google számára azt jelzik, hogy ne örökítse át a PageRank értéket a linken keresztül.

Másképpen megfogalmazva: amikor egy webmester nofollow-ra állít egy hivatkozást, akkor lényegében azt mondja ezzel a Google-nak, hogy „Hivatkozom erre az oldalra, de ne kezeld a hivatkozást bizalmi szavazatként.”

Számos webhely automatikusan nofollow-ra állítja az összes új, rajta elhelyezett hivatkozást, mert nem lehetnek biztosak benne, hogy az összes link valóban megbízható, a PageRankre érdemes oldalakra mutat majd. Ez gyakori szokás a sajtóközleményekben vagy a vendégbejegyzések aláírásaiban elhelyezett linkekkel, a fórumokon, a blogbejegyzések hozzászólásaiban, és egyéb, nehezen moderálható webhelyeken is (pl. Wikipédia).

A nofollow attribútumot gyakran használják vásárolt hivatkozások elhelyezésére is. Ha például egy hirdetési bannert vásárolsz egy webhelyen, ami hivatkozik rád, akkor a Google javaslata az, hogy ezt a hivatkozást nofollowra kell állítani, hogy ne adjanak át semmilyen PageRank értéket. Az indoklás az, hogy nem fair, ha valaki vásárolt hivatkozások miatt teljesít jól az organikus találatok között.

 

A fentieket olvasva tehát egyértelmű, hogy a nofollow hivatkozások nem segítenek közvetlenül a SEO-ban. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem éri meg foglalkozni velük a linképítés során. Egy látogató nem tudja, és nem is lényeges számára, hogy egy hivatkozás nofollow-e, vagy sem. Ha érdekli, amit a hivatkozás horgonyszövege kínál neki, akkor úgyis rákattint majd. Ez a vásárolt reklámok célja.

A linképítés elsődleges célja azonban az, hogy igyekezz minél több „dofollow”, azaz PageRank értéket is átadó (ezt nem kell külön attribútummal jelölni) linket szerezned webhelyed tartalmai számára.

 

Miért éri meg a linképítéssel foglalkozni?

Mint fentebb már olvashattad, a linképítés első sorban azért fontos, mert a minőségi webhelyeken elhelyezett visszahivatkozások segíthetnek webhelyed tartalmainak, hogy magasabb pozíciókban rangsoroljanak a keresőtalálatok között. Minél több jó minőségű webhelyről mutatnak hivatkozások saját webhelyedre, annál több értéket lát majd tartalmaidban a Google.

Azonban nem ez az egyetlen ok, amiért cégednek előnyére válhat, ha foglalkozol a linképítéssel.

 

Új kapcsolatokat alakíthatsz ki

A linképítéshez gyakran kell felvenned a kapcsolatot más webhelyekkel és blogokkal az iparágadon belül. Amikor linképítés céljából keresel fel egy másik webhelyet, akkor általában valamilyen újonnan készített tartalmat (cikk, infografika, stb.) próbálsz népszerűsíteni. Ez segíthet egy új visszahivatkozást szerezni webhelyed számára, azonban új, hosszútávú kapcsolatok is kialakulhatnak közted és a felkeresett blogok, influencerek, és egyéb befolyásos entitások között.

Ezek a kapcsolatok mind a Google, mind a felhasználók szemében hitelesebbé, értékesebbé tehetik márkádat, ami már túlmutat a linképítés előnyein is.

 

A linkek forgalmat vonzanak webhelyedre

A hivatkozások javíthatják tartalmaid rangsorolását, de ne feledkezz meg arról sem, hogy ezeken a linkeken keresztül új látogatók is érkezhetnek webhelyedre. Ha egy népszerű, forgalmas webhelyen sikerül szerezned egy visszahivatkozást, akkor az rengeteg új látogatót is jelent majd webhelyed számára (függetlenül attól, hogy nofollow-e a link, vagy sem). Persze sokat segít, ha a webhely témája kapcsolódik a tiédhez, hiszen így a közönség is jobb eséllyel érdeklődik majd az iránt, amit a saját webhelyeden kínálsz nekik.

Mindez új lehetséges ügyfeleket jelent majd számodra, akik talán rá sem kerestek volna semmire a Google-ban, amin keresztül megtalálhattak volna azon – a visszahivatkozások mégis eljuttatták őket hozzád.

 

Megerősítheted márkádat

A linképítés sokat segíthet márkád megerősítésében is. Ha például szakmailag pontos és összeszedett tartalmakat készítesz (ami szintén egy linképítési technika), azzal nem más szakmai webhelyek értékes visszahivatkozásait érdemelheted ki, hanem azt is bizonyíthatod olvasóidnak, hogy komoly tudással rendelkezel szakterületedről. Minél több ilyen cikket készítesz, annál nagyobb eséllyel válik majd webhelyed fontos információforrássá az érdeklődők számára, akik idővel másoknak is előszeretettel ajánlják majd cikkeidet (és talán termékeidet is).

 

A linkek építése és kiérdemlése két külön dolog

Mielőtt elkezdenél linkeket építeni, először is szükséged lesz valami értékesre, amire mások szívesen hivatkoznak. Habár sokan webhelyed kezdőlapjára linkelnek majd, az esetek túlnyomó többségében egy konkrét cikk, eszköz, vagy más tartalom kapja majd a hivatkozást webhelyeden. Gyakran ezek az anyagok már jóval az előtt elkészülnek és felkerülnek webhelyedre, mielőtt belekezdenél a linképítésbe, míg más esetekben kifejezetten azért jönnek létre, hogy hivatkozásokat szerezhess velük.

Persze ahhoz, hogy mások szívesen linkeljenek tartalmaidra (és ezzel szavazzanak rád a Google szemében), ahhoz valami igazán értékeset kell alkotnod. Lényegében ki kell érdemelned azt, hogy linkeket építhess webhelyedre – akár megkeresel ezekkel a tartalmakkal valakit, akár rátalál egy webmester böngészés közben, és úgy dönt, hogy hivatkozik rájuk.

 

Kép forrása: Pexels / Vlada Karpovich

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok