marketing terv készítés; marketing terv készítés tippek; marketing terv tippek; marketing ügynökség; marketing tanácsadás

marketing terv

Marketing terv készítés: ezért van szüksége rá a vállalkozásodnak

Novák Anna Szerző:
Novák Anna
A marketing terv egy olyan írásos dokumentum, amely részletesen leírja egy vállalat tervezett marketing tevékenységeit és célkitűzéseit a jövőre nézve. Ez a tervezet lehet rövid és tömör, akár egyetlen oldal is lehet, vagy része lehet különböző kisebb marketingkampányok tervezésének. Függetlenül attól, hogy mennyire nagy vagy bonyolult ez a terv, az alapötlet mindig ugyanaz: a marketing terv arra szolgál, hogy megtervezzék, végrehajtsák és utólag értékeljék a vállalkozás marketing stratégiáját. Segítek, és megmutatom miért olyan fontos a marketing terv készítés!
marketing terv

Marketing terv készítés: a marketing tervek típusai

A marketing tervek különböző formákban és méretekben léteznek, és ezek az elképzelések számtalan vállalkozásnál eltérőek lehetnek. Az alábbiakban bemutatok néhány gyakori típust:
Éves marketing tervek: Ezek a tervek a kampányok időzítését helyezik előtérbe, azaz meghatározzák, hogy mikor indulnak a különböző kampányok a következő év során. Segítenek áttekintést nyerni a következő év marketing stratégiájáról és folyamatosan nyomon követni a kampányok sikerét.
 
  • Tartalommarketing tervek: Ezek a tervek a tartalomközpontú marketing stratégia részét képezik, és kiemelik, hogy milyen konkrét csatornákat és közönségeket céloznak meg. Míg az éves tervek a "mikor" kérdéssel foglalkoznak, a tartalommarketing tervek inkább a "mit" és a "hogyan" kérdésekre fókuszálnak.
  • Termékbevezetési tervek: Új termék vagy szolgáltatás piaci bevezetésekor külön marketingterv szükséges. A fő cél az, hogy az új terméket sikeresen bevezessék a piacon. Ezek a tervek tartalmazzák azokat a stratégiákat, taktikákat és tartalmakat is, amelyek szükségesek az indítás sikeréhez.
  • közösségi média marketing tervek: A közösségi média csatornák kulcsfontosságúak lehetnek a vállalat marketing céljainak elérésében, ezért gyakran célszerű külön közösségi média marketing terveket készíteni. Ezek a tervek azzal a céllal készülnek, hogy meghatározzák, milyen reklám- és promóciós tartalmakat hozzanak létre ezeken a platformokon.

Mi a marketing terv készítés célja?


A marketing terv nemcsak azt határozza meg, hogy hogyan szeretnénk új ügyfeleket szerezni és több terméket vagy szolgáltatást értékesíteni, hanem segít nekünk ismertetni, hogy mennyire voltak sikeresek a korábbi marketing tevékenységeink. 

Ezek az információk elengedhetetlenek ahhoz, hogy irányíthassuk és optimalizálhassuk jelenlegi kampányainkat. Emellett segít összehangolni a marketingünket a vállalat értékeivel, és biztosítja, hogy a jövőbeni kampányok pontosan a megfelelő célcsoportot érjék el, valamint hatékonyabbak legyenek.

Amennyiben nincs megfelelő marketing terv, akkor a hirdetési költségkeretet a vak találgatás irányítaná, mert nem lenne megbízható információnk arról, hogy hol találhatók potenciális ügyfeleink és mit keresnek. Továbbá, nem tudnánk pontosan azonosítani, melyik kampány járult hozzá az értékesítési adatok növekedéséhez. Ennek hiányában nincs olyan alap, amelyre támaszkodva a jövőben hatékonyabb kampányokat tervezhetnénk és hajthatnánk végre. A marketing terv készítés tehát alapvető eszköz a vállalat számára ahhoz, hogy tervszerűen és eredményesen működhessen a piacon.

Hogyan készítsünk marketing tervet? – a marketing terv készítés művészete

A marketing terv elemei


Minden jó marketing terv az alábbi alapvető elemekre összpontosít: célok, kutatás, versenytársak és tartalom. Ezek a célok világosan megfogalmazottak és könnyen mérhetők kell legyenek, ideális esetben csak kettő vagy három cél, és megbízható fogyasztói kutatásra kell alapulniuk, amennyit ésszerűen elvégezhetünk.

Legyen szó Instagra követők növeléséről, webhely forgalom növeléséről vagy több sajtrajongó vonzásáról a sajtboltodba :), állíts fel egy konkrét célt, amely segít nyomon követni minden kampány teljesítményét. Ahogy kidolgozod a marketingtervedet és tanulsz az eredményekből, pontosabb célokat tudsz majd kitűzni, és hatékony stratégiákat dolgozhatsz ki a vállalatod számára.

A marketing tervnek részletesen kell bemutatnia a legnagyobb versenytársakat és az általuk futtatott kampányokat, valamint ki kell emelnie a piaci lehetőségeket, amelyek segítségével a vállalat megnyerheti a piaci részesedést. Ebben a fázisban jön képbe a SWOT elemzés (erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek), ami segít a vállalatnak a marketingtervét saját erősségei és gyengeségei alapján formálni.

Végül, a marketing tervnek le kell írnia az egyes kampányok tartalmát is. Például, hogy a tartalom előtti videóban animáció vagy élő szereplők lesznek-e, tervez-e kedvezményeket és utalványkódokat az új ügyfelek számára, vagy tervezi-e az értesítést meglévő ügyfeleknek egy új termék bevezetéséről a levelezőlistáján keresztül.

Marketing terv készítés: határozd meg a marketing terv stratégiáját


Ha a marketing terv egy ütemterv, akkor a marketing stratégia az útmutató. A stratégia határozza meg, hogy milyen eszközökkel fogjuk elérni a fő marketingtervben kitűzött célokat, és hogyan fogjuk ezeket alkalmazni.

Ez vezet minket az értékesítés alapjaihoz. Attól függően, hogy kikkel beszélsz, a marketingnek akár hét "P"-je is lehet, de legtöbben négy alapvető elemről egyeznek meg: ár, termék, hely és promóció. 
Mit kínálsz, mennyiért, hol találkoznak a vásárlók vele, és hogyan hirdeted meg nekik? A marketing szakértők azt mondják, hogy ha ezekre a kérdésekre helyesen válaszolsz, akkor garantált a siker.
Természetesen a valóságban ez nem ilyen egyszerű. Azonban ez a négy alap P remek kiindulópont mindenki számára, aki piaci tervet készít "nulláról".

Miután elkészült a marketing terv, fontos megmérni annak sikerét. Bár hatalmas erőfeszítéseket és pénzösszegeket költenek a reklámkampányok hatékonyságának nyomon követésére, a fogyasztói magatartás mégis rejtély marad egy bizonyos szinten. Bár látható, mi megy a "fekete dobozba", és mi jön ki belőle, az emberek fejében zajló folyamatokat csak az eredmények alapján lehet megtippelni. A vásárlók sem tudják mindig pontosan elmagyarázni, miért választanak egy adott terméket mások helyett.

Ezért kiemelten fontos a marketing terv sikerének nyomon követése specifikus KPI-k (kulcsfontosságú teljesítménymutatók) segítségével. A hirdetési költségek és az eladási adatok között nincs mindig egyértelmű kapcsolat, ezért a siker részletes elemzése, például a konverziók növelése vagy a visszatérő ügyfelek számának növelése, sokkal pontosabb képet ad arról, hogy a marketing terv mennyire hatékony.

Utolsó gondolatok a marketing terv készítés kapcsán

A marketing terveknek pontosnak és következetesnek kell lenniük, azonban nem szabad őket mereven betartani. Fontos, hogy képes légy korrigálni az irányt, ha valami nem működik, vagy éppen erősíteni a kampányokat, amik jól teljesítenek.

Ez a rugalmasság különösen kiemelkedő fontosságú a közösségi média marketing tervek tartalmánál, mivel ezek csak akkor hatékonyak, ha időszerűek és frissek. Egy jó példa erre a mémek használata: Gyakran előfordul, hogy egy promócióban lévő tweet tartalmaz egy már régen elavult viccet, mert valaki a vállalatnál ragaszkodott az éves marketing tervéhez.
Azonban bár a rugalmas megközelítés fontos, a marketing tervnek magának is tartalmaznia kell némi struktúrát és állandóságot. Ha túl gyakran változtatod meg a stratégiát, a terv instabillá válhat, és a marketing kampányaid káoszba kerülhetnek.

Itt jönnek képbe a Marketing Professzorok, akik több éves tapasztalattal rendelkeznek a marketing tervek készítésében is. Segítségükkel nemcsak hatékony és rugalmas terveket állíthatsz össze, hanem meg is tanulhatod, hogyan érheted el a vállalkozásod céljait a marketing terén. 

KATTINTS IDE ÉS SEGÍTÜNK!  

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok