Mi az a marketing terv?
A marketing terv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeidet vagy szolgáltatásaidat, világos célokkal, cselekvésekkel és felelősséggel.Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek és a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások tartsák egyszerűbben a dolgokat.
Mi a marketing terv célja?
A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást. A marketing terv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat.Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervedhez is, amely meghatározza vállalkozásod általános irányát a következő három-öt évre.
Amikor elkészíted az üzleti tervedet, fontos tudnod, hogy kinek és miért szeretnéd értékesíteni a termékeidet vagy szolgáltatásaidat. A marketing terv egyfajta iránymutatás is egyben, amely segít abban, hogy hogyan léphetsz fel a kiemelt bevételi lehetőségek megszerzése érdekében.
Hogyan készítsünk marketing tervet 5 lépésben?
A marketing terv elkészítése általában a következő lépésekből áll:1. Végezz SWOT elemzést a marketing terv részeként
Nézd meg saját erősségeidet (Strengths), gyengeségeidet (Weaknesses), lehetőségeidet (Opportunities) és veszélyeidet (Threats):
Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni.
A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaidnak az elérését.
A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat.
A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon.
Mivel erősségeidet és gyengeségeidet a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenyelemzést is el kell végezned, hogy teljes képet kapj arról, hol helyezkedsz el a piacon.
2. Marketing terv tipp: buyer persona
Rendezd jelenlegi ügyfeleidet három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleidet. Készítse átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség stb. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanak téged – és mi tarthatja távol őket a versenytársaitól.
3. Tűzz ki világos célokat: elengedhetetlen része a marketing tervnek
Mit szeretnél elérni a marketing terv segítségével? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek, reálisak és mérhetőek.4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.
Ha már ismered a céljaidat és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz a megvalósítás módjáról. Azt javaslom, hogy minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:Termék: Melyik termék vagy szolgáltatás felel meg leginkább az igényeiknek? Módosítani kell a meglévő kínálatot, hogy jobban kitűnj a piacon?
Árképzés: Változtathatnál az árképzésen, hogy növeld versenyelőnyödet? Az árképzés általában azon alapul, hogy mennyibe kerül valami előállítása, forgalmazása és eladása, valamint az elérni kívánt haszonkulcs.
Hely: Hol keresik, választják, vásárolják és használják az ügyfelek a termékedet vagy szolgáltatásodat? Az ajánlataid ott érhetők el, ahol az ügyfelek a legnagyobb valószínűséggel keresik őket? Ügyelj arra, hogy mind a fizikai, mind az online helyeket vedd figyelembe.
Promóció: Hogyan fogsz kommunikálni és eladni? A legtöbb ember erre gondol, amikor „marketingről” van szó, és ez magában foglalhatja a reklámozást, a személyes értékesítést, a PR-t, a közösségi média marketinget, az e-mail marketinget és egyéb promóciós taktikákat.
5. Hozz létre egy költségvetést
Mennyibe fog kerülni az egyes taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a grafikai tervezéstől kezdve az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.Sok vállalkozó számára gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketing terv legnagyobb kihívását, különösen, ha korábban még nem tették meg.
Általános szabályként azt mondhatjuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző a felső bevétel 1%-ának megfelelő minimális marketingköltés. Ez nem egy teljes körű pénzügyi terv. Valójában csak egy költségvetésre van szükséged. Felvázoltad a céljaidat. Most számold ki, milyen költségekkel jár ezek elérése.