marketing terv; marketing terv készítése; hogyan írjak marketing tervet; mi az a marketing terv; marketing terv ötletek

mi az a marketing terv?

Hatékony marketing terv készítése: a vállalkozások egyik legnagyobb segítsége

Novák Anna Szerző:
Novák Anna
A marketing terv a vállalkozás számára egyfajta iránymutató, hasonlóan a GPS-hez: meghatározza a legjobb útvonalat a céljaink eléréséhez, minimalizálva az időveszteséget és a költségeket, miközben elkerüljük a potenciális hibákat. Ebben a cikkben megmutatom neked, hogyan készíts hatékonyan marketing tervet, ami a vállalkozásod elengedhetetlen eleme lesz. 
mi az a marketing terv?

Mi az a marketing terv? 

A marketing terv felvázolja a tervezett marketing/reklámtevékenységeket egy adott időszakra, általában a következő 12 hónapra. Leírja, hogyan tudod elérni, vonzani és rávenni az ügyfeleket, hogy megvásárolják termékeidet vagy szolgáltatásaidat, világos célokkal, cselekvésekkel és felelősséggel. 

Míg a nagyvállalatok átfogó marketingstratégiával rendelkezhetnek és a stratégia minden részéhez egyedi tervekkel, mi azt javasoljuk, hogy a kisebb vállalkozások tartsák egyszerűbben a dolgokat.

Mi a marketing terv célja? 

A legtöbb vállalkozásnak sok különböző terve lesz, amelyek összekapcsolják és támogatják egymást. A marketing terv meghatározza azokat a promóciós taktikákat, amelyek segítenek elérni az üzleti terv céljait, amely meghatározza a célpiacokat és a számukra kínált megoldásokat. 

Ennek kapcsolódnia kell a stratégiai tervedhez is, amely meghatározza vállalkozásod általános irányát a következő három-öt évre. 
Amikor elkészíted az üzleti tervedet, fontos tudnod, hogy kinek és miért szeretnéd értékesíteni a termékeidet vagy szolgáltatásaidat. A marketing terv egyfajta iránymutatás is egyben, amely segít abban, hogy hogyan léphetsz fel a kiemelt bevételi lehetőségek megszerzése érdekében.

Hogyan készítsünk marketing tervet 5 lépésben?

A marketing terv elkészítése általában a következő lépésekből áll:

1. Végezz SWOT elemzést a marketing terv részeként

mi

Nézd meg saját erősségeidet (Strengths), gyengeségeidet (Weaknesses), lehetőségeidet (Opportunities) és veszélyeidet (Threats):

Az erősségek olyan tényezők, amelyek javítják a pozíciódat a piacon. Ide tartozhatnak olyan készségek, képességek és jártasságok, amelyeket a versenytársak nem tudnak könnyen lemásolni.

A gyengeségek olyan tényezők, amelyek csökkentik a céljaidnak az elérését.

A lehetőségek révén vállalkozásod növekedhet és nyereségesebbé válhat. 

A veszélyek olyan tényezők, amelyek negatív hatással lehetnek vállalkozásodra az elsődleges piacokon.

Mivel erősségeidet és gyengeségeidet a versenykörnyezethez viszonyítva kell meghatározni, ennek a lépésnek a részeként versenyelemzést is el kell végezned, hogy teljes képet kapj arról, hol helyezkedsz el a piacon.

2. Marketing terv tipp: buyer persona 

Rendezd jelenlegi ügyfeleidet három vagy négy fő csoportba – esetleg iparág vagy tranzakció mérete szerint. Ezután részletezd, hogy mi határozza meg a vásárlókat ezekben a csoportokban: kik ők, mit akarnak, mennyit vásárolnak, milyen információk alapján hoznak vásárlási döntéseket és így tovább.
Itt a lehetőség, hogy bebizonyítsd, hogy kívül-belül ismered ügyfeleidet. Készítse átfogó képet róluk, beleértve az olyan jellemzőket, mint az életkor, a nem, a szakma, a jövedelmi szint, az iskolai végzettség stb. Azt is fontos megérteni, hogy mi motiválja őket a vásárlásra. Kérdezd meg magadtól, hogy miért választanak téged – és mi tarthatja távol őket a versenytársaitól.

3. Tűzz ki világos célokat: elengedhetetlen része a marketing tervnek

Mit szeretnél elérni a marketing terv segítségével? Győződj meg arról, hogy ezek a célok elérhetőek, reálisak és mérhetőek. 

4. Foglalkozz a marketing „négy P-jével”.

Ha már ismered a céljaidat és azt, hogy kit szeretnél elérni, itt az ideje, hogy stratégiai döntéseket hozz a megvalósítás módjáról. Azt javaslom, hogy minden egyes vásárlói szegmenshez nézd át a marketing „négy P”-jét, hogy meghatározd az igényeik kielégítésének legjobb módjait:

Termék: Melyik termék vagy szolgáltatás felel meg leginkább az igényeiknek? Módosítani kell a meglévő kínálatot, hogy jobban kitűnj a piacon?

Árképzés: Változtathatnál az árképzésen, hogy növeld versenyelőnyödet? Az árképzés általában azon alapul, hogy mennyibe kerül valami előállítása, forgalmazása és eladása, valamint az elérni kívánt haszonkulcs.

Hely: Hol keresik, választják, vásárolják és használják az ügyfelek a termékedet vagy szolgáltatásodat? Az ajánlataid ott érhetők el, ahol az ügyfelek a legnagyobb valószínűséggel keresik őket? Ügyelj arra, hogy mind a fizikai, mind az online helyeket vedd figyelembe.

Promóció: Hogyan fogsz kommunikálni és eladni? A legtöbb ember erre gondol, amikor „marketingről” van szó, és ez magában foglalhatja a reklámozást, a személyes értékesítést, a PR-t, a közösségi média marketinget, az e-mail marketinget és egyéb promóciós taktikákat.

5. Hozz létre egy költségvetést

Mennyibe fog kerülni az egyes taktikák végrehajtása? Fontold meg mindazt, amiről szó lehet – a szövegírástól és a grafikai tervezéstől kezdve az ügyfélkapcsolat-kezelési (CRM) eszközökig, amelyeket alkalmaznod kell.

Sok vállalkozó számára gyakran a költségvetés elkészítése jelenti a marketing terv legnagyobb kihívását, különösen, ha korábban még nem tették meg.

Általános szabályként azt mondhatjuk, hogy a legtöbb iparágra jellemző a felső bevétel 1%-ának megfelelő minimális marketingköltés. Ez nem egy teljes körű pénzügyi terv. Valójában csak egy költségvetésre van szükséged. Felvázoltad a céljaidat. Most számold ki, milyen költségekkel jár ezek elérése.

 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok