Mi az a marketing mix?
A marketing mix egy alapvető fogalom a marketingben, amely az üzleti stratégia részeként a négy P-t (termék, ár, elhelyezés, promóció) foglalja magába. A hatékony marketing ma már szélesebb területeket ölel fel, és a marketing mix segít a szervezeteknek stratégiai döntéseket hozni, például új termékek bevezetésekor vagy meglévő termékek felülvizsgálatakor, hogy jobban illeszkedjenek a piaci környezethez és ügyfelek igényeihez.Mi a marketing mix 4 pontja és miért fontos a kisvállalkozóknak is?
Az 4P osztályozást, vagyis a termék (Product), ár (Price), hely (Place) és promóció (Promotion) elemeket először E. Jerome McCarthy marketingprofesszor és szerző vezette be 1960-ban a "Alapvető marketing: Menedzsment megközelítés" című könyvében. A marketingmenedzserek az iparágtól és a marketing terv céljától függően különböző megközelítéseket alkalmazhatnak mindegyik P-hez. Ezeket az elemeket önállóan is vizsgálhatják, de a gyakorlatban gyakran kölcsönhatásban vannak egymással – ennek megértése és alkalmazása kulcsfontosságú a kivállalkozók számára is. Ennek oka, hogy az üzleti sikerhez elengedhetetlen egy hatékony marketing stratégia kidolgozása és végrehajtása.Marketing mix 4 P: Termék
Ez egy olyan elem vagy szolgáltatás, amelyet úgy terveztek, hogy kielégítse az ügyfelek igényeit és szükségleteit. A termék vagy szolgáltatás hatékony értékesítéséhez kiemelten fontos meghatározni, hogy mi teszi egyedülállóvá, hogyan tudja különböztetni magát a versenytársak termékeitől vagy szolgáltatásaitól. Emellett elengedhetetlen felmérni, hogy milyen együttműködési lehetőségek állnak rendelkezésre más termékek vagy szolgáltatások társításával.Marketing mix 4 P: Ár
A termék értékesítési ára azt tükrözi, hogy a vásárló mennyit hajlandó kifizetni érte. A marketing szakembereknek figyelembe kell venniük a kutatás-fejlesztéssel, gyártással, marketinggel és terjesztéssel kapcsolatos költségeket, amit költségalapú árazásnak nevezünk. Emellett az értéket alapul vevő árképzést értékalapú árképzésnek nevezzük, ami elsősorban a vásárlók által észlelt minőségen vagy értéken alapul.Marketing mix 4 P: Elhelyezés
Amikor a terjesztési csatornákat határozzuk meg, kiemelten fontos figyelembe venni a termék típusát. Az alapvető fogyasztási cikkek, mint például a papíráruk, gyakran elérhetők számos kiskereskedelmi helyen. Azonban a prémium fogyasztási termékek általában csak meghatározott üzletekben kerülnek forgalomba – ezért fontos része a 4P-nek az elhelyezés.
Marketing mix 4 P: Promóció
A közös marketing kampányokat "promóciós csomagnak" is nevezik. Ezek magukban foglalhatják a hirdetést, a vásárlásösztönzést, a személyes értékesítést és a közönségkapcsolatokat (PR). Az egyik legfontosabb dolog a marketinghez rendelt költségvetés meghatározása. A marketing szakemberek odafigyelnek arra, hogy az üzenet, amit közvetítenek, gyakran tartalmazza a termék, az ár és a hely (hol kapható) részleteit is, amikor megpróbálják elérni a célközönséget. Emellett fontos a legmegfelelőbb eszközök kiválasztása az üzenet átadásához, valamint az is, hogy milyen gyakran kommunikálják az üzenetüket.
Mi van akkor, ha nem termékkel foglalkozik a vállalkozásom?
Nem minden marketing középpontjában a termék áll. Az ügyfélszolgálati vállalkozások alapvetően különböznek azoktól a vállalkozásoktól, amelyek főként fizikai termékeken alapulnak, ezért gyakran olyan megközelítést alkalmaznak, amely a fogyasztókra fókuszál, és további elemeket is tartalmaz a saját igényeik kielégítése érdekében.Ezen a fajta marketing mixen kívül további három "P" lehet releváns (és ez már a marketing 7 P-je): "People" (emberek), "Process" (folyamat) és "Physical Evidence" (tárgyi tényezők). Az "People" azokra az alkalmazottakra utal, akik egy vállalatot képviselnek, miközben kapcsolatba lépnek az ügyfelekkel. A "Process" a szolgáltatás nyújtásának módját vagy folyamatát jelenti, és gyakran magában foglalja a szolgáltatás teljesítményének ellenőrzését az ügyfelek elégedettsége érdekében. A "Physical Evidence" egy területre vagy térre vonatkozik, ahol a vállalat képviselői és az ügyfelek találkoznak, és tartalmazhat olyan elemeket, mint a bútorok, a feliratok és a környezet kialakítása.
Ezenkívül a marketing szakemberek gyakran tanulmányozzák a fogyasztókat a szolgáltatások vagy termékek stratégiájának finomítása vagy frissítése érdekében. Ez magában foglalja a fogyasztókkal való kommunikáció stratégiáját a visszajelzés megszerzése és a kívánt visszajelzés típusának meghatározása érdekében.
Hagyományosan a marketing a fogyasztói igények azonosításával kezdődik, majd a végtermék vagy szolgáltatás szállításával és promóciójával fejeződik be. A fogyasztóközpontú marketing azonban ciklikusabb. Céljai közé tartozik az ügyfelek igényeinek újraértékelése, a gyakori kommunikáció, valamint az ügyfelek lojalitását építő stratégiák kidolgozása.