Mi az a horgonyszöveg, és mi köze van a keresőoptimalizáláshoz?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi az a horgonyszöveg, és mi köze van a keresőoptimalizáláshoz?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A webfejlesztés és a keresőoptimalizálás tele van sajátos szakszavakkal, amelyek néha egyszerű fogalmakat, néha pedig összetett koncepciókat rejtegetnek maguk mögött. A horgonyszöveg valahová két véglet közé esik, hiszen megmagyarázni könnyű, de megfelelő használatához már több gondolkodásra lesz szükség. Lássuk is, hogy miről van szó!

Mi az a horgonyszöveg?

Leegyszerűsítve, ha horgonyszöveg egy szöveges hivatkozás kattintható része. A felhasználók a horgonyszövegre kattintva navigálhatnak át egy másik weboldalra, vagy indíthatnak el egy folyamatot (például egy letöltést) az aktuális oldalon. A horgonyszöveget általában úgy szokás megfogalmazni, hogy közvetlenül utaljon arra a tartalomra vagy műveletre, amire a hozzá tartozó hivatkozás mutat.

 

Íme egy egyszerű példa: „Nézd meg ezeket a keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkeket is, ha többet szeretnél megtudni a témáról”

 

Itt a keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkek annak a linknek a horgonyszövege, amely a SEO cikkeket felsorakoztató oldalra navigálja a felhasználókat.

 

A horgonyszövegek beállítása az „a href=” HTML címkével lehetséges, de a legtöbb webhelyszerkesztő motor automatikusan képes elvégezni ezt, ha hivatkozást rendelsz egy szöveghez.

 

Mi köze van a horgonyszövegnek a keresőoptimalizáláshoz?

Az internet tele van tartalmakkal, amelyek nagy része sajnos csapnivaló minőségű, és csak azért létezik, hogy telehalmozhassák őket kulcsszavakkal, vagy hogy minél több reklámot jelenítsenek meg bennük. A Google tisztában van ezzel a problémával, és éppen ezért számos szempontot figyelembe vesz, amikor összeállítja a legjobb találatokat egy felhasználó keresésére.

 

Az egyik ilyen szempont a horgonyszöveg, ami segít megállapítani, hogy egy adott tartalom milyen témakörökben releváns. A horgonyszöveget a Google egyfajta áttekintésként használja, hogy egy általános képet kapjon a tartalom témájáról, illetve hogy eldönthesse, hogy a tartalom azzal a céllal jött-e létre, hogy értékeket kínáljon a felhasználóknak.

 

Például ha a Google talál egy cikket, ami a kertépítészetről szól, de egy olyan hivatkozás szerepel benne, ami egy divatblogra mutat, akkor a keresőmotor tudni fogja, hogy itt valami nincs rendben. Éppen ezért fontos, hogy a megfelelő horgonyszöveget használd, a megfelelő mennyiségben.

 

A horgonyszöveg megfelelő arányú használatával (ezt horgonyszöveg-optimalizálásként is szokás emlegetni) növeled az esélyeidet, hogy a Google releváns témájú keresésekre jelenítse meg tartalmaidat.

 

Röviden összefoglalva, ezért fontosak a horgonyszövegek a keresőoptimalizálásban:
•    Segítenek megállapítani a tartalom relevanciáját a Google-nak
•    Segítenek rangsoroltatni a tartalmat bizonyos kulcsszavakra
•    Segítenek a kifelé és befelé irányuló hivatkozásoknak a linkérték örökítésében
•    Segítenek a Google-nak a klikkcsali és manipulatív tartalmak azonosításában
 

 

A horgonyszövegek fajtái

A horgonyszövegek különböző fajtái más és más célokat szolgálnak a keresőoptimalizálásban. Mindegyiküket más arányban kell használni a tartalom terjedelmétől függően. Íme néhány kategória, amelyekbe a legtöbb horgonyszöveget be lehet sorolni.

 

Pontos egyezésű horgonyszöveg

Ez a legnépszerűbb és egyben legvitatottabb horgonyszöveg-fajta. Egy pontos egyezésű horgonyszöveg pontosan az a megcélzott kulcsszó, amire rangsoroltatni szeretnéd a hivatkozott tartalmat. Ezt a technikát sokáig előszeretettel használták a SEO szakértők és a webmesterek, azonban a Google Penguin frissítése óta a célkulcsszavak túlzott használata a horgonyszövegben manipulációnak számít a keresőóriás részéről, ezért általában érdemes kerülni.

 

Példa: A hivatkozott tartalom elsődlegesen megcélzott kulcsszava a „közösségi média marketing”, és a horgonyszöveg is „közösségi média marketing”.

 

Spamjellegű horgonyszöveg

A spamjellegű horgonyszövegek nem kapcsolódnak ahhoz a tartalomhoz, amire a hozzájuk tartozó hivatkozás mutat. Ezeket a linkeket általában csak azért helyezik el egy oldalon, hogy annak linkértékét átörökítsék a célwebhelyre, vagy hogy forgalmat tereljenek oda. A Google ezt persze nem nézi jó szemmel, ezért csökkenti annak az oldalnak a rangsorolását, amiről a hivatkozás a céloldalra mutat. Extrém esetekben még a Google Ads hirdetések megjelenítését is letilthatják az oldalon, amíg a manipulatívnak tartott spam hivatkozásokat el nem távolítják onnan.

 

Példa: A hivatkozó tartalom a testépítésről szól, de egy benne elhelyezett, Android telefonokkal kapcsolatos hivatkozás horgonyszövege az Android telefonokról. Ezeknek a témáknak semmi közük egymáshoz.

 

Részleges egyezésű vagy long tail horgonyszöveg

Ezeknek a horgonyszövegeknek csak egy része tartalmazza a megcélzott kulcsszót, és általában több szóból állnak. Ezek a horgonyszövegek rövidebb mondatok is lehetnek, vagy egy hosszabb mondat egy részét teszik ki. Ha természetesebb horgonyszöveget szeretnél hozzárendelni egy hivatkozáshoz, akkor ez egy jó módszer erre.

 

Példa: A hivatkozott tartalom a „keresőoptimalizálásról” szól, de a horgonyszöveg egy hosszabb mondat része: „A legnépszerűbb white-hat keresőoptimalizálási technikák ismeretében te is biztonságos SEO-t végezhetsz webhelyeden”
 

Csupasz vagy sima URL

Ezek az olyan hivatkozások, amelyekhez nem írnak külön horgonyszöveget, hanem maga az URL alkotja azt. Az ilyen URL-ek nem örökítenek valami sok linkértéket, de éppen ezért nem is olyan veszélyesek, és a Google-t sem zavarják.

 

Példa: Ez a cikk eredetileg a matebalazs.hu-n jelent meg – www.matebalazs.hu

 

Közönséges horgonyszöveg

Ezek a horgonyszövegek általában egy CTA-ból állnak, amelyek valamilyen műveletre szólítják fel a felhasználót. Rengeteg webhelyen találkozhatsz ilyen horgonyszövegekkel, és gyakran (persze nem mindig) belső hivatkozásokhoz használatosak. Érdemes óvatosan használni őket, hiszen az ilyen horgonyszövegek nem árulnak el sokat a céltartalomról, ezért a felhasználók sem biztos, hogy megbíznak majd bennük.

Példa: „Töltsd le most legújabb útmutatónkat!”

 

Képek alt szövegei

A képek, habár nem mindig tartozik hozzájuk hivatkozás (a kép forrásán kívül) is rendelkezhetnek horgonyszöveggel, amint a kép „alt” címkéje adja. Az alt címkére azért van szükség, hogy a Google és más keresőmotorok értelmezni tudják a kép tartalmát. Fontos, hogy ezt is neked kell megadnod a kép feltöltésekor (vagy utólag, de jobb azonnal elintézni). Továbbá ez a szöveg jelenik meg az olyan képek helyett is, amelyeket valamiért a böngésző nem tud megfelelően megjeleníteni.

 

Márkás horgonyszövegek

A márkás horgonyszövegek a márka nevéből állnak. Általánosságban ezeket tartják a legbiztonságosabb horgonyszövegeknek (a Google szabályzata tekintetében), ráadásul némi márkaismeretet is segítenek terjeszteni az olvasók között.

 

Példa: „A Marketing Professzorok Kft. több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az online marketing területén.”

 

LSI horgonyszövegek

Az LSI a latent semantic indexing, azaz rejtett szemantikus indexelés rövidítése. Az LSI lényege, hogy segít a Google-nak kapcsolódó kifejezéseket azonosítani a szövegben, ezzel javítva a keresőtalálatok pontosságát. LSI kulcsszavakat könnyedén kereshetsz úgy, hogy beírsz egy kifejezést a Google keresőjébe, és megnézed a keresési javaslatokat (mielőtt rányomnál a keresésre), vagy ha megnézed a „Felhasználók ezeket keresték még” részt a találatok alatt (miután már rányomtál a keresésre).

 

A horgonyszövegek és a SEO viszonya a Penguin frissítés óta

Korábban a cikkben említettük, hogy a Google Penguin frissítése óta a keresőmotor szigorúbban bánik a horgonyszövegekkel. A frissítés 2012-ben lépett érvénybe, és minden olyan webhelyet érintett, amin a Google spamjellegű linkbuilding technikákat vélt felfedezni. Ezeket a webhelyeket a keresőmotor alacsonyabb rangsorolással büntette.

 

Hogyan lehet SEO-ra optimalizálni a horgonyszövegeket?

A különböző horgonyszöveg-típusokat más és más arányban érdemes alkalmazni. Ha ennél nagyobb mértékben szerepelnek egy tartalomban, akkor fennáll a veszélye, hogy a Google spamként azonosítja majd őket.

Márkás horgonyszöveg: 40%
LSI horgonyszöveg: 25%
Részleges egyezésű vagy long tail horgonyszöveg: 15%
Csupasz URL: 10%
Közönséges és pontos egyezésű horgonyszöveg: 5-5%
 


 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!