A webfejlesztés és a keresőoptimalizálás tele van sajátos szakszavakkal, amelyek néha egyszerű fogalmakat, néha pedig összetett koncepciókat rejtegetnek maguk mögött. A horgonyszöveg valahová két véglet közé esik, hiszen megmagyarázni könnyű, de megfelelő használatához már több gondolkodásra lesz szükség. Lássuk is, hogy miről van szó!
Mi az a horgonyszöveg?
Leegyszerűsítve, ha horgonyszöveg egy szöveges hivatkozás kattintható része. A felhasználók a horgonyszövegre kattintva navigálhatnak át egy másik weboldalra, vagy indíthatnak el egy folyamatot (például egy letöltést) az aktuális oldalon. A horgonyszöveget általában úgy szokás megfogalmazni, hogy közvetlenül utaljon arra a tartalomra vagy műveletre, amire a hozzá tartozó hivatkozás mutat.
Íme egy egyszerű példa: „Nézd meg ezeket a keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkeket is, ha többet szeretnél megtudni a témáról”
Itt a keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkek annak a linknek a horgonyszövege, amely a SEO cikkeket felsorakoztató oldalra navigálja a felhasználókat.
A horgonyszövegek beállítása az „a href=” HTML címkével lehetséges, de a legtöbb webhelyszerkesztő motor automatikusan képes elvégezni ezt, ha hivatkozást rendelsz egy szöveghez.
Mi köze van a horgonyszövegnek a keresőoptimalizáláshoz?
Az internet tele van tartalmakkal, amelyek nagy része sajnos csapnivaló minőségű, és csak azért létezik, hogy telehalmozhassák őket kulcsszavakkal, vagy hogy minél több reklámot jelenítsenek meg bennük. A Google tisztában van ezzel a problémával, és éppen ezért számos szempontot figyelembe vesz, amikor összeállítja a legjobb találatokat egy felhasználó keresésére.
Az egyik ilyen szempont a horgonyszöveg, ami segít megállapítani, hogy egy adott tartalom milyen témakörökben releváns. A horgonyszöveget a Google egyfajta áttekintésként használja, hogy egy általános képet kapjon a tartalom témájáról, illetve hogy eldönthesse, hogy a tartalom azzal a céllal jött-e létre, hogy értékeket kínáljon a felhasználóknak.
Például ha a Google talál egy cikket, ami a kertépítészetről szól, de egy olyan hivatkozás szerepel benne, ami egy divatblogra mutat, akkor a keresőmotor tudni fogja, hogy itt valami nincs rendben. Éppen ezért fontos, hogy a megfelelő horgonyszöveget használd, a megfelelő mennyiségben.
A horgonyszöveg megfelelő arányú használatával (ezt horgonyszöveg-optimalizálásként is szokás emlegetni) növeled az esélyeidet, hogy a Google releváns témájú keresésekre jelenítse meg tartalmaidat.
Röviden összefoglalva, ezért fontosak a horgonyszövegek a keresőoptimalizálásban:
• Segítenek megállapítani a tartalom relevanciáját a Google-nak
• Segítenek rangsoroltatni a tartalmat bizonyos kulcsszavakra
• Segítenek a kifelé és befelé irányuló hivatkozásoknak a linkérték örökítésében
• Segítenek a Google-nak a klikkcsali és manipulatív tartalmak azonosításában
A horgonyszövegek fajtái
A horgonyszövegek különböző fajtái más és más célokat szolgálnak a keresőoptimalizálásban. Mindegyiküket más arányban kell használni a tartalom terjedelmétől függően. Íme néhány kategória, amelyekbe a legtöbb horgonyszöveget be lehet sorolni.
Pontos egyezésű horgonyszöveg
Ez a legnépszerűbb és egyben legvitatottabb horgonyszöveg-fajta. Egy pontos egyezésű horgonyszöveg pontosan az a megcélzott kulcsszó, amire rangsoroltatni szeretnéd a hivatkozott tartalmat. Ezt a technikát sokáig előszeretettel használták a SEO szakértők és a webmesterek, azonban a Google Penguin frissítése óta a célkulcsszavak túlzott használata a horgonyszövegben manipulációnak számít a keresőóriás részéről, ezért általában érdemes kerülni.
Példa: A hivatkozott tartalom elsődlegesen megcélzott kulcsszava a „közösségi média marketing”, és a horgonyszöveg is „közösségi média marketing”.
Spamjellegű horgonyszöveg
A spamjellegű horgonyszövegek nem kapcsolódnak ahhoz a tartalomhoz, amire a hozzájuk tartozó hivatkozás mutat. Ezeket a linkeket általában csak azért helyezik el egy oldalon, hogy annak linkértékét átörökítsék a célwebhelyre, vagy hogy forgalmat tereljenek oda. A Google ezt persze nem nézi jó szemmel, ezért csökkenti annak az oldalnak a rangsorolását, amiről a hivatkozás a céloldalra mutat. Extrém esetekben még a google ads hirdetések megjelenítését is letilthatják az oldalon, amíg a manipulatívnak tartott Spam hivatkozásokat el nem távolítják onnan.
Példa: A hivatkozó tartalom a testépítésről szól, de egy benne elhelyezett, Android telefonokkal kapcsolatos hivatkozás horgonyszövege az Android telefonokról. Ezeknek a témáknak semmi közük egymáshoz.
Részleges egyezésű vagy long tail horgonyszöveg
Ezeknek a horgonyszövegeknek csak egy része tartalmazza a megcélzott kulcsszót, és általában több szóból állnak. Ezek a horgonyszövegek rövidebb mondatok is lehetnek, vagy egy hosszabb mondat egy részét teszik ki. Ha természetesebb horgonyszöveget szeretnél hozzárendelni egy hivatkozáshoz, akkor ez egy jó módszer erre.
Példa: A hivatkozott tartalom a „keresőoptimalizálásról” szól, de a horgonyszöveg egy hosszabb mondat része: „A legnépszerűbb white-hat keresőoptimalizálási technikák ismeretében te is biztonságos SEO-t végezhetsz webhelyeden”
Csupasz vagy sima URL
Ezek az olyan hivatkozások, amelyekhez nem írnak külön horgonyszöveget, hanem maga az URL alkotja azt. Az ilyen URL-ek nem örökítenek valami sok linkértéket, de éppen ezért nem is olyan veszélyesek, és a Google-t sem zavarják.
Példa: Ez a cikk eredetileg a matebalazs.hu-n jelent meg – www.matebalazs.hu
Közönséges horgonyszöveg
Ezek a horgonyszövegek általában egy CTA-ból állnak, amelyek valamilyen műveletre szólítják fel a felhasználót. Rengeteg webhelyen találkozhatsz ilyen horgonyszövegekkel, és gyakran (persze nem mindig) belső hivatkozásokhoz használatosak. Érdemes óvatosan használni őket, hiszen az ilyen horgonyszövegek nem árulnak el sokat a céltartalomról, ezért a felhasználók sem biztos, hogy megbíznak majd bennük.
Példa: „Töltsd le most legújabb útmutatónkat!”
Képek alt szövegei
A képek, habár nem mindig tartozik hozzájuk hivatkozás (a kép forrásán kívül) is rendelkezhetnek horgonyszöveggel, amint a kép „alt” címkéje adja. Az alt címkére azért van szükség, hogy a Google és más keresőmotorok értelmezni tudják a kép tartalmát. Fontos, hogy ezt is neked kell megadnod a kép feltöltésekor (vagy utólag, de jobb azonnal elintézni). Továbbá ez a szöveg jelenik meg az olyan képek helyett is, amelyeket valamiért a böngésző nem tud megfelelően megjeleníteni.
Márkás horgonyszövegek
A márkás horgonyszövegek a márka nevéből állnak. Általánosságban ezeket tartják a legbiztonságosabb horgonyszövegeknek (a Google szabályzata tekintetében), ráadásul némi márkaismeretet is segítenek terjeszteni az olvasók között.
Példa: „A Marketing Professzorok Kft. több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az online marketing területén.”
LSI horgonyszövegek
Az LSI a latent semantic indexing, azaz rejtett szemantikus indexelés rövidítése. Az LSI lényege, hogy segít a Google-nak kapcsolódó kifejezéseket azonosítani a szövegben, ezzel javítva a keresőtalálatok pontosságát. LSI kulcsszavakat könnyedén kereshetsz úgy, hogy beírsz egy kifejezést a Google keresőjébe, és megnézed a keresési javaslatokat (mielőtt rányomnál a keresésre), vagy ha megnézed a „Felhasználók ezeket keresték még” részt a találatok alatt (miután már rányomtál a keresésre).
A horgonyszövegek és a SEO viszonya a Penguin frissítés óta
Korábban a cikkben említettük, hogy a Google Penguin frissítése óta a keresőmotor szigorúbban bánik a horgonyszövegekkel. A frissítés 2012-ben lépett érvénybe, és minden olyan webhelyet érintett, amin a Google spamjellegű linkbuilding technikákat vélt felfedezni. Ezeket a webhelyeket a keresőmotor alacsonyabb rangsorolással büntette.
Hogyan lehet SEO-ra optimalizálni a horgonyszövegeket?
A különböző horgonyszöveg-típusokat más és más arányban érdemes alkalmazni. Ha ennél nagyobb mértékben szerepelnek egy tartalomban, akkor fennáll a veszélye, hogy a Google spamként azonosítja majd őket.
Márkás horgonyszöveg: 40%
LSI horgonyszöveg: 25%
Részleges egyezésű vagy long tail horgonyszöveg: 15%
Csupasz URL: 10%
Közönséges és pontos egyezésű horgonyszöveg: 5-5%