Mi az a horgonyszöveg, és mi köze van a keresőoptimalizáláshoz?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi az a horgonyszöveg, és mi köze van a keresőoptimalizáláshoz?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A webfejlesztés és a keresőoptimalizálás tele van sajátos szakszavakkal, amelyek néha egyszerű fogalmakat, néha pedig összetett koncepciókat rejtegetnek maguk mögött. A horgonyszöveg valahová két véglet közé esik, hiszen megmagyarázni könnyű, de megfelelő használatához már több gondolkodásra lesz szükség. Lássuk is, hogy miről van szó!

Mi az a horgonyszöveg?

Leegyszerűsítve, ha horgonyszöveg egy szöveges hivatkozás kattintható része. A felhasználók a horgonyszövegre kattintva navigálhatnak át egy másik weboldalra, vagy indíthatnak el egy folyamatot (például egy letöltést) az aktuális oldalon. A horgonyszöveget általában úgy szokás megfogalmazni, hogy közvetlenül utaljon arra a tartalomra vagy műveletre, amire a hozzá tartozó hivatkozás mutat.

 

Íme egy egyszerű példa: „Nézd meg ezeket a keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkeket is, ha többet szeretnél megtudni a témáról”

 

Itt a keresőoptimalizálással kapcsolatos cikkek annak a linknek a horgonyszövege, amely a SEO cikkeket felsorakoztató oldalra navigálja a felhasználókat.

 

A horgonyszövegek beállítása az „a href=” HTML címkével lehetséges, de a legtöbb webhelyszerkesztő motor automatikusan képes elvégezni ezt, ha hivatkozást rendelsz egy szöveghez.

 

Mi köze van a horgonyszövegnek a keresőoptimalizáláshoz?

Az internet tele van tartalmakkal, amelyek nagy része sajnos csapnivaló minőségű, és csak azért létezik, hogy telehalmozhassák őket kulcsszavakkal, vagy hogy minél több reklámot jelenítsenek meg bennük. A Google tisztában van ezzel a problémával, és éppen ezért számos szempontot figyelembe vesz, amikor összeállítja a legjobb találatokat egy felhasználó keresésére.

 

Az egyik ilyen szempont a horgonyszöveg, ami segít megállapítani, hogy egy adott tartalom milyen témakörökben releváns. A horgonyszöveget a Google egyfajta áttekintésként használja, hogy egy általános képet kapjon a tartalom témájáról, illetve hogy eldönthesse, hogy a tartalom azzal a céllal jött-e létre, hogy értékeket kínáljon a felhasználóknak.

 

Például ha a Google talál egy cikket, ami a kertépítészetről szól, de egy olyan hivatkozás szerepel benne, ami egy divatblogra mutat, akkor a keresőmotor tudni fogja, hogy itt valami nincs rendben. Éppen ezért fontos, hogy a megfelelő horgonyszöveget használd, a megfelelő mennyiségben.

 

A horgonyszöveg megfelelő arányú használatával (ezt horgonyszöveg-optimalizálásként is szokás emlegetni) növeled az esélyeidet, hogy a Google releváns témájú keresésekre jelenítse meg tartalmaidat.

 

Röviden összefoglalva, ezért fontosak a horgonyszövegek a keresőoptimalizálásban:
•    Segítenek megállapítani a tartalom relevanciáját a Google-nak
•    Segítenek rangsoroltatni a tartalmat bizonyos kulcsszavakra
•    Segítenek a kifelé és befelé irányuló hivatkozásoknak a linkérték örökítésében
•    Segítenek a Google-nak a klikkcsali és manipulatív tartalmak azonosításában
 

 

A horgonyszövegek fajtái

A horgonyszövegek különböző fajtái más és más célokat szolgálnak a keresőoptimalizálásban. Mindegyiküket más arányban kell használni a tartalom terjedelmétől függően. Íme néhány kategória, amelyekbe a legtöbb horgonyszöveget be lehet sorolni.

 

Pontos egyezésű horgonyszöveg

Ez a legnépszerűbb és egyben legvitatottabb horgonyszöveg-fajta. Egy pontos egyezésű horgonyszöveg pontosan az a megcélzott kulcsszó, amire rangsoroltatni szeretnéd a hivatkozott tartalmat. Ezt a technikát sokáig előszeretettel használták a SEO szakértők és a webmesterek, azonban a Google Penguin frissítése óta a célkulcsszavak túlzott használata a horgonyszövegben manipulációnak számít a keresőóriás részéről, ezért általában érdemes kerülni.

 

Példa: A hivatkozott tartalom elsődlegesen megcélzott kulcsszava a „közösségi média marketing”, és a horgonyszöveg is „közösségi média marketing”.

 

Spamjellegű horgonyszöveg

A spamjellegű horgonyszövegek nem kapcsolódnak ahhoz a tartalomhoz, amire a hozzájuk tartozó hivatkozás mutat. Ezeket a linkeket általában csak azért helyezik el egy oldalon, hogy annak linkértékét átörökítsék a célwebhelyre, vagy hogy forgalmat tereljenek oda. A Google ezt persze nem nézi jó szemmel, ezért csökkenti annak az oldalnak a rangsorolását, amiről a hivatkozás a céloldalra mutat. Extrém esetekben még a Google Ads hirdetések megjelenítését is letilthatják az oldalon, amíg a manipulatívnak tartott spam hivatkozásokat el nem távolítják onnan.

 

Példa: A hivatkozó tartalom a testépítésről szól, de egy benne elhelyezett, Android telefonokkal kapcsolatos hivatkozás horgonyszövege az Android telefonokról. Ezeknek a témáknak semmi közük egymáshoz.

 

Részleges egyezésű vagy long tail horgonyszöveg

Ezeknek a horgonyszövegeknek csak egy része tartalmazza a megcélzott kulcsszót, és általában több szóból állnak. Ezek a horgonyszövegek rövidebb mondatok is lehetnek, vagy egy hosszabb mondat egy részét teszik ki. Ha természetesebb horgonyszöveget szeretnél hozzárendelni egy hivatkozáshoz, akkor ez egy jó módszer erre.

 

Példa: A hivatkozott tartalom a „keresőoptimalizálásról” szól, de a horgonyszöveg egy hosszabb mondat része: „A legnépszerűbb white-hat keresőoptimalizálási technikák ismeretében te is biztonságos SEO-t végezhetsz webhelyeden”
 

Csupasz vagy sima URL

Ezek az olyan hivatkozások, amelyekhez nem írnak külön horgonyszöveget, hanem maga az URL alkotja azt. Az ilyen URL-ek nem örökítenek valami sok linkértéket, de éppen ezért nem is olyan veszélyesek, és a Google-t sem zavarják.

 

Példa: Ez a cikk eredetileg a matebalazs.hu-n jelent meg – www.matebalazs.hu

 

Közönséges horgonyszöveg

Ezek a horgonyszövegek általában egy CTA-ból állnak, amelyek valamilyen műveletre szólítják fel a felhasználót. Rengeteg webhelyen találkozhatsz ilyen horgonyszövegekkel, és gyakran (persze nem mindig) belső hivatkozásokhoz használatosak. Érdemes óvatosan használni őket, hiszen az ilyen horgonyszövegek nem árulnak el sokat a céltartalomról, ezért a felhasználók sem biztos, hogy megbíznak majd bennük.

Példa: „Töltsd le most legújabb útmutatónkat!”

 

Képek alt szövegei

A képek, habár nem mindig tartozik hozzájuk hivatkozás (a kép forrásán kívül) is rendelkezhetnek horgonyszöveggel, amint a kép „alt” címkéje adja. Az alt címkére azért van szükség, hogy a Google és más keresőmotorok értelmezni tudják a kép tartalmát. Fontos, hogy ezt is neked kell megadnod a kép feltöltésekor (vagy utólag, de jobb azonnal elintézni). Továbbá ez a szöveg jelenik meg az olyan képek helyett is, amelyeket valamiért a böngésző nem tud megfelelően megjeleníteni.

 

Márkás horgonyszövegek

A márkás horgonyszövegek a márka nevéből állnak. Általánosságban ezeket tartják a legbiztonságosabb horgonyszövegeknek (a Google szabályzata tekintetében), ráadásul némi márkaismeretet is segítenek terjeszteni az olvasók között.

 

Példa: „A Marketing Professzorok Kft. több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az online marketing területén.”

 

LSI horgonyszövegek

Az LSI a latent semantic indexing, azaz rejtett szemantikus indexelés rövidítése. Az LSI lényege, hogy segít a Google-nak kapcsolódó kifejezéseket azonosítani a szövegben, ezzel javítva a keresőtalálatok pontosságát. LSI kulcsszavakat könnyedén kereshetsz úgy, hogy beírsz egy kifejezést a Google keresőjébe, és megnézed a keresési javaslatokat (mielőtt rányomnál a keresésre), vagy ha megnézed a „Felhasználók ezeket keresték még” részt a találatok alatt (miután már rányomtál a keresésre).

 

A horgonyszövegek és a SEO viszonya a Penguin frissítés óta

Korábban a cikkben említettük, hogy a Google Penguin frissítése óta a keresőmotor szigorúbban bánik a horgonyszövegekkel. A frissítés 2012-ben lépett érvénybe, és minden olyan webhelyet érintett, amin a Google spamjellegű linkbuilding technikákat vélt felfedezni. Ezeket a webhelyeket a keresőmotor alacsonyabb rangsorolással büntette.

 

Hogyan lehet SEO-ra optimalizálni a horgonyszövegeket?

A különböző horgonyszöveg-típusokat más és más arányban érdemes alkalmazni. Ha ennél nagyobb mértékben szerepelnek egy tartalomban, akkor fennáll a veszélye, hogy a Google spamként azonosítja majd őket.

Márkás horgonyszöveg: 40%
LSI horgonyszöveg: 25%
Részleges egyezésű vagy long tail horgonyszöveg: 15%
Csupasz URL: 10%
Közönséges és pontos egyezésű horgonyszöveg: 5-5%
 


 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!