Kattints

Ismerkedj meg az új G4 platformjával egészségügyi vállalkozásod szempontjából

A Google Analytics 4 alapjai egészségügyi márkáknak

A Google Analytics 4 alapjai egészségügyi márkáknak

Szatmári Szabina Szerző:
Szatmári Szabina

A Google Analytics egy rendkívül hasznos eszköz minden egészségügyi cég számára. Világszerte több, mint 28 millió webhely használja a Google ingyenes analitikai eszközét a felhasználói viselkedés elemzésére.
A Google Analytics 4 (GA4) a platform 2020-ban bemutatott, legújabb verziója, amelynek frissítésére a 2018-ban bevezetett GDPR miatt volt szükség. A törvény jelentősen megszigorította az európai ügyfelek adatkezelését a cégek számára, beleértve a keresési és böngészési szokásaikról tárolt adatokat is.
A Google Analytics 4 hosszútávú célja mindig is az volt, hogy leváltsa a Google Universal Analytics technológiáját. 2023 július 1-től kezdve a Universal Analytics nem gyűjt és dolgoz fel új adatokat – mindenre a GA4-et kell majd használni.
Érdemes már most megismerkedni a Google Analytics 4 platformmal, és felkészülni az átállásra. Ebben segít mai cikkünk.

A Google Analytics 4 alapjai egészségügyi márkáknak

Mi az a Google Analytics 4?

A Google Analytics 4 (röviden GA4) a Google Analytics eszköz legújabb verziója. A Google Analytics 4 a Universal Anaylticset hivatott leváltani, hogy a Google adatkezelése a jövőben is megfelelhessen a GDPR-ban összefoglalt előírásoknak.
Íme néhány a legfontosabb változtatások közül:

  • Automatikusan összegyűjti a webhely- és alkalmazásadatokat a különböző eszközökről, hogy egy részletesebb képet kínálhasson a teljesítményről.
  • Eseményalapú követést használ a munkamenetalapú adatgyűjtés helyett.
  • Új adatbiztonsági funkciókat kínál (pl. sütimentes mérés).
  • Prediktív funkciói vannak, amelyek összetett modellek nélkül kínálnak segítséget a felhasználók számára.

 

Miért döntött így a Google?

A 2018-ban kiadott általános adatvédelmi rendelet (GDPR) új szabályokat vetett ki az európai felhasználók adatainak kezelésére. Ezek a szabályok minden olyan webhelyre vonatkoznak, amelyeket európai látogatók is böngészik, függetlenül attól, hogy hol tárolják a szervert.
A GDPR óta lényegében illegálissá vált a Universal Analytics használata, első sorban azért, mert sok harmadik féltől származó sütiadatot használ.
A Google-nak tehát muszáj volt változtatnia az adatgyűjtési és -kezelési módszerein. A Google Analytics 4 nem sütiket, hanem mesterséges intelligenciát és gépi tanulást használ az adatok nyomon követéséhez.

 

Mi a különbség a Google Analytics 4 és a Universal Analytics között?

A Google Analytics 4 egészen más módszerekkel gyűjti össze, tárolja és prezentálja a különféle adatokat. A gépi tanulás sokkal átláthatóbbá teszi, hogy webhelyed látogatói milyen útvonalakon keresztül jutnak el a konverziókig. Ez különösen az olyan egészségügyi webhelyek számára hasznos, amelyek több konverziós pontot kínálnak.
A GA4 továbbá több webhelyen, alkalmazáson és eszközön keresztül követi a felhasználók viselkedését, és sokkal hasznosabb adatokként összesíti, illetve szemlélteti azt. Nem kell tehát külön jelentéseket megvizsgálni, ha átfogó képet szeretnél kapni a látogatókról.

 

Automatikus eseménykövetés a Google Analytics 4-ben

A Universal Analyticsben minden eseményt és célt magadtól kellett megadnod. A GA4 azonban automatikusan nyomon követni majd a görgetést, a kattintásokat, a videós aktivitást és egyéb interakciók adatait. Ez az információ segít felfedezni, hogy a felhasználók milyen útvonalakat tesznek meg a konverziókig.
A Google által összegyűjtött adatok elemzésével és az eljárásokba való beépítésével egy egészségügyi márka például gyorsabb eredményeket és diagnózisokat, megelőző beavatkozásokat és személyre szabott kezeléseket kínálhat ügyfelei számára, ami jelentősen javítja majd a páciensélményt.

 

A Google Analytics 4 előnyei és hátrányai

A Google Analytics sokban különbözik elődjétől. Ez több tekintetben is nagy előrelépés, azonban vannak bizonyos hátrányai is, amivel mindenképpen számolni kell.

 

Előnyök

  • Prediktív mutatók: A Google Analytics 4 gépi tanulást használ, és a meglévő adatok alapján próbálja megjósolni a felhasználók várható viselkedését. Az ilyen prediktív mutatókkal azonosíthatod, hogy mely műveletek vezethetnek legnagyobb eséllyel vásárláshoz vagy egyéb konverzióhoz.
  • Platformok és eszközök közötti követés: A GA4 eseményalapú modellje lehetővé teszi a platformokat és eszközöket is összefoglaló jelentések létrehozását, amelyek sokkal átfogóbb képet kínálnak a felhasználók viselkedéséről.
  • Jelentések és elemzési eszközök: A GA4 egyszerűsített, előre elkészített jelentéseket tartalmaz. Ezekkel a marketingesek könnyedén azonosíthatják az új trendeket és a szokatlan adatváltozásokat.

 

Hátrányok

  • Elvesznek a korábbi UA adatok: A GA4 használatához új tulajdont kell beállítaniuk a marketingeseknek vagy webhelytulajdonosoknak, ami azt jelenti, hogy az elejéről kezdődik majd az adatgyűjtés. Éppen ezért érdemes minél előbb átállni az új adatgyűjtésre.
  • Az összetett konverziók követése némi technikai tudást igényel: A GA4 automatikusan gyűjti az eseményadatokat, ami jelentősen megkönnyíti az egyszerűbb konverziók (pl. letöltések) nyomon követését. Az összetettebb események (pl. vásárlások) követése azonban problémát okozhat a kevésbé tapasztalt felhasználók számára, mert a kódrészletek kézi elhelyezése szükséges hozzá.

 

Mit jelent mindez az egészségügyi márkáknak?

A Google Analytics 4 tehát sokkal komolyabban veszi az a felhasználói adatok kezelését – de hogyan mutatkozik ez meg egy egészégügyi márka működésében?

Eszközök közötti nyomkövetés

A Universal Analytics közel négy éve működik, azonban ahogy az emberek elkezdték egyre több készüléket használni, a webhely alapú analitikai eszköz hamar elavult.
A modern egészségügyi fogyasztók optimalizált digitális élményeket várnak el tőled, bárhol is vegyék fel a kapcsolatot márkáddal. A mobileszközök értékes felhasználói élmény-adatokat hordoznak magukon, és a Google Analytics 4 ezeket az adatokat is képes feldolgozni és elemezni a webhelyadatok mellett.
Továbbá, ha a felhasználók bejelentkeznek Google fiókjukba, akkor a Google Signals (a Google készülékek közötti nyomkövetésre használt eszköze) segít összevonni a többször előforduló felhasználók adatait. Ez egy tiszta, átfogó képet kínál arról, hogy hogyan viselkednek a felhasználók webhelyeden, amikor különböző készülékekről böngészik azt.
Tegyük fel például, hogy pácienseid többsége egy asztali számítógépről szereti inkább kitölteni az új pácienseknek szánt űrlapokat, de mobileszközeiket használják az időpontok egyeztetésére. marketingcsapatod ezen információk birtokában egy hatékonyabb stratégiát állíthat össze.
A felhasználók online viselkedéséről összegyűjtött adatok az offline tevékenységek optimalizálásához is hasznos lehet.

 

Könnyedén követhető marketing kampányok

A Google Analytics 4 a különböző készülékek között is megkönnyíti a páciensek nyomon követését. Mi több, a GA4 a felhasználók utazásának minden lépését pontosabban is méri, tehát pontosabb ROI attribúciót tesz lehetővé.
A GA4 a Domainek közötti követést is egyszerűbbé teszi, nem úgy, mint a Universal Analytics, ahol ezeket több összetett lépésben kell beállítani.
A Google Analytics 4 egyik leghasznosabb kampánykövetési funkciója a közönség szegmentálása. A precízebben célzott szegmensek segítségével a felhasználók olyan hasznosabb szempontok szerint is csoportosíthatók, mint az interakciók vagy az események között eltelt idő.

 

Rálátás a páciensek online aktivitására

Ahogy egyre több egészségügyi cég használ mobil alkalmazásokat a páciens élmény javítására, egyre több hasznos információhoz is hozzájutnak pácienseik készülék használati szokásairól.
Ezen információk birtokában sokkal célzottabb, megfontoltabb üzleti döntéseket lehet hozni, ami nélkülözhetetlen a további pozitív páciens élmények biztosításához.

 

A páciensek felhatalmazása

A Google Analytics 4 segít eleget tenni a páciensek egyre magasabb igényeinek. Az így szerzett adatok lehetővé teszik az egészségügyi szakemberek számára, hogy olyan digitális termékekbe fektessenek bele, amelyek valamilyen értéket, és egészségesebb életet kínálnak pácienseik számára.
Egy biztonságos online portál például lehetővé teszi az egészségügyi cégek számára, hogy megosszák a laboreredményeket pácienseikkel, így azoknak nem kell megvárniuk a következő időpontot, hogy értesüljenek ezekről a kulcsfontosságú információkról.

 

Kezdő tippek a Google Analytics 4 használatához egészségügyi márkáknak

Egy új technológiára váltani sosem egyszerű dolog, főleg, ha az ember hozzászokott a jól bevált, meglévő eszközök használatához. A Google Analytics 4 egészen máshogy bánik az adatokkal, mint a Universal Analytics, ezért a címkék, az adatmezők és egyebek mind frissítést igényelnek majd.
Íme néhány hasznos tipp, amik segítenek felkészülni az átváltásra:

 

Kezdd el használni a GA4-et webhelyeden

A Google minden felhasználónak határozottan javasolja, hogy minél előbb váltsanak át a GA4-re. Minél előbb kezded el használni az új platformot, annál több adat jelenik majd meg benne visszamenőleg, hiszen a régi UA adataid csupán 6 hónapig lesznek elérhetők az új felületen.
Ezen kívül több időd is lesz megtanulni a GA4 használatát, mielőtt a Google véglegesen kivonja a forgalomból a Universal Analyticset.
Ne felejtsd el továbbá összekapcsolni a GA4-et a többi Google termékkel, ez ugyanis nem történik majd meg automatikusan.

 

Ismerd meg az események működését

A Google Analytics 4 eseményalapú követést használ, nem pedig munkamenet alapú követést, mint a Universal Analytics. Ez azt jelenti, hogy míg a UA az összes felhasználót mutatja legtöbb jelentésében, addig a GA4 az aktív felhasználókra fókuszál. Habár mindkét eszköz simán csak „felhasználóknak” hívja őket, a mutatók kiszámítása másképpen működik a két rendszerben.
A GA4 hatékonyabban azonosítja a több platformról böngésző felhasználókat. Ez azt jelenti, hogy a „Felhasználók” mutató eleinte csökkenhet, mert az eszköz összevonja a korábban külön felhasználókként számolt adatokat. Ez azonban egy pontosabb képet nyújt majd arról, hogy kik és hogyan használják webhelyedet.

A GA4 négy különböző eseménykonfigurációt kínál. Érdemes megismerni ezeket, mert ha nem állítod be őket megfelelően, akkor helytelen adatokat látsz majd a jelentésekben. Ez a négy típus a következő:

  • Automatikusan gyűjtött események: A GA4 automatikusan követi az oldalmegtekintéseket, az első megtekintéseket, a munkamenetek kezdetét és a felhasználói aktivitást. Ezekhez nincs szükség külön beállításokra.
  • Továbbfejlesztett mérési események: Ezt a funkciót az adminfelületen kell aktiválni – lehetővé teszi a felhasználói interakciók mérését.
  • Javasolt események: Ezek a Google által javasolt események, és általában e-kereskedelemmel kapcsolatosak (pl. regisztrációk, bejelentkezések, kosárba tételek, fizetés megkezdései, fizetési adatok megadása stb.) Ezeket az eseményeket nem méri automatikusan a GA4, hacsak be nem állítod őket sajátkezűleg a Google által javasolt paraméterekkel és nevekkel.
  • Egyéni események: Ezek azok az események, amelyek egyik kategóriába sem férnek bele a fent említettek közül. Ha olyasmit szeretnél mérni, amihez a Google nem kínál beépített funkcionalitást, akkor egyéni eseményt kell létrehoznod hozzá.

 

Készítsd el legfontosabb UA jelentéseidet

A UA és a GA4 két teljesen eltérő analitikai eszköz a maguk saját adatmodelljeivel. Éppen ezért a GA4-be nem lehet automatikusan „átmásolni” a korábban használt jelentéseket, tehát mindegyiket újra létre kell hoznod az új felületen.
Szerencsére a GA4 számos előre elkészített jelentés sablont kínál, amik alig igényelnek kézi beállításokat, hogy használhatók legyenek. Természetesen teljesen új jelentéseket is készíthetsz, vagy személyre szabhatod a meglévő sablonokat saját igényeid szerint.

 

Állítsd be a webhelyen végzett keresések követését

Amennyiben webhelyeden keresőfunkció is működik, a GA4 ezen kereséseket is képes hatékonyabban követni. A funkció beállításával könnyebben észreveszed majd a webhely elrendezésével kapcsolatos problémáit, illetve számos új ötletet is meríthetsz magadnak. Mindez sokat segít majd a SEO és a tartalommarketing fellendítésében, hiszen tudni fogod, hogy mikre kíváncsiak webhelyed látogatói.

 

Állítsd be az űrlapkitöltések követését

Ha webhelyeden űrlapokat is kínálsz, akkor mindezidáig bizonyára a „Köszönjük” oldal látogatásait számoltad konverziókként. A GA4-ben ez nem ennyire egyszerű, ugyanis egy „oldalmegtekintés” eseményt kell létrehoznod az ilyen jellegű konverziók követéséhez.
Habár ez eleinte több munkával jár, az újfajta eseménykövetési módszer jóval pontosabb adatokat kínál majd a kitöltött űrlapokról.

 

Mentsd el korábbi adataidat

2023 július 1-től az addig gyűjtött Universal Analytics adatok csupán 6 hónapig lesznek elérhetők, és többé nem fogsz tudni hozzáférni ezekhez. Érdemes lesz tehát egy biztonsági másolatot készíteni ezekről az adatokról, majd egy táblázatként letölteni őket, hogy a későbbiekben is dolgozhass velük. Ne feledd, hogy az Universal Analytics által gyűjtött adatok nem vihetők át a GA4-be.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok