GDPR az online marketingben, GDPR a keresőmarketingben, GDPR és SEO kapcsolata

GDPR működése

GDPR

GDPR

A GDPR definíciója

A GDPR (General Data Protection Regulation, azaz „általános adatvédelmi rendelet”) egy 2018 májusában bevezetett törvény, amely a fogyasztók személyes adatainak engedély nélküli felhasználását szabályozza. 
A GDPR szerint személyes adatnak számít minden olyan információ, amely alapján egy személy beazonosítható. Ez lehet egy felhasználó neve, telefonszáma, IP-címe, róla készült felvételek, biometrikai és genetikai információi, orvosi leletei, születési dátuma, banki adatai, jogosítványa, személyi azonosítója és temérdek egyéb adat is.
A GDPR-t megszegő cégeknek az enyhébb szabálysértésekért 10 millió eurós vagy az éves globális bevétel 2%-át kell megfizetniük bírság gyanánt (amelyik összege nagyobb ezek közül). Súlyosabb szabályszegések esetében a büntetés összege 20 millió euró vagy az éves bevétel 4%-a lehet (szintén a nagyobb összeget kifizetni a kettő közül).
 

Kikre vonatkoznak a GDPR-ban megfogalmazott korlátozások?

A GDPR az Európai Unióban lépett érvénybe, de nem csak EU-n belül érvényes. A rendelet minden olyan cégre vonatkozik, amelyek EU-s ügyfelekkel is foglalkoznak, beleértve azokat a webhelyeket is, amelyeket EU-s felhasználók látogatnak meg.
Ha például egy Dél-Afrikai Köztársaságban vagy USA-ban működő webhelyet európai felhasználók is látogathatnak, akkor ezeket a webhelyeket is ugyan úgy köti a GDPR.
 

A GDPR hatása a digitális marketingre

A GDPR bevezetése előtt a webhelyek a felhasználók beleegyezése nélkül gyűjthették össze és használhatták fel azok adatait. A GDPR azonban szigorúan előírja, hogy a felhasználóknak kötelező megadni a lehetőséget, hogy ők maguk szabhassák meg, hogy mely adataikat rögzíthetik és használhatják fel a cégek a nyomkövetésre.
A legtöbb webhelyen ezt egy, az első látogatáskor megjelenő „süti szabályzat” vagy „adatvédelmi tájékoztató” jelzi. A felhasználó ennek segítségével adhatja meg, hogy mit fogad el ezek közül és miket utasít el.

A GDPR hatása a SEO-ra

A GDPR bevezetése ideén sok SEO szakember tűnődött azon, hogy milyen hatással lesz az új adatvédelmi rendelet a keresőoptimalizálásra. Mint utólag kiderült, nem történtek jelentős változások a SEO világában – íme a leglényegesebbek ezek közül:
 

Visszaesett a felhasználói élmény

A felhasználók 80%-a távozik egy webhelyről, ha valamilyen felugró hirdetést lát. A GDPR adatvédelmi tájékoztatója, illetve sütibeállításai lényegében minden esetben valamilyen felugró ablakként jelenik meg, amellyel a felhasználók megadhatják a kívánt beállításokat.
Ezek az ablakok meglehetősen zavaróak lehetnek, és több webhelyen is megnőtt miattuk a visszafordulások száma. A sütik továbbá az oldalak betöltési sebességét is fokozhatják, ami nem tesz jót a felhasználói élménynek és a SEO-nak.
 

Több figyelmet kapott a SEO

A GDPR hatására mind az emailek célzása, mind pedig a remarketing körülményesebbé vált, amit számos cég keresőoptimalizálással igyekezett ellensúlyozni.
A SEO teljes mértékben megfelel a GDPR előírásainak, hiszen a kereső felhasználóknak nem kell megosztaniuk semmilyen személyes adatot ahhoz, hogy megtekinthessék az organikus találati listákat. Mi több, a megfelelő kulcsszóstratégiával lényegében személyre szabott tartalmakat kínálhatsz az érdeklődőknek a nélkül, hogy bármilyen személyes adatot kellene összegyűjtened tőlük.


Szigorúbban kell figyelni az analitikai eszközök használatára
Digitális marketingesként biztosan használsz egy vagy több eszközt, a felhasználói adatokat összegyűjtésére és elemzésére. A legtöbb ilyen eszköz személyes beazonosítható adatokat is tárol, ami nem passzol a GDPR előírásaihoz.
Ilyen eszköz többek között a népszerű Google Analytics is. Ha ezt szeretnéd használni, akkor ki kell kapcsolnod a személyes beazonosítható adatok gyűjtését, illetve fel kell ajánlanod a felhasználóknak, hogy elutasítsák vagy elfogadják az adataik feldolgozását, mikor webhelyedet használják.
 

GDPR biztos keresőoptimalizálási javaslatok

Optimalizáld metaadataidat és URL-eidet
A kulcsszavakban gazdag és hangzatos címek, illetve meta leírások segíthetnek kattintásokra ösztönözni a felhasználókat. Fontos, hogy az oldalak URL címében is szerepeljen a legfontosabb kulcsszó, hiszen ez is segíti a keresőmotorok dolgát.

Foglalkozz a technikai SEO-val

A technikai SEO magába foglalja az összes olyan optimalizálási feladatot, amelyek hozzáférhetőbbé, feltérképezhetőbbé, érthetőbbé és indexelhetőbbé teszik tartalmaidat a keresőmotorok számára. Ide tartozik többek között a képek tömörítése, az alt tagek kitöltése, a weboldalak felgyorsítása és így tovább.
 

Készíts minőségi tartalmakat és hasznos címsorokat

A hangzatos, de a keresőszándékhoz szorosan kapcsolódó címek szintén kattintásra ösztönözhetik a kereső felhasználókat. Fontos azonban, hogy a tartalmakat könnyedén át lehessen tekinteni, ezért oszd fel őket beszédes címsorokra.
 

Használj HTTPS-t

Amennyiben webhelyed bármilyen felhasználói információt gyűjt, használ és tárol, akkor szükséged lesz egy SSL-tanúsítványra is, hogy megfelelj a GDPR előírásainak. A Google szintén a biztonságos webhelyeket preferálja, és magasabb pozíciókban jeleníti meg őket a kevésbé biztonságos (HTTP) webhelyekhez képest.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok