Booking balhé, booking vs saját marketing, booking vs direkt foglalás, booking helyett mit lehet csinálni?

Booking vagy saját marketing

Tönkremennek a balatoni szállások a Booking miatt?

Vida Noémi Szerző:
Vida Noémi
Egy középkategóriás autó árát NEM fizette ki a Booking.com a badacsonyörsi Villa Bella hotelt üzemeltető cégnek 2023 augusztus elejéig. Ilyenkor pedig nagy a forgalom, a pörgés, nagyon hiányzik a szállásadóknak a likvid tőke.
Booking vagy saját marketing
A Villa Bella tulajdonosa, Buti Róbert szerint sokan jártak így, a Booking részéről ő semmi egyértelmű jelzést nem kapott, mikor kaphatja meg a pénzt. Két hónapja csak várja, a szezon pörög, és neki csak hordani kell befele a tőkét a vállalkozásba.

-    Minőségi reggelit adunk, nézz körül, miből áll a svédasztal. Megfinanszírozom, a vendég pedig a Bookingnak kifizeti. De én nem láttam a pénzem június óta! A takarítás, a rezsi mind pénzbe kerül, bevétel pedig nincs. – mondja Róbert, aki családjával együtt azon dolgozik, hogy a vendégek ebből semmit ne vegyenek észre.


Róbert, ahogy sok más szállásadó, aki nem folytat saját marketinget, teljesen az online utazási irodáknak (OTA) van kitéve: szinte csak onnan érkezik foglalás. A direkt foglalások, a jutalék fizetés nélküli bevétel persze nem csak krízis helyzetben fontos, de ilyenkor élet-halál kérdése. Egy szállás foglalásait OTA-kra építeni olyan, mint az albérlet: amíg fizetsz, addig lakhatsz benne, ha nem fizetsz, az utcára kerülsz, mindennek vége. Ezzel szemben saját marketing rendszert építeni olyan, mint ha házat építenél: mindig a tiéd marad, sokáig élvezheted hasznát. 
 

AZ OTA-knak fizetett jutalék egy hatalmas összeg...


A szállásfoglalók még csak nem is sejtik, a szállásadók pedig jobb, ha most utána számolnak a pontos adatoknak, hogy éves szinten mennyibe is kerül nekik, hogy a szobákat a Bookingon keresztül foglalják! Buti Róbert szerint, aki a Villa Bella költségeit számolgatta, egy ilyen badacsonyi kisebb vendéglátóegységtől közel évi 4 millió Forintnyi jutalékot von le a Booking!

Miért nem fizet és mi történik a Booking háza táján?

A KKV-ket támogató online marketing specialista vállalatként azt kell mondanunk, hogy az OTA-kra támaszkodó szállásfoglalási rendszer egyébként sem éri meg. De néhány napja a médiában hatalmasat szólt a hír, miszerint a Booking nem fizette ki tömegével a szálláshelyeket, sőt még mi is beszámoltunk erről az eseményről ebben a cikkünkben. Most első kézből hozunk nektek információkat - ebből a bájos kis badacsonyi vendéglátóegységből, a Villa Bella tulajdonosával beszélgettünk, aki minden apró részletet elmondott nekünk a Booking nem fizetésével kapcsolatban.
 

Kényelmes megoldás a booking a szálláshelyeknek, de nem kifizetődő

Első körben arra voltunk kíváncsiak, hogy miért éppen a Booking miatt tette le a voksát a szóban forgó szálláshely tulajdonosa. Bár több mint 20 éves, a vendéglátás marketingben szerzett tapasztalattal a Marketing professzorok csapata is nagyon jól tudja a választ, mégis a saját indoklására voltunk kíváncsiak. Ugyanis saját szavait idézve „évente 10 000 eurót kaszálnak minden kis árokparti ingatlanról”, úgy hogy valójában annyira nagyon nem is léteznek. Egyetlen Booking munkatárssal, kapcsolattartóval nem találkozott még, nincsen olyan lehetőség, hogy besétálsz a Booking irodájába és megbeszélsz velük valamit, sőt a mostani esetből az is kiderült, hogy az emailes kapcsolattártas is igen nehézkes. Mégis muszáj fent lenni a Bookingon….mert ez a kényelmes, sokkal gyorsabb, mint egy saját szállásfoglalási rendszert kiépíteni, és a vendégek számára ismert, gyakran használt is ez a felület. A jelenlegi kialakult helyzetben, amikor is a Booking már egy ideje visszatartja a fizetést, karbantartási okokra hivatkozva, sok szállásadó megtanulhatja, hogy nem feltétlen a legkényelmesebb megoldás egyben a legjobb megoldás. 
 

Miért nem fizet a Booking- a Booking balhé részletei

A Booking rendszere alapvetően kétfajta fizetési lehetőséget kínált, a kisebb szállásadókra jellemző azonban, hogy azt választották, hogy a Booking gyűjti be a pénzt, és egy összegben, a tárgyhónapot követő hónap első munkanapjain utalja át a szálláshelynek. Természetesen csak miután levonta az őt illető 13%-os jutalékot minden szállásfoglalás, sőt még a svédasztalos reggelik után is. A megkérdezett szállásadó szerint utoljára június 20. körül jött fizetés a Bookingtól, amin ő meg is lepődött, azt hitte valamilyen prémium, hiszen nem nullázódott le az alkalmazásban a forgalom után fizetendő összeg. Ezen kívül semmilyen értesítést nem kaptak, egyszerűen csak nem jött hónap elején a várt összeg, és azóta sem jön: „egy középkategóriás autó ára már a Bookingnál van, ha szeptemberig nem fizetnek, akkor 20 millió biztosan lesz, a foglalások tele vannak”. 
 

Se pénz, se kommunikáció a Bookingtól

Nemcsak a kifizetés hiánya az egyetlen baj a Booking részéről, a kommunikáció hiánya is legalább ekkor problémát jelent. A Booking ugyanis nem kommunikált. A médiában az jelent meg, hogy minden szállásadót értesített, de az általunk megkérdezett tulajdonos semmi előzetes figyelmeztetést nem kapott. Sőt, azóta sem lehet érdemben elérni a Bookingot, automata emailekkel válaszolnak, amikre válaszüzenet sem küldhető, ezeket az üzenetek ilyen szavakkal tömik tele: várhatóan, igyekszünk minél előbb, feltehetőleg közeledik a befejező dátum, és hasonló kitérő mende-mondák. Ráadásul érdekes, hogy ez egy olyan karbantartás, hogy befelé tud menni a pénz, csak ki nem, egy általános banki karbantartásnál általában mindkettő irány leáll. Mindenesetre nem tesz jót a kisvállalkozásoknak a pénz visszatartása, mert bevételek nélkül is vannak olyan kiadások, mint a reggeli biztosítása, takarítási díj, mosás költségei, alkalmazottak bére, na meg a rezsi. A Villa Bella minőségi szolgáltatásai (olasz kávé, dinnye, kézműves péktermékek, olasz sonkák, felvágottak a reggeli asztalokon) bevételek híján igencsak nehezen tarthatóak sokáig.
 

Szállásadóként meg lehet kerülni a Bookingot? Hogyan?

Az előző bekezdés végéhez térnénk vissza, mely szerint a Booking egy kényelmes megoldást nyújt a szállásadóknak. Azonban ennek a kényelmes rendszernek nagy ára van: a Booking minden foglalásból 13%-ot lecsíp. Ez az összeg évente milliós kiadást jelent még a kisebb szállásadóknak is. Ez a pénz sokszorosan elég lenne a marketing jellegű kiadások fedezésére is, amik segítenek, hogy elkerülhesd a Booking használatát. Hogyan?
  • Saját foglalási rendszer kiépítésével, amit a Booking rendszerével is össze lehet kötni, így el lehet kerülni az olyan kellemetlenségeket, mint például, hogy egy telefonon leadott foglalás részleteinek átbeszélése közben a Bookingon is lefoglalják a szobát, így a telefonos foglalást vissza kelljen mondani. 

A másik érv a Booking mellet gyakran az, hogy a Booking népszerű, de te is lehetsz az meg! Hogyan?
  • A megfelelő marketing eszközök segítségével, amik nemcsak hírnevet, jó reputációt, hanem direkt foglalásokat is eredményezhetnek. Ehhez csak egy jól működő, SEO fókuszú tartalom marketing stratégiára van szükséged.
Ha szeretnél a vendégeid által beírt keresőszavakra elsőre jönni a Google-ba, ha szeretnéd, hogy még akkor is téged találjanak meg először, amikor nem is tudják, hogy téged keresnek, - mert csak egy romantikus születésnapi ajándékot akartak, de te felajánlod nekik, hogy töltsenek nálad egy romantikus hosszúhétvégét, hiszen az élményajándékok a legszebb ajándékok- akkor a keresőoptimalizálás leghatékonyabb eszközeit kell bevetned! Tudtad, hogy a keresőoptimalizálás egy olyan marketing eszköz, ami nem kér vacsorát? Nem kell 13%-os jutalékot fizetned, sőt a munkaórákon kívül semmilyen más költséged nem lesz? Ráadásul időtálló befektetés, egy jól megírt landing oldal folyamatosan mágnesként vonzza a foglalásokat? Marketing blogunkon számtalan hasznos tanácsot olvashatsz kifejezetten turizmus témában is ehhez!
 
Úgy érzed, egyedül nem boldogulsz, de szeretnél kitörni a Booking fogaskerekéből? Szeretnél minél több direkt foglalást, hatékonyabb marketinget? Inkább egy magyar marketingesnek adnád a pénzt, amit most egy olyan multinak fizetsz, aki gyakorlatilag bármit megtehet!
VEDD FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT!

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok