Blog SEO, azaz a blog keresőoptimalizálása - 1.rész

Blog SEO, azaz a blog keresőoptimalizálása

Blog SEO – Így szerezz több olvasót – 1. rész

Egy blog fenntartása nem egyszerű feladat. Az azonban csak egy dolog, rendszeresen értékes, érdekes tartalmakat kell megosztanod rajta. Ha azt szeretnéd, hogy minél több felhasználó érkezzen blogodra, akkor jól kell teljesítened a keresőmotorok találati oldalain. Minél gyakrabban jelensz meg a Google top találatai között, annál többen figyelnek majd fel tartalmaidra és tekintenek majd hiteles forrásnak szakterületeden. Ebben segít a blog SEO.

Blog SEO, azaz a blog keresőoptimalizálása

Mi az a blog SEO (és miért van szükség rá)?

A blog SEO egy blog keresőoptimalizálását jelenti, célja pedig az, hogy egy blog bejegyzései minél gyakrabban jelenjenek meg az első találatok között, valahányszor valaki azokhoz kapcsolódó témákra keres rá.
A blog SEO:

  • Tekintélyesebbé teszi blogodat a keresőmotorok és a felhasználók szemében.
  • Láthatóbbá teszi tartalmaidat a kereső felhasználók számára.
  • Nagyobb forgalmat vonz blogodra.
  • Elősegíti a konverziókat.

 

Szóval mi kell a stabil blog SEO-hoz? Az alábbiakban kiderül.

Keress jó témákat

Sajnos manapság szinte lehetetlen olyan témában blogot indítani, amivel nem foglalkozik már így is több tucat másik webhely. Szóval mit tehetsz annak érdekében, hogy kiemeld saját blogodat a keresőmotorok találati oldalain? Meg kell ismerkedned közönségeddel és a versenymezőnnyel!

 

Azonosítsd blogod célközönségét

Egy blog beindításakor érdemes eleinte csupán néhány egymáshoz kapcsolódó témára koncentrálni. Készíts olyan bejegyzéseket, amelyek célközönséged igényeiről, aggályairól és problémáiról szólnak, illetve próbáld alaposan megválaszolni a leggyakoribb kérdéseiket tartalmaidban.
Ez az összpontosított stratégia segít, hogy a keresőmotorok idővel szaktekintélyként kezdjék el kezelni blogodat ezekben a témákban.

 

Végezz kulcsszókutatást

Ha jó témákat szeretnél találni közönséged számára, akkor mindenképpen érdemes szétnézned a szakterületedre jellemző kulcsszavak között.
A kulcsszavak olyan szavak vagy rövid kifejezések, amiket a felhasználók a keresőmotorokba gépelnek be, ha találni szeretnének valamit az interneten. Ha elhelyezed ezeket a kulcsszavakat tartalmaidban, akkor ezek a tartalmak nagyobb eséllyel jelennek majd meg az ilyen keresések találatai között.
Ilyenkor jogos és logikus azt gondolni, hogy az általános, gyakran keresett kulcsszavakat érdemes használni, hiszen ezek hozzák majd a nagy tömegeket blogodra. A probléma csak az, hogy az ilyen általános kifejezésekre óriási verseny jellemző, és nagyon nehéz előkelő pozíciókban rangsorolni rájuk.

Ha például valaki tortát szeretne sütni, és azt a kulcsszót írja be a keresőbe, hogy „torta”, akkor kismilló találat megjelenik majd neki. A baj ilyenkor az, hogy a „torta” szó önmagában még nem jelöl elég határozott szándékot. Milyen tartalommal célozhatnál meg valakit, aki a „torta” szóra keres rá? Receptekkel? Tortarendelési lehetőséggel? Esetleg a tortakészítés történetével? Honnan tudod, hogy mire kíváncsi?
Sokkal több sikered lehet, ha ennél szűkebb keresőszegmenseket célzol meg. Ehhez „long tail kulcsszavakat” kell használni, például „laktózmentes epertorta recept”. Egy ilyen keresés már sokkal határozottabb szándékról árulkodik, tehát könnyebb lesz olyan tartalmat készíteni, amit erre a kifejezésre optimalizálhatsz.

A megfelelő kulcsszavak felkutatásához először is sorold fel azokat az általános témákat, amelyekről tartalmakat szeretnél készíteni. Ezeket aztán bontsd le konkrétabb altémákra. Ha például a kertészkedésről vezetsz blogot, akkor írhatsz a zöldségekről és a gyümölcsökről, amiken belül számos altémát különböztethetsz meg (az almafák gondozása, a káposzta nevelése, a paradicsomok helyes karózása stb.)

 

Tartsd észben a keresőszándékot

A blogírók egyik gyakori hibája, hogy olyan tartalmakat írnak, amelyek a Google szemében nem passzolnak a megfelelő keresőszándékhoz.
Meglehet, hogy találtál egy jó kulcsszót, ami tökéletesen illik a cikkedhez, viszont, ha a Google szerint tartalmad nem kínálja azt, ami eleget tenne a kereső felhasználó szándékának, akkor nem fogja az első találatok közé sorolni.

Ha például blogbejegyzésed a „paradicsomok karózása” kulcsszó köré épül, de a Google szerint a felhasználónak a paradicsomok kártevőivel és betegségeivel foglalkozó tartalmak lennének megfelelők, akkor a te tartalmad nem fog megjelenni a találatok között.

A legegyszerűbben úgy kerülheted el ezt, hogy rákeresel arra a kulcsszóra, amire optimalizálni szeretnéd egy tartalmadat. Ilyenkor ellenőrizheted, hogy a Google szerint milyen tartalmak érdemlik meg, hogy az első pozíciókba helyezze őket, és ez alapján tudod majd megítélni, hogy milyen keresőszándékot kell megcéloznod sajátoddal.

 

Végezz versenyelemzést

A legegyszerűbben úgy nézhetsz utána versenytársaidnak, hogy megnézed, milyen webhelyek jelennek meg a találatok között, amikor egy számodra fontos kulcsszóra keresel rá. Nézd meg, hogy mit csinálnak jól, és mivel tehetnéd még annál is jobbá saját tartalmaidat, amit ők kínálnak.

Először is vizsgáld meg az első 5-10 versenytársadat, hogy kiderítsd, milyen tartalmakra vágynak az emberek, amikor rákeresnek egy-egy számodra fontos kulcsszóra. Jegyezd fel továbbá, hogy milyen terjedelműek azok a tartalmak, amikkel az első találati oldalra sikerült bejutniuk, és próbálj te is ebben a tartományban maradni. Meríts ihletet, és próbáld kitalálni, hogy mire lesz szükséged, hogy egyáltalán bejuthass közéjük.
Ezen kívül gondolkodj el azon is, hogy mivel tudnád kiegészíteni tartalmadat, amivel egyedi értéket kínálhatnál közönségednek. Mi az, amit csak tőled kaphatnak meg? Talán egy titkos hozzávalót találtál, ami különlegessé teszi a túrótortáidat, és így tovább.

 

Válassz jól optimalizálható tartalomformátumokat blogodra

Mint azt fentebb is olvashattad: ha szeretnél jól rangsorolni a találatok között, akkor olyan tartalmakat kell publikálnod, amik értékesek közönséged számára. A keresőmotorok azokat a tartalmakat kedvelik, amik átfogók, mélyek és eredeti adatok alapján készülnek el.
Ehhez persze érdemes olyan tartalomformátumokat választanod blogodra, amelyekben sok hasznos, értékes információt kínálhatsz közönségednek. Ilyenek például:

  • listák
  • rövidebb vagy hosszabb útmutatók
  • infografikák
  • szakértői véleményeket összegző cikkek
  • esettanulmányok
  • alapvető fogalmakat, koncepciókat magyarázó bejegyzések kezdőknek

Fontos továbbá, hogy rendszeresen készíts örökzöld tartalmakat is. Ezek azok a tartalmak, amelyek akár éveken át is relevánsok maradnak, és az idő múlásával keveset, vagy egyáltalán nem veszítenek értékükből. Egy jó recept például örökzöld tartalom lehet, azonban egy aktuális trendről szóló cikk hamar értékét veszítheti.
Persze időnként a szezonális tartalmak is indokoltak, ezért próbálj meg egy jó egyensúlyt kialakítani az örökzöld és rövidebb távú témák között.

 

Optimalizáld bejegyzéseidet

Miután megtaláltad a legjobb kulcsszavakat és versenytársaiddal is megismerkedtél, ideje a konkrét cikk optimalizálásával is foglalkoznod.
Elsőként győződj meg róla, hogy az elsődleges kulcsszó, amit az adott cikkhez választottál szerepeljen az alábbi mezőkben:

  • a bejegyzés címében (H1 címke)
  • a bejegyzés első bekezdésében
  • a „meta title” és „meta description” HTML címkékben
  • a bejegyzés URL címében
  • a bejegyzés szövegében

Ne feledd, hogy bejegyzéseidet az olvasóknak készíted, nem pedig a keresőmotoroknak. Ne próbáld továbbá feleslegesen halmozni a kulcsszavakat a bejegyzés szövegében – csak ott használd őket, ahol ez indokolt. Ne aggódj – a keresőmotorok ismerik a rokonértelmű szavakat és ragozással is megbirkóznak, ezért könnyedén elkerülheted az önismétlést.

 

Figyelj oda tartalmad szerkezetére

Ez talán magától értetődő, de végtelenül fontos, ezért muszáj beszélni róla.
Ahhoz, hogy egy blogbejegyzés kiváló felhasználói élményt nyújthasson, muszáj megfelelően tagolni azt. Használj címsorokat, bekezdéseket és egyéb elválasztó elemeket, amik átláthatóbbá, olvashatóbbá, emészthetőbbé teszik szöveges tartalmaidat. Ez nem csak a felhasználók szemében fontos, hanem a keresőmotorokéban is.

Amikor különböző címsorokat és kiemeléseket használsz szövegedben, akkor ezt a keresőmotorok is figyelembe veszik majd, miközben a tartalom forráskódját vizsgálgatják. Többek között a címsorok tartalma alapján állapítják meg, hogy miről szól a cikk egy-egy része. Ez segít majd, hogy releváns találatként jelenítse meg majd tartalmaidat a kapcsolódó keresésekre.
A H1-H6 címsorok különböző fontosságú szakaszokat jelölnek a cikkben. A H1 általában a cikk fő címe, tehát ez a legfontosabb, míg a H2-H6 címsorokat egyre kisebb szakaszokhoz szokás hozzárendelni.

 

Pályázz a kiemelt kivonatokra

A kiemelt kivonatok lényegében olyan tartalomszeletek, amiket a Google a legjobbnak vélt találat tartalmából emel ki, és jelenít meg közvetlenül a találati oldalon. Ezek az organikus találatok felett szoktak megjelenni, ezért gyakran „nulladik” találatnak is szokás nevezni őket.

A kiemelt kivonatok sokat dobhatnak egy webhely tekintélyén, hiszen azt mutatják, hogy a Google különösen jó választ talált egy kérdésre az adott tartalomban.
Ha szeretnéd javítani az esélyeidet, hogy megjelenhess a kiemelt kivonatok között, akkor ügyelj a szöveg tagolására, és használj címsorokat, magyarázó bekezdéseket, illetve felsorolásokat.

 

Használj értéknövelt tartalmakat

A Google rangsoroló algoritmusa a látogatók viselkedését is figyelembe veszi, éppen ezért ajánlott minél több aktivitásra ösztönözni őket, miközben blogodat böngészik. Ha például egy videót vagy podcast epizódot ágyazol be webhelyedre, akkor tovább tarthatod meg a figyelmüket és csökkentheted a visszafordulási arányukat ezekkel az értéknövelt tartalmakkal.

 

Hogyan SEO-zd blogodat megfelelően? További tippjeinket megtudhatod a második részből ide kattintva: Blog SEO 2. rész!
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok