meta description
A meta description definíciója
A meta description (meta leírás) egy HTML címke, amely egy rövid összefoglalót kínál egy weboldal tartalmáról. Egy oldal meta description címkéje a kivonatok részeként is megjelenik a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. A felhasználók a meta leírások alapján részletesebben tájékozódhatnak a találatok tartalmáról, és eldönthetik, hogy érdemes-e rákattintaniuk azokra.
A meta description szerepe a SEO-ban
A meta description címkével kapcsolatban gyakran merül fel a kérdés, hogy segít-e a keresőoptimalizálásban. A válasz egy kissé összetett.
A Google 2009 szeptemberében jelentette be, hogy sem a meta description, sem pedig a meta keyword (meta kulcsszó) HTML címke tartalmát nem veszi figyelembe a találatok rangsorolásakor.
Egy jól megírt meta description azonban felkeltheti a felhasználók érdeklődését, és a magasabb átkattintási arány (CTR) javíthatja a találatok rangsorolását.
A meta leírások lehetőséget adnak a webmestereknek (vagy a szerkeszőtknek stb.), hogy bemutassák oldalaik tartalmát a kereső felhasználóknak. A felhasználók a description alapján eldönthetik, hogy a találat hogyan kapcsolódik az általuk beírt keresőkifejezéshez.
A meta description tehát nem közvetlenül, de hatással lehet a rangsorolásra – tehát érdemes megfelelően kitölteni minden oldalon.
A meta description és a közösségi média
Számos közösségi platform (pl. a Facebook) megjeleníti a külső forrásból megosztott webhelyek meta leírását. A meta description tehát a közösségi médián is segíthet kattintásra ösztönözni a felhasználókat.
Ha azonban egy közösségi platform nem találja az oldal meta descriptionjét, akkor előfordulhat, hogy egy másik szövegrészlettel helyettesíti azt a bejegyzésben. Ilyenkor előfordulhat, hogy egy oda nem illő szöveg kerül a meta leírás helyére, ami nem feltétlenül biztosítja a legjobb felhasználói élményt.
Hogy néz ki jó meta description?
Egyértelmű tehát, hogy a meta description a keresőoptimalizálásban és a közösségi médián is fontos szerepet kap. Szóval hogyan készíthetsz te is megnyerő leírásokat oldalaidhoz?
„Reklámozd” tartalmadat egy megnyerő szöveggel
A meta description egy afféle „reklámszöveg” az adott oldal számára, hiszen elsődleges feladata, hogy „eladja” azt az érdeklődőknek, és kattintásra ösztönözze őket.
Egy jó meta descirptionben az oldal fő kulcsszói is megjelennek, méghozzá természetes módon, nem pedig spam jelleggel. A Google és más keresőmotorok gyakran vastag betűkkel emelik ki a keresett kifejezést a meta leírásokban, amelyek így felkelthetik a felhasználók figyelmét.
Érdemes tehát olyan kifejezéseket elhelyezni a meta descriptionben, amelyek gyakori keresőkifejezések az adott témában.
Ügyelj a leírás hosszára
A meta description optimális hossza rég óta vitatott kérdés a SEO szakemberek között. A Google általában nagyjából 155-160 karaktert jelenít meg belőle, ezért ennél hosszabbat nem igazán érdemes írni. Minimális limit nincs, de érdemes legalább 50 karaktert használni a description címkében.
Összességében ne a leírás hosszával foglalkozz, hanem azzal, hogy hasznos információkat kínálj vele a felhasználóknak.
Ne használd kétszer ugyan azt a leírást
Akárcsak a title tag, a meta descirption is az oldal tartalmáról kell, hogy szóljon. Mivel a cél egyébként is az, hogy minden oldalnak egyedi tartalma legyen, így érdemes elkerülni az ismétlődő meta leírásokat is.
Az olyan webhelyeken, ahol több hasonló tartalmú oldal is sorakozik (pl. webáruházakban) érdemes lehet automatikusan létrehozott dinamikus meta descriptionöket használni.
Ne használj idézőjeleket
Amikor a Google idézőjeleket („..”) lát a HTML kódban, akkor hajlamos onnantól levágni a meta description tartalmát, és elrejteni a találatból a szöveg maradékát. Az idézőjeleket és más speciális karaktereket HTML entitásokkal ajánlott helyettesíteni.
Miért nem az a meta description jelenik meg a Goolge találatai között, amit beállítottam?
A keresőmotorok (pl. a Google) hajlamosak lecserélni egy oldal meta descriptionjét, és egy másik szövegrészletet megjeleníteni helyette az oldal HTML tartalmából.
A Google általában akkor csinálja ezt, amikor algoritmusa úgy véli, hogy a szerző által megadott meta description nem passzol eléggé a felhasználó által beírt kereséshez. Ilyenkor a tartalom egy olyan szövegrészletét jeleníti meg, ami egy pontosabb találat a felhasználó keresésére.
Ez meglehetősen bosszantó lehet, főleg, ha az ember jól kigondolt meta descriptiont adott meg tartalmához. Ezt a kellemetlenséget persze el lehet kerülni, ha egyből a Google-re hagyod az oldal meta „leírásának” kiválasztását. Habár logikusnak hangzik, hogy minden esetben érdemes inkább saját meta descriptiont használni, ez nem minden esetben igaz.
Gondolkodj el rajta, hogy hány értékes keresőkifejezést céloz meg a tartalom, mielőtt eldöntenéd, hogy megadsz-e bármilyen descriptiont az oldalnak – lehet, hogy nem is férne bele az összes a leírásba, és ilyenkor jobb, ha a Google dönt.
Ha 1-3 fontosabb kifejezés köré építetted fel az oldal tartalmát, akkor általában megéri saját leírást megfogalmazni hozzá. Ha azonban long-tail kulcsszavakra optimalizáltad, akkor meglehet, hogy a keresőmotorok hatékonyabban képesek kiemelni egy-egy szövegrészletet a tartalomból, ami jobban passzol a felhasználók kereséseihez.