Arculatváltási tippek - így élheti túl vállalkozásod az aculatváltást, veszteségek nélkül!

Arculatváltási tippek - így élheti túl vállalkozásod az aculatváltást, veszteségek nélkül!

Így éld túl az arculatváltást helyi vállalkozásként!

Több oka is lehet annak, hogy egy márka arculatváltásra (rebranding) szánja el magát. Talán kezdik kinőni jelenlegi nevüket és webhelyüket, esetleg találtak egy jobb helyet, ahol tevékenykedhetnek, vagy talán ez az utolsó kapaszkodó, ami visszahozhat a csőd közeléből egy haldokló vállalkozást.

Arculatváltási tippek - így élheti túl vállalkozásod az aculatváltást, veszteségek nélkül!

Bármilyen okból is jutottál el erre a pontra, ez a váltás lehet céged eddigi legfontosabb és legkockázatosabb döntése. A feladat mérete attól függ, hogy mennyire kiépített márkáról beszélünk. A logótól kezdve a webhelyen át egészen a különböző jegyzékekben feltüntetett cégadatokig minden változásra kerül majd, így készülj fel rá, hogy komoly munka áll előtted és csapatod előtt.

 

A dolgokat tovább nehezíti, hogy helyi vállalkozásként nagy valószínűséggel nem ülsz több százmilliós marketing-költségvetésen, mint a nagy játékosok, és valószínűleg a média segítségére sem nagyon számíthatsz, hogy értesítse az embereket a változásokról.

 

Szerencsére azonban ez még mindig nem jelenti, hogy esélytelen belekezdeni az arculatváltásba – csak nagyon oda kell figyelned, hogy mit hogyan csinálsz, és miképpen használod fel a rendelkezésedre álló erőforrásokat és eszközöket a sikeres átmenet lebonyolításához. A következő tippek ebben hivatottak segíteni.

 

A közönség, mint az arculatváltás résztvevője

Függetlenül attól, hogy bővíteni szeretnéd-e jelenlegi közönségedet, vagy teljesen új irányban indulsz majd el, érdemes meglévő ügyfeleid segítségét kérni az arculatváltás folyamán.

 

Ez nem kell, hogy drága vagy hosszadalmas része legyen az egész átmenetnek. Először is tudd meg, hogy jelenlegi ügyfeleid mit kedvelnek a legjobban márkádban, hogy ezeket a jellemzőket és tulajdonságokat új arculatodba is átvihesd magaddal. Derítsd ki, hogy ki hogyan talált rád, és – ami még ennél is fontosabb – hogy miért maradtak melletted hosszú távon.

 

Amikor az arculatváltás elkezdődik, továbbra is vond be ügyfeleidet a folyamatba. Mutasd meg nekik a lehetséges logókat és hagyd, hogy a kedvencükre szavazzanak. Az arculatváltást kezelheted annyira nyíltan, vagy titkosan, amennyire jónak látod. Mindkét módszernek megvan a létjogosultsága – a nyílt megközelítés akkor ideális, ha korábbról már rendelkezel egy stabil, hűséges ügyfélbázissal, akik szívesen híresztelik arculatváltásodat másoknak, míg a zárkózottabb módszer akkor ajánlott, ha arculatváltásod korai szakaszaiban jársz.

 

A közösségi média (első sorban a Facebook és a Twitter) tökéletes csatornákat biztosít közted és követőid között a visszajelzésekre és a nyílt kommunikációra. Készíthetsz továbbá szavazásokat a webhelyeden (és a közösségi hálózatokon), megkérdezheted ügyfeleidet személyesen az üzlethelységben, vagy emailben is kommunikálhatsz azokkal a hűséges vásárlókkal, akik többször is megfordultak már üzletedben.

 

Akármilyen nyíltan vagy zárkózottan is bonyolítod le az arculatváltást, fontos, hogy emlékeztesd meglévő ügyfeleidet, hogy elégedettségük továbbra is fontos marad számodra. Ez elengedhetetlen, ha szeretnéd megtartani őket a továbbiakban is, bár nagyobb változások esetén elkerülhetetlen, hogy elveszítsd egy részüket.

 

Fokozatosan változtass, ne egyszerre

Nem minden helyi cég engedheti meg magának, hogy régi énjétől megválva teljesen új arculatot öltsön magára, és egy teljesen új, a korábbitól eltérő ügyfélbázist célozzon meg… legalább is nem egyszerre.

 

A legbiztonságosabb módszer kevesebb változtatással indítani, és fokozatosan kanyarodni az új irányba. A kisebb változtatások (egy felújított, de még ismerős logó, egy új menürendszer a webhelyen, stb.) sokkal biztonságosabbak önmagukban, és kevesebb ügyfelet rettentenek el, mint egy nagyobb, látványosabb átalakítás.

 

A név kényes kérdés, hiszen ez márkád egyik legemlékezetesebb sajátossága, és valószínűleg rengeteget dolgoztál azon, hogy eljusson az emberek tudatába, és meg is maradjon ott. Próbálj tehát ne A-ból egyenesen Z-re ugrani, és tarts meg valamit előző nevedből, hogy ismerős maradjon meglévő ügyfeleid számára.

 

A gyors váltás a keresőoptimalizálás szempontjából sem javasolt, hiszen egy teljesen új webhely lényegében a nulláról indul a keresőmotorok szemében, meglévő webhelyed hirtelen átalakításával pedig rengeteget csúszhatsz a rangsorolásban. Egyenként változtasd meg oldalaid elemeit, hogy a keresőmotorok tudják, még mindig „rólad” van szó.

 


Tájékozódj versenyügyben

Versenytársaid helyzetét és teljesítményét egyébként is érdemes figyelemmel követni, azonban egy arculatváltás előtt kritikus fontosságú, hogy tisztában légy helyzetükkel (és sajátoddal) a mezőnyben. Ez különösen akkor fontos, hogy új néven vagy logón gondolkodsz márkád számára – nem szeretnél túl későn rájönni, hogy valaki már használja ezeket, nem igaz?

 

Szerencsére a Google és más keresőmotorok segítenek feltérképezni (akár szó szerint is) a közeli helyi vállalkozásokat, tervezett márkanevedre rákeresve pedig könnyedén kiderítheted, hogy foglalt-e már. A különböző közösségi platformokon is fontos, hogy szétnézz névügyben – ha sehol nem találkozol választott neveddel, akkor minél előbb foglald le azt egy profil létrehozásával az összes fontosabb ingyenes közösségi hálózaton (sosem tudhatod, hogy mikor lesz rájuk szükséged).

 

Ne feledd, hogy minden közösségi platformon erősen ajánlott ugyan azt a profilnevet használni, hogy az újdonsült és a meglévő ügyfelek könnyedén rád találhassanak preferált hálózataikon.

 

A Google Cégem profil

A Google Cégem (GC) profil átalakítása arculatváltásod egy külön fejezete kell, hogy legyen. Bármit is csinálsz, ne regisztrálj új profilt cégednek úgy, hogy mellette meghagyod az eddigit is. Két profil nem segít majd több forgalom bevonzásában, ráadásul a Google-nél is bajba kerülhetsz miattuk, mert jó eséllyel több adat is egyezik majd a kettő között (pl. cím, telefonszám, stb.)

 

Persze vannak kivételek – ha például más jellegű kínálatra váltasz (mondjuk egy magyaros étteremből ázsiai stílusúra), akkor csinálnod kell egy új GC profilt, hiszen az eddigire érkezett értékelések és vélemények már nem vonatkoznak az újra. A régit ilyenkor törölnöd kell, hogy ne zavarjon be az új működésébe – ahogy azt fentebb említettük.

 

Sajnos a Google nem teszi lehetővé a GC profiltulajdonosok számára, hogy a régi, már nem érvényes értékeléseket töröljék a profilról, ezért kénytelen leszel egy új fiókot felfuttatni új arculatod mellé. Erről érdemes értesíteni korábbi ügyfeleidet is, hogy később tudják, milyen néven keressenek a Google Térképen.

 

Ha arculatváltásod nem követeli meg egy új profil létrehozását, akkor szerencséd van, mert elég lesz csak a meglévőt frissítened az új adatokkal – ez azonban nagyon fontos! Nézd át profilod összes mezőjét és végezd el a szükséges változtatásokat. Valószínűleg lesznek olyanok, amikhez nem kell hozzányúlnod (ha nem költözik céged, akkor ilyen például a cím), míg másokat bizonyára át kell majd alakítanod (név, kategória, stb.)

 


Frissítsd bejegyzéseidet a gyűjtőwebhelyeken

Persze nem csak a Google Cégem profil az egyetlen hely, ahol fontos, hogy minden megadott cégadatod pontos legyen. Bizonyára képviselteted magad különböző linkgyűjtő webhelyeken és adatbázisokban is, ahol korábbi céged adatai találhatók meg.

 

Ezekkel a webhelyekkel is fel kell venned a kapcsolatot, és – ha saját magad nem módosíthatod adataidat – megkérned a szerkesztőket, hogy végezzék el a szükséged változtatásokat, vagy töröljék cégedet az adatbázisukból. A nem létező bejegyzések még mindig kevésbé ártanak, mint a nem megegyező adatok.

 

A nem megegyező adatok árthatnak a SEO-nak, mert a Google szereti, ha mindenhol pontosan ugyan azok az információk (név, cím, telefonszám) szerepelnek, de a keresgélő lehetséges ügyfelek 80%-a is eltántorodhat, ha nem tudja biztosan, mely adatokban bízhat.

 

Használd ki a PR lehetőséget

Egy jól megtervezett, innovatív és jelentős arculatváltásra a helyi sajtó és az online média is felfigyelhet. Ha szeretnéd ezt elősegíteni, akkor meghirdethetsz üzlethelységedben egy sajtótájékoztatót. Az újságíróknak így lesz miről képeket készíteniük, és a mosolygó, reménydús arcok nagyon is jól mutatnak a különböző publikációkban, legyen szó nyomtatott, vagy digitális médiáról.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok