Szállodatulajdonosként vagy marketingesként minden bizonnyal te is arra törekszel, hogy minél több közvetlen foglalást szerezz hoteled számára. Ehhez manapság egy stabil online jelenétre és a velejáró online marketingre lesz szükséged. Számos szállodával ügyfeleink között tisztában vagyunk vele, hogy az online szállodamarketing egy összetett, bonyolult feladat, tele megannyi eljárással és apró buktatóval. A következőkben az online szállodamarketing 5 alappillérét soroljuk fel, amelyekre te is felépítheted saját marketingstratégiádat szállodád számára!
1. Foglalkozz a SEO-val, azaz a keresőoptimalizálással
Ahhoz, hogy leendő vendégeid rátalálhassanak szállodádra internetes keresgélésük során, láthatóbbá kell tenned webhelyedet számukra a Google és más keresőmotorok találatai között. A SEO, vagyis magyarul a keresőoptimalizálás pontosan erről szól – olyan eljárások és módszerek összessége, ami segít, hogy webhelyed minél előkelőbb pozíciót érjen el a különböző keresőmotorok találati között. Ez az online szállodamarketing egyik alapvető része.
A SEO-hoz általában webhelyeden végzett változtatások szükségesek (ezt nevezzük on-site SEO-nak), úgymint a kulcsszavak megfelelő használata, egy belső hivatkozási szerkezet kialakítása, a meta címkék kitöltése, stb. Léteznek a webhelyen kívüli taktikák is (off-site seo), ami többnyire (de nem kizárólag) a webhelyre mutató hivatkozások összegyűjtéséből áll. Persze a SEO ennél jóval bonyolultabb, de megéri foglalkozni vele, hiszen segít érdeklődő forgalmat vonzani webhelyedre – olyan látogatókat, akik konkrétan szállodákra keresnek rá, olyan kínálattal, amilyet te is biztosítasz nekik.
A keresőoptimalizálást nem lehet egyik napról a másikra elsajátítani, különösen ha az ember saját magát tanítgatja rá. Mindezt az is nehezíti, hogy a SEO trendjei a keresőmotorok algoritmusaival együtt változnak, amelyek se nem rendszeresek, se nem nyilvánosak. Mégis, a SEO-val megéri foglalkozni, hiszen a legelső találatok mindig sokkal több kattintást kapnak a Google-on (és más keresőmotorokban), mint az összes többi.
Számos szálloda keresőoptimalizáltságáért feleltünk és felelünk ma is. Ha szeretnéd csökkenteni az OTA-k közvetítői díjait, és a lehető legtöbb potenciális felhasználóhoz szeretnél elérni, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!
2. Szánj időt a helyi SEO-ra
Ha rákeresel a Google-on, hogy milyen szállodák vannak egy adott városban, a keresőmotor nagy valószínűséggel egy térképet és néhány különleges találatot is felsorol majd neked. Ezek a „helyi csomag” találatai, amelyekhez elérhetőségek (telefonszám, webhely, cím) is tartoznak. Ezek a szállodák mind regisztráltak a Google Cégem szolgáltatásra.
A Google Cégem lehetőséget kínál a szállodatulajdonosok számára, hogy elhelyezzék létesítményüket a Google Térképen, és megjelenjenek a helyi találatok között is, ha a felhasználó ide szóló helyi keresést indít. Ahhoz, hogy kihasználhasd ezeket a lehetőségeket, és ezzel láthatóbbá tedd szállodádat az érdeklődő keresők számára, regisztrálnod kell egy Google Cégem adatlapot és ki kell töltened azt szállodád aktuális adataival. Ez azért fontos, mert ha az emberek szállodát keresnek a közelben, akkor rögtön megjelenhet nekik minden fontos tudnivaló létesítményedről, és egy kattintással felvehetik veled a kapcsolatot, vagy ellátogathatnak webhelyedre is. A Google Cégem a helyi SEO egyik alapfeltétele, ezért érdemes elolvasni ezt az átfogó útmutatót is róla, ami szakszerű használatát részletezi.
A helyi SEO-hoz továbbá hozzátartozik a helyi célzási tartalmak elkészítése is. Ehhez helyi jellegű kulcsszavakat kell elhelyezned tartalmaidban (például „gyerekmentes szálloda Győrben”). A helyi SEO nagy témakör, de elengedhetetlen a sikeres online szállodamarketinghez.
3. Használd ki a közösségi médiát
A közösségi médián szinte minden szálloda jelen van, mert azt olvasták valahol, hogy ez is az online szállodamarketing szerves része. Ez így is van, azonban a legtöbb szálloda teljesen rossz irányból közelíti meg ezt a koncepciót, és mivel nem látnak eredményeket, hamar fel is adják törekvéseiket a közösségi fronton.
A legtöbb felhasználó azért követ egy-egy márkát egy közösségi platformon, mert az egy olyan terméket vagy szolgáltatást képvisel, amit sűrűn, szívesen használnak. Azonban a szállodák nem ilyen állandó részeik az emberek hétköznapjainak, és több látogatásra is szükségük lehet, mielőtt igazi kapcsolat alakul ki köztük és egy szállás között.
Éppen ezért egy szállodának egészen más irányból kell megközelítenie a közösségi média marketinget. A közösségi média valójában egy rendkívül hatékony eszköze lehet a szállodáknak a régebbi, a meglévő és a jövendőbeli vendégekkel való kapcsolattartásra, legyen szó egyszerű kérdések megválaszolásáról vagy ügyfélszolgálati problémák megoldásáról. A cél folyamatos kapcsolatot tartani követőiddel. Érdemes hivatkozásokat is elhelyezni webhelyeden szállodád közösségi fiókjaira, hogy webhelyed látogatói tudják, hol tarthatják a kapcsolatot márkáddal. Nem árt itt-ott megemlíteni webhelyed tartalmában, hogy a felhasználók a Facebookon, az Instagramon, és egyéb platformokon is követhetik szállodádat, ahol jelen vagy vele.
A közösségi médián való aktív jelenlét továbbá segít emberibbé tenni márkádat, hiszen megmutathatod rajta, hogy szállodád neve és logója mögött valódi emberek dolgoznak.
4. Alkalmazz tartalommarketinget
Korábban már szót ejtettünk a keresőoptimalizálásról, illetve az is elhangzott, hogy kulcsszavakat is használnod kell tartalmaidban a legjobb eredményekért. Ez persze jóval mélyebb téma ennél, de tény, hogy kellő mennyiségű tartalom nélkül nem igazán lesz mit optimalizálnod szállodád webhelyén, hogy a keresőmotorok előkelően rangsorolhassanak a többi találat között. Ezért van szüksége online szállodarmarketing stratégiádnak tartalommarketingre is!
A tartalommarketing egy hosszútávú marketingstratégia, amely során releváns tartalmakat (blogbejegyzéseket, útmutatókat, cikkeket, videókat, stb.) készítesz az internetre. Ezen tartalmak célja egyrészt érdeklődő látogatókat vonzani webhelyedre, másrészt pedig megmutatni, hogy szállodád milyen sok mindenhez is ért, ha a vendéglátásról van szó.
A legtöbb iparág arra használja a marketinget, hogy egy bizonyos információt szolgáltasson webhelylátogatóinak egy adott témakörről. Egy szálloda is alkalmazhatja ezt a taktikát arra, hogy hasznos információkat kínáljon például a környékről vagy éppen, hogy utazási tippeket osszon meg az érdeklődőkkel. Ha például szállodád a Balaton közelében található, akkor jó eséllyel sokat tudsz a magyar tengerről, és ezeket az érdekes, hasznos információkat egy-egy cikk formájában is publikálhatod webhelyed blogján. Így aztán (ha megfelelően optimalizáltad) rengeteg érdeklődő találhat majd rá szállodádra e tartalmakon keresztül. Például hogy milyen nyári programokra érdemes elmenni a déli parton, vagy hogy milyen látnivalók vannak a part 20 km-es körzetében, stb.
Érdemes tartalmaid végére egy felhívást is beszúrni, ami arra szólítja fel az olvasókat, hogy foglaljanak szobát most, ha szeretnék közelebbről is felfedezni az adott vidéket, megtapasztalni egy közeli rendezvényt, vagy csak eltölteni errefelé néhány kellemes napot, például „Szállodánk mindössze 5 percre található az XY rendezvénytől! Foglaljon most szállást, hogy biztosan ne maradjon le a legemlékezetesebb pillanatokról!”
5. Szerezz versenyelőnyt PPC hirdetésekkel
Mindeddig az online szállodamarketing túlnyomórészt organikus, ingyenes elemeivel foglalkoztunk, azonban ezek nem minden esetben elegendők ahhoz, hogy kiemelkedj versenytársaid közül. Tény, hogy az organikus taktikák mind sokat segíthetnek online szállodamarketingedben, de ha azonnali eredményeket szeretnél, akkor kénytelen leszel a zsebedbe nyúlni.
A PPC, vagyis pay-per-click hirdetések pontosan ezt teszik lehetővé. Ha rákeresel valamire a Google-ban (főleg valami olyan népszerűre, mint a szállodák), akkor láthatod, hogy a sima (organikus, tehát ingyenes) találatok felett (fizetett) hirdetések is megjelennek. Ezek azok a találatok, amik elvonják a felhasználók figyelmét az organikus hivatkozásokról.
A PPC rendszere úgy működik, hogy létrehozol néhány hirdetést és megadod, hogy mely kulcsszavakra szeretnéd megjeleníteni őket. Ezzel különféle érdeklődésű, szándékú felhasználókat célozhatsz meg, hiszen – ha megfelelően állítod be őket – hirdetéseid csak nekik jelennek majd meg. Amikor aztán egy felhasználó rákattint valamelyik hirdetésedre, akkor kell csak kifizetned annak kattintásonkénti árát (CPC) a Google-nak.
A PPC hirdetések sokat segíthetnek, ha szállodád még csak most nyílt meg, mert azonnali eredményeket hozhatnak, amint beindítod őket. Hátrányuk persze, hogy amint lekapcsolod őket, vagy elfogy a kereted, a Google azonnal leveszi őket a hirdetések közül.