Mi az az Unassigned forgalom a GA4-ben, és hogyan kezelheted? Mutatjuk a leggyakoribb okokat és gyakorlati megoldásokat is.

Mi az az Unassigned forgalom a GA4-ben, és hogyan kezelheted?

Unassigned forgalom a GA4-ben | Főbb okok és gyakorlati megoldások

Toldi Miklós - Toldi Marketing Szerző:
Toldi Miklós - Toldi Marketing
Ha te is használod a GA4-et, valószínűleg már találkoztál Unassigned forgalommal adataid elemzése során. Az Unassigned forgalmat sokan egyszerűen figyelmen kívül hagyják, azonban én azt tanácsolom, hogy te ne kövesd példájukat. Olvass tovább, ha érdekelnek az Unassigned forgalom legfőbb okai és megoldásai!

 
Mi az az Unassigned forgalom a GA4-ben, és hogyan kezelheted?

Mit jelent az, hogy Unassigned forgalom?

 

A GA4 által alkalmazott csatornák


A Google Analytics 4 a weboldaladra, webshopodra vagy mobilappodra érkező forgalmat különböző csatornákba sorolja. Ezzel segít beazonosítani, honnan jönnek a látogatók és vásárlók.
 
Példa

Példa a GA4-ben található csatornákra

Ilyen csatornák lehetnek például az alábbiak:
 
  • Direct (közvetlen)
  • Organic Search (organikus keresés)
  • Referral (hivatkozás).

És bizony nagy esély van rá, hogy GA4-fiókodat megnyitva az Unassigned traffic csatorna is szembe jön veled. De mit is jelent ez tulajdonképpen?
 

Az Unassigned forgalom definíciója

Az Unassigned forgalom szó szerinti fordításban nem hozzárendelt vagy nem besorolt forgalmat jelent. 


Mi tartozik ide?

Lényegében minden olyan forgalom, amit a GA4 valamilyen oknál fogva semmilyen másik csatornába nem tudott besorolni. Úgy is gondolhatsz rá, mint egyfajta gyűjtőcsatornára a nem beazonosított forgalom számára.
 

Miért jelent problémát az Unassigned forgalom?


A Toldi Marketing szakértőjeként viszonylag gyakori, hogy új ügyfeleim GA4-fiókjában jelentős mennyiségű Unassigned forgalommal találkozom. Ilyenkor mindig igyekszem minél előbb orvosolni a problémát. Hogy miért?

Mert az Unassigned traffic a növekedési marketing mumusa. Marketingesként elsődleges fontosságú, hogy könnyedén beazonosíthassuk a weboldaladra érkező forgalom eredetét. Hiszen csak a megfelelő adatok birtokában tudjuk hatékonyan növelni profitodat.

A probléma az, hogy Unassigned traffic esetén fogalmunk sincs, honnan érkezik a forgalom.
 

Gyakorlati példa


Képzeld el, hogy egyik nap különösen sok látogató érkezik weboldaladra. Ezáltal megugrik vásárlóid és előfizetőid száma is. Ez aztán a szerencsés nap!

Úgy döntesz, hogy megnézed, honnan jönnek a látogatók. Rutinos vagy az online marketing területén, így tudod, hogy az adatok elemzésével tudsz hosszú távon is sikeres lenni.

GA4-fiókodba belépve azonban a rettegett Unassigned csatorna néz farkasszemet veled. Hát, ezzel nem lettél előrébb…
A jó hír azonban az, hogy a probléma általában könnyen kezelhető. Nézzük, hogyan!
 

Lehetséges okok és megoldások

 
  1. Hiányzó UTM paraméterek


A GA4 az UTM paramétereket alapul véve próbálja csatornákba sorolni a látogatásokat. Az Unassigned forgalom egyik leggyakoribb oka, hogy az utm_source (forrás) vagy az utm_medium (médium) paraméter hiányzik.

Példa:

Vedd szemügyre az alábbi URL-t:

https://pelda.hu/?utm_source=newsletter

Te kiszúrtad, hogy hiányzik belőle az utm_medium=email paraméter? Hiába szerepel az utm_source=newsletter, a GA4 nem tudja megfelelően besorolni a linkre érkező forgalmat.

Megoldás:

Mindig használj utm_source és utm_medium paramétereket is az URL-okban.

Nézzük a fenti URL javított verzióját:

https://pelda.hu/?utm_source=newsletter&utm_medium=email
 
  1. Az URL paraméterek felcserélése


Gyakori hiba, hogy az utm_source és utm_medium paraméterek felcserélésre kerülnek.

Példa

Vedd szemügyre az alábbi URL-t:

https://pelda.hu/?utm_source=email&utm_medium=newsletter

A két UTM paraméter felcserélésre került, a GA4 pedig nem tudja értelmezni a „newsletter” médiumot.

Megoldás

Ellenőrizd az Unassigned forgalom UTM paramétereit.

Ezt az alábbi módon teheted meg:

UTM

UTM paraméterek ellenőrzése

Ha az Unassigned kategória mellett nem megfelelő sorrendben látod a forrást és a médiumot, akkor már meg is találtad a probléma okát.
 
  1. Hibás UTM paraméterek


Előfordulhat az is, hogy egyszerűen hibásan adtad meg az UTM paramétereket.

Példa

Vedd szemügyre az alábbi URL-t:

https://pelda.hu/?utm_source=mail&utm_medium=newsletter

Ha szemfüles vagy, talán te is észrevetted, hogy az utm_source-nál nem email, hanem mail szerepel. Ezt azonban a GA4 nem tudja értelmezni.

Megoldás

Ellenőrizd az UTM paramétereket a fent bemutatott módon:
UTM
UTM paraméterek ellenőrzése

Amennyiben az Unassigned kategória mellett hibás vagy elírt paramétereket találsz, javítsd őket. Érdemes a Google hivatalos dokumentációját is átböngészned, amiben megtalálod az alapértelmezett csatornacsoportokat.
 
  1. Nem használod a Google Ads automatikus címkézését


Ha nem használod, vagy valamiért le van nálad tiltva a Google Ads automatikus címkézése, akkor a GA4 nem tudja megfelelően azonosítani a Google Ads-kampányaidra érkező forgalmat.

Megoldás

Ellenőrizd, hogy be van-e kapcsolva fiókodban az automatikus címkézés.

Ezt az alábbi módon teheted meg:
 
  • Jelentkezz be Google Ads-fiókodba.
  • Kattints a Beállítások menüpontra.
  • Görgess le a Fiókbeállítások részhez.
  • Keresd meg az Automatikus címkézés lehetőséget.
  • Ha nem szeretnéd visszakapcsolni az automatikus címkézést, alternatívaként manuális címkézést is használhatsz.
  1. Technikai problémák


Lehetséges, hogy valamilyen technikai hiba okozza az Unassigned forgalom megjelenését.

Ilyenek lehetnek például az alábbiak:
 
  • Duplikált mérőkód van az oldalon.
  • Nincs megfelelően implementálva a Google Tag Manager.
  • Az oldal nem tölti be rendesen a scriptet.
  • A GA4 konfigurációs tag nem aktiválódik minden oldalon.
  • A GA4 csak a sütik elfogadása után mér.
  • A GA4 túl lassan tölt be.

Megoldás

A pontos megoldás mindig az adott technikai hiba jellegétől függ. 
Az alábbiakkal lehet érdemes próbálkozni:

Használd mindig a Google Tag Managert GA4-implementációidhoz.
Figyelj arra, hogy csak egy mérőkódot használj – ideális esetben a Google Tag Manager segítségével.

A Google Tag Managerben a GA4 konfigurációs taget állítsd be úgy, hogy az „All Pages” (minden oldal) triggerrel fusson.

Használj külön scriptet arra, hogy az UTM paraméterek már azelőtt elmentésre kerüljenek, mielőtt a felhasználó elfogadná a Cookie-kat.
Próbáld elkerülni az automatikus átirányításokat, illetve optimalizáld oldalad, hogy a GA4 minél előbb betöltsön.
 
  1. Hiányzik a cross-domain követés


Ha a látogató több domainon is keresztül megy, a GA4 új munkamenetként rögzítheti látogatását, elveszítve ezzel az eredeti forrást.

Példa

Tegyük fel, hogy két domaint is használsz ugyanannál a weboldalnál:

www.pelda123.hu
www.checkout.pelda123.hu (fizetési oldal).

Ha nincs megfelelő cross-Domain követés, a GA4 új munkamenetként rögzítheti a checkout domainra irányuló látogatást, ami így Unassigned forgalmat eredményezhet.

Megoldás

A Google Tag Managerben a GA4-konfigurációs tag beállításainál add meg az összes általad használt domaint.
 
  1. Referrer, azaz hivatkozó oldallal kapcsolatos problémák


A referrer az az oldal, ahonnan a látogató eljut hozzád. A böngésző alapesetben automatikusan továbbítja számodra ezt az információt, amikor a felhasználó egy linkre kattint. Ha ez az információ valamiért időközben eltűnik, akkor a megfelelő forgalom sem lesz beazonosítható.

A probléma okai lehetnek az alábbiak:
 
  • A rel="noreferrer" szerepel egy adott hivatkozásban.
  • A látogató HTTPS oldalról HTTP oldalra lép.
  • Bizonyos böngészők vagy bővítmények blokkolják az adatok továbbküldését.
  • Köztes átirányítások történnek.

Megoldás

Az alábbiakkal lehet érdemes probálkozni:
 
  • Ha lehetséges, ne használd a rel="noreferrer" attribútumot.
  • Kérd meg partnereidet, hogy ők se használják a rel="noreferrer" attribútumot.
  • Használj UTM paramétereket minden marketingcélokra használt linken.
  • Kerüld a meta refresh és javascript alapú átirányításokat.
  • Ellenőrizd weboldalad referrer policyját.
  • Kattints rá hivatkozásaidra, majd nézd meg, milyen medium és source jelenik meg.

Összefoglalás


A hatékony marketing alapját minden esetben a precíz adatok jelentik. Amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, marketingrendszerünkből sem tudjuk kihozni a maximumot. Éppen ezért az Unassigned forgalmat sem érdemes félvállról venni.

Gyakori, hogy a hibát egy egyszerű UTM paraméterezési probléma okozza. Ilyenkor viszonylag könnyű dolgunk van, hiszen elég néhány apró változtatást eszközölnünk.

Sajnos olyan esetek is előfordulhatnak, hogy a hiba hátterében egy összetettebb technikai probléma áll. Ilyen esetben érdemes tapasztalt marketinges szakemberhez fordulni, aki szakszerűen azonosítja és megoldja a problémát.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok

Kérje ajánlatunkat!