Magánorvosként minden bizonnyal te is azt szeretnéd, hogy minél több lehetséges páciens keresse fel praxisodat. Azonban ehhez manapság nem elég szimplán jól dolgozni – a színvonalas szolgáltatás mellett aktívan kell tenned azért, hogy leendő pácienseid hozzád forduljanak segítségért. Ennek érdekében számos egészségügyi marketingtaktikát vethetsz be, amelyek segítségével láthatóbbá, fellelhetőbbé teheted praxisodat a betegek számára.
A következőkben tíz ilyen taktikát sorolunk fel!
1. Ismerd pácienseid igényeit
Tudnod kell, hogy pácienseidnek mikre van szükségük és hogy miket várnak el egy praxistól, hogy ez alapján készíthesd el nekik egészségügyi tartalmaidat.
Fontos észben tartani, hogy senki sem saját akaratából betegszik le vagy szenved balesetet, így mindenki csak muszájból fordul majd hozzád. Éppen ezért csupán azt szeretnék, hogy ellássák őket, de nem igazán tudják, hogy mi az, ami igazán segítene nekik.
Tehát nem csak a lehetséges kezelési opciókat kell felsorolnod nekik, hanem azt is el kell magyaráznod tartalmaidban, hogy ezek hogyan kínálnak megoldást egészségügyi problémáikra.
Példaként tapasztalataim alapján egy fogorvosi témát szemléltetnék. Sokan nem tudják mit jelent az, hogy gyökérkezelés. Így hiába van egy szuper tartalmunk a gyökérkezelésre optimalizálva az, aki nem tudja mi ez, nem így fog rákeresni. Arra már sokkal inkább keresne, hogy fogfájás, fogérzékenység és a többi. Ugye? Nem olyan bonyolult ez.
2. Az egészségügyi marketingre ne költségként, hanem befektetésként gondolj
A marketing manapság minden sikeres egészségügyi üzleti modell alapkövét képezi. Az egészségügyi marketing alapjait éppen ezért egy részletes marketingtervben kell összefoglalnod.
Ennek a tervnek tartalmaznia kell azokat a taktikákat, módszereket és eszközöket, amelyeket felhasználsz majd marketinged során, illetve konkrét célokat és persze azt, hogy hogyan méred majd, hogy ezek irányába haladsz-e.
A legjobb mérés erre általában a bejelentkezett pácienseken alapul. Ez nagyon jól mérhető akár a Google Analytics segítségével.
3. Alkalmazz videómarketinget
Manapság a videós tartalmak teszik ki az online forgalom jelentős hányadát. Emellett érdemes megjegyezni, hogy a YouTube jelenleg a második legnagyobb keresőmotor a Google után, amelyet az emberek – többek között – egészségügyi témák felfedezésére is használnak. Nem kérdés, hogy 2020-tól kezdve minden egészségügyi marketingstratégiának része kell legyen az online videó is.
A vizuális tartalmak sokkal hatékonyabbak mind a figyelemfelkeltésre, mind pedig a lehetséges páciensek befolyásolására, mint az írott szöveg. A videók továbbá praxisod webhelyének SEO-ját is javíthatják, ami azt jelenti, hogy az magasabb pozícióban jelenhet meg a Google keresőtalálatok között.
Na persze jogosan merül fel egy kérdés, hogy hogyan használhatja egy orvos a videómarketinget praxisa népszerűsítésére – egész pontosan, hogy milyen témákról érdemes videót készíteni. Kezdésképpen videóinterjúkat készíthetsz elégedett pácienseiddel, ha beleegyeznek abba, hogy arcukat és nevüket adják praxisodhoz. Ez már önmagában rengeteget dobhat hitelességeden, hiszen egy ügyfél sokkal szavahihetőbb, mint az a márka, ami saját magát reklámozza.
Készíthetsz továbbá egy üdvözlővideót a webhelyedre érkező látogatók számára, amiben röviden (ne vesztegesd az idejüket) összefoglalod, hogy ki is vagy és milyen problémáikra kínálsz megoldást.
Ezen kívül publikálhatsz ismeretterjesztő videókat beavatkozásokról, egészségápolásról, megválaszolhatsz gyakran ismételt egészségügyi kérdéseket és így tovább.
4. Kérd meg pácienseidet, hogy értékeljék praxisodat
Az egészségügyi marketingben kevés dolog fontosabb a pozitív véleményeknél és értékeléseknél. Az emberek nagy része utánanéz az interneten, hogy mit mondanak egy orvosról korábbi páciensei, hiszen senki sem bízza rá egészségét akárkire. A pozitív vélemények és értékelések a megelőlegezett bizalom alapfeltételei.
Kérd tehát arra pácienseidet, hogy értékeljék őszintén praxisodat az erre alkalmas platformokon (Google Cégem, Facebook, stb.), és ne felejts el válaszolni is ezekre, különösen a negatívokra!
5. Regisztráld praxisodat a releváns gyűjtőwebhelyekre
Fontos, hogy praxisod minél több olyan webhelyen legyen jelen, amelyek szakorvosok információit gyűjtik össze az érdeklődő páciensek számára. Minél több ilyen webhelyen szerepelnek adataid, annál valószínűbb, hogy az emberek rád találnak majd.
A legfontosabb ilyen adatbázis az ingyenes Google Cégem, amire regisztrálva praxisod akár a kiemelt, térképes Google találatok között is megjelenhet, ha valaki a közeledben keres szakorvost. A különféle gyűjtőwebhelyeken elhelyezett adataid tovább erősíthetik Google Cégem rangsorolásodat, ezért is érdemes foglalkozni velük (csak ügyelj rá, hogy praxisod neve, címe és telefonszáma mindenütt tökéletesen egyezzen egymással!)
6. Használd a közösségi médiát
A statisztikák szerint 10-ből 4 egészségügyi ügyfél állítja magáról, hogy a közösségi médián látott tartalmak hatással vannak rá, hogy mely orvost vagy egészségügyi központot keresik fel problémáikkal.
Fontos, hogy praxisod jelen legyen azokon a közösségi platformokon, amelyeken pácienseid is a legaktívabbak, és hogy rendszeresen érdekes, hasznos tartalmakat ossz meg velük cikkek vagy bejegyzések formájában. A Facebook például ideális választás erre, ráadásul a páciensek ajánlásokat is írhatnak praxisodnak, erősítve ezzel tekintélyedet a világ legnépszerűbb közösségi platformján.
7. Szerezz egy professzionális webhelyet
Sok leendő páciens webhelyeden találkozik majd először praxisoddal, ezért fontos, hogy jó benyomást tégy vele lehetséges ügyfeleidben. Habár nem sokan (durván 5%), vannak olyanok is, akik szimplán webhelyed kinézete alapján ítélkeznek praxisodról és döntik el, hogy adnak-e egy esélyt neked, vagy tovább keresgélnek.
Fontos tehát, hogy webhelyed:
- Igényes kialakítású legyen
- Gyorsan betöltődjön és működjön mobileszközökön és asztali számítógépeken egyaránt
- Jó SEO-val rendelkezzen
- Biztonságos legyen
- Egyszerű navigációval rendelkezzen
Mindemellett lehessen rajta időpontot egyeztetni és tedd egyszerűvé pácienseidnek, hogy üzenetet küldhessenek praxisodnak.
8. Alkalmazz email marketinget
A statisztikák szerint 3-ból 2 fő nézi meg az emailjeit reggelente. Ez már önmagában egy beszédes arány, de ami még érdekesebb, hogy a páciensek 90%-a szeretné, ha orvosa igyekezne javítana email kommunikációját.
Az email marketing egy költséghatékony, könnyedén testreszabható és egyszerűen alkalmazható taktika, amellyel garantáltan megerősítheted egészségügyi marketingstratégiádat. Ösztönözd arra pácienseidet, hogy iratkozzanak fel hírleveledre – mutasd meg nekik, hogy milyen érdekes, hasznos tartalmakat és híreket kaphatnak közvetlenül digitális postaládájukba, ha megadják neked email címüket.
Fontos, hogy ezek az üzenetek rendszeresek legyenek, hogy feliratkozóid ne feledkezzenek meg praxisodról, de ne túl sűrűek, nehogy megunják és spamként jelentsék őket vagy leiratkozzanak róluk.
9. Kövesd nyomon egészségügyi marketingkampányaid teljesítményét
Marketingkampányaid nyomon követése elengedhetetlen ahhoz, hogy tudd, eredményesek-e törekvéseid, vagy csak a pénzedet/idődet vesztegeted rájuk. Ezért is fontos, hogy kampányaidnak mindig legyen célja, mert így mindig lesz mihez mérned jelenlegi állapotodat, és tudni fogod, hogy jó úton jársz-e, vagy sem.
Számtalan mutató van, amiket nyomon követhetsz, azonban céljaid döntik majd el, hogy melyek azok, amikre ténylegesen oda kell figyelned teljesítményed megítéléséért. Ilyenek lehetnek például a páciensek forrása (hol találnak rá praxisodra), a felvételi arányok (és az újrafelvételi arányok), a bevétel vagy éppen a befektetések megtérülési aránya (ROI).
10. Ne add fel!
Lehetsz akármilyen jó szakorvos, de ha a marketinget nem teljes mellbedobással végzed és nincs meg hozzá a megfelelő hozzáállásod, akkor csak púp lesz a hátadon. Az egészségügy egy kompetitív ipar, ahol csak azok maradnak a felszínen, akik aktívan foglalkoznak a marketinggel.