A közösségi média elterjedésének köszönhetően a cégek világszerte lehetőséget kaptak arra, hogy minél több érdeklődő felhasználónak mutathassák be kínálatukat azokon a platformokon, ahol azok a legszívesebben töltik idejüket. Ez a jelenség különösen az utazási és vendéglátóipar marketingjét forradalmasította, hiszen ezek az ágak kifejezetten a kommunikációra és az ügyfelekkel való törődésre építkeznek.
Ezért vált olyan fontossá a közösségi média marketing szállodák számára – a különböző jellegű közösségi platformok lehetővé teszik a hotelek, üdülők és más vendéglátói egységek számára, hogy egy stabilabb online jelenlétet építsenek ki és temérdek lehetséges vendéget érjenek el a világhálón. De hol és hogyan érdemes mindehhez hozzáfogni? A következő útmutatóból kiderül!
Szeretnél több szobafoglalást, rendezvényhelyszín ajánlatkérést? Mindezt jó lenne közvetlenül, az OTA-k közvetítői díjai nélkül? Segítünk! Hotel marketing tanácsadás szolgáltatásunkat éppen ezért alkottuk meg! Kattints IDE a részletekért!
Mindenek előtt: Ismerkedj meg a célközönségeddel
Minden marketingtevékenység (legyen az hagyományos, vagy éppen közösségi média marketing szállodáknak) alapfeltétele, hogy minél jobban megismerkedj azokkal az emberekkel, akiket szeretnél elérni marketingüzeneteiddel: tehát célközönségeddel. Esetedben a célközönség azokat a közösségi média felhasználókat jelenti, akik szeretnének megszállni valahol a közeledben (és talán még nem is tudnak erről).
A szállodában megszálló utazók túlnyomó többségét a millenáris korosztály teszi ki – a Quick Marketing adatai szerint nagyjából 88%-ban. A millenáris korosztály pedig manapság nem szívesen nézegeti olyan szállodák kínálatát, amiről nem talál társadalmi bizonyítékot (értsd: bizonyítékot arról, hogy másoknak is tetszett egy hotel).
Szállodád hitelessége tehát fontos tényező a közösségi médián, és nagyban befolyásolja ideális ügyfeleid vásárlási döntéseit. Itt lép a képbe a szállodai közösségi média marketing, amely lehetővé teszi, hogy lenyűgözd ideális vendégeidet, mielőtt egyáltalán megérkeznének szállodádba.
Hogy kik alkotják célközönségedet – tehát kik az ideális vendégek szállodád számára – azt csak te fogod tudni megállapítani. Ha nincs egy konkrét ügyfélprofil, amelyre egyértelműen kiélezted szállodádat (pl. családok, üzletemberek, idősebb korosztály, stb.), akkor érdemes megnézned, hogy többnyire milyen jellegű ügyfelek is érkeznek hozzád. Bárhogy is állsz hozzá a feladathoz, a cél mindenekelőtt az, hogy azonosítsd célközönségedet, hiszen a későbbiekben minden marketingtevékenységed ezen alapszik majd!
Közösségi média marketing szállodáknak a Facebookon
A Facebook manapság bármilyen szálloda, üdülőhely vagy kisebb szállás számára nélkülözhetetlen közösségi platform, telis-tele különféle kommunikációs és hirdetési lehetőségekkel. Ha csak egyetlen közösségi média platformra van kapacitása szállodádnak, akkor nem kérdés, hogy ezt kell választanod.
Készítsd el szállodád üzleti Facebook-oldalát
Hogy elkezdhesd népszerűsíteni a Facebookon, egy üzleti oldalt kell létrehoznod szállodád számára. A regisztráció teljes mértékben ingyenes és az oldal használata is az (leszámítva persze a fizetett hirdetéseket).
Az első lépés regisztrálni – ezt ezen az oldalon teheted meg. Ügyelj rá, hogy az oldal neve szállodád pontos neve legyen, hogy a felhasználók könnyebben rátalálhassanak. Lépkedj végig a regisztrációs folyamaton és adj meg minden adatot, amit a rendszer kér a szállodádról. Fontos, hogy minden mezőt megfelelően tölts ki (kategória, leírás, cím, telefonszám, stb.)
Ne felejts el beállítani egy mutatós borítóképet a szállodádról – ez lehet akár egy rövid videó is. Profilképnek szállodád logóját érdemes megadni. A regisztráció befejeztével nézd végig oldalad beállításait és add meg azokat az adatokat is, amiket a Facebook nem kért be regisztrációkor.
Mit posztoljon egy szálloda a Facebookon?
A Facebook azért olyan kiváló közösségi média marketingre, mert többféle tartalomformátumot is támogat, és mert meglehetősen szabad korlátok közé helyezi azt, hogy miből mennyit posztolhat az ember.
Feltölthetsz rövidebb és hosszabb szöveges vagy videós bejegyzéseket, történeteket, képalbumokat, élő közvetítéseket indíthatsz, kiírhatsz szavazásokat és így tovább.
Ez azonban önmagában még nem elég – a Facebookra nem szabad önpromóciós reklámfelületként tekinteni, hiszen az is fontos, hogy milyen aktivitást vagy képes kiváltani követőidből.
Hogyan válthatsz ki több aktivitást Facebook közönségedből?
A Facebookon nagyon fontos tényező, hogy mekkora mértékű aktivitást tudsz kiváltani közönségedből. Más szóval, hogy rá tudod-e venni őket, hogy minél többször hozzászóljanak bejegyzéseidhez, megosszák azokat, reagáljanak rájuk. Minél aktívabbak követőid tartalmaiddal, annál többekhez juthatnak majd el azok a Facebookon.
Ehhez a következőket vetheted be:
- Tégy fel nekik kérdéseket
- Kérd meg őket, hogy meséljék el egy-egy utazási élményüket, stb.
- Ösztönözd őket arra, hogy jelentkezzenek be szállodádban vagy legalább jelöljék meg képeikben, hogy hol jártak
- Írj ki szavazásokat
- Futtass nyereményjátékokat
Szállodahirdetés a Facebookon
A Facebook nagyszerű marketinglehetőségeket kínál minden cég számára, amely szeretne szélesebb célközönséget elérni üzeneteivel. Ez különösen igaz a szállodákra, amelyek igénybe vehetik a platform különleges, kifejezetten szálláshelyekre kiélezett hirdetéseit.
Ezek a szállodahirdetések dinamikusan épülnek fel (tehát mindig aktuális ajánlatokat kínálhatnak a megcélzott felhasználóknak), ráadásul kifejezetten olyan személyekre lehet szűkíteni őket, akik jó eséllyel tényleg érdeklőnek a szállásfoglalás iránt.
Ha többet szeretnél megtudni ezekről a szállodahirdetésekről, akkor ez az útmutató neked szól!
Közösségi média marketing szállodáknak az Instagramon
A másik nagy játékos ebben a mezőnyben kétségtelenül az Instagram, ami történetesen a harmadik legnagyobb közösségi platform a Facebook és a YouTube után. Tekintve hogy a Facebook tulajdonát képezi, szoros kapcsolatban áll azzal, és bizonyos funkciói (pl. a hirdetések) csak a Facebook felületén keresztül érhetők el.
Az Instagramot bizonyára nem kell bemutatnunk: ez az első sorban képek illetve videók megosztására kiélezett platform rendkívül népszerű a fiatalok köreiben, ráadásul vizuális jellege miatt tökéletes szállodák, üdülők és egyéb szálláshelyek számára is.
Szóval hogyan is zajlik a szállodamarketing az Instagramon? Lássuk csak…
Készítsd el szállodád üzleti Instagram profilját
Egy üzleti Instagram profil hozzáférést biztosít a platform üzleti funkcióihoz – többek között lehetővé teszi, hogy megtekintsd a tartalmaiddal és a követőiddel kapcsolatos statisztikákat, illetve hogy hirdetéseket futtass.
Üzleti profilt egy már meglévő személyes profil átalakításával tudsz létrehozni. Ehhez persze nem kell feláldoznod mostani meglévő személyes profilodat (ha van) – csak regisztrálj egy újat és alakítsd át azt üzletivé szállodád számára.
Az Instagram emellett megkér, hogy kösd össze profilodat üzleti Facebook fiókoddal – erre mindenképpen szükséged lesz! Akárcsak egy üzleti Facebook (vagy bármilyen egyéb) profil regisztrálásakor, ügyelj rá, hogy minden adatot megadj szállodádról. Ne felejtsd el megnézni a profiladatokat, hogy azokat a mezőket is kitölthesd, amikre a rendszer nem kérdezett rá regisztrációkor.
Mit posztoljon egy szálloda az Instagramon?
Az Instagram egy képekre és videókra kiélezett platform, ahová csak ilyen jellegű tartalmakat tölthetsz fel. Ez némileg persze egyszerűsíti a dolgokat, de persze nem mindegy, hogy milyen képeket és videókat osztasz meg közönségeddel.
Első sorban koncentrálj szállodád adottságaira, felszereltségére és extráira, de ne félj bemutatni a környező látványosságokat sem, amikkel még több utazni vágyó felhasználó érdeklődését felkeltheted. Ha tudod, hogy kik alkotják célközönségedet, akkor sokkal egyszerűbb lesz kitalálni, hogy milyen dolgok érdekelhetik őket, és így, hogy mikről látnak szívesen képeket és videókat profilodon.
A mutatós képek és videók mellett megoszthatsz egy-egy utazással kapcsolatos tippet is a feltöltéshez mellékelt szöveges leírásban. Ne felejts el továbbá felhívásokat is elhelyezni ezekben a szövegekben, ezekkel is ösztönözve célközönségedet a felfedezésre és persze a foglalásra.
Ügyelj a hashtagek használatára
Az Instagramon nehéz hashtagek nélkül érvényesülni, ezek teszik ugyanis lehetővé, hogy tartalmaidat (és ezzel szállodádat) olyan felhasználók is felfedezzék, akik nem követik profilodat és még nem is hallottak márkád nevéről.
Ehhez persze ki kell derítened, hogy melyek lennének szállodád számára a legsikeresebb hashtagek. Ezek nem feltétlenül mindig a legnépszerűbbek – az olyan hashtagek, amiket több millióan használnak óriási versenyt jelentenek tartalmaid számára. Persze megéri néha egy-egy örökzöldet is beilleszteni a többi hashtag közé, de általánosságban igyekezz lényegre törő, aktuális hashtageket használni, amelyekkel kiemelheted bejegyzéseidet az érdeklődők számára.
A kevésbé népszerű hashtageket kevesebben látják, de még így is esélyes, hogy többen fedezik majd fel bejegyzéseidet, hiszen kevesebb tartalommal is kell megküzdeniük a felhasználók figyelméért.
Bármit is csinálsz azonban, ügyelj rá, hogy mindig releváns, tehát az adott témához kapcsolódó hashtageket használni, illetve hogy egymás után több képen ne használd „zsinórban” ugyan azokat a hashtageket.
A hashtageken kívül érdemes helyszínt is megjelölni feltöltéseidben. Hasonlóképpen a hashtagekhez, ez is segít, hogy minél többen fedezzék fel szállodádat azok közül is, akik nem követik annak profilját a platformon. Különösen az olyan utazókat célozhatod meg ezzel, akik az adott helyről keresgélnek éppen képeket az Instagramon.
Nem árt egy saját, márkás hashtaget is létrehoznod szállodád számára (ügyelj rá, hogy olyan legyen, amit nem használtak még a platformon – csak keress rá), és arra kérni követőidet, hogy valahányszor megosztanak valamit szállodádról az Instagramon, használják ezt a címkét. Ezzel később könnyebben találhatsz és emelhetsz ki felhasználói tartalmakat elégedett vendégeidtől (akár bejegyzések, akár történetek formájában), amik remek bizonyítékul szolgálnak majd arról, hogy tényleg érdemes szállást foglalni szállodádban!
Hogyan tehetsz szert több aktivitásra az Instagramon?
Hogy a lehető legtöbb aktivitást válthasd ki közönségedből az Instagramon, erősen ajánlott azokra a napszakokra időzíteni bejegyzéseidet, amelyekben a legtöbben aktívak a platformon. Minél többen reagálnak bejegyzéseidre vagy szólnak hozzájuk rövidesen a posztolás után, annál többeknek jeleníti majd meg az azokat Instagram.
Az aktivitás az Instagramon kiterjed a történetekre is, amik a platform legnépszerűbb tartalmai közé tartoznak.
Töltsd fel Instagram történeteket
Az Instagramon már évek óta jelen van a Stories, azaz a Történetek funkció, és azóta megszámlálhatatlanul sok ilyen átmeneti tartalom került fel a platformra.
Az Instagram történetek kifejezetten ideálisak pillanatképek és más, kevésbé megrendezett felvételek megosztására. Segítségükkel bemutathatod, hogy éppen mi zajlik szállodádban, legyen szó egy hétköznapi vagy akár egy különleges eseményről.
A történetek 24 óráig maradnak láthatók a profilon, ami után archiválhatod (Beállítások > Adatvédelem > Történet > Mentés az archívumba), vagy Összefoglaló történetekhez is hozzáadhatod őket, hogy később is felhasználhatók maradjanak profilodon.
De egész pontosan mit is érdemes történetek formájában megosztani a nagyközönséggel? Íme csupán néhány példa:
- Jelenlegi kedvezményes ajánlatok
- Fontos bejelentések szállodáddal kapcsolatban
- Bepillantás a kulisszák mögötti munkálatokba (éttermi konyha, átalakítási folyamatok, egy rendezvény előkészületei, stb.)
- Kérdések, szavazások
- Elégedett vendégek által készített felvételek
Mindezeket persze képek és videók formájában is megoszthatod, hiszen a történetek mindkét formátumot támogatják.
Közösségi média marketing szállodáknak a YouTube-on
Egy kép többet mond ezer szónál, egy videó azonban akár másodpercenként 24 képkockát is tartalmazhat, ami önmegáért beszél. Az utóbbi évek során a YouTube is többféle közösségi média jellegű funkcióval bővült (a felhasználók már nem csak videókat, hanem képes/szöveges bejegyzéseket is írhatnak profiljukra, amikhez persze hozzá is lehet szólni.
A videómarketing persze nem új trend – ez a legnépszerűbb tartalomtípus az interneten, ami a közösségi platformokra is vonatkozik, a YouTube pedig a legnagyobb videókra kiélezett közösségi hálózat.
A YouTube videók ma több nézőt érhetnek el, mint a hagyományos TV-s adások, szimplán azért, mert könnyebben hozzáférhetők, ráadásul utólag is bármikor visszanézhetők.
Összességében tehát a YouTube rengeteget segíthet szállodádnak, ha tudod, hogy hogyan használd. A kérdés tehát a következő:
Mit posztoljon egy szálloda a YouTube-on?
A lehetőségeknek csupán kreativitásod, illetve pénzügyi- és időkereteid szabnak határt. Íme néhány tipp ahhoz, hogy milyen videókat érdemes feltöltened szállodád YouTube-jára:
- Egy videós „körutazást”, amiben bemutatod szállodád felszereltségét, szobáit, extráit, stb.
- Elégedett vendégek beszámolóit (interjúk, ha úgy tetszik)
- Közeli látványosságokat, rendezvényeket, programokat bemutató videókat, amikkel még inkább arra ösztönözheted az embereket, hogy nálad szálljanak meg, és felfedezhessék ezeket a helyi érdekességeket.
- A szállodában zajló események összefoglalóit – természetesen nem az esküvőket, hanem más, nyilvánosabb jellegű rendezvényeket
A YouTube videókat továbbá optimalizálhatod is, hogy minél több felhasználó találhasson rájuk egyszerűbben kereséskor. Ehhez ezt a YouTube keresőoptimalizálási útmutatót ajánlanánk figyelmedbe (https://matebalazs.hu/youtube-SEO-utmutato.html).