Étterem marketing - ennyi bevételtől eshetsz el, ha nincs online marketingje éttermednek!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Beszéljünk a számokról! Ennyit veszíthet éttermed, ha nincs online marketinged! - Esettanulmány alapján

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Éttermet vezetsz, és még nem foglalkozol az online marketinggel? Úgy gondolod, hogy az impulzív vásárlási szokások esetében teljesen feleslegesek a direkt marketing eszközök? Egyébként is félsz tőle, hogy az eredmények nem lesznek mérhetőek, és csak vakon tapogatóztok tanácsadóddal az online tér nyújtotta lehetőségek között?

 

Engedd meg, hogy megválaszoljam Neked ezeket a kérdéseket, és megértessem veled, hogy mekkora tévedésben éltél eddig, ha azt hitted, hogy egy étterem esetében nincs létjogosultsága az online marketingnek. A következő cikkben nem csak általánosságokról, „top10 eszközről” és egyéb megfoghatatlan dolgokról mesélek Neked, hanem egy konkrét étterem online marketing eredményein keresztül mutatom be, hogy a rendszer működik!

Mert minden a pénzről szól… a marketing költségekről dióhéjban
A marketing költségeket gyakran jellemzik a Pareto-elv leírásával, hiszen a legtöbb esetben a marketing eszközök, erőfeszítések és ezzel együtt a költségek 20%-ka hozza a valódi eredményeket. Könnyen eshetünk abba a hibába, hogy azt gondoljuk, így a maradék 80% felesleges, ám ez az online marketing költségvetések esetében nem feltétlen helyes megállapítás.

 

Az online marketing eszközök ugyanis olyannyira egymást támogatják, egymásra épülnek, hogy nem hagyhatod ki azt a bizonyos, konverziót (asztalfoglalást) esetleg közvetlenül nem hozó eszközöket sem – hiszen a közvetlenül konvertáló eszközök anélkül nem fognak olyan hatékonysággal működni. A komplex online marketing stratégia tehát elkerülhetetlen, és mi nem is vállalunk mást, nem ragadunk ki eszközöket, és nem végzünk egyoldalú munkát.

 

Ha átrágtad magad a fentieken, engedd meg, hogy kényes témát érintsek: a számokat… Be szeretném ugyanis bizonyítani Neked, hogy amiről eddig beszéltem az nem csak halandzsa, hanem működő stratégia.

 

Megtérülő befektetés vagy vakon elköltött pénz? – Tudd, hogy mit hoz a marketing tevékenység éttermednek!

A mérhető online marketing ma már egy szinte maximálisan kidolgozott rendszer, amelynek köszönhetően minden marketingre elköltött forintodnak meg van a helye, mindenről tudjuk, hogy mit hozott és mennyiért. Legalábbis egy webáruház esetében biztosan: ott ugyanis a konverziók (vásárlások) 100%-os pontossággal mérhetőek, így pár hónap leforgása után azt is meg fogom tudni mondani, hogy mely kulcsszóból, mekkora ráfordítással (igen, forintra pontosan), hány vásárlásod volt. Ha ehhez hozzá tesszük azt is, hogy meg tudod mondani az átlagos kosárértéket, akkor a számítás megkérdőjelezhetetlen pontossággal fogja mutatni az online marketing munkálatok eredményességét.

 

De mi a helyzet az éttermekkel? Működik a konverziómérés egy ilyen speciális iparágnál is?

A kérdés teljesen jogos. Ugyanis az éttermeknél két fontos tényezőt is figyelembe kell vennünk, amikor a pontos mérhetőséget vizsgáljuk:
-    az impulzív vásárlási szokásokat
-    és az online nem megjelenő konverziókat (azaz amikor a Vendég „betéved” hozzád, nem foglal asztalt online)

 

Az természetesen igaz, hogy a mérés egy étterem esetében nem lehet annyira objektív, mint egy webáruház esetében – éppen a fentiek miatt.

 

A konverziómérés: tendenciák és online foglalások a gyakorlatban

Az étteremmel, amelynek adatai alapján készítem ezt a cikket immáron 3 éve áll szerződésben velünk – évről évre nagyobb büdzsével, több feladattal. Természetesen nem árulhatom el, melyik étteremről beszélünk, de mivel étterem és étterem között is hatalmas különbségek vannak (már meglévő hírnév, elhelyezkedés, árkategória, nyújtott szolgáltatások stb. alapján), ezért pár szóban leírom az étterem típusát, hogy legyen viszonyítási lapod.


Témánk tárgya, mikor hozzám került, nem rendelkezett különösen nagy hírnévvel. Budapesten egy, a turisták által gyakran látogatott helyen helyezkedik el – ám a turistalátványosságoktól elrejtve, kissé nehezen megtalálható helyen.

 

Nos, ezen a helyen felméréseink alapján a beérkező vendégek 2-3%-a foglal asztalt online. Ez valójában igen kevésnek tűnhet, ha a pontos konverziómérésről beszélünk.

 

A 3 év alatt minden év tervezésekor célként tűztük ki a min. 20%-os forgalomnövekedést a következő évre. Az online foglalások esetében ezt folyamatosan nyomon tudtam követni, a teljes forgalom változását pedig a havi tanácsadói meetingek alkalmával egyeztettük a megbízóval.

 

Mint minden ügyfelem esetében, itt is a valós forgalom növekedése volt a cél – és bár számos rendkívül fontos mérőszámot tudnánk mutatni (oldallátogatottság, like-ok száma, elérések, organikus növekedés, kulcsszóhelyezések…), ebbe most mégsem megyek bele.
 

A tendencia azt mutatja, hogy arányaiban amennyivel növekedik az online foglalások száma, annyival növekedik a teljes eladott asztalok száma is. Ezt nem mi találtuk ki, a megbízóval egyetértésben került kiszámításra. Elmondhatjuk tehát, hogy ha egy év alatt 20%-kal tudom növelni az online asztalfoglalások számát, az azt jelenti hogy abban az évben a teljes (nem csak az online foglalásokból érkező) bevétel is 20%-kal növekedik.

 

De nézzük a pontos számokat az általunk vizsgált étterem esetében!

Lássuk azt, amiért ide kattintottál. Elnézést, a fentiek ismerete feltétlen fontos ahhoz, hogy megértsd az alábbi számításokat.

 

A fent látható képen ügyfelem – egy a la carte étterem Budapesten – konverziós adatai láthatóak: összehasonlításban a 2016-os és a 2017-es év. A Célértéket kitakartam, ez senki másra nem tartozik, a többi adat azonban önmagáért beszél.

 

Tehát a számítás:

2016-ban 2 204 asztalfoglalás volt – tehát az online foglalásokból beérkező bevétel 2 204*20 000 = 44 080 000.
A 2017-es évben ez a szám 2645-re emelkedett, azaz tavaly az online foglalásokból érkező bevétel 2 645*20 000 = 52 900 000.
Két év leforgása alatt 8 820 000 Ft bevételnövekedés volt CSAK az online foglalásokból.

 

Vegyük alapnak azt, hogy a teljes vendéglétszámnak csupán 3%-a foglalt asztalt. A fenti 8 820 000-es szám tehát csupán a 3%-a annak, amennyit valójában növekedett a forgalom! Ezen számítások alapján 2016-hoz képest 2017-ben összesen 441 000 000 forgalomnövekedés volt az étteremben! ((8 820 000/2)*100). – természetesen a marketing költségek ennek töredékét sem teszik ki.

 

Te szeretnél lemaradni egy ekkora forgalomnövekedésről? Ugye, hogy nem!

 

Számolj egy kicsit Te is:

A fenti adatok alapján bátran számold ki Te is, hogy ha 20%-os forgalomnövekedést tudunk hozni az online marketing segítségével, akkor mekkora lesz a bevételed növekedése! De tudod mit? Számoljunk 10%-kal, hiszen az első év mindig nehezebben indul az alapok felállítása miatt.

 

Amit még tudnod kell ahhoz, hogy tisztán láss…

Ebben a cikkben semmit nem szeretnék elhallgatni előled, így egy-két dolgot még hozzá tennék, hogy árnyaljuk a fenti eredményt.

 

A fent tárgyalt étterem csupán a la carte étkeztetéssel foglalkozik – ebbe semmilyen rendezvény, program vagy esemény nincs – tehát az egyik legnehezebben kommunikálható szektorról beszélünk. Amennyiben éttermed rendezvényhelyszínként is kiváló, ezt az eredményt simán triplázhatod – hiszen a rendezvények kiválóan optimalizálhatóak – míg az étterem maga a fentebb már említett impulzív vásárlási szokásoknak megfelelően nehezebben.

 

Természetesen az étterem teljes forgalmának növekedése más tényezőkön is múlt, nem állítom, hogy a 441 000 000 forgalomnövekedés csak az online marketingnek lenne köszönhető. A 8 820 000 viszont annak, hiszen a legfőbb konverziót hozó forrásunk a Google, azaz a keresőoptimalizálás!

 

A harmadik tényező, amit figyelembe kell venned, hogy ez az étterem 2015 tavasza óta dolgozik velünk – ekkor kezdődött a honlapkészítés (ha ilyenre adod a fejed, nehogy marketing tanácsadó segítsége nélkül tedd!). Így tehát elmondható, hogy a 2016-os év már egy „tisztán értékelhető” év volt: ekkorra elkészültek az alapok, és megkezdődött a munka.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

marketingstratégia kialakítása
2022-05-19

Marketingstratégia kialakítása: ezeket a lépéseket ne hagyd ki!

A marketingtrendek rohamosan váltják egymást. Csak 2022 első negyedévében láthattuk a rövid videók felemelkedését, az új platformok sikereit (és kudarcait), és persze a világjárvány mindent érintő hatásával is számolnunk kellett. Mindez azt jelenti, hogy a néhány évvel ezelőtt összeállított marketingstratégiák manapság már nem feltétlenül működnek úgy, mint eredetileg.

Mutatjuk, hogyan tudud kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás, mi az ára
2022-05-18

Mikor és hogyan térül meg a SEO?

Mutatjuk, hogyan tududod kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás.

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?
2022-05-17

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”. Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!