Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Beszéljünk a számokról! Ennyit veszíthet éttermed, ha nincs online marketinged! - Esettanulmány alapján

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Éttermet vezetsz, és még nem foglalkozol az online marketinggel? Úgy gondolod, hogy az impulzív vásárlási szokások esetében teljesen feleslegesek a direkt marketing eszközök? Egyébként is félsz tőle, hogy az eredmények nem lesznek mérhetőek, és csak vakon tapogatóztok tanácsadóddal az online tér nyújtotta lehetőségek között?

 

Engedd meg, hogy megválaszoljam Neked ezeket a kérdéseket, és megértessem veled, hogy mekkora tévedésben éltél eddig, ha azt hitted, hogy egy étterem esetében nincs létjogosultsága az online marketingnek. A következő cikkben nem csak általánosságokról, „top10 eszközről” és egyéb megfoghatatlan dolgokról mesélek Neked, hanem egy konkrét étterem online marketing eredményein keresztül mutatom be, hogy a rendszer működik!

Mert minden a pénzről szól… a marketing költségekről dióhéjban
A marketing költségeket gyakran jellemzik a Pareto-elv leírásával, hiszen a legtöbb esetben a marketing eszközök, erőfeszítések és ezzel együtt a költségek 20%-ka hozza a valódi eredményeket. Könnyen eshetünk abba a hibába, hogy azt gondoljuk, így a maradék 80% felesleges, ám ez az online marketing költségvetések esetében nem feltétlen helyes megállapítás.

 

Az online marketing eszközök ugyanis olyannyira egymást támogatják, egymásra épülnek, hogy nem hagyhatod ki azt a bizonyos, konverziót (asztalfoglalást) esetleg közvetlenül nem hozó eszközöket sem – hiszen a közvetlenül konvertáló eszközök anélkül nem fognak olyan hatékonysággal működni. A komplex online marketing stratégia tehát elkerülhetetlen, és mi nem is vállalunk mást, nem ragadunk ki eszközöket, és nem végzünk egyoldalú munkát.

 

Ha átrágtad magad a fentieken, engedd meg, hogy kényes témát érintsek: a számokat… Be szeretném ugyanis bizonyítani Neked, hogy amiről eddig beszéltem az nem csak halandzsa, hanem működő stratégia.

 

Megtérülő befektetés vagy vakon elköltött pénz? – Tudd, hogy mit hoz a marketing tevékenység éttermednek!

A mérhető online marketing ma már egy szinte maximálisan kidolgozott rendszer, amelynek köszönhetően minden marketingre elköltött forintodnak meg van a helye, mindenről tudjuk, hogy mit hozott és mennyiért. Legalábbis egy webáruház esetében biztosan: ott ugyanis a konverziók (vásárlások) 100%-os pontossággal mérhetőek, így pár hónap leforgása után azt is meg fogom tudni mondani, hogy mely kulcsszóból, mekkora ráfordítással (igen, forintra pontosan), hány vásárlásod volt. Ha ehhez hozzá tesszük azt is, hogy meg tudod mondani az átlagos kosárértéket, akkor a számítás megkérdőjelezhetetlen pontossággal fogja mutatni az online marketing munkálatok eredményességét.

 

De mi a helyzet az éttermekkel? Működik a konverziómérés egy ilyen speciális iparágnál is?

A kérdés teljesen jogos. Ugyanis az éttermeknél két fontos tényezőt is figyelembe kell vennünk, amikor a pontos mérhetőséget vizsgáljuk:
-    az impulzív vásárlási szokásokat
-    és az online nem megjelenő konverziókat (azaz amikor a Vendég „betéved” hozzád, nem foglal asztalt online)

 

Az természetesen igaz, hogy a mérés egy étterem esetében nem lehet annyira objektív, mint egy webáruház esetében – éppen a fentiek miatt.

 

A konverziómérés: tendenciák és online foglalások a gyakorlatban

Az étteremmel, amelynek adatai alapján készítem ezt a cikket immáron 3 éve áll szerződésben velünk – évről évre nagyobb büdzsével, több feladattal. Természetesen nem árulhatom el, melyik étteremről beszélünk, de mivel étterem és étterem között is hatalmas különbségek vannak (már meglévő hírnév, elhelyezkedés, árkategória, nyújtott szolgáltatások stb. alapján), ezért pár szóban leírom az étterem típusát, hogy legyen viszonyítási lapod.


Témánk tárgya, mikor hozzám került, nem rendelkezett különösen nagy hírnévvel. Budapesten egy, a turisták által gyakran látogatott helyen helyezkedik el – ám a turistalátványosságoktól elrejtve, kissé nehezen megtalálható helyen.

 

Nos, ezen a helyen felméréseink alapján a beérkező vendégek 2-3%-a foglal asztalt online. Ez valójában igen kevésnek tűnhet, ha a pontos konverziómérésről beszélünk.

 

A 3 év alatt minden év tervezésekor célként tűztük ki a min. 20%-os forgalomnövekedést a következő évre. Az online foglalások esetében ezt folyamatosan nyomon tudtam követni, a teljes forgalom változását pedig a havi tanácsadói meetingek alkalmával egyeztettük a megbízóval.

 

Mint minden ügyfelem esetében, itt is a valós forgalom növekedése volt a cél – és bár számos rendkívül fontos mérőszámot tudnánk mutatni (oldallátogatottság, like-ok száma, elérések, organikus növekedés, kulcsszóhelyezések…), ebbe most mégsem megyek bele.
 

A tendencia azt mutatja, hogy arányaiban amennyivel növekedik az online foglalások száma, annyival növekedik a teljes eladott asztalok száma is. Ezt nem mi találtuk ki, a megbízóval egyetértésben került kiszámításra. Elmondhatjuk tehát, hogy ha egy év alatt 20%-kal tudom növelni az online asztalfoglalások számát, az azt jelenti hogy abban az évben a teljes (nem csak az online foglalásokból érkező) bevétel is 20%-kal növekedik.

 

De nézzük a pontos számokat az általunk vizsgált étterem esetében!

Lássuk azt, amiért ide kattintottál. Elnézést, a fentiek ismerete feltétlen fontos ahhoz, hogy megértsd az alábbi számításokat.

 

A fent látható képen ügyfelem – egy a la carte étterem Budapesten – konverziós adatai láthatóak: összehasonlításban a 2016-os és a 2017-es év. A Célértéket kitakartam, ez senki másra nem tartozik, a többi adat azonban önmagáért beszél.

 

Tehát a számítás:

2016-ban 2 204 asztalfoglalás volt – tehát az online foglalásokból beérkező bevétel 2 204*20 000 = 44 080 000.
A 2017-es évben ez a szám 2645-re emelkedett, azaz tavaly az online foglalásokból érkező bevétel 2 645*20 000 = 52 900 000.
Két év leforgása alatt 8 820 000 Ft bevételnövekedés volt CSAK az online foglalásokból.

 

Vegyük alapnak azt, hogy a teljes vendéglétszámnak csupán 3%-a foglalt asztalt. A fenti 8 820 000-es szám tehát csupán a 3%-a annak, amennyit valójában növekedett a forgalom! Ezen számítások alapján 2016-hoz képest 2017-ben összesen 441 000 000 forgalomnövekedés volt az étteremben! ((8 820 000/2)*100). – természetesen a marketing költségek ennek töredékét sem teszik ki.

 

Te szeretnél lemaradni egy ekkora forgalomnövekedésről? Ugye, hogy nem!

 

Számolj egy kicsit Te is:

A fenti adatok alapján bátran számold ki Te is, hogy ha 20%-os forgalomnövekedést tudunk hozni az online marketing segítségével, akkor mekkora lesz a bevételed növekedése! De tudod mit? Számoljunk 10%-kal, hiszen az első év mindig nehezebben indul az alapok felállítása miatt.

 

Amit még tudnod kell ahhoz, hogy tisztán láss…

Ebben a cikkben semmit nem szeretnék elhallgatni előled, így egy-két dolgot még hozzá tennék, hogy árnyaljuk a fenti eredményt.

 

A fent tárgyalt étterem csupán a la carte étkeztetéssel foglalkozik – ebbe semmilyen rendezvény, program vagy esemény nincs – tehát az egyik legnehezebben kommunikálható szektorról beszélünk. Amennyiben éttermed rendezvényhelyszínként is kiváló, ezt az eredményt simán triplázhatod – hiszen a rendezvények kiválóan optimalizálhatóak – míg az étterem maga a fentebb már említett impulzív vásárlási szokásoknak megfelelően nehezebben.

 

Természetesen az étterem teljes forgalmának növekedése más tényezőkön is múlt, nem állítom, hogy a 441 000 000 forgalomnövekedés csak az online marketingnek lenne köszönhető. A 8 820 000 viszont annak, hiszen a legfőbb konverziót hozó forrásunk a Google, azaz a keresőoptimalizálás!

 

A harmadik tényező, amit figyelembe kell venned, hogy ez az étterem 2015 tavasza óta dolgozik velünk – ekkor kezdődött a honlapkészítés (ha ilyenre adod a fejed, nehogy marketing tanácsadó segítsége nélkül tedd!). Így tehát elmondható, hogy a 2016-os év már egy „tisztán értékelhető” év volt: ekkorra elkészültek az alapok, és megkezdődött a munka.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Google tartalmak indexelése
2020-11-17

A Google nem külön indexeli a tartalmak részeit (de rangsorolási...

A Google a nemrégiben a Twitteren nyilatkozott arról, hogy hogyan kezeli a tartalmak részeit az indexelés során. A publikált bejegyzésekben elhangzik: „[…] Ez a változtatás nem azt jelenti, hogy az önálló [tartalom]részeket az oldalaktól függetlenül indexeljük. Továbbra is az oldalakat indexeljük és a rangsoroláshoz az egész oldalt figyelembe vesszük. Azonban mostantól az oldalak részeit is figyelembe vesszük, mint rangsorolási tényezőket[…]”    

Hogyan hirdess Facebookon fogorvosként? Mutatjuk!
2020-11-12

Facebook hirdetések fogorvosoknak – A komplett útmutató

Habár a legtöbb naprakész fogorvos tisztában van vele, hogy a Facebookon milyen fontosak is az organikus tartalmak, sokan még mindig nem egészítették ki marketingstratégiájukat a Facebook hirdetéseivel.

B2B tartalommarketing
2020-11-03

4 fontos tudnivaló a B2B tartalommarketingről

A tartalommarketing egy összetett feladat, főleg akkor, ha az ember gondolatvezetőként szeretné megkülönböztetni magát az iparágán belül, és nem szeretne elveszni a megannyi online tartalom tengerében.

Koronavírus és az egészségügyi marketing hirdetések: Így optimalizáld kampányaidat
2020-10-29

Így optimalizáld egészségügyi Facebook és Google hirdetéseid...

A COVID-19 és a miatta bevezetett korlátozások jelentős változásokat hoztak az egészségügyi marketingesek munkájában. A járványnak köszönhetően a marketingeseknek sokkal kreatívabban kell kommunikálniuk a fogyasztókkal, vagy, ha az egészségügyről van szó, a páciensekkel. Az egészségügyi marketingesek bebizonyították, hogy milyen gyorsan is képesek reagálni az ilyen szélsőséges helyzetekre – elég csak a tele-egészségügyre gondolni.

8 létfontosságú SEO rangsorolási szempont 2020-ban
2020-10-27

8 létfontosságú SEO rangsorolási szempont 2020-ban

A Google-ról az a hír járja az interneten, hogy több, mint 200 különböző szempont szerint rangsorolja a webhelyek indexelt tartalmait. Habár a szempontok pontos számát senki sem ismeri (legalább is a szervezeten kívül), annyit biztos tudunk, hogy néhány ilyen tényező sokkal fontosabb, mint a többi.

Mutatók, amelyek segítenek a sikerhez vezető úton az egészségügyi marketingben
2020-10-22

8 létfontosságú mutató az egészségügyi marketingben

Minden sikeres magánklinika mögött áll egy marketinges (vagy egy egész csapat tanácsadó), aki szüntelen azon dolgozik, hogy ügyfelére minél több páciens találhasson rá. A különböző praxisok persze sokban különbözhetnek egymástól, de van valami, ami mindegyikük számára ugyan olyan fontos: ezek pedig az adatok (és az azokhoz köthető mutatók).

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!