Hogyan használhatjuk az AIDA-t a marketingben

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Még mindig hatásos és működik az AIDA?

Czifra Zsófia

szerző:
Czifra Zsófia

Tudom, sokan rosszul vannak már a sok marketing zsargontól, de egy jól átgondolt és kreatív tartalommarketinget készíteni nem mindig könnyű, úgyhogy egy kis segítség mindig jól jön. Amikor hosszú távon tartalmakat gyártanak, sokan nem tudják, hogy miről is írjanak legközelebb, és néha bizony nehézkes, kimerítő folyamat, úgyhogy ha van egy világos és mögöttes struktúra, az segíthet, hogy gyorsabban és könnyebben menjen. Ez az, amiben a AIDA, egy olyan marketing formula, ami több, mint egy évszázadra tekint vissza, segíthet.

Mi is tulajdonképpen az az AIDA? Az Attention (figyelemfelkeltés), az Interest (érdeklődésfelkeltés), a Desire (vágy keltése) és az Action (cselekvés, vásárlás) szavak első betűiből tevődik össze és lényegében hatékonyan összefoglalja a reklám és a marketing lényegét. Gondolj csak bele, ha valaki olvas valamit, amit te írtál, legyen az egy hirdetés a közöségi médiában, egy blogposzt, vagy bármi más, a célod, hogy megpróbáld őt elvinni egy utazásra. Minden meggyőző reklám szándéka, hogy elvezesse egyik pontból a másikba a fogyasztót – az A pontból (közöny) a B pontba (cselekvés).


Tegyük fel, hogy a kerti törpékről írsz egy 4000 szavas cikket. Mi fogja benne megfogni az olvasódat? Vagy készítesz egy reklámot a Facebookon a kartondobozokról. Hogy veszed rá az embereket, hogy rákattintsanak?


Az AIDA modell története


Honnan is ered ez a modell? Nagyjából 100 évvel ezelőtt Londonban publikáltak egy könyvet, ami az eladásról és reklámozásról szólt. Nem volt rajta megjelölve szerző, úgyhogy lehetetlen megadni neki azt az elismerést, ami kijárna. De bárki is volt, megírta azt a formulát, ami a marketing egyik legmaradandóbb szabálya lett (kicsit más formában). 1915-ben ezt a struktúrát írták le:

 

  • Egy olyan nyitás, ami megragadja az olvasó figyelmét és arra készteti, hogy tovább olvasson.
  • Leírás és magyarázat, ami érdeklődést vált ki belőle.
  • Bizonyíték vagy indok, ami vágyat kelt benne a vásárlásra azzal, hogy megmutatja a termék értékeit, előnyeit.
  • Meggyőzés, ami csábítja az olvasót azáltal, hogy az áru az ő szükségleteire ad választ és most rögtön szüksége van rá.
  • Inger, ami egy konkrét, vagy egy extra indokot ad a vásárlásra.
  • Tetőpont, ami könnyűvé teszi az olvasónak a rendelést és azonnali cselekvésre ösztönzi.


Érdemes megemlíteni, hogy az AIDA-t szokták úgyis emlegetni, mint AIDCA, ahol a C-Conviction, vagyis meggyőzés, ebben a példában a 4-es és 5-ös pont tölti be ezt a szerepet.


Használhatod ezt a struktúrát bármilyen írott hirdetésben azzal a céllal, hogy meggyőzd, vagy befolyásold az olvasót annak érdekében, hogy cselekedjen. Legyen ez akár az, hogy felveszi a telefont, rákattint a „Kosárba” gombra, megadja az adatait, vagy bármi más – de először ellenállást és közönyt kell feltételezned. A te feladatod pedig az, hogy megfogd azt az embert a kezénél fogva és meggyőzd arról, hogy szüksége van arra, amid neked van.


Ez a 6 lépéses terv nagyon előrelátónak bizonyult annak ellenére, hogy szinte minden folyamatosan változik a marketingben. Az online világ lehetővé tette, hogy széles körben elérhető legyen az információ, a reklám pedig ezzel együtt változott, az AIDA viszont még mindig hasznos.


Hogyan használhatod a marketinged tervezésekor?


Figyelemfelkeltés – A terméked, szolgáltatásod, márkád ismertetése


Válaszolj az alábbi kérdésekre: Hogyan érheted el, hogy a vásárlók tudjanak a termékedről vagy a szolgáltatásodról? Milyen megkeresési stratégiád van? Milyen kampányokkal népszerűsíted a márkádat? Milyen eszközöket és platformokat használsz? Milyen üzenetek érnek célba? – Futtass például egy PR kampányt 4 hónappal egy új termék bevezetése előtt.


Érdeklődéskeltés – Milyen előnye van a termékednek és mi az, ami arra ösztönzi a vásárlót, hogy még többet meg akarjon tudni róla


Válaszolj az alábbi kérdésekre: Milyen a tartalomstratégiád? Van közösségi bizonyítéka a hírnevednek, profizmusodnak? Hogyan és hol teszed ezt az információt elérhetővé (weboldal, videó, vásárlói vélemény) – Küldj ki egy emailt, amiben felajánlasz egy ingyen konzultációt, bemutatót.


Vágy – Próbálj érzelmi kötődést kialakítani a terméked, szolgáltatásod iránt, mutasd meg a márkád személyes oldalát, billentsd át a fogyasztót a „szeretném” állapotból az „akaromba”

 

Válaszolj az alábbi kérdésekre: Mi az a termékedben szolgáltatásodban, ami miatt az emberek akarják? Hogyan tudsz érzelmi kapcsolatot kialakítani? Online chat, vagy tippek, tanácsok megosztása?


Cselekvés – CTA, vedd rá, hogy megtegye a következő lépést, vagyis telefonáljon, feliratkozzon a hírleveledre, írjon neked, „Kattints ide a foglaláshoz, vásárláshoz”

 

Válaszolj az alábbi kérdésekre: Mi a CTA és hol helyezed el? Könnyű a vásárlóknak kapcsolatba lépni veled és hol teszik legszívesebben? Gondolj azokra a marketing csatornákra, felületekre, amiket használsz és hogyan használod? – email, weboldal, landing page, telefonhívás…


Miért használják még mindig az AIDA-t?


Nagyon egyszerű a válasz. Azért, mert működik. Nem kell feltétlenül minden egyes lépést tartalmaznia annak, amit írsz, de az irányelv ugyanaz marad. Például a közösségi média hirdetésekben közzé tehetsz egy reklámot, ami három mondatból áll – ez nem elég hosszú ahhoz, hogy az összes lépést belefoglald, de ettől még megpróbálhatod az olvasókat egy olyan utazásra elvinni, hogy eljussanak a tétlenségtől a cselekvésig. Ha pedig sikerül megragadni a figyelmét, növelni az érdeklődését és a vágyát és rávenni a cselekvésre, akkor valószínűleg a lehető legnagyobb sikert éred el.


Habár leghatásosabban és legkönnyebben a hosszabb, kreatív tartalmakban lehet használni az AIDA modellt, ugyanúgy alkalmazható a PPC reklámokban, SEO-ban és még sok minden másban. Még az UI és UX is a vásárlói utazás ötletén alapszik és az a marketing feladata, hogy valakit elvezessen a közönytől a vágyig és vásárlásig.


Lerövidítheted a folyamatot, kiemelhetsz bizonyos elemeket, de ha bármi olyan dologról írsz, ami valamilyen módon kínál valamit az olvasónak, mondjuk egy termékről vagy szolgáltatásról, mindenképp megéri észben tartani az AIDA modell lényegét. Az emberek úgy vannak beprogramozva, hogy ellenálljanak, ha valamit el akarnak nekik adni, vagy ha valamit reklámozni akarnak nekik – az AIDA viszont világosan segít, hogyan építsd fel a tartalmad struktúráját, mire kell elsődlegesen figyelned és milyen különböző szakaszok vannak, hogy egy vásárló elkötelezze magát.


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!