Hogyan használhatjuk az AIDA-t a marketingben

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Még mindig hatásos és működik az AIDA?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tudom, sokan rosszul vannak már a sok marketing zsargontól, de egy jól átgondolt és kreatív tartalommarketinget készíteni nem mindig könnyű, úgyhogy egy kis segítség mindig jól jön. Amikor hosszú távon tartalmakat gyártanak, sokan nem tudják, hogy miről is írjanak legközelebb, és néha bizony nehézkes, kimerítő folyamat, úgyhogy ha van egy világos és mögöttes struktúra, az segíthet, hogy gyorsabban és könnyebben menjen. Ez az, amiben a AIDA, egy olyan marketing formula, ami több, mint egy évszázadra tekint vissza, segíthet.

Mi is tulajdonképpen az az AIDA? Az Attention (figyelemfelkeltés), az Interest (érdeklődésfelkeltés), a Desire (vágy keltése) és az Action (cselekvés, vásárlás) szavak első betűiből tevődik össze és lényegében hatékonyan összefoglalja a reklám és a marketing lényegét. Gondolj csak bele, ha valaki olvas valamit, amit te írtál, legyen az egy hirdetés a közöségi médiában, egy blogposzt, vagy bármi más, a célod, hogy megpróbáld őt elvinni egy utazásra. Minden meggyőző reklám szándéka, hogy elvezesse egyik pontból a másikba a fogyasztót – az A pontból (közöny) a B pontba (cselekvés).


Tegyük fel, hogy a kerti törpékről írsz egy 4000 szavas cikket. Mi fogja benne megfogni az olvasódat? Vagy készítesz egy reklámot a Facebookon a kartondobozokról. Hogy veszed rá az embereket, hogy rákattintsanak?


Az AIDA modell története


Honnan is ered ez a modell? Nagyjából 100 évvel ezelőtt Londonban publikáltak egy könyvet, ami az eladásról és reklámozásról szólt. Nem volt rajta megjelölve szerző, úgyhogy lehetetlen megadni neki azt az elismerést, ami kijárna. De bárki is volt, megírta azt a formulát, ami a marketing egyik legmaradandóbb szabálya lett (kicsit más formában). 1915-ben ezt a struktúrát írták le:

 

  • Egy olyan nyitás, ami megragadja az olvasó figyelmét és arra készteti, hogy tovább olvasson.
  • Leírás és magyarázat, ami érdeklődést vált ki belőle.
  • Bizonyíték vagy indok, ami vágyat kelt benne a vásárlásra azzal, hogy megmutatja a termék értékeit, előnyeit.
  • Meggyőzés, ami csábítja az olvasót azáltal, hogy az áru az ő szükségleteire ad választ és most rögtön szüksége van rá.
  • Inger, ami egy konkrét, vagy egy extra indokot ad a vásárlásra.
  • Tetőpont, ami könnyűvé teszi az olvasónak a rendelést és azonnali cselekvésre ösztönzi.


Érdemes megemlíteni, hogy az AIDA-t szokták úgyis emlegetni, mint AIDCA, ahol a C-Conviction, vagyis meggyőzés, ebben a példában a 4-es és 5-ös pont tölti be ezt a szerepet.


Használhatod ezt a struktúrát bármilyen írott hirdetésben azzal a céllal, hogy meggyőzd, vagy befolyásold az olvasót annak érdekében, hogy cselekedjen. Legyen ez akár az, hogy felveszi a telefont, rákattint a „Kosárba” gombra, megadja az adatait, vagy bármi más – de először ellenállást és közönyt kell feltételezned. A te feladatod pedig az, hogy megfogd azt az embert a kezénél fogva és meggyőzd arról, hogy szüksége van arra, amid neked van.


Ez a 6 lépéses terv nagyon előrelátónak bizonyult annak ellenére, hogy szinte minden folyamatosan változik a marketingben. Az online világ lehetővé tette, hogy széles körben elérhető legyen az információ, a reklám pedig ezzel együtt változott, az AIDA viszont még mindig hasznos.


Hogyan használhatod a marketinged tervezésekor?


Figyelemfelkeltés – A terméked, szolgáltatásod, márkád ismertetése


Válaszolj az alábbi kérdésekre: Hogyan érheted el, hogy a vásárlók tudjanak a termékedről vagy a szolgáltatásodról? Milyen megkeresési stratégiád van? Milyen kampányokkal népszerűsíted a márkádat? Milyen eszközöket és platformokat használsz? Milyen üzenetek érnek célba? – Futtass például egy PR kampányt 4 hónappal egy új termék bevezetése előtt.


Érdeklődéskeltés – Milyen előnye van a termékednek és mi az, ami arra ösztönzi a vásárlót, hogy még többet meg akarjon tudni róla


Válaszolj az alábbi kérdésekre: Milyen a tartalomstratégiád? Van közösségi bizonyítéka a hírnevednek, profizmusodnak? Hogyan és hol teszed ezt az információt elérhetővé (weboldal, videó, vásárlói vélemény) – Küldj ki egy emailt, amiben felajánlasz egy ingyen konzultációt, bemutatót.


Vágy – Próbálj érzelmi kötődést kialakítani a terméked, szolgáltatásod iránt, mutasd meg a márkád személyes oldalát, billentsd át a fogyasztót a „szeretném” állapotból az „akaromba”

 

Válaszolj az alábbi kérdésekre: Mi az a termékedben szolgáltatásodban, ami miatt az emberek akarják? Hogyan tudsz érzelmi kapcsolatot kialakítani? Online chat, vagy tippek, tanácsok megosztása?


Cselekvés – CTA, vedd rá, hogy megtegye a következő lépést, vagyis telefonáljon, feliratkozzon a hírleveledre, írjon neked, „Kattints ide a foglaláshoz, vásárláshoz”

 

Válaszolj az alábbi kérdésekre: Mi a CTA és hol helyezed el? Könnyű a vásárlóknak kapcsolatba lépni veled és hol teszik legszívesebben? Gondolj azokra a marketing csatornákra, felületekre, amiket használsz és hogyan használod? – email, weboldal, landing page, telefonhívás…


Miért használják még mindig az AIDA-t?


Nagyon egyszerű a válasz. Azért, mert működik. Nem kell feltétlenül minden egyes lépést tartalmaznia annak, amit írsz, de az irányelv ugyanaz marad. Például a közösségi média hirdetésekben közzé tehetsz egy reklámot, ami három mondatból áll – ez nem elég hosszú ahhoz, hogy az összes lépést belefoglald, de ettől még megpróbálhatod az olvasókat egy olyan utazásra elvinni, hogy eljussanak a tétlenségtől a cselekvésig. Ha pedig sikerül megragadni a figyelmét, növelni az érdeklődését és a vágyát és rávenni a cselekvésre, akkor valószínűleg a lehető legnagyobb sikert éred el.


Habár leghatásosabban és legkönnyebben a hosszabb, kreatív tartalmakban lehet használni az AIDA modellt, ugyanúgy alkalmazható a PPC reklámokban, SEO-ban és még sok minden másban. Még az UI és UX is a vásárlói utazás ötletén alapszik és az a marketing feladata, hogy valakit elvezessen a közönytől a vágyig és vásárlásig.


Lerövidítheted a folyamatot, kiemelhetsz bizonyos elemeket, de ha bármi olyan dologról írsz, ami valamilyen módon kínál valamit az olvasónak, mondjuk egy termékről vagy szolgáltatásról, mindenképp megéri észben tartani az AIDA modell lényegét. Az emberek úgy vannak beprogramozva, hogy ellenálljanak, ha valamit el akarnak nekik adni, vagy ha valamit reklámozni akarnak nekik – az AIDA viszont világosan segít, hogyan építsd fel a tartalmad struktúráját, mire kell elsődlegesen figyelned és milyen különböző szakaszok vannak, hogy egy vásárló elkötelezze magát.



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!