5 alapelv látogatóid megtaartására és a SEO erősítésére

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

5 alapelv, amik a webhelyeden tartják látogatóidat (és erősítik a SEO-dat)

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ha webhelyed nem képes sokáig megtartani látogatóidat, akkor azzal nem csak lehetséges ügyfelekről maradsz le, hanem keresőoptimalizálásod minőségéről is sokat árulkodhat.

Köztudott, hogy a felhasználói élmény a SEO fontos részét képezi, de ahogy a technológia egyre több lehetőséget ad a webfejlesztők kezébe, úgy egyre szigorúbb elvárássá válik egy összeszedett, élvezetes élményt nyújtani webhelyed látogatóinak. A Google, és más keresőmotorok érdekes, hogy olyan webhelyeket soroljanak fel az első találati oldalon, amelyek a legjobban kielégítik a felhasználó igényeit.

Egy könnyen használható webhely segít elvégezni azokat a feladatokat egy látogatónak, amikért az webhelyedre érkezett. Ez persze több lehetséges vásárlót segít megtartani, de azt a jelet küldi a Google-nak is, hogy webhelyed pozitív élményt nyújt a felhasználóknak, így erősítve a SEO-dat.

A következőkben öt olyan használhatósági elvet sorolunk fel, amelyek pontosan ebben segíthetnek neked!

 

1. „Ne kelljen gondolkodnom”

A „ne kelljen gondolkodnom” (don’t make me think) elv Steve Krug használhatósági szakértő agyszüleménye, aki többek között az Apple-nek és a Bloombergnek is dolgozott már tanácsadóként. Sokak szerint a „ne kelljen gondolkodnom” elv lényege, hogy a saját nyelvükön kell kommunikálni a felhasználóval, vagy hogy semmilyen fontos dolog nem szabad, hogy két kattintásnál messzebb legyen a webhelyen. Habár ezek mind jó gondolatok, a „ne kelljen gondolkodnom” elv sokkal alapvetőbb ennél.

 

Figyelembe kell venned, hogy látogatóid nagy része elfoglalt lesz, és nem fordítják figyelmük 100%-át webhelyedre. Némelyikük arra gondol majd, hogy délután haza kell hozni a gyereket az óvodából, míg mások arra, hogy mit vegyenek fel a hétvégi baráti összejövetelre. A te feladatod az, hogy végtelenül egyszerűvé tedd számukra azt a műveletet, amit szeretnél, hogy elvégezzenek. Ez lehet egy feliratkozás, egy vásárlás, egy asztalfoglalás, stb. – a lényeg, hogy ne kelljen menükben és aloldalakon keresgélniük az ehhez szükséges hivatkozást.

Érdekesség, hogy habár az emberi agy csupán a test tömegének 2%-át teszi ki, mégis az egész szervezet energiafogyasztásának 20%-át foglalja le. Ne fáraszd látogatóidat azzal, hogy gondolkodniuk kelljen!

A lényeg, hogy nem szabad egy „átlagos felhasználóról” alkotott képre alapoznod webhelyed kialakítását – nincs olyan, hogy „átlagos felhasználó”.

 

2. A morgó teszt

A morgó teszt Donald Miller, a StoryBrand alapítójának találmánya. A teszt arra keresi a választ, hogy ha megmutatnád webhelyedet egy ősembernek, akkor az felmordulna-e tőle. Az egész teszt kevesebb, mint egy perc alatt elvégezhető.

 

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy keresel valakit, aki soha nem látta még webhelyedet, és megmutatod neki 5 másodpercre, majd bezárod azt (lecsukod a laptopot, stb.) Ez után három kérdést kell feltenned az adott személynek:

  • Mit kínál a cégem?
  • Hogyan teheti jobbá ez az életedet?
  • Mit kell tenned a vásárláshoz (vagy a célfolyamat beindításához)?

Az 5 másodperc valójában sokkal hosszabb idő, mint amennyinek hangzik, különösen, ha belegondolsz, hogy 0,05 másodperced van arra, hogy jó első benyomást tégy webhelyeddel egy teljesen új látogatónak.

Ha tehát egy felhasználó 5 másodpercen belül képes elvégezni a kívánt műveletet webhelyeden (vagy értelmezni, hogy mit és miért kell csinálnia), akkor már jó úton jársz!

 

Szeretnéd tudni, hogy weboldalad megfelel-e minden alapelvnek? Akkor kérd online marketing audit szolgáltatásunkat és segítünk!

Ajánlatkérés



 

3. A „kielégített szükségletek” teszt

Ez a teszt egy rendkívül egyszerű kérdésen alapszik: kielégíti-e webhelyed a felhasználók szükségleteit? Másképpen megfogalmazva: mennyire kapcsolódik webhelyed tartalma ahhoz a kereséshez, amit a felhasználó bepötyögött a keresőmotorba.

 

A Google-nak van egy sajátos értékelési rendszere erre, ami kifejezetten mobilhasználókra fókuszál, szóval fontos, hogy webhelyed mobilkészülékeken is tökéletesen használható legyen. Ha webhelyed nem tesz eleget ennek az elvárásnak, akkor nem kap magas értékelést (és ezzel pozíciót) a Google-tól.

Ezt az értékelési skálát a Google Minőségellenőr Kézikönyv 85. oldalán találod.

Érdekesség, hogy a Google szerint a mobilhasználók ötször hajlamosabbak elhagyni egy webhelyet, ha az nincs mobilra optimalizálva. Tekintve hogy manapság többen interneteznek okostelefonjukon mint egy asztali számítógépen, ez egy nagyon meggyőző érv egy mobil-első webhely kialakítása mellett.

 

4. A „KISS” elv

Egyre több webhellyel találkozhatsz, ami letisztult, egyszerű designhoz tartja inkább magát, szakítva a régmúlt évek villódzó, agyondíszített látványvilágával. Ezek a webhelyek a „KISS” elvet követik, ami a „Keep it Short and Simple” („legyen rövid, és egyszerű”) rövidítése.

 

A KISS elv lényege, hogy egy webhelynek könnyedén értelmezhetőnek kell lennie. Ezért több ízben is tehetsz, például:

  • Érthető navigációs feliratokat használsz
  • Szabványos ikonokat használsz
  • Tömör, lényegre törő stílusban fogalmazol
  • Mellőzöd a felesleges elemeket webhelyed designjából

Albert Einstein idézete is illene ide, aki azt mondta, hogy „tégy mindent olyan egyszerűvé, amennyire csak lehetséges, de annál nem egyszerűbbé”.

A lényeg tehát, hogy mindenben törekedj az egyszerűségre. Ha van két opciód, válaszd azt, ami kevésbé összetett.

 

5. A „felhasználók nem olvassák el a weboldalakat” szabály

A felhasználók többsége sosem olvassa majd el az összes szöveget weboldalaidon, hanem gyorsan végiggörgetik azokat, míg meg nem találják, amit keresnek. Egy híres 1997-es kísérlet során Jakob Nielson kimutatta, hogy a tesztalanyok 79%-a csak átfut egy oldalt, és csupán 16%-uk olvas el rajta minden szót. Habár ez egy több, mint 20 éves kísérlet, ennél frissebb kutatások is nagyon hasonló eredményekre jutottak, még a blogbejegyzések esetén is, amikről az ember azt hinné, hogy a többség végigolvassa őket.

 

Ha tehát azt szeretnéd, hogy a felhasználók többsége is hasznosnak találja tartalmaidat, tedd könnyedén átnézhetővé őket. Használj fehér teret, rövid bekezdéseket, és alcímeket, hogy átláthatóbbá tedd hosszú és rövidebb szöveges tartalmaidat.
 



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!