A keresőmarketing világa folyamatosan kavarog – rendszeresen találkozunk új frissítésekkel, funkciókkal és trendekkel, amelyek gyökeresen megváltoztathatják, hogy hogyan is végezzük munkánk hétköznapi lépéseit.
Az egyik legfrissebb jelentős változás a Google-tól érkezik – a keresőóriás nemrég jelentette be, hogy a pontos egyezésű hasonló kulcsszóváltozatokba most már az azonos jelentésű változatok is bele fognak tartozni. De mit jelent ez a marketingesek számára?
Nos, akik eddig lényegében csak pontos egyezésű kulcsszavakra licitáltak a hirdetések között, azoknak mind az árajánlataikon, mind a hirdetésszerkezetükön, mind pedig a kulcsszóstratégiájukon változtatniuk kell, ha nem szeretnék elpazarolni hirdetési keretüket. Ezzel a lépéssel a Google egyértelművé tette, hogy fontosabb a keresőszándékra fókuszálni, mint az aprólékos pontos egyezésű kulcsszócsoporotkra.
Az októberben életbe lépő változtatások miatt elengedhetetlen lesz mindenkinek megváltoztatnia, hogy milyen irányból is közelíti meg a kulcsszókutatás kérdését. Már most sem feltétlenül muszáj egy nagyobb előre válogatott, variációkkal teli kulcsszólistával nekikezdeni a hirdetéskészítésnek.
A következőkben néhány olyan tippet szeretnénk megosztani, amelyek segítenek felkészülni a frissítést által okozott változtatásokra.
A PPC berendezkedés ellenőrzése
A pontos egyezés jelentőségének csökkenése érzékenyen érintheti azokat a hirdetőket, akik sokat fektetnek PPC hirdetéseikbe.
Azonban muszáj lesz alkalmazkodni az új helyzethez – a Google egyre szélesebb körökben használja gépi tanulási algoritmusait, a marketingesek pedig ehhez kell, hogy igazodjanak mind kulcsszóegyeztetés, mind kulcsszókutatás terén. Ezeket a kulcsszavakkal kapcsolatos eljárásokat olyan szándékalapú jelekkel kell használni, mint a demográfiai adatok, tartózkodási hely, böngészési előzmények, napszak, webhelyen megtett lépések, és így tovább.
Mindenekelőtt fiókjaidon belül kell ellenőrizned a teljesítményt, és érdemes átvilágítanod jelenlegi kezelési módszeredet is. Ha a fiókok főleg pontos egyezéseket tartalmaznak, akkor nézd meg, hogy a hasonló kulcsszóváltozatok miként befolyásolhatják a teljesítményt vagy a szándékot olyan szempontok alapján, mint a kulcsszavak sorrendje; többszavas kulcsszavak; a helymeghatározó szavak hozzáadása egy kulcsszóhoz; szinonimák, vagy nagyon hasonló szóváltozatok.
Az eredmények alapján láthatod majd, hogy jelenlegi kampányszerkezet-stratégiád mennyire alkalmazkodik a teljesítmény és egyezési típus kilengésekhez.
Ne félj átadni a kormányt a Google-nak egy fiókon. Próbálj inkább arra összpontosítani, hogy a konszolidáció milyen előnyöket eredményezhet az általános programban. Az egy kulcsszavas hirdetéscsoportok remek eszközei lehetnek a testreszabásnak és a minőségi mutató feljavításának, csak vigyázz, nehogy saját magaddal versengj a tartalmi változtatásoknak köszönhetően.
A kulcsszókutatást segítő eszközök
Íme néhány online eszköz, amelyek megkönnyítik a kulcsszavakat (és ezzel a célközönségeket) megcélzó hirdetők dolgát.
Adatkinyerő és kulcsszó eszközök
Az adatkinyerés (scraping) egy remek módszer a különböző kulcsszavak beszerzésére. Függetlenül attól, hogy az ember mely eszközt használja erre a célra (a ScrapeBox és a Mozenda csupán két példa erre), ezek az eszközök sokkal átláthatóbb és gyorsabb módon képesek adatokat kinyerni, mint amire egy ember képes lenne.
A Moz, a SEMrush és egyéb népszerű online eszközök szintén rendkívül hasznosak, ha a kulcsszókutatásról van szó. Minden nevesebb eszköz rendelkezik egy vagy több egyedi funkcióval, így mindenki számára más lesz az ideális választás.
Persze a Google Kulcsszótervezőjét sem feltétlenül szabad kihagyni a felsorolásból, hiszen ha közelebbről megnézed, hogy miként csoportosítja egymáshoz a különböző variációkat a Google, akkor ez alapján kikövetkeztetheted, hogy milyen logika alapján működik az algoritmusa.
Szószámláló eszközök
Sokan előszeretettel alkalmaznak keresőkifejezés-jelentéseket olyan kulcsszavak kiszűrésére, amelyektől szeretnének távol maradni. Ennek több oka is lehet – vannak olyan kulcsszavak, amelyek nem passzolnak igazán a megcélzandó közönséghez, illetve olyanok is, amelyek nem lennének kifejezetten gazdaságosak. Persze ugyan ezek az eszközök kiváló új kulcsszólehetőségekre is segítenek rátalálni.
Ha ezeket a jelentéseket egy szószámláló eszközzel használod együtt, akkor rengeteg adatot szerezhetsz be és vizsgálhatsz át kulcsszókutatási célokra.
Amikor új kulcsszótémákat szeretnél azonosítani, fontos, hogy eldöntsd, mely kifejezéseket exportálod majd ki. Például meglehet, hogy egy bank látni szeretné, hogy hány változat jelenik meg a „jelzálog” kifejezésre az „otthonvásárlás” helyett. Ezen adatok alapján egy másik irányt vehetnek fel kulcsszavak terén, amelyek vagy a jelzáloghoz, vagy az otthonvásárláshoz kapcsolódnak inkább.
Bővített kizáró kulcsszó
A negatív kulcsszavakról már fentebb megejtettünk pár szót, de külön említést érdemelnek. Feltételezhetjük, hogy a Google a továbbiakban is folytatja majd a kulcsszóbővítés terjesztését, és így a kizárt kulcsszavak is éppen olyan fontosak lesznek, mint a megcélzottak – különösen az olyan helyzetekben, ahol a beírt szavak sorrendje eltérő szándékra utalhat.
Fontos azonban figyelembe venni, hogy jelenleg a kizáró kulcsszavak nem veszik figyelembe a hasonló kulcsszóváltozatokat.