A személyre szabás egy elképesztően hatékony marketingeszköz lehet, ha az ember tudja, hogy hogyan alkalmazza helyesen. Nem egy új technológiáról van szó, hiszen a marketingesek már évtizedek óta gyakorolják marketingüzeneteik testre szabását, azonban ma, a digitális korban egészen új formákban jelenik meg és kínál lehetőségeket a márkák és kereskedők számára.
Példának okáért ott vannak a személyre szabott emailek, amikben a márkák személyesen szólítják meg ügyfeleiket, vagy feliratkozóikat. Ezek az üzenetek 29%-kal nagyobb megnyitási arányt és 41%-kal nagyobb átkattintási arányt érnek el, mint a névvel címzett emailek – de ez csak a jéghegy csúcsa a személyre szabásban, hiszen gyakorlatilag minden felületedre érvényesítheted azt. Vagy, ha úgy látod erre már végképp nem jut időd, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva, és engedd, hogy segítsünk!
Szóval mi az a személyre szabott marketing, és hogyan alkalmazhatod a sikerek érdekében? A következőkben pontosan erről lesz szó!
Mi az a személye szabott marketing?
A személyre szabott marketing sokkal több, mint a névre szóló emailek kiküldése. A személyre szabás egy cég teljes digitális marketin stratégiáját átjárhatja az emailtől kezdve a közösségi médián át egészen a blogokig. A személyre szabott marketinghez adatokra van szükséged célközönségedről, hogy kifejezetten olyan tartalmakat és reklámokat kínálhass nekik, amelyek relevánsak számukra.
Az adatok szerepe a személyre szabott marketingben
Adatok nélkül nincs személyre szabott marketing, és a marketing e formája csak annyira lehet eredményes, amilyen hatékonyan képes vagy összeszedni és értelmezni célközönséged adatait.
Adatokat számos forrásból szerezhetsz célközönségedről és felhasználóidról – a webhelystatisztikáid, és közösségi analitikák rengeteget elmondanak azokról, akik érdeklődnek márkád iránt, de már az email-feliratkozási opciók (pl. preferált témakörök kiválasztása) is árulkodóak lehetnek arról, hogy mi számít releváns tartalomnak közönséged szemében.
Ha elegendő adatot gyűjtöttél össze, akkor ezek alapján összeállíthatsz magadnak egy vagy több képet ideális ügyfeleidről, akik megcélzására szegmentált marketingkampányokat hozhatsz létre.
Hogyan vitelezhető ki hatékonyan a személyre szabás a digitális marketingben?
1. Konkrét célzást tesz lehetővé
A személyre szabott marketing elsődleges előnye, hogy konkrét célcsoportokat érhetsz el vele. Ahogy egyre több adatot gyűjtesz össze kérdőívek, tanulmányok és elemzések segítségével, egyre hatékonyabb kampányokat állíthatsz össze, amiket ügyfeleid érdeklődése és vásárlási szokásai szerint célozhatsz.
Például ha ügyfeleid zenekedvelők, akkor zenével kapcsolatos zenei kulturális referenciákat használhatsz tartalmaidban és emailjeidben.
2. Segít releváns tartalmakat készíteni
tartalmakat készíthetsz célközönségednek, amelyek különleges hatással lehetnek annak tagjaira.
A Coca-Cola személyre szabást alkalmazott a „Share a Coke” kampánya során, amiben keresztnevekkel látták el palackjaik csomagolását, hogy ezzel is minél több fiatalt vonzzanak a márka közelébe. 10 év óta ez volt az első kampány, ami növekedést eredményezett a cég értékesítéseiben.
3. Egy mélyebb kapcsolatot építhetsz ki vele közönségeddel
Marketinged személyre szabásával erősebb, stabilabb kapcsolatokat építhetsz ki célközönséged tagjaival. Megmutathatod például, hogy mennyire hálás is vagy ügyfeleid támogatásáért azzal, hogy személyre szabott emaileket küldesz nekik születésnapjuk alkalmából, vagy egy „Köszönjük” levelet a regisztrációjuk/első vásárlásuk évfordulóin.
A személyre szabás nem csak emailjeidben jelenhet meg persze, hanem akár webhelyeden is. Például kialakíthatod úgy, hogy a felhasználók bejelentkezésüket követően személyre szabott ajánlatokat kapjanak, legyen szó akár websohpról, akár egy blog legújabb, számukra legrelevánsabb tartalmairól. Ezzel nem csak több terméket adhatsz el, de azt is éreztetheted ügyfeleiddel, hogy külön figyelmet kapnak márkádtól.
4. Személyiséget ad márkádnak
Hogy igazán személyre szabott élményt kínálj a marketing segítségével, márkádnak is szüksége lesz egy személyiségre. Ez lehetővé teszi céged számára, hogy megmutassa emberi oldalát is – hogy a logó és a jelmondat mögött valódi emberek dolgoznak.
Például tedd lehetővé emailjeid címzettjei számára, hogy kérdésekkel vagy visszajelzésekkel válaszoljanak kiküldött üzeneteidre. Mutasd meg továbbá, hogy kik állnak céged neve mögött, és mellékelj egy képet automatikusan arról, akitől emailt kapnak ügyfeleid.
5. Segít jobb javaslatokat kínálni
Az adatgyűjtés egyik legfontosabb és leghasznosabb része minél többet megtudni ügyfeleid vásárlási szokásairól. Az olyan webáruház-óriások, mint az Amazon vagy az eBay rengeteg plusz profitot termelnek csupán azzal, hogy pontosan olyan termékeket kínálnak a vásárlóknak, amikre azoknak szükségük lehet korábbi vásárlásaik alapján. Néha még személyre szabott termékkatalógusokat is küldenek nekik emailben.
Erre bármelyik webáruház képes, csak kell egy jó rendszer, ami automatizálja az adatgyűjtést, és a javaslatok összeállítását. Sok webshop ezt félig-meddig egy „Akik ezt a terméket vették, ezeket vásárolták még” listával oldja meg, de ez még mindig nem 100%-os személyre szabás.
6. Több értékesítést és konverziót szerez márkádnak
A személyre szabott marketing nem csak arról szól, hogy hogyan veszed fel a kapcsolatot célközönségeddel. A marketing e formájával segítséget nyújthatsz ügyfeleidnek, és egyszerre forgalmadat is növelheted. Már egy egyszerű, de jól irányzott javaslat is pozitív eredményeket hozhat.
A vakációbérléssel foglalkozó cég, a Twiddy is ilyen taktikával ért el 10%-kos növekedést készletében. A vállalat odafigyelt az aktuális trendekre és az ügyfelek viselkedésére, és ezek által olyan árképzési javaslatokat tett az otthontulajdonosoknak, amelyekkel jobb árakat határozhattak meg a bérbeadáshoz. Ez mind a cégnek, mind pedig az otthontulajdonosoknak nyereséget hozott, és a cég 15%-nyi költséget is megspórolt.