A jó online marketing stratégia felépítése 7 lépésben

Komplex online marketing stratégia felépítése

Online marketing stratégia felépítése hét lépésben

czsofi Szerző:
czsofi

Ahogy a hétköznapi élet digitalizálódik, úgy a különböző cégeknek is követniük kell oda ügyfeleiket, ahová azok előszeretettel mennek – az internetre. Ez a trend, pontosabban
életmódváltás a marketing egy új formáját hozta létre, ami nem más, mint az online marketing. Persze nem kell úgy tennünk, mintha az online marketing valamilyen meglepő újdonság lenne, mégis gyakran tapasztaljuk, hogy számtalan régóta működő és újonnan alapított cégnek és vállalkozásnak sok-sok fejfájást okoz az online “játszótér” nyüzsgése.

Komplex online marketing stratégia felépítése

A számtalan marketingcsatorna és lehetőség hamar a bőség zavarát zúdíthatja azokra, akik még csak most ismerkednek az online világgal. Senkit sem hibáztathatunk érte… Attól, hogy valaki ismeri és rendszeresen használja a népszerű közösségi média felületeket, sok különböző céget követ, és járt már életében egy-két weboldalon, egyáltalán nem jelenti azt, hogy az online marketing eszközei között is otthon érzi magát. 

 

A következőkben röviden összefoglaljuk, hogy mit is takar egy online marketing stratégia, hogy hogy néz ki egy online marketing kampány, és hogy milyen technikákat érdemes alkalmazni benne.

Kapcsolatfelvétel

Űrlapunkon megadott elérhetőségeid egyikén hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.

 

Mit értünk online marketing stratégia alatt?

Az online marketing stratégia lényegében olyan tevékenységek összességét jelenti, amelyek a digitális marketingen keresztül segítenek elérni kitűzött céljaidat. Nem kell megijedni a stratégia szótól – egy kevésbé fenyegető kifejezés talán a „terv” lehetne rá, hiszen a stratégia valóban egy tervként szolgál a cél vagy célok eléréséhez.

 

Cél, vagy célok? Nos, ezek száma vállalatod méretétől függ. Egy nagyobb cégnek több realisztikus célja is lehet, de egy stabil stratégia segíthet a legrövidebb, leghatékonyabb utat megtalálni ezekhez, legyen szó a konverziók számának X%-os növeléséről, vagy a közösségi követőbázis növeléséről az előző évhez képest.

 

Talán egy kissé túlegyszerűsítettük a „stratégia” fogalmát, hiszen valójában elég összetetté válhat az egész tervezgetés a célok méretétől és számától függően, és ha valakinek nincs tapasztalata benne, akkor az kétségtelenül a fejét vakarva áll majd neki a dolgoknak – mi a kezdőlöketet szeretnénk megadni! Vessünk egy pillantást arra, hogy miből is áll egy online marketing kampány, aztán jöhetnek a konkrét tippek és technikák, amiket bevethetsz a sajátodban is!

 

Ha úgy érzed, hogy inkább profikra bíznád online marketing stratégiád felállítását, és arra is kíváncsi vagy, hogy mi az, amit eddig rosszul csináltál, kérd ajánlatunkat IDE kattintva!

 

Mi fán terem a digitálismarketing-kampány?

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy az online marketing stratégia, és az online marketing kampány két különálló dolog. A stratégia azon tevékenységek sorozata, amelyek segítenek elérni átfogó marketingcélodat, vagy céljaidat. Ezek a különálló tevékenységek a kampányok.

 

Minden kampánynak van egy külön célja, ami a stratégia egy részét képezi. Tegyük fel, hogy stratégiád átfogó célja, hogy többet értékesíts termékeidből. Kiválasztasz tehát egy terméket (vagy termékcsaládot, stb.), és készítesz egy kampányt, ami kizárólag ezen termékek népszerűsítését szolgálja majd. Ha a kampány sikeres, akkor ennyivel közelebb kerültél átfogó célodhoz (ami több termék értékesítése).

 

Egy kampányt vagy stratégiát nem az határoz meg, hogy milyen sokáig húzódik el. Attól, hogy egy kampány évekig fut még nem lesz belőle stratégia. Egy stratégiának tehát több kampány is a része, amelyek egymással párhuzamosan futnak, és mind az átfogó cél irányába igyekeznek előlendíteni a céget.

 

Lássunk néhány példát arra, hogy mikre is van szükség egy hatékony online marketing stratégia felépítéséhez.

 

Miből áll egy hatékony online marketing stratégia?

1. Ügyfélperszónák

Ha a digitális marketingből csak a „digitális” rész újdonság számodra, akkor biztosan találkoztál már az ügyfél- vagy vásárlói perszónák fogalmával. Ezek különösen fontos szerepet játszanak a stratégiákban, ezért érdemes első körben ezek megalkotásával foglalkozni.

 

Amikor létrehozol egy ügyfélperszónát, akkor olyan tulajdonságokkal látod el, amelyek ideális ügyféllé tennék ezt a kitalált személyt számodra. Ezek a perszónák segítenek vizualizálni, hogy milyen ügyfeleket érdemes megcéloznod marketingeddel.

 

Perszónáid kialakításakor próbálj ne feltételezgetni – hiába hiszed azt, hogy ismered az ügyfeleidet, sehonnan sem kaphatsz olyan tiszta, pontos képet róluk, mint tőlük személyesen. Akár kutatással, akár kérdőívekkel, akár személyes interjúkkal jutsz hozzá az információkhoz, azok valós forrásból kell, hogy származzanak.

 

Minél nagyobb és változatosabb halmazból szerzel információkat, annál valósághűbb perszónát állíthatsz majd össze. Érdeklődj meglévő és lehetséges ügyfeleidnél, és azoknál is, akik nem szerepelnek az adatbázisodban, de célközönséged tagjai közé sorolhatók.

 

Milyen információkra van szükség egy ügyfélperszónához?

Rendben, tehát tudjuk, hogy kiket és hogyan érdemes megismerni. A kérdés most az, hogy mik azok a tulajdonságok, amiket meg kell tudnod ezekről az emberekről.

 

Az alábbiakban felsorolunk néhány fontos szempontot, de fontos észben tartani, hogy ezek csak kiindulási pontok, és a vállalatod számára fontos jellemzők egészen mások lehetnek az alapján, hogy mivel foglalkozol és hogy B2C vagy B2B területen tevékenykedsz.

  • Hely: Ehhez az információhoz többféle webes analitikai eszközön keresztül is hozzájuthatsz – a legegyszerűbb az ingyenes Google Analyticsben ellenőrizni, hogy webhelyed látogatói helyileg honnan böngészik tartalmaidat.
  • Kor: Ez az információ nem minden cég számára lehet fontos, sokaknak azonban annál inkább. A Google Analytics segíthet ennek nyomonkövetésében, de nem árt odafigyelni, hogy milyen trendek a népszerűek meglévő és lehetséges ügyfeleid köreiben, hiszen ezek sokat elárulhatnak arról, hogy milyen korosztállyal is van dolgod.
  • Kereset: Ezeket az információkat anonim módon, a személyes interjúk során ajánlatos megszerezni, sokan ugyanis nem szívesen osztják meg egy internetes kérdőívvel, hogy mennyit keresnek.
  • Munkahelyi pozíció: Ez első sorban B2B vállalatok számára lehet hasznos információ.
  • Célok: Mivel tudod, hogy termékeid és/vagy szolgáltatásaid milyen igényeket elégíthetnek ki, így nem nehéz kitalálni, hogy milyen céljaik lehetnek velük ügyfeleidnek. Persze a feltételezést már fentebb sem javasoltuk – jobban teszed, ha összeveted találgatásaidat a valódi információkkal, amiket begyűjtesz a kutatásaid, interjúid és kérdőíved segítségével.
  • Kihívások: Milyen problémákkal néznek szembe meglévő és lehetséges ügyfeleid? Erre a kérdésre csak ők tudják a választ.
  • Érdeklődési körök és hobbik: Ezen információk a későbbiekben rengeteget segíthetnek majd, ha belekezdesz a tartalommarketingbe.
  • Prioritások: Tudd meg ügyfeleidtől és a márkád iránt érdeklődőktől, hogy mit tartanak cégeddel kialakított kapcsolatuk legfontosabb részének. Elképzelhető például, hogy sokan azért választják márkádat, mert kiváló ügyfélszolgálatot biztosítasz számukra, vagy mert ez van a legközelebb otthonukhoz.

 

2. Tűzd ki magad elé céljaidat, és találd meg azokat a digitális eszközöket, amikre szükséged lesz megvalósításukhoz

Marketing céljaidnak mindig párhuzamban kell állniuk céged hosszútávú céljaival. Bármi is legyen ez a fő cél, online marketinged valamilyen módon ezt kell, hogy szolgálja.

 

Fontos továbbá, hogy átfogó célod mérhető is legyen valamilyen módon, és hogy tudd is mérni azt. Persze ez minden cég és egyéni cél esetében más lesz, de csak úgy tűzd ki őket, ha biztos vagy benne, hogy rendelkezel azokkal az eszközökkel, amelyekkel mérheted majd teljesítményedet és előrehaladásodat.

 

De miért ilyen fontos a mérés? Mert lesznek bizonyos mutatók (minden cél esetén mások), amelyek nyomonkövetésével azonosíthatod a problémás területeket, és elvégezheted a szükséges változtatásokat is. Ha csak vaktában „marketingezel”, és nem tudod, hogy sikerül-e elérni vele valamit, akkor könnyen lehet, hogy jóval több pénzt dobsz ki, mint amennyit megtermelsz. A mérésben segíthet többek között a Google Analytics eszköz, és – ha majd a dolgok közösségi médiás részéhez érsz – a közösségi platformok beépített statisztikai felületei is.

 

3. Mérd fel jelenlegi digitálismarketing-csatornáid és eszközeid helyzetét

Ha online marketing stratégiád még nincs is, bizonyára rendelkezel néhány digitális eszközzel (vagy csatornával), amelyeket felhasználhatsz stratégiád kivitelezése során. Ezeket a csatornákat három kategóriára oszthatjuk:

  • Saját médiumok
  • Kiérdemelt médiumok
  • Fizetett médiumok

Mindhárom típusnak (vagy csatornának) megvan a saját, fontos szerepe digitális marketingedben. Lássuk, hogy mit is takarnak ezek a kategóriák.

 

Saját médium

Ezek azok a digitális eszközök és csatornák, amik vállalatod tulajdonai, és amiket kedvedre módosíthatsz. Legjobb példái a saját webhely és az ahhoz tartozó blog. Lehet még szó olyan, nem általad megosztott (tehát nem webhelyeden vagy blogodon szereplő) tartalmakról is, amelyek felett szintén teljes irányítással rendelkezel.

 

Kiérdemelt médium

A kiérdemelt médiumok alapja a szájról szájra terjedő hírnév. Ide tartoznak például a mások webhelyein vagy blogjain megjelentetett tartalmak, a sajtó által írt cikkek, és így tovább. A „kiérdemelt” szó lényegében erre utal – ha valaki érdemesnek tartja tartalmaidat vagy márkádat, akkor megemlíti azt, ezzel fokozott láthatóságot biztosítva számodra. Kiérdemelt médiának számítanak például a pozitív vélemények, és a közösségi médián megosztott tartalmak is.

 

Fizetett médium

Az előző két médiumtípus után a fizetett média nem igényel túl sok magyarázatot, hiszen már a név is arra utal, hogy ezek olyan csatornák, amelyekre pénzt áldozol a fokozott láthatóság érdekében. Ezek a fizetett hirdetések a Google-on, a Facebookon, az Instagramon, vagy akár a szponzorált tartalmak mások webhelyein. Tehát bármilyen publicitás, amiért fizettél valamit.

 

Mi a teendő ezekkel?

Gyűjtsd össze azokat az eszközöket és csatornákat, amikkel rendelkezel, és sorold be őket a fenti három kategória valamelyikébe, hogy legyen egy átlátható képed arról, hogy mik állnak rendelkezésedre.

 

Általánosságban egy online marketing stratégia mindhárom kategóriát alkalmazza majd, változó súlyozással. Meglehet például, hogy van egy remek tartalmad webhelyeden (saját média), amelyet megosztasz közösségi profiljaidon (szintén saját média), ahonnan az emberek továbbosztják majd (kiérdemelt média), és még ki is emeled egy közösségi hirdetéskampányban, hogy többekhez is eljusson (fizetett média).

 

Nem muszáj mindhárom médiumtípust alkalmazni, de a fenti egyszerű példa mutatja, hogy milyen sokat segíthetnek egymásnak. Mostanra tehát már tudod, hogy milyen csatornákkal (médiumokkal) rendelkezel, így könnyebben eldöntheted, hogy melyekkel érdemes továbbra is foglalkozni, és hogy melyek nem relevánsak további online tevékenységeidhez.

 

4. Mit kell tenned saját médiáiddal?

Saját médiád képezi digitális marketinged legfontosabb alapját. Még ha a másik két kategória üres is, saját médiumokkal biztosan rendelkezel valamilyen tartalom formájában, ami bizonyára egy webhelyen (és esetleg egy blogon) helyezkedik el.

 

Lényegében minden olyan üzenetet is saját médiumnak tekinthetsz, amelyeket márkád a közönsége irányába kommunikál. Nem szabad megfeledkezni a különböző olyan tartalmakról sem, mint az e-könyvek, vagy a közösségi bejegyzések.

 

A tartalmak hatására válnak (konvertálnak) webhelyed érdeklődő látogatói fizető ügyfelekké. Az igényes tartalmakat az emberek előszeretettel osztják meg ismerőseikkel, további nyilvánosságot biztosítva ezzel márkádnak. A jól optimalizált tartalmak segítenek, hogy márkád magasabb pozícióban jelenjen meg a Google találatai között.

 

Röviden tehát: a tartalom aranyat ér, de csak ha igényes, és jól optimalizált.

 

Persze az is fontos, hogy a tartalom releváns legyen. Az egyik első dolog tehát eldönteni, hogy pontosan milyen jellegű tartalmakat is szeretnél majd felhasználni stratégiád kivitelezése során – mely tartalmak segítik majd elérni céljaidat?

 

Persze ezekre a kérdésekre pontos válaszokat nem adhatunk, hiszen rengeteg tényező közrejátszik, úgy, mint céljaid, saját médiumaid, közönséged, kínálatod, stb. Az alábbi támpontok segíthetnek közelebb jutni a válaszokhoz.

 

Vizsgáld meg meglévő tartalmaidat

Ásd magad valamivel mélyebbre saját tartalmaidban, és készíts egy saját rangsort az alapján, hogy eddig mely tartalmak teljesítettek a legjobban a jelenlegi céljaid szempontjából. Ha például a célod a konverziók fellendítése, akkor nézd meg, hogy mely tartalmaid konvertálták a legtöbb ügyfelet egy tetszőleges elmúlt időszak során.

 

Lehet, hogy egy blogbejegyzés volt, egy YouTube videó, egy hírlevél, vagy egy közösségi bejegyzés. Ez segít majd azonosítani azokat a csatornákat, amikre a továbbiakban is érdemes erőforrásokat fordítani, és persze azokat is, amikre nem.

 

Azonosítsd meglévő tartalmaid hiányosságait

Ügyfélperszónáid alapján azonosítsd azokat a tartalomhiányosságaidat, amiket érdemes lenne betölteni. Ha tisztában vagy célközönséged igényeivel, és valami olyasmire van szükségük, amit jelenleg nem szolgáltatsz nekik, akkor talán jó ötlet lenne pótolni ezt a hiányosságot. Egy autószerviz közönsége például meglehet, hogy örülne egy olyan online tudástárnak, ahol a különféle alkatrészek karbantartásáról olvashatnak.

 

Ha tisztában vagy meglévő tartalmaid teljesítményével, akkor hiányosságaidat olyan tartalmakkal pótolhatod ki, amikről tudod, hogy sikeresek lennének. Ezzel egyrészt kielégíted közönséged egyik igényét, másrészt olyan módon teszed azt, amiről tudod, hogy korábban már bevált.

 

Vázolj fel egy tartalomkészítési tervet

Megvannak tehát legjobban teljesítő tartalmaid, és azok a hiányosságaid, amiket érdemes lenne orvosolnod. Ideje létrehozni egy tartalomkészítési tervet, amiben felvázolod, hogy milyen tartalmakkal juthatnál közelebb céljaidhoz.

 

Figyelembe kell venned az elkészítendő tartalmak címét, formátumát, a saját céljaikat, hogy mely csatornákon terjesztenéd őket, hogy miért készíted őket (milyen hiányosságot pótolsz velük), és hogy milyen prioritással bírnak.

 

Ezt nem kell túlkomplikálni – egy egyszerű táblázat is megteszi. Fontos továbbá feltüntetni a tartalmakra fordítható költségvetést is, és hogy belső erőforrásokat szánnál elkészítésükre, vagy kiszerveznéd külső cégeknek.

 

5. Ellenőrizd a kiérdemelt médiumokat

Tisztában kell lenned kiérdemelt médiáid állapotával is, hogy tudd, mely csatornákra érdemes áldozni idődet és erőforrásaidat. Ehhez meg kell vizsgálnod, hogy honnan érkeznek webhelyedre a látogatók, tehát meg kell nézned forgalmad forrásait.

 

Akárcsak a saját médiumoknál, itt is rangsorolnod kell a különböző csatornákat hatékonyságuk alapján. A Google Analytics segíthet ebben. Bármit is használsz, a cél az, hogy egy átlátható képet kapj arról, mely kiérdemelt médiumok segíthetnek a legtöbbet céljaid elérésében. Érdemes észben tartani azokat a csatornákat is, amelyeket még nem próbáltál ki, de jövőben hasznosak bizonyulhatnak.

 

6. Ellenőrizd és tervezd meg fizetett médiumokat

Mostanra már bizonyára érted, hogy hogy megy ez – felméred fizetett csatornáid teljesítményét, sorba állítod őket aszerint, hogy mennyire lehetnek hasznosak céljaid elérésében, és így tovább.

 

Ha például eddig sok pénzt fordítottál a Facebook hirdetésekre, de ezek nem voltak kifejezetten eredményesek, akkor vagy változtatnod kell rajtuk, vagy törölnöd kell őket, hogy tiszta lappal indulhass. A cél az, mint eddig: kiszűrni, hogy mely csatornákat érdemes továbbra is használni, és melyeket nem.

 

7. Összegzés

Ha idáig eljutottál, akkor tisztában vagy egy alapvető online marketing stratégia körvonalaival, és remélhetőleg sikerült saját cégednél is alkalmaznod a fent említett lépéseket. Ha minden pontot követtél, akkor a következők állnak a rendelkezésedre:

  • Egy vagy több ügyfélperszóna
  • Egy vagy több marketingcél
  • Eddigi saját, kiérdemelt és fizetett médiumaid listája
  • Egy tiszta kép ezek jelenlegi állapotáról
  • Egy tartalomkészítési terv saját tartalmaidhoz

 

Ahogy azt már útmutatónk elején tisztáztuk, az online marketing stratégia különböző lépések sorozata, amelyek egy célt hivatottak elérni az online marketing segítségével.

 

Tehát stratégiádat egy olyan dokumentumba kell foglalnod, amely átláthatóan felsorolja mindezeket a lépéseket az eddigi kutatásaidból (az előző 6 lépés) szerzett adatok alapján. Ez a dokumentum lehet egy táblázat is, ami valószínűleg a legideálisabb formátum lesz a saját, kiérdemelt, és fizetett médiumok összegzésére.

 

Ezek alapján készítsd el hosszútávú marketingstratégiádat, például a következő 12 hónapra (ez persze cégfüggő). Így például hónapokra lebontva megtervezheted, hogy mikor mely lépéseket hajtod majd végre. Ha teljes körű stratégiát szeretnél, és inkább tapasztalt online marketing tanácsadókra bíznád céged boldogulását IDE kattintva felveheted velünk a kapcsolatot.

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok