Az oldalsebesség fontossága és a leggyakoribb kérdések az oldalsebességgel kapcsolatban

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi az az oldalsebesség, és hogyan optimalizálhatod?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Az oldalsebességet gyakran keverik a webhelysebességgel, és habár a két fogalom kapcsolódik egymáshoz, két külön dologról beszélünk. A webhelysebességet egy webhely néhány vagy összes oldalának sebessége alapján állapíthatjuk meg. Az oldalsebesség ezzel szemben egy-egy oldal betöltési sebességére utal, vagyis hogy mennyi időbe telik az első bájtnak, hogy megérkezzen a szerverről a felhasználó böngészőjébe.

Ha szeretnéd megállapítani egy-egy weboldalad sebességét, akkor erre több ingyenes eszközt is alkalmazhatsz. A legegyszerűbb és egyik leghasznosabb ezek közül a Google PageSpeed Insights, amiből kiderítheted, hogy a Google elég gyorsnak tartja-e oldalaidat. Ez az eszköz a Google saját, Chrome felhasználóktól gyűjtött adatait használja fel a sebesség lemérésére, és számos hasznos mutatót kínál az eredmények között, úgymint az első vizuális tartalomválaszt (FCP) és a betöltött DOM tartalmakat (DCL).

 

Az oldalsebesség a SEO-ban már régóta rendkívül fontos pont, így ha eddig még nem foglalkoztál vele, ideje górcső alá venni ezeket az eredményeket! Persze azt is megértjük, ha nincs még erre is időd… vedd fel a kapcsolatot velünk IDE kattintva, és segítünk rendbe rakni weboldal keresőoptimalizáltságát! 

 

Az oldalsebesség szerepe a SEO-ban

oldalsebesség) rangsorolási szempontnak számít. Ez azt jelenti, hogy a gyorsabb webhelyeknek (és oldalaknak) nagyobb esélye van megjelenni az előkelőbb találatok között, mint a lassabban betöltődő tartalmaknak.

 

A lassabb webhelyeken továbbá a keresőmotorok robotjai is kevesebb oldalt tudnak feltérképezni és indexelni, ugyanis ezeknek is van egy korlátozott keretük, amit az oldalsebesség is befolyásol.

 

Ha mindez nem lenne elég, a felhasználók többsége manapság elvárja, hogy minden weboldal néhány másodperc alatt megjelenjen a böngészőjében, függetlenül attól, hogy egy okostelefonról, vagy egy számítógépről internetezik. Minél többet kell várniuk az embereknek, annál kevesebbnek lesz türelmük az oldalon maradni, és még ennél is kevesebb konverzióra számíthatsz majd tőlük.

 

Hogyan optimalizálhatod weboldalaid segítségét?

Nem kérdés tehát, hogy a kiváló SEO és felhasználói élmény érdekében a lehető legjobb oldalsebességre kell törekedned online tartalmaid kialakításakor és karbantartásakor. Akár új oldalakat tervezel létrehozni webhelyeden, akár a meglévőeket tervezed frissíteni, íme néhány dolog, amit megtehetsz ennek érdekében:

 

Használj tömörítést

A CSS, HTML és JavaScript fájlok mérete gyakran csökkenthető kellő optimalizálással, amiben olyan ingyenes szoftverek segíthetik webprogramozóidat, mint a Gzip.

 

A feltöltött képeket is érdemes tömörítened, hiszen a legtöbb monitoron és telefonon egyáltalán nincs szükség több tucat megapixeles fotókra. Az egyik legnépszerűbb ingyenes eszköz erre a TinyPNG, de számos egyéb webhely és alkalmazás is lehetővé teszi a képek kötegelt átméretezését és tömörítését.

 

Minimalizáld CSS, HTML és JavaScript kódjaidat

A kódok minimalizálásával (felesleges szóközök, karakterek, megjegyzések, stb. eltávolításával) meglepően sokat javíthatsz oldalsebességeden a SEO érdekében. A Google erre korábban az itt említett eszközöket javasolta, habár a cikk maga egy ideje elavultnak számít. Ettől függetlenül a megemlített eszközök továbbra is segíthetnek ezekben a feladatokban.

 

Csökkentsd az átirányítások számát

Minden egyes átirányítás további várakozást jelent felhasználóid számára, és sokan már néhány másodperc alatt meggondolhatják magukat. Érdemes tehát biztosítani, hogy webhelyeden minden átirányítás csak egyetlen egy lépésből álljon, kiiktatva ezzel az átirányítási láncokat. Ha pl. A oldal B oldalra irányít át, az pedig C oldalra, akkor állítsd be, hogy A oldal rögtön C-re vigye a felhasználót. Az átirányításokra fokozott figyelmet kell fordítanod, ha webhelyeden HTTP-ről HTTPS-re állsz át.

 

Töröld a leképezést gátló JavaScriptet

A böngészőszoftvereknek (számítógépeken és telefonokon) egy úgynevezett DOM fát kell felépíteniük a HTML kód alapján, mielőtt leképezhetnék, és megjeleníthetnék annak tartalmát a felhasználónak. Ha azonban egy böngésző egy szkripttel találkozik a HTML kód elsődleges átvizsgálása alapján, akkor fel kell hagynia ezzel a folyamattal, hogy lefuttathassa azt a szkriptet. Lehetőleg tehát mellőzd az ilyenek használatát, vagy, ha muszáj, akkor próbáld minél ritkábban.

 

Használd ki a böngészők gyorsítótárát

A böngészők számos elemet mentenek el egy úgynevezett gyorsítótárban, hogy a felhasználók a későbbi látogatásaik során sokkal gyorsabban megtekinthessék azt, és ne kelljen minden elemet újra letölteniük a szerverről. A YSlow segít ellenőrizni, hogy van-e lejárati dátumod megadva gyorsítótáradnak. Kérd a webhelyeddel foglalkozó programozó segítségét, hogy beállíthasd a lejárati időtartamot. Ez általában egy év is lehet, hacsak webhelyed designja nem változik gyakran.

 

Javítsd a szerver válaszidejét

Szervered válaszidejét befolyásolja a webhelyedre érkező forgalom mennyisége, a felhasználók által lefoglalt erőforrások, a szerveren futó szoftverek, és a webtárhely minősége is. Ha szeretnél javítani ezen a válaszidőn, és ezzel oldalsebességeden is, akkor ki kell derítened, hogy mi fogja vissza a teljesítményt szervereden. Ezek lehetnek lassú adatbázis-lekérdezések, memóriahiány és így tovább. Oldd meg ezeket minél előbb, hogy szervered válaszidejét 200ms alá vihesd.

 

Használj tartalomelosztó rendszert

A tartalomelosztó rendszerek (CDN-ek) olyan szerverekből álló hálózatok, amelyek segítenek tartalmaid szétosztásában a világ különböző pontjain. Webhelyed tartalmai lényegében több adatközpontba is bekerülnek, így a felhasználók a legközelebbi központokból kérhetik le azokat a lehető leggyorsabb betöltés érdekében. Ez különösen hasznos, ha webhelyeddel nemzetközi ügyfeleket is szeretnél megcélozni.

 

Optimalizáld képeidet

Képeidet nem csak tömörítéssel optimalizálhatod, ahogy arról fentebb már olvashattál. Azon kívül, hogy a fájlméreteket és a felbontást is csökkented, ügyelj rá, hogy a megfelelő formátumban mentsd el és töltsd fel képes elemeidet. A fényképeket például JPEG-ekként érdemes publikálni, míg a grafikákat (főleg ha átlátszó részeket is tartalmaznak) PNG-k formájában.

 

Egy másik hasznos taktika úgynevezett CSS sprite-okat használni a leggyakrabban előforduló képes elemek (pl. gombok, ikonok) megjelenítésére. A CSS sprite-ok lényegében egy nagy képfájlba összesítik kisebb képeidet, így ezt csak egyszer kell lekérniük és betölteniük a böngészőknek. A böngészőnek ez után csak a kép bizonyos részeit kell megjelenítenie. Ez kiküszöböli, hogy minden ismétlődő képes elemet egyenként kelljen lekérni és betölteni a szerverről.
 

 

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!