Az oldalsebesség fontossága és a leggyakoribb kérdések az oldalsebességgel kapcsolatban

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi az az oldalsebesség, és hogyan optimalizálhatod?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Az oldalsebességet gyakran keverik a webhelysebességgel, és habár a két fogalom kapcsolódik egymáshoz, két külön dologról beszélünk. A webhelysebességet egy webhely néhány vagy összes oldalának sebessége alapján állapíthatjuk meg. Az oldalsebesség ezzel szemben egy-egy oldal betöltési sebességére utal, vagyis hogy mennyi időbe telik az első bájtnak, hogy megérkezzen a szerverről a felhasználó böngészőjébe.

Ha szeretnéd megállapítani egy-egy weboldalad sebességét, akkor erre több ingyenes eszközt is alkalmazhatsz. A legegyszerűbb és egyik leghasznosabb ezek közül a Google PageSpeed Insights, amiből kiderítheted, hogy a Google elég gyorsnak tartja-e oldalaidat. Ez az eszköz a Google saját, Chrome felhasználóktól gyűjtött adatait használja fel a sebesség lemérésére, és számos hasznos mutatót kínál az eredmények között, úgymint az első vizuális tartalomválaszt (FCP) és a betöltött DOM tartalmakat (DCL).

 

Az oldalsebesség a SEO-ban már régóta rendkívül fontos pont, így ha eddig még nem foglalkoztál vele, ideje górcső alá venni ezeket az eredményeket! Persze azt is megértjük, ha nincs még erre is időd… vedd fel a kapcsolatot velünk IDE kattintva, és segítünk rendbe rakni weboldal keresőoptimalizáltságát! 

 

Az oldalsebesség szerepe a SEO-ban

oldalsebesség) rangsorolási szempontnak számít. Ez azt jelenti, hogy a gyorsabb webhelyeknek (és oldalaknak) nagyobb esélye van megjelenni az előkelőbb találatok között, mint a lassabban betöltődő tartalmaknak.

 

A lassabb webhelyeken továbbá a keresőmotorok robotjai is kevesebb oldalt tudnak feltérképezni és indexelni, ugyanis ezeknek is van egy korlátozott keretük, amit az oldalsebesség is befolyásol.

 

Ha mindez nem lenne elég, a felhasználók többsége manapság elvárja, hogy minden weboldal néhány másodperc alatt megjelenjen a böngészőjében, függetlenül attól, hogy egy okostelefonról, vagy egy számítógépről internetezik. Minél többet kell várniuk az embereknek, annál kevesebbnek lesz türelmük az oldalon maradni, és még ennél is kevesebb konverzióra számíthatsz majd tőlük.

 

Hogyan optimalizálhatod weboldalaid segítségét?

Nem kérdés tehát, hogy a kiváló SEO és felhasználói élmény érdekében a lehető legjobb oldalsebességre kell törekedned online tartalmaid kialakításakor és karbantartásakor. Akár új oldalakat tervezel létrehozni webhelyeden, akár a meglévőeket tervezed frissíteni, íme néhány dolog, amit megtehetsz ennek érdekében:

 

Használj tömörítést

A CSS, HTML és JavaScript fájlok mérete gyakran csökkenthető kellő optimalizálással, amiben olyan ingyenes szoftverek segíthetik webprogramozóidat, mint a Gzip.

 

A feltöltött képeket is érdemes tömörítened, hiszen a legtöbb monitoron és telefonon egyáltalán nincs szükség több tucat megapixeles fotókra. Az egyik legnépszerűbb ingyenes eszköz erre a TinyPNG, de számos egyéb webhely és alkalmazás is lehetővé teszi a képek kötegelt átméretezését és tömörítését.

 

Minimalizáld CSS, HTML és JavaScript kódjaidat

A kódok minimalizálásával (felesleges szóközök, karakterek, megjegyzések, stb. eltávolításával) meglepően sokat javíthatsz oldalsebességeden a SEO érdekében. A Google erre korábban az itt említett eszközöket javasolta, habár a cikk maga egy ideje elavultnak számít. Ettől függetlenül a megemlített eszközök továbbra is segíthetnek ezekben a feladatokban.

 

Csökkentsd az átirányítások számát

Minden egyes átirányítás további várakozást jelent felhasználóid számára, és sokan már néhány másodperc alatt meggondolhatják magukat. Érdemes tehát biztosítani, hogy webhelyeden minden átirányítás csak egyetlen egy lépésből álljon, kiiktatva ezzel az átirányítási láncokat. Ha pl. A oldal B oldalra irányít át, az pedig C oldalra, akkor állítsd be, hogy A oldal rögtön C-re vigye a felhasználót. Az átirányításokra fokozott figyelmet kell fordítanod, ha webhelyeden HTTP-ről HTTPS-re állsz át.

 

Töröld a leképezést gátló JavaScriptet

A böngészőszoftvereknek (számítógépeken és telefonokon) egy úgynevezett DOM fát kell felépíteniük a HTML kód alapján, mielőtt leképezhetnék, és megjeleníthetnék annak tartalmát a felhasználónak. Ha azonban egy böngésző egy szkripttel találkozik a HTML kód elsődleges átvizsgálása alapján, akkor fel kell hagynia ezzel a folyamattal, hogy lefuttathassa azt a szkriptet. Lehetőleg tehát mellőzd az ilyenek használatát, vagy, ha muszáj, akkor próbáld minél ritkábban.

 

Használd ki a böngészők gyorsítótárát

A böngészők számos elemet mentenek el egy úgynevezett gyorsítótárban, hogy a felhasználók a későbbi látogatásaik során sokkal gyorsabban megtekinthessék azt, és ne kelljen minden elemet újra letölteniük a szerverről. A YSlow segít ellenőrizni, hogy van-e lejárati dátumod megadva gyorsítótáradnak. Kérd a webhelyeddel foglalkozó programozó segítségét, hogy beállíthasd a lejárati időtartamot. Ez általában egy év is lehet, hacsak webhelyed designja nem változik gyakran.

 

Javítsd a szerver válaszidejét

Szervered válaszidejét befolyásolja a webhelyedre érkező forgalom mennyisége, a felhasználók által lefoglalt erőforrások, a szerveren futó szoftverek, és a webtárhely minősége is. Ha szeretnél javítani ezen a válaszidőn, és ezzel oldalsebességeden is, akkor ki kell derítened, hogy mi fogja vissza a teljesítményt szervereden. Ezek lehetnek lassú adatbázis-lekérdezések, memóriahiány és így tovább. Oldd meg ezeket minél előbb, hogy szervered válaszidejét 200ms alá vihesd.

 

Használj tartalomelosztó rendszert

A tartalomelosztó rendszerek (CDN-ek) olyan szerverekből álló hálózatok, amelyek segítenek tartalmaid szétosztásában a világ különböző pontjain. Webhelyed tartalmai lényegében több adatközpontba is bekerülnek, így a felhasználók a legközelebbi központokból kérhetik le azokat a lehető leggyorsabb betöltés érdekében. Ez különösen hasznos, ha webhelyeddel nemzetközi ügyfeleket is szeretnél megcélozni.

 

Optimalizáld képeidet

Képeidet nem csak tömörítéssel optimalizálhatod, ahogy arról fentebb már olvashattál. Azon kívül, hogy a fájlméreteket és a felbontást is csökkented, ügyelj rá, hogy a megfelelő formátumban mentsd el és töltsd fel képes elemeidet. A fényképeket például JPEG-ekként érdemes publikálni, míg a grafikákat (főleg ha átlátszó részeket is tartalmaznak) PNG-k formájában.

 

Egy másik hasznos taktika úgynevezett CSS sprite-okat használni a leggyakrabban előforduló képes elemek (pl. gombok, ikonok) megjelenítésére. A CSS sprite-ok lényegében egy nagy képfájlba összesítik kisebb képeidet, így ezt csak egyszer kell lekérniük és betölteniük a böngészőknek. A böngészőnek ez után csak a kép bizonyos részeit kell megjelenítenie. Ez kiküszöböli, hogy minden ismétlődő képes elemet egyenként kelljen lekérni és betölteni a szerverről.
 

 

 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

SEO nélkülözhetetlen elemei
2022-09-29

A keresőoptimalizálás 5 nélkülözhetetlen eleme

Az online kereskedők folyamatosan azt kutatják, hogy hogyan szerezhetnének még több forgalmat webáruházuk számára. Érdekes módon a keresőoptimalizálás, azaz a SEO gyakran elkerüli a figyelmüket. Ha azonban szeretnél a világ leglátogatottabb webhelyén (Google) megjelenni kínálatoddal, akkor muszáj leszel foglalkozni vele.

Mi azaz off-page SEO? Hogyan alkalmazd?
2022-09-27

Így segíti webhelyedet az off-page SEO

Amikor a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a legtöbb on-page (vagy on-site) SEO feladat magától értetődő. Szükséged lesz egy nagy adag jó minőségű tartalomra, gondosan kiválogatott kulcsszavakra, néhány releváns belső hivatkozásra, és így tovább. De mi a helyzet az off-page SEO-val? Egyáltalán mit takar, és hogyan csinálhatod hatékonyan? Az alábbiakban többek között ezekre a kérdésekre kapsz választ!

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!