Az átirányítások szerepe a keresőoptimalizálásban

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Átirányítás


Az átirányítás definíciója

Átirányításnak nevezzük, amikor a felhasználó (vagy egy keresőmotor) egy másik URL címre kerül át a helyett, amit eredetileg megpróbált meglátogatni. Átirányításra általában akkor van szükség, amikor meg szeretnéd változtatni egy oldal URL címét.

Az átirányítás egy gyakori eljárás a webhelykezelésben, és egy jól implementált átirányítást a felhasználók észre sem vesznek a böngészés során. A megfelelően beállított átirányítások továbbá az URL-ek SEO értékét sem befolyásolják. Ezzel szemben a nem megfelelően végzett átirányítások lerontják a felhasználói élményt, illetve az URL-ek SEO értékét is.

Az átirányításoknak többféle fajtája van, amelyek közül a leggyakoribbakról lejjebb részletesebben is szó esik majd.

 

Miért kell átirányításokat használni?

Többféle oka lehet annak, amiért egy URL-t egy másik címre irányítanak át. Ha például egy tartalom elavult vagy már nem létezik, akkor érdemes átirányítani az azt meglátogató felhasználókat (és a keresőmotorokat) egy új címre.

Előfordulhat, hogy egy régi HTTP webhelyet szeretnél átalakítani HTTPS-é, és ilyenkor az összes régi HTTP URL-t át kell irányítanod az új HTTPS verzióra.

Ha áthelyeztél valahova egy tartalmat, vagy töröltél egyet, esetleg új domaint vásároltál meg, de szeretnéd megtartani régi tartalmaidat, akkor szintén átirányításokra lesz szükséged. Továbbá, ha két vagy több webhelyet szeretnél egyesíteni egymással egyetlen domainre, akkor ehhez is át kell irányítanod valamennyi URL címet.

Mint láthatod, az átirányítások rendkívül fontosak, és éppen ezért sok is múlik rajtuk – nem csupán a webhely SEO értéke, hanem a felhasználói élmény is.

 

Hogyan állíts be egy átirányítást

Egy átirányítás beállítása viszonylag egyszerű lépés. Alapjában véve nincs más feladatod, mint megkeresni a szükséges .php kódot, kimásolni azt, majd beilleszteni a webtárhelyed megfelelő mappájába. Ez egy 301-es átirányítás lesz (amiről lejjebb bővebben is olvashatsz). Ilyenkor a látogató egy új URL címre kerül majd átirányításra, annak ellenére, hogy a régi URL-t kereste fel.

Ez az átirányítások egyik szépsége. A helyett, hogy meg kellene keresned az összes hivatkozást, ami a régi URL-re mutat, elég csupán a régi URL-t átállítani, hogy az új tartalomra irányítsa át a látogatókat. Így bárhonnan is érkezik a régi URL-re egy látogató, automatikusan az új címre kerül majd át.

Ez számos okból hasznos – például, ha vannak nyomtatott marketinganyagaid, amiken a régi cím szerepel, azokat természetesen nem lehet megváltoztatni, de beállíthatod webhelyeden, hogy a régi, nyomtatott cím is az új, friss URL-re irányítsa át az új látogatókat.

Számos tartalomkezelő rendszer egy egyszerű felületet biztosít az átirányítások kezelésére és ellenőrzésére, ezért nem feltétlenül muszáj értened hozzá, hogy a színfalak mögött mit hová kell másolni, áthelyezni és így tovább.

 

Az átirányítások fajtái

301-es átirányítás

A 301-es egy végleges átirányítás, és a legtöbb esetben ezt érdemes alkalmazni egy webhelyen. A 301-es átirányítás azt jelenti, hogy a régi URL-re többé már nem lesz szükség a webhelyen. Amikor egy régi URL címre 301-es átirányítást állítasz be, akkor a keresőmotorok idővel elkezdik „elfelejteni” azt, és helyére az új URL kerül majd. Ez azért fontos, mert így az új URL megőrzi a régi URL SEO értékének nagy részét.

 

302-es átirányítás

A 302-es átirányítás átmeneti, tehát akkor kell használni, ha a régi URL-re később még szeretnél forgalmat szerezni webhelyeden. Ha például egy oldal átalakítás alatt áll, akkor átmenetileg egy másik, kapcsolódó tartalomra lehet átirányítani a felhasználókat, amíg el nem készül. Ezt követően az átirányítást vissza lehet vonni, és a felhasználók ismét elérhetik az oldalt a régi URL-en keresztül.

A 302-es átirányítások bonyolultabbak, mint a 301-esek, azonban bizonyos esetekben szükség lehet rájuk. Fontos továbbá, hogy a 302-es átirányítások csupán az eredeti, régi URL SEO értékének csak egy részét örökítik át az új címre, tehát nincs értelme végleges átirányításoknak használni őket.

 

Meta frissítés átirányítás

A meta frissítések nem szerverszintű, hanem oldalszintű átirányítások. Meglehetősen lassúak és nem tesznek jót a SEO-nak. Ezek azok az átirányítások, amelyek egy kis felirat formájában jelennek meg, és közlik a látogatóval, hogy X másodpercen belül átirányítják egy másik URL-re. Manapság egyáltalán nem javasolt a használatuk.

 

Hogyan lehet megőrizni a webhely SEO értékét, ha átirányításokra van szükség?

Ha SEO szempontjából beszélünk az átirányításokról, akkor nagyon fontos észben tartani az URL-ek SEO értékét. Ha egy URL már évek óta létezik, akkor minden bizonnyal több értékes hivatkozást is kapott más webhelyektől, és valószínűleg a keresőtalálatok között is jól rangsorol.

Ha azonban az oldal tartalma másik URL-re költözik át, akkor megfelelő átirányítás nélkül az az új URL egyáltalán nem részesül ebből a linkértékből. Ha egy tartalom egy másik URL-re kerül át, akkor valahogyan jelezni kell a keresőmotoroknak, hogy ezt az új URL-t is ugyan olyan értékesnek tekintsék, mint az „elődjét”.

Ezért nagyon fontos különbséget tenni az átirányítási módszerek között. Ha szeretnéd, hogy egy tartalom az új URL címen is épp olyan jól teljesítsen a keresőtalálatok között, akkor 301-es átirányítással kell megadnod az új címét.

 

Kép forrása: Pixabay / RyanMcGuire




Gyakori kérdések


Mi az az átirányítás?

Amikor egy látogató vagy keresőmotor egy másik URL-re kerül át a helyett, amire eredetileg megérkezett volna.


Miért van szükség átirányításra?

Valahányszor egy weboldal URL címe megváltozik (például új domainre költözik a webhely, vagy új URL szerkezetet kap stb.), jelezni kell a látogatók és keresőmotorok számára, hogy milyen új címen találhatnak rá a keresett tartalomra. Ehhez átirányítást használunk.


Mik az átirányítások típusai?

A 301-es átirányítások a leggyakoribbak, mert ezek azt jelzik, hogy a tartalom véglegesen az új URL címre költözött – ez nagyon fontos SEO szempontjából. A 302-es átirányításokat átmenetileg szokás használni, mert nem előnyösek SEO szempontjából.




Vissza

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!