Manapság még a kisebb cégek és vállalkozások számára is elengedhetetlen, hogy egy részletes, átgondolt marketing stratégia alapján kommunikáljanak leendő és meglévő ügyfeleikkel. Marketing stratégia nélkül minden kommunikációs befektetés óriási kockázattal jár, és az egész olyan, mintha a márka a sötétben tapogatózna. De mi is az a marketing stratégia, és milyen elemek nélkülözhetetlenek hozzá? Mai cikkünk pontosan ezt szeretné tisztázni!
Mi az a marketing stratégia?
Röviden megfogalmazva, a marketing stratégia különféle technikák és eljárások olyan gondosan összeállított gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik egy szervezet számára, hogy erőforrásait a lehető leghatékonyabban használja fel az értékesítések fellendítésére, illetve egy fenntartható előny kialakítására a versenytársakkal szemben. Egy marketing stratégia hosszútávú tevékenységekből áll, amelyek mind elősegítik a márkaismertség terjesztését.
Milyen elemekből áll egy igényes marketing stratégia?
Most, hogy tudjuk, pontosan mit is takar ez a kifejezés, nézzük meg, hogy milyen elemekre van szüksége egy igazán erős marketing stratégiának!
1. Célközönség
Marketing stratégiád kialakításához először is tudnod kell, hogy kiket próbálsz elérni marketing tevékenységeiddel. Kik azok az emberek, akik a számodra tökéletes ügyfelet testesítik meg? Ez az első lépés – a célközönség azonosítása.
Természetesen szó sincs arról, hogy később figyelmen kívül kellene hagynod azokat a lehetséges ügyfeleket, akik nem felelnek meg az összes lefektetett kritériumodnak. Mindenki megvásárolhatja termékeidet/szolgáltatásaidat, de marketingedet azokra az emberekre kell összpontosítanod, akik a legvalószínűbb, hogy élnének a lehetőséggel.
Ha sikerül azonosítanod célközönséged érdeklődési köreit, akkor marketing stratégiádat olyan stílusban állíthatod össze, ami számukra természetesnek érződik majd – legyen szó a TV-s reklámokról, a YouTube hirdetésekről, vagy akár a blogbejegyzések megfogalmazásáról, amik nekik szólnak.
2. Márkaismertség
Minden cég marketingcéljai közé tartozik, hogy elnyerje célközönsége bizalmát, és ismertebbé tegye márkáját közöttük. Tény, hogy ma, az internet és a digitális eszközök korában a tradicionális marketingformák már nem olyan hatékonyak (és messze nem olyan mérhetők), mint a modernebb megoldások (online hirdetések, tartalommarketing, email, stb.), így minden eddiginél fontosabb, hogy online marketinged bombabiztos legyen.
Elengedhetetlen tehát, hogy egy cég stabil online jelenléttel rendelkezzen, hiszen az emberek többsége az interneten tölti ideje nagy részét. Az online marketing alapja egy naprakész, optimalizált webhely létrehozása (és megfelelő tartalmakkal való feltöltése), a közösségi média marketing, illetve a fizetett digitális hirdetések számos formája is.
Szeretnél egy profi online marketing stratégiát? Egy olyat, amivel megelőzheted versenytársaidat, elérheted célközönségedet, és nagyobb bevételre tehetsz szert? Segítünk! Kattints IDE!
3. Az egyedi előnyök felmutatása
Ma, amikor szinte bárki vállalkozást indíthat és labdába rúghat az online marketing világában, cégendek fel kell mutatnia egy olyan egyedi előnyt, amely arra ösztönzi majd célközönségedet, hogy téged válasszanak a versenytársak helyett. Milyen terméktulajdonságokkal, vagy szolgáltatásokkal tudod megkülönböztetni magadat a mezőnytől? Miben jobb az, amit te kínálsz, vagy ahogyan te kínálod, mint ahogyan a versenytársak kínálják? Ha nem jut ilyen az eszedbe, akkor jobb lesz, ha minél előbb előállsz eggyel, mert ez a valami lesz az, amit marketinged során népszerűsítened kell majd.
Fényképszerkesztő alkalmazásokból például Dunát lehetne rekeszteni, de ha te mégis úgy érzed, hogy ezzel szeretnél nevet csinálni márkádnak, akkor egyedi előnyödnek hatnia kell a célközönség egy gyakori igényére. Például rendkívül gyors működést kell kínálnod nekik, vagy sok kreatív szűrőt a képekhez, esetleg egy felhőszolgáltatást, ahol elmenthetik kész alkotásaikat, és így tovább. Valami olyat kell kínálnod nekik, amit más nem, vagy ha igen, akkor sokkal jobb kivitelezésben.
Persze nem szabad túlzásokba sem esni. A túl hosszú, részletes reklámok, érkezzenek bármilyen formában is, nagyon idegesítők tudnak lenni, és habár a negatív hírnév is hírnév, ne ezzel próbálj berobbanni a köztudatba. Olcsóbban adsz valamit, mint mindenki más? Akkor koncentrálj erre, és ne terjengj feleslegesen!
4. Az ügyfelekkel való kommunikáció
Tudnod kell azt is, hogy mikor és hogyan kommunikálj célközönségeddel. Nem elég csak beregisztrálni márkádat a különböző közösségi platformokra, néha posztolni valamit, és azt várni, hogy százezrével jönnek majd a kedvelők. Az ügyfeleiddel kialakított kapcsolat jellege és minősége rettentően fontos szerepet játszik marketingstratégiád sikerében.
A közösségi média kétségtelenül fontos, de azt is egy stratégia szerint kell végezni – egy közösségi média marketing stratégia szerint, ami átfogó marketingstratégiád részét képezi. Például el kell döntened, hogy mely platformokon és milyen hirdetéseket futtatsz majd – eleinte így szerezhetsz leggyorsabban követőket oldalaidra.
Ahogy aztán gyűlni kezdenek a kedvelők/követők, oda kell figyelned arra, hogy folyamatosan kommunikálj velük a kialakított kapcsolatok megerősítése érdekében. Persze nem mindegy, hogy ezek a kommunikációk miről szólnak – ha mindig csak saját termékeidről beszélsz, akkor azzal garantáltan ellököd majd magadtól az egyébként érdeklődő, lelkes rajongóidat is. Persze ezeket is meg kell említened időnként, de első sorban arra kell összpontosítanod, hogy mi érdekli a követőidet, és hogy milyen problémáik vannak, amiket esetleg megoldást kínálhatsz (termékeiddel és szolgáltatásaiddal).
5. Folyamatos marketing
Egy marketingstratégia sosem fejeződik be. Ha sikerül is azonosítanod céljaidat, és kiépítened egy érdeklődő, hűséges célközönséged, akkor ideje arra koncentrálni, ami összefogja az eddig említett elemeket: a különféle marketingtevékenységekre.
Rendszeresen emlékeztetned kell célközönségedet kínálatod előnyeiről. Ezt megteheted online jelenléted kihasználásával, hirdetések futtatásával, előadásokkal, tartalommarketinggel, nyereményjátékokkal, interjúkkal, és temérdek egyéb módon, amelyek mind marketingstratégiádhoz igaznodak.