Mérés és elemzés az online marketingben:

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

4 mérési irányzat, aminek minden marketingstratégiában ott a helye

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Honnan tudhatod, hogy egy-egy marketing eszköz milyen megtérülést hoz? Hogy mire érdemes költeni, és mire nem? Ezeket a mérési irányzatokat, technikákat alkalmazva teljes képet kaphatsz! 

A digitális forradalom komoly porfelhőket kavart fel a kereskedelemben. A hibrid vásárlási viselkedés egyre több helyen jelenik meg – a vásárlók előszeretettel tekintenek meg egy-egy terméket az üzletekben, hogy aztán az interneten vásárolják meg azokat, vagy egész egyszerűen több időt töltenek online áruházakban, mint fizikai üzlethelységekben.

 

Az új digitális csatornák megjelenése egyszerre áldás és átok is a marketingben, hiszen habár ezek a médiumok új kommunikációs lehetőségeket kínálnak a marketingesek számára, a márkák kénytelenek minél több pontra szétosztani költségvetéseiket, ha szeretnének jelen lenni a legfontosabb platformokon.

 

Mindez a vásárlói utazás és a kampányok teljesítményének folyamatos nyomon követését követeli meg, hiszen precíz mérések nélkül lehetetlen teljes képet alkotni a helyzetről, ráadásul az így szerzett adatok elengedhetetlenek a taktikai döntéshozatalhoz.

 

A következőkben négy olyan irányzatot sorolunk fel a mérésekkel kapcsolatban, amik egyetlen marketingstratégiából sem hiányozhatnak.

 

Átfogó mérések

Egyre több cég megy tönkre és kénytelen bezárni a kapuit, és a marketingesekre hárul a feladat, hogy bizonyítsák márkáik értékét a piac számára. Az értékesítések fellendítése céljából sokan összetettebb mérési módszereket kezdtek el alkalmazni, úgymint a marketingmix-modellezést, illetve a többpontos attribúciót. Mindkét módszer segít a teljesítmény kiértékelésében és a megfontolt döntéshozatalban, azonban egyedi előnyökkel is rendelkeznek, ezért nem helyettesíthetik egymást.

 

A stratégiai tervezés céljából megalkotott marketingmix-modellek összegzett adatokat kínálnak, amelyek (nagy vonalakban) segítenek megbecsülni a marketingeseknek, hogy mire lenne érdemes fordítaniuk költségvetéseiket az ideális teljesítmény céljából.

 

A többpontos attribúció ezzel szemben személyes szintű adatokat vizsgál különböző digitális csatornákról, lehetővé téve ezzel egy sokkal részletesebb teljesítményelemzést.

 

A két módszer tehát más jellegű adatokat kínál, amelyek más és más célokra használhatók fel. Fontos különbséget tenni közöttük, azonban együttes használatukkal válnak csak igazán hasznossá, hiszen összegezve képesek egy igazán teljes képet festeni a teljesítményről, és megfontolt, adatalapú stratégiaalkotást tesznek lehetővé.

 

Friss adatelemzés

A kereskedelem rendkívül képlékeny. A vásárlók szokásai, szükségletei, és preferenciái folyamatosan változnak, új trendek alakulnak ki, és soktól kellett már elbúcsúznunk is. Számos márka ennek ellenére mégis hetekkel, vagy hónapokkal korábban összegyűjtött adatokra alapozza meg döntéseit és stratégiáit, amelyek így eleve elavultságra vannak ítélve.

 

Azok a cégek, amelyek szeretnének kitűnni a tömegből, a friss, már-már valósidejű adatok begyűjtésére, feldolgozására, és felhasználására kell, hogy koncentráljanak. Ehhez természetesen olyan analitikai eszközökre van szükség, amelyek képesek lépést tartani az ipar folyamatos váltakozásával mind a piaci helyzet, mind pedig a vásárlói viselkedés terén.

 

A legideálisabb eszközök képesek folyamatos, automatizált adatgyűjtésre. A friss adatok kulcsfontosságú szerepet játszanak az alakuló trendek kiértékelésében, és az aktuálisan ideális kommunikációs formák, illetve tartalmak megalkotásában.

 

Folyamatos kísérletezés

Nem elég persze csak arra odafigyelni, hogy mi történik körülöttünk. A siker érdekében fontos az új taktikák és kampányok folyamatos tesztelése is. Azonban nem elég csupán olyan rövidtávú mutatókat figyelembe venni, mint a kattintások, vagy a megjelenítések, hiszen ezek önmagukban nem adnak pontos képet a kampányok értékesítésre gyakorolt hatásáról.

 

Ennél sokkal fókuszáltabb analízisre van szükség, ami azt mutatja meg, hogy egy kampány hogyan befolyásol egy-egy kulcsfontosságú mutatót. Ez alapján könnyedén meg lehet állapítani, hogy a kampány mely elemei váltják ki a legtöbb pozitív reakciót a célközönségből.

 

Az értékesítésre való hatás a fogyasztók vásárlási viselkedésének változásaiban mérhető – például hogy mennyit költenek, milyen gyakran vásárolnak, stb. Itt fontos megkülönböztetni azokat a felhasználókat, akik találkoztak a kampányanyagokkal, illetve azokat, akik nem.

 

Azzal, hogy a marketingesek törekvéseiket közvetlenül az értékesítésekhez kötik, nem csak befektetéseik hatását képesek bizonyítani, de későbbi költekezéseiket is lesz mivel indokolniuk.

 

Emberközpontú marketing

A marketing többcsatornás világában nem létezik olyan, hogy „általános vásárló” vagy „általános vásárlói utazás”, hiszen minden fogyasztó egyéni utat jár be, mielőtt ügyféllé válna.

 

Habár az ügyfelekről alkotott kép segíthet a nagyvonalú célzásban, abban nem segít, hogy a marketingesek részletesen, mélyen megismerhessék az egyéni vásárlókat (és azok utazását). Ehhez emberközpontú marketingre van szükség, ami több forrásból származó adatokat von össze, egy teljes képet alkotva ezzel minden egyes lehetséges és meglévő ügyfelekről azok preferenciái, és egyéb jellemzői alapján.

 

Ezekkel az adatokkal felfegyverkezve sokkal személyre szabottabb, személyesen célzottabb ügyfélélményt lehet létrehozni, ami sokkal erősebb bizalomhoz, és tartósabb kapcsolatokhoz vezet majd.
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?
2022-05-17

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”. Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!