Mérés és elemzés az online marketingben:

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

4 mérési irányzat, aminek minden marketingstratégiában ott a helye

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Honnan tudhatod, hogy egy-egy marketing eszköz milyen megtérülést hoz? Hogy mire érdemes költeni, és mire nem? Ezeket a mérési irányzatokat, technikákat alkalmazva teljes képet kaphatsz! 

A digitális forradalom komoly porfelhőket kavart fel a kereskedelemben. A hibrid vásárlási viselkedés egyre több helyen jelenik meg – a vásárlók előszeretettel tekintenek meg egy-egy terméket az üzletekben, hogy aztán az interneten vásárolják meg azokat, vagy egész egyszerűen több időt töltenek online áruházakban, mint fizikai üzlethelységekben.

 

Az új digitális csatornák megjelenése egyszerre áldás és átok is a marketingben, hiszen habár ezek a médiumok új kommunikációs lehetőségeket kínálnak a marketingesek számára, a márkák kénytelenek minél több pontra szétosztani költségvetéseiket, ha szeretnének jelen lenni a legfontosabb platformokon.

 

Mindez a vásárlói utazás és a kampányok teljesítményének folyamatos nyomon követését követeli meg, hiszen precíz mérések nélkül lehetetlen teljes képet alkotni a helyzetről, ráadásul az így szerzett adatok elengedhetetlenek a taktikai döntéshozatalhoz.

 

A következőkben négy olyan irányzatot sorolunk fel a mérésekkel kapcsolatban, amik egyetlen marketingstratégiából sem hiányozhatnak.

 

Átfogó mérések

Egyre több cég megy tönkre és kénytelen bezárni a kapuit, és a marketingesekre hárul a feladat, hogy bizonyítsák márkáik értékét a piac számára. Az értékesítések fellendítése céljából sokan összetettebb mérési módszereket kezdtek el alkalmazni, úgymint a marketingmix-modellezést, illetve a többpontos attribúciót. Mindkét módszer segít a teljesítmény kiértékelésében és a megfontolt döntéshozatalban, azonban egyedi előnyökkel is rendelkeznek, ezért nem helyettesíthetik egymást.

 

A stratégiai tervezés céljából megalkotott marketingmix-modellek összegzett adatokat kínálnak, amelyek (nagy vonalakban) segítenek megbecsülni a marketingeseknek, hogy mire lenne érdemes fordítaniuk költségvetéseiket az ideális teljesítmény céljából.

 

A többpontos attribúció ezzel szemben személyes szintű adatokat vizsgál különböző digitális csatornákról, lehetővé téve ezzel egy sokkal részletesebb teljesítményelemzést.

 

A két módszer tehát más jellegű adatokat kínál, amelyek más és más célokra használhatók fel. Fontos különbséget tenni közöttük, azonban együttes használatukkal válnak csak igazán hasznossá, hiszen összegezve képesek egy igazán teljes képet festeni a teljesítményről, és megfontolt, adatalapú stratégiaalkotást tesznek lehetővé.

 

Friss adatelemzés

A kereskedelem rendkívül képlékeny. A vásárlók szokásai, szükségletei, és preferenciái folyamatosan változnak, új trendek alakulnak ki, és soktól kellett már elbúcsúznunk is. Számos márka ennek ellenére mégis hetekkel, vagy hónapokkal korábban összegyűjtött adatokra alapozza meg döntéseit és stratégiáit, amelyek így eleve elavultságra vannak ítélve.

 

Azok a cégek, amelyek szeretnének kitűnni a tömegből, a friss, már-már valósidejű adatok begyűjtésére, feldolgozására, és felhasználására kell, hogy koncentráljanak. Ehhez természetesen olyan analitikai eszközökre van szükség, amelyek képesek lépést tartani az ipar folyamatos váltakozásával mind a piaci helyzet, mind pedig a vásárlói viselkedés terén.

 

A legideálisabb eszközök képesek folyamatos, automatizált adatgyűjtésre. A friss adatok kulcsfontosságú szerepet játszanak az alakuló trendek kiértékelésében, és az aktuálisan ideális kommunikációs formák, illetve tartalmak megalkotásában.

 

Folyamatos kísérletezés

Nem elég persze csak arra odafigyelni, hogy mi történik körülöttünk. A siker érdekében fontos az új taktikák és kampányok folyamatos tesztelése is. Azonban nem elég csupán olyan rövidtávú mutatókat figyelembe venni, mint a kattintások, vagy a megjelenítések, hiszen ezek önmagukban nem adnak pontos képet a kampányok értékesítésre gyakorolt hatásáról.

 

Ennél sokkal fókuszáltabb analízisre van szükség, ami azt mutatja meg, hogy egy kampány hogyan befolyásol egy-egy kulcsfontosságú mutatót. Ez alapján könnyedén meg lehet állapítani, hogy a kampány mely elemei váltják ki a legtöbb pozitív reakciót a célközönségből.

 

Az értékesítésre való hatás a fogyasztók vásárlási viselkedésének változásaiban mérhető – például hogy mennyit költenek, milyen gyakran vásárolnak, stb. Itt fontos megkülönböztetni azokat a felhasználókat, akik találkoztak a kampányanyagokkal, illetve azokat, akik nem.

 

Azzal, hogy a marketingesek törekvéseiket közvetlenül az értékesítésekhez kötik, nem csak befektetéseik hatását képesek bizonyítani, de későbbi költekezéseiket is lesz mivel indokolniuk.

 

Emberközpontú marketing

A marketing többcsatornás világában nem létezik olyan, hogy „általános vásárló” vagy „általános vásárlói utazás”, hiszen minden fogyasztó egyéni utat jár be, mielőtt ügyféllé válna.

 

Habár az ügyfelekről alkotott kép segíthet a nagyvonalú célzásban, abban nem segít, hogy a marketingesek részletesen, mélyen megismerhessék az egyéni vásárlókat (és azok utazását). Ehhez emberközpontú marketingre van szükség, ami több forrásból származó adatokat von össze, egy teljes képet alkotva ezzel minden egyes lehetséges és meglévő ügyfelekről azok preferenciái, és egyéb jellemzői alapján.

 

Ezekkel az adatokkal felfegyverkezve sokkal személyre szabottabb, személyesen célzottabb ügyfélélményt lehet létrehozni, ami sokkal erősebb bizalomhoz, és tartósabb kapcsolatokhoz vezet majd.
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

Fogászati Facebook hirdetések: Tippek a sikerért!
2022-09-06

Így szerezz több fogászati pácienst a Facebook hirdetésekkel

A Facebook a világ legnagyobb közösségi platformja, amelyet a legtöbb magyar felhasználó is napi szinten meglátogat. Ennek köszönhetően a Facebook egy remek páciensforrás lehet bármely fogászat számára, amiben sokat segíthetnek a platform fizetett hirdetései. Ezek a reklámok hívásra ösztönözhetik az érdeklődőket, akik rögtön az alkalmazásból tárcsázhatják rendelődet (vagy eljuthatnak egy olyan oldalra, ahol megtalálják telefonszámodat). Fogászati marketingesként jól tudod, hogy mennyire értékes csatornát is jelentenek ezek a hívások egy praxis számára, hiszen sokkal kedvezőbb arányban konvertálnak, mint a webes érdeklődők. Az alábbi fogászati Facebook marketing tippek segítenek a legtöbbet kihozni hirdetéseidből.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!