A Lighthouse és a SEO kapcsolata: ezekre érdemes ügyelni

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi közük van a Google Lighthouse pontszámoknak a SEO-hoz?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A Lighthouse az egyik legfontosabb sebességmérő eszköz a Google-tól, amely kifejezetten az alapvető webes vitals-mutatókat segít ellenőrizni az oldalélmény javítása céljából. Mi több, amikor a Google PageSpeed Insight sebességmérőt használod, a végeredményekbe a Lighthouse pontszámok is beleszámítanak.

Logikusan tételezhetjük fel tehát, hogy a Lighthouse pontszámai egy oldal SEO teljesítményét is reflektálják, azonban ez nem így van. Ezt állítja legalább is John Mueller, aki nemrégiben egy a SEO-s subredditen válaszolt az egyik felhasználó kérdésére a Lighthouse pontszámokat illetően.

 

A felhasználó elmesélte, hogy sikerült 6-ról 21-re emelniük Lighthouse pontszámukat, és szerette volna tudni, hogy a 21 mennyire lehet „rossz” hatással SEO teljesítményükre, hiszen a maximális pontszám 100 lehet.


Mueller azonban elmagyarázta, hogy a Lighthouse pontszám nem befolyásolja egy weboldal SEO teljesítményét és rangsorolását, és hogy az a 21-es pontszám egyáltalán nem rossz eredmény.

 

Mueller a Lighthouse pontszám és a rangsorolás kapcsolatáról

A Google munkatársa először is megjegyezte, hogy 6-os pontszámról 21-re lépni észrevehető javulást jelent. Amikor a felhasználók a webhelyre érkeznek, jobb élményben lesz részük ott. Ez mindenképpen pozitívum, akkor is, ha nem a SEO szemszögéből vizsgáljuk a dolgokat.


Tény, hogy a Lighthouse pontszámai a webhely használhatóságát reflektálják, a Google azonban nem használja őket a keresési rangsoroláshoz. Ez azért van, mert a Lighthouse szintetikus, „laboratóriumi körülmények között” szerzett tesztadatokat kínál, és a Google-t sokkal jobban érdekli, hogy mit tapasztalnak az igazi felhasználók a valódi böngészési körülmények között.


A válasz így hangzott:
„A 6-ról 21-re lépés valószínűleg a felhasználók számára is észrevehető lesz, szóval ez a hatás a SEO-tól függetlenül is megvan.
A Google nem használja az X/100 Lighthouse pontszámot a kereséshez, külön használjuk az alapvető webes vitals-mutatókat (lcp, cls, fid). Azt hiszem, hogy ezeket megnézheted a Lighthouse-ban is, de sok másik eszköz is megmutatja őket.


A Google azokat az értékeket használja, amiket a felhasználók is [tapasztalnak], amihez egy bizonyos forgalommennyiségre van szükség. Ha ez egy kisebb webhely (nem tudom), akkor talán nincs is elég forgalmad, szóval ez nem is lenne szempont (a Search Console megmutatja, hogy vannak-e ilyen adatok).”

 

A Google tehát nem használja a Lighthouse „laboratóriumi” tesztadatait – helyettük az úgynevezett „mezőadatokat” veszi inkább figyelembe, amelyeket valódi látogatók munkamenetei során gyűjt össze. Ha viszont egy webhely vagy oldal nem kap elegendő forgalmat, akkor a Google-nak nem lesz elegendő valódi felhasználóktól begyűjtött mezőadata, amiből kiszámíthatná az alapvető webes vitals-mutatókat. Ilyen esetben pedig a Lighthouse pontszám még kevésbé megbízható.


Mueller emlékeztett továbbá a fórumtéma eredeti szerzőjét, hogy az alapvető webes vitals-mutatók vagyis az oldalélmény nem értékesebb szempontok a Google szemében, mint a relevancia. Egy pocsék pontszámokat elérő webhely is rangsorolhat jól, ha a tartalma kapcsolódik a felhasználó lekérdezéséhez:
„Az alapvető webes vitals-mutatók / oldalélmény nem helyettesíti a relevanciát, de azért több, mint egy döntetleneket eldöntő tényező. Azoknál a lekérdezéseknél, amelyekre nagyobb verseny jellemző, talán lehetnek látható hatásai. Ha valaki a céged nevére keres rá, akkor kevésbé fontos. Nézd meg a kereséseket, amikre rangsorolsz, és próbáld ez alapján megsaccolni.”

 

Mueller végül egy kis gyakorlati tanácsot is kínált a használhatóság javításához:
„Néha a kisebb dolgok is nagy változásokat okozhatnak, mint például a képek gyorsítótárazása a letöltésük helyett (+videóké, hirdetéseké stb.) előre megszabott méretekkel. Ne add fel csak azért, mert valaki azt mondja, hogy nehéz :). Néha nehéz, néha pedig csak meg kell találni az egyszerű dolgokat.”
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

SEO trendek az ünnepekre
2022-09-22

5 e-kereskedelmi SEO trend az ünnepekre

Habár épp, hogy véget ért a nyár, sokan már most az év végi ünnepi szezonra igyekeznek felkészíteni marketingstratégiájukat. A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás természetesen idén is nélkülözhetetlen lesz az olyan márkák számára, amelyek szeretnék láthatóbbá tenni magukat az ünnepi vásárlók előtt.

A legfontosabb marketing stratégia: helyi egészségügyi SEO
2022-09-20

A helyi egészségügyi SEO alapjai

A helyi egészségügyi SEO az az orvosok, klinikák és kórházak egyik legfontosabb marketingstratégiája, amivel ezek a szolgáltatók láthatóbbá tehetik magukat a közelben kereső felhasználók, vagyis lehetséges pácienseik számára.  

helyi seo tippek
2022-09-15

A helyi SEO 5 alapfeltétele

A helyi SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás segítségével a közeledben keresgélő felhasználóknak népszerűsítheted vállalatodat. A helyi SEO-val általában a Google felületét szokás megcélozni, de más keresőmotorokra is lehet helyileg optimalizálni. A keresőoptimalizálás e formája az online marketing egyik leghatékonyabb ágazata, amivel elérheted, hogy tartalmaid a kívánt keresésekre jelenjenek meg ideális ügyfeleid számára.

Plasztikai sebészeti webdesign elvek: Ezekre figyelj!
2022-09-13

3 alapvető webdesign elv plasztikai sebészeknek

Ha van egy színvonalas plasztikai sebészeted, akkor azt manapság csupán fél sikerként könyvelheted el. Az internet modern világában ezt a színvonalat webhelyednek is tükröznie kell, ráadásul nem csak megjelenésében, hanem működésében is. Hiába vagy tele plasztikai sikertörténetekkel, ha nem használod fel ezeket sebészeted webhelyén. Egy ilyen profinak, mint neked hasonlóan profi online jelenlétre is szüksége lesz, aminek a központja minden esetben egy jól kialakított, modern webhely. Akár egy új webhelyet szeretnél létrehozni sebészeted számára, akár a meglévőt tervezed felújítani, az alábbi elveket már az első lépéstől kezdve szem előtt kell tartanod.  

Fogászati Facebook hirdetések: Tippek a sikerért!
2022-09-06

Így szerezz több fogászati pácienst a Facebook hirdetésekkel

A Facebook a világ legnagyobb közösségi platformja, amelyet a legtöbb magyar felhasználó is napi szinten meglátogat. Ennek köszönhetően a Facebook egy remek páciensforrás lehet bármely fogászat számára, amiben sokat segíthetnek a platform fizetett hirdetései. Ezek a reklámok hívásra ösztönözhetik az érdeklődőket, akik rögtön az alkalmazásból tárcsázhatják rendelődet (vagy eljuthatnak egy olyan oldalra, ahol megtalálják telefonszámodat). Fogászati marketingesként jól tudod, hogy mennyire értékes csatornát is jelentenek ezek a hívások egy praxis számára, hiszen sokkal kedvezőbb arányban konvertálnak, mint a webes érdeklődők. Az alábbi fogászati Facebook marketing tippek segítenek a legtöbbet kihozni hirdetéseidből.  

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!