Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi közük van a Google Lighthouse pontszámoknak a SEO-hoz?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A Lighthouse az egyik legfontosabb sebességmérő eszköz a Google-tól, amely kifejezetten az alapvető webes vitals-mutatókat segít ellenőrizni az oldalélmény javítása céljából. Mi több, amikor a Google PageSpeed Insight sebességmérőt használod, a végeredményekbe a Lighthouse pontszámok is beleszámítanak.

Logikusan tételezhetjük fel tehát, hogy a Lighthouse pontszámai egy oldal SEO teljesítményét is reflektálják, azonban ez nem így van. Ezt állítja legalább is John Mueller, aki nemrégiben egy a SEO-s subredditen válaszolt az egyik felhasználó kérdésére a Lighthouse pontszámokat illetően.

 

A felhasználó elmesélte, hogy sikerült 6-ról 21-re emelniük Lighthouse pontszámukat, és szerette volna tudni, hogy a 21 mennyire lehet „rossz” hatással SEO teljesítményükre, hiszen a maximális pontszám 100 lehet.


Mueller azonban elmagyarázta, hogy a Lighthouse pontszám nem befolyásolja egy weboldal SEO teljesítményét és rangsorolását, és hogy az a 21-es pontszám egyáltalán nem rossz eredmény.

 

Mueller a Lighthouse pontszám és a rangsorolás kapcsolatáról

A Google munkatársa először is megjegyezte, hogy 6-os pontszámról 21-re lépni észrevehető javulást jelent. Amikor a felhasználók a webhelyre érkeznek, jobb élményben lesz részük ott. Ez mindenképpen pozitívum, akkor is, ha nem a SEO szemszögéből vizsgáljuk a dolgokat.


Tény, hogy a Lighthouse pontszámai a webhely használhatóságát reflektálják, a Google azonban nem használja őket a keresési rangsoroláshoz. Ez azért van, mert a Lighthouse szintetikus, „laboratóriumi körülmények között” szerzett tesztadatokat kínál, és a Google-t sokkal jobban érdekli, hogy mit tapasztalnak az igazi felhasználók a valódi böngészési körülmények között.


A válasz így hangzott:
„A 6-ról 21-re lépés valószínűleg a felhasználók számára is észrevehető lesz, szóval ez a hatás a SEO-tól függetlenül is megvan.
A Google nem használja az X/100 Lighthouse pontszámot a kereséshez, külön használjuk az alapvető webes vitals-mutatókat (lcp, cls, fid). Azt hiszem, hogy ezeket megnézheted a Lighthouse-ban is, de sok másik eszköz is megmutatja őket.


A Google azokat az értékeket használja, amiket a felhasználók is [tapasztalnak], amihez egy bizonyos forgalommennyiségre van szükség. Ha ez egy kisebb webhely (nem tudom), akkor talán nincs is elég forgalmad, szóval ez nem is lenne szempont (a Search Console megmutatja, hogy vannak-e ilyen adatok).”

 

A Google tehát nem használja a Lighthouse „laboratóriumi” tesztadatait – helyettük az úgynevezett „mezőadatokat” veszi inkább figyelembe, amelyeket valódi látogatók munkamenetei során gyűjt össze. Ha viszont egy webhely vagy oldal nem kap elegendő forgalmat, akkor a Google-nak nem lesz elegendő valódi felhasználóktól begyűjtött mezőadata, amiből kiszámíthatná az alapvető webes vitals-mutatókat. Ilyen esetben pedig a Lighthouse pontszám még kevésbé megbízható.


Mueller emlékeztett továbbá a fórumtéma eredeti szerzőjét, hogy az alapvető webes vitals-mutatók vagyis az oldalélmény nem értékesebb szempontok a Google szemében, mint a relevancia. Egy pocsék pontszámokat elérő webhely is rangsorolhat jól, ha a tartalma kapcsolódik a felhasználó lekérdezéséhez:
„Az alapvető webes vitals-mutatók / oldalélmény nem helyettesíti a relevanciát, de azért több, mint egy döntetleneket eldöntő tényező. Azoknál a lekérdezéseknél, amelyekre nagyobb verseny jellemző, talán lehetnek látható hatásai. Ha valaki a céged nevére keres rá, akkor kevésbé fontos. Nézd meg a kereséseket, amikre rangsorolsz, és próbáld ez alapján megsaccolni.”

 

Mueller végül egy kis gyakorlati tanácsot is kínált a használhatóság javításához:
„Néha a kisebb dolgok is nagy változásokat okozhatnak, mint például a képek gyorsítótárazása a letöltésük helyett (+videóké, hirdetéseké stb.) előre megszabott méretekkel. Ne add fel csak azért, mert valaki azt mondja, hogy nehéz :). Néha nehéz, néha pedig csak meg kell találni az egyszerű dolgokat.”
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Lighthouse  SEO
2021-11-25

Mi közük van a Google Lighthouse pontszámoknak a SEO-hoz?

A Lighthouse az egyik legfontosabb sebességmérő eszköz a Google-tól, amely kifejezetten az alapvető webes vitals-mutatókat segít ellenőrizni az oldalélmény javítása céljából. Mi több, amikor a Google PageSpeed Insight sebességmérőt használod, a végeredményekbe a Lighthouse pontszámok is beleszámítanak.

online jelenlét kialakítása
2021-11-24

Kezdő és kisvállalkozások online jelenlétének kialakítása - első lépések

Ha most indítottál vállalkozást, vagy egyéni vállalkozóként már egy meglévő üzletet vezetsz, akkor bizonyára te is tisztában vagy vele, hogy a professzionális megjelenéshez manapság nélkülözhetetlen, hogy az interneten is kialakíts magadnak egy digitális, online jelenlétet. Ehhez mindenekelőtt egy modern webhelyre lesz szükséged, ami online tevékenységeid „főhadiszállásául” szolgál majd.

Fogászati marketing: A SEO és a PPC kapcsolata - 2. rész
2021-11-23

Profi fogászati SEO és PPC marketingtippek a hatékony megtérülésekért - 2.rész

Az előző részből megtudhattuk, hogy a SEO-t és a PPC-t nem érdemes szembe állítani egymással. Mindkét taktikának megvannak a maga előnyei és hátrányai, azonban, ha egymás mellé helyezed őket, valójában remek párost alkotnak. Ha szeretnél fogászati pácienseket elérni a környékeden, akkor ehhez egy rövid- és egy hosszútávú stratégiára is szükséged lesz. Ezt a PPC és a SEO kombinálásával érheted el a leghatékonyabban.  

utazásos frissítés google
2021-11-18

Jegyfoglalással, „tennivalókkal” és öko-jelvényekkel újított a Google...

A Google új organikus és fizetett funkciókat mutatott be az utazási és szabadidős cégeknek, úgymint a keresőtalálatok között megjelenő jegyfoglalási árakat (és hivatkozásokat); egy „tennivalók” hirdetési kategóriát, illetve egy öko-jelvényt a szállodák számára.

Online vélemények kezelése
2021-11-17

Így kezeld hatékonyan ügyfeleid online véleményeit

Az információ korát éljük. Minden fontos tudnivaló néhány kattintásra van csupán, így nem meglepő, hogy a vásárlók előszeretettel keresik fel az interneten mások véleményeit. Az ügyfelek által írt hozzászólások, vélemények és más visszajelzések nélkülözhetetlenek egy modern márka számára. Az emberek túlnyomó többsége (durván 90%-a) utánanéz az online véleményeknek, mielőtt meghozná vásárlói döntését.

A SEO és a PPC marketing kapcsolódása a fogászati marketingben | Marketing Professzorok
2021-11-16

Profi fogászati SEO és PPC marketingtippek a hatékony megtérülésekért - 1.rész

Hogyan hangolhatjuk össze hatékonyan a fogászati keresőoptimalizálást (SEO) és a fizetett hirdetéseket (PPC)? Erről lesz szó a következő cikkünkben! 

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!