A Lighthouse és a SEO kapcsolata: ezekre érdemes ügyelni

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Mi közük van a Google Lighthouse pontszámoknak a SEO-hoz?

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

A Lighthouse az egyik legfontosabb sebességmérő eszköz a Google-tól, amely kifejezetten az alapvető webes vitals-mutatókat segít ellenőrizni az oldalélmény javítása céljából. Mi több, amikor a Google PageSpeed Insight sebességmérőt használod, a végeredményekbe a Lighthouse pontszámok is beleszámítanak.

Logikusan tételezhetjük fel tehát, hogy a Lighthouse pontszámai egy oldal SEO teljesítményét is reflektálják, azonban ez nem így van. Ezt állítja legalább is John Mueller, aki nemrégiben egy a SEO-s subredditen válaszolt az egyik felhasználó kérdésére a Lighthouse pontszámokat illetően.

 

A felhasználó elmesélte, hogy sikerült 6-ról 21-re emelniük Lighthouse pontszámukat, és szerette volna tudni, hogy a 21 mennyire lehet „rossz” hatással SEO teljesítményükre, hiszen a maximális pontszám 100 lehet.


Mueller azonban elmagyarázta, hogy a Lighthouse pontszám nem befolyásolja egy weboldal SEO teljesítményét és rangsorolását, és hogy az a 21-es pontszám egyáltalán nem rossz eredmény.

 

Mueller a Lighthouse pontszám és a rangsorolás kapcsolatáról

A Google munkatársa először is megjegyezte, hogy 6-os pontszámról 21-re lépni észrevehető javulást jelent. Amikor a felhasználók a webhelyre érkeznek, jobb élményben lesz részük ott. Ez mindenképpen pozitívum, akkor is, ha nem a SEO szemszögéből vizsgáljuk a dolgokat.


Tény, hogy a Lighthouse pontszámai a webhely használhatóságát reflektálják, a Google azonban nem használja őket a keresési rangsoroláshoz. Ez azért van, mert a Lighthouse szintetikus, „laboratóriumi körülmények között” szerzett tesztadatokat kínál, és a Google-t sokkal jobban érdekli, hogy mit tapasztalnak az igazi felhasználók a valódi böngészési körülmények között.


A válasz így hangzott:
„A 6-ról 21-re lépés valószínűleg a felhasználók számára is észrevehető lesz, szóval ez a hatás a SEO-tól függetlenül is megvan.
A Google nem használja az X/100 Lighthouse pontszámot a kereséshez, külön használjuk az alapvető webes vitals-mutatókat (lcp, cls, fid). Azt hiszem, hogy ezeket megnézheted a Lighthouse-ban is, de sok másik eszköz is megmutatja őket.


A Google azokat az értékeket használja, amiket a felhasználók is [tapasztalnak], amihez egy bizonyos forgalommennyiségre van szükség. Ha ez egy kisebb webhely (nem tudom), akkor talán nincs is elég forgalmad, szóval ez nem is lenne szempont (a Search Console megmutatja, hogy vannak-e ilyen adatok).”

 

A Google tehát nem használja a Lighthouse „laboratóriumi” tesztadatait – helyettük az úgynevezett „mezőadatokat” veszi inkább figyelembe, amelyeket valódi látogatók munkamenetei során gyűjt össze. Ha viszont egy webhely vagy oldal nem kap elegendő forgalmat, akkor a Google-nak nem lesz elegendő valódi felhasználóktól begyűjtött mezőadata, amiből kiszámíthatná az alapvető webes vitals-mutatókat. Ilyen esetben pedig a Lighthouse pontszám még kevésbé megbízható.


Mueller emlékeztett továbbá a fórumtéma eredeti szerzőjét, hogy az alapvető webes vitals-mutatók vagyis az oldalélmény nem értékesebb szempontok a Google szemében, mint a relevancia. Egy pocsék pontszámokat elérő webhely is rangsorolhat jól, ha a tartalma kapcsolódik a felhasználó lekérdezéséhez:
„Az alapvető webes vitals-mutatók / oldalélmény nem helyettesíti a relevanciát, de azért több, mint egy döntetleneket eldöntő tényező. Azoknál a lekérdezéseknél, amelyekre nagyobb verseny jellemző, talán lehetnek látható hatásai. Ha valaki a céged nevére keres rá, akkor kevésbé fontos. Nézd meg a kereséseket, amikre rangsorolsz, és próbáld ez alapján megsaccolni.”

 

Mueller végül egy kis gyakorlati tanácsot is kínált a használhatóság javításához:
„Néha a kisebb dolgok is nagy változásokat okozhatnak, mint például a képek gyorsítótárazása a letöltésük helyett (+videóké, hirdetéseké stb.) előre megszabott méretekkel. Ne add fel csak azért, mert valaki azt mondja, hogy nehéz :). Néha nehéz, néha pedig csak meg kell találni az egyszerű dolgokat.”
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

marketingstratégia kialakítása
2022-05-19

Marketingstratégia kialakítása: ezeket a lépéseket ne hagyd ki!

A marketingtrendek rohamosan váltják egymást. Csak 2022 első negyedévében láthattuk a rövid videók felemelkedését, az új platformok sikereit (és kudarcait), és persze a világjárvány mindent érintő hatásával is számolnunk kellett. Mindez azt jelenti, hogy a néhány évvel ezelőtt összeállított marketingstratégiák manapság már nem feltétlenül működnek úgy, mint eredetileg.

Mutatjuk, hogyan tudud kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás, mi az ára
2022-05-18

Mikor és hogyan térül meg a SEO?

Mutatjuk, hogyan tududod kiszámítani, mikor térül meg a keresőoptimalizálásba fektetett összeg és egyáltalán, mennyibe is kerül a keresőoptimalizálás.

Egészségügyi reklámcélzás: Hogyan célozzunk majd 2023-tól sütik nélkül?
2022-05-17

Reklámcélzás az egészségügyben a harmadik felek sütijei nélkül

A célzott hirdetések hosszú évek óta hatékony és eredményes marketingeszközöknek számítanak. Ehhez a marketingformához a közönségről összegyűjtött adatokra van szükség, amit a marketingesek mindezidáig olyan harmadik felektől szerezhettek be, mint a Google vagy az Apple. Ezeket az adatokat sütik formájában gyűjtötték össze, így kapták a nevüket a „harmadik felektől származó sütik”. Mindez azonban hamarosan (várhatóan 2023-ban) megváltozik, és a hirdetőknek fel kell készülniük egy olyan környezetre, amelyben többé nem férhetnek hozzá ezekhez az értékes adatokhoz. De egész pontosan milyen harmadik felektől származó adatokról van szó és miért tagadják meg a cégóriások a hozzáférést ezekhez az információkhoz? Az alábbiakban ezekre és hasonló fontos kérdésekre találsz választ!

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!