Egy hatékony tartalommarketing-stratégia magába foglalja a legjobb eszközök és csatornák kiválasztását is. Nem csak az számít, hogy mit próbálsz kommunikálni, hanem az is, hogy milyen médiumon keresztül terjeszted üzeneteidet célközönséged irányába. Ideális esetben persze minden létező eszközt felhasználhatnál erre a célra, azonban a legtöbbeknek egyszerűen nincs kapacitása erre. Mely tartalomtípusokkal érdemes tehát foglalkozni?
Habár a tartalommarketing évről-évre egyre népszerűbb, az egészségügyi tartalommarketing a külső (szabályozások, rendeletek stb.) illetve belső (vezetőségi döntések) tényezőknek köszönhetően egyre nehezebb feladatnak bizonyul.
Az alábbi útmutatóban megmutatjuk, hogy hogyan választhatod ki a legjobb tartalomtípusokat marketingüzeneteid terjesztéséhez. Természetesen mindez csak akkor működhet, ha már van egy alapvető tartalomstratégiád, amit kiegészíthetsz az alábbiakkal!
1. Ismerd meg célközönségedet
A tartalomkészítés mindig a közönség felmérésével kezdődik. Közönséged megismerésével nem csak azt derítheted ki, hogy pontosan miről szeretnének hallani lehetséges és meglévő ügyfeleid, hanem arról is, hogy milyen tartalomtípusok formájában preferálják ezeket az információkat.
Miközben ideális ügyfeleid buyer personáit állítod össze, derítsd ki, hogy milyen típusú tartalmakkal élnek és hogy milyenekre vágynak. Ezek az információk segítenek majd szegmentálni közönségedet, hogy minden csoportnak az általuk preferált formákban készíthesd el üzeneteidet.
Íme néhány hasznos tudnivaló az egészségügy két nagy ügyfélszegmenséről:
Orvosok
A tapasztalt egészségügyi marketingesek jól tudják, hogy az orvosoknak különösen nehéz értékesíteni. Ezeknek a szakembereknek alig van idejük, nagyon megválogatják, hogy kikkel állnak le tárgyalni, és általában kapuőrök vigyáznak rájuk. Többségük egyáltalán nem nyitott az értékesítésre.
Ezzel szemben nagyon is nyitottak a hasznos adatokra és tényekre, a szakmabeliek véleményeire, illetve más hiteles, harmadik felektől származó információkra.
Amennyiben vállalatod képes biztosítani ezeket, az ilyen egészségügyi szakemberek is sokkal szívesebben fogadják majd ajánlataidat.
Fogyasztók
A legtöbb egészségügyi szervezetnek nehezére esik érdekes tartalmakat készíteni. Nem feltétlenül a színvonallal vagy a technikai szempontokkal van a baj, mindinkább azzal, hogy a tartalmak egyszerűen nem ösztönzik konverzióra a webhelyek látogatóit. Ennek általában két oka lehet: vagy nem igazítják üzenetüket a páciensek/ügyfelek igényeihez, vagy túl sok hangsúlyt fektetnek az önreklámra, amivel tönkre teszik a webhely felhasználói élményét.
A két éve tartó világjárványnak köszönhetően jelentősen megnőtt az igény a pontos és hasznos egészségügyi információkra. Mi több, az egyre rövidülő figyelem, a folyamatosan változó fogyasztói preferenciák és az egymással versenyben álló prioritások csak tovább nehezítik az olyan marketingtartalmak létrehozását, amelyek mind a marketingcélokkal, mind az ügyfelek igényeivel párhuzamban állnak.
Egy egészégügyi tartalommarketingesnek modern, testreszabott stratégiákat kell alkalmaznia, ha szeretné hatékonyan elérni célközönségét.
2. Határozd meg célodat
Azon kívül, hogy megismered közönségedet, a legjobb egészségügyi tartalommarketing-típusok kiválasztásában sokat segít, ha tisztában vagy üzeneteid céljával is.
Fontos, hogy mindig legyen valamilyen konkrét célod. Ha egy-egy tartalmaddal túl sokat próbálsz egyszerre elérni, akkor azzal mind a tartalomszerzők, mind a tartalomstratégiai szakértők feladatát megnehezíted.
Lássuk tehát a legalapvetőbb tartalomcélokat, illetve, hogy milyen tartalomtípusokkal érdemes kidolgozni őket:
Oktató célú tartalmak
A COVID-19 járvány az egészségügy minden területét megváltoztatta, beleértve a páciensek és egészségügyi ellátóik között kiépült kapcsolatokat is. Ebből kifolyólag a hatékony egészségügyi tartalomstratégiák is a megelőzésre és a gondozásra kezdtek el koncentrálni.
Az oktató jellegű tartalmak a keresőoptimalizáláshoz és az organikus forgalom bevonzásához is fontosak. Az oktató jellegű egészségügyi tartalmak általában könnyedén hozzáférhetők és egyszerű nyelvezettel íródnak.
Persze számos egészségügyi márka készít jobbnál jobb oktató tartalmakat az internetre, ezért, ha szeretnél kitűnni a tömegből, akkor egyedi, minőségi és érdekes témájú tartalmakat kell készítened közönséges számára, a megfelelő formátumokban.
Oktató célú tartalmak például:
- egészségügyi szolgáltatások
- egészségügyi beavatkozások
- betegségek és egészségügyi állapotok
- kezelések
- gyógyszerek és étrendkiegészítők
- ügyintézési folyamatok
- pácienseknek és látogatóknak szóló útmutatók
Tartalomtípusok oktató jellegű tartalmakhoz:
- landing oldalak
- online útmutatók
- tanulmányok
- e-könyvek
- blogbejegyzések
- brosúrák
- videók
Tájékoztató célú tartalmak
A tájékoztató, vagy információs célú tartalmak megnevezése meglehetősen beszédes, hiszen fő céljuk, hogy hasznos információkról tájékoztassák célközönségedet. A tájékoztató jellegű tartalmak könnyedén elérhetők, lényegre törők és könnyedén értelmezhetők.
Az oktató célú tartalmakkal ellentétben tájékoztató jellegű tartalmak nem feltétlenül érdekesek, hanem elérhetőségekre és más alapvető információkra összpontosítanak.
Tájékoztató célú tartalmak például:
- számlázási és biztosítási tudnivalók
- egészségügyi osztályok és központok
- orvosok, specialisták, a cég története stb.
- elérhetőségek
Tartalomtípusok tájékoztató célú tartalmakhoz:
- landing oldalak a webhelyen
- „Rólunk” oldal a webhelyen
- „Elérhetőségek” vagy „Kapcsolat” oldal a webhelyen
Bejelentések és hírek
Ez a kategória is magától értetődő. Olyan egészségügyi hírek és bejelentések tartoznak ide, amelyek az adott egészségügyi ágazattal, magával a céggel vagy a páciensekkel kapcsolatosak.
Bejelentések és hírek például:
- legfrissebb egészségügyi tájékoztatások
- új helyszíneken megnyílt rendelők
- új termékek, szolgáltatások vagy kezelési opciók
- új orvosok, ápolók és további munkatársak
- évfordulók, díjak
Tartalomtípusok a bejelentésekhez és hírekhez:
- cikkek
- blogbejegyzések
- közösségi médiás bejegyzések
- hírlevelek
- sajtótájékoztatók
Események
Amennyiben egészségügyi céged valamilyen eseményre vagy rendezvényre készül, ezti s érdemes megosztanod közönségeddel. Továbbá összefoglalókat is készíthetsz egy-egy esemény után.
Események például:
- céges események
- adománygyűjtések
- közösségi események és rendezvények
Tartalomtípusok az eseményekhez:
- hírlevelek
- közösségi médiás bejegyzések
- külön landing oldal a céges eseménynek
- blogbejegyzések
3. Tartsd szem előtt a marketingtölcsért
Ahhoz, hogy határozott célú, hatékony tartalmakat készíthess, ismerned kell ideális ügyfeleid viselkedését. Hol keresnek maguknak információt és milyen formában szeretik „fogyasztani” azt a marketingtölcsér (más néven az ügyfél utazásának) különböző szakaszaiban?
Minden szakaszban tisztában kell lenned az igényeikkel, hogy a lehető legjobb tartalmakat készíthesd el számukra.
A tölcsér teteje
Az ügyfél útja a tölcsér tetején veszi kezdetét, amikor közönséged tagjai még nincsenek elköteleződve. Általában a Google-on vagy valamelyik közösségi platformon próbálnak információhoz jutni. Ilyenkor minőségi, releváns tartalmakat kell biztosítanod számukra jól optimalizált blogbejegyzések és figyelemfelkeltő közösségi bejegyzések formájában.
A tölcsér közepe
Ekkor zajlik az értékbecslés. Meg kell mutatnod az érdeklődőknek, hogy a te egészségügyi márkád a meghatározó szaktekintély az adott területen. Ezt megteheted tanulmányok, e-könyvek és más tartalmak segítségével, amelyekért cserébe például elkérheted email címüket hírlevélküldés céljából. Ezt követően már emailen keresztül is tarthatod a kapcsolatot az érdeklődőkkel.
Néhány megjegyzés az email marketingről
Az email marketing a mai napig egy hatékony csatorna az érdeklődők elérésére. Ha jól csinálod és feliratkozóid vevők is üzeneteidre, akkor az email marketing a konverziók egy nagyon költséghatékony módja lehet. Mi több, meglévő pácienseidet/ügyfeleidet is ösztönözheted rá, hogy a következő alkalommal is hozzád forduljanak, ha ismét egészségügyi segítségre lenne szükségük.
Fontos persze odafigyelni az emailküldés szabályaira, például, hogy csak akkor küldhetsz bármilyen marketingcélú emailt ügyfeleidnek, ha ezt ők kifejezetten engedélyezték neked. Ezen felül minden üzenetedben helyezz el egy leiratkozó linket is, hogy ügyfeleid bármikor visszamondhassák feliratkozásukat.
Az email listák továbbá különböző szempontok szerint szegmentálhatók is, ami segít a célzott üzenetek megalkotásában. Mindemellett érdemes ezt az automatizálással is párosítani, hogy a legfontosabb értesítéseket és válaszokat rögtön megkaphassák pácienseid.
A tölcsér alja
Ahogy az érdeklődők egyre jobban megismerik cégedet a különböző tartalmakon keresztül, és egyre jobban megbíznak benned, úgy egyre nyitottabbakká is válnak a közvetlen kommunikációra márkáddal. A webináriumok, események és bemutatók mind lehetőséget kínálnak arra, hogy újra és újra demonstráld szaktudásodat és hogy megtaláld azokat az érdeklődőket, akik komolyan is megfontolnák kínálatodat.
4. Hozd ki a legtöbbet tartalmaidból
Habár mindenképpen fontos, hogy rendszeresen új tartalmakkal állj elő közönséged számára, meglévő tartalmaid úrjahasznosításával is komoly sikereket érhetsz el az egészségügyi marketingben.
Egy korábban már elkészült és sikeres tartalom új formában új közönségeket érhet el. Egy népszerű blogbejegyzésből például videót készíthetsz, vagy össze is fűzhetsz több ilyen cikket egy e-könyvbe. A lehetőségek listája szinte végtelen.
Fontos továbbá észben tartanod, hogy a tartalommarketing nem csak webhelyeden történhet. Az internet számos digitális csatornát kínál ehhez, és ha ezeken közönséged is jelen van, akkor valószínűleg megéri majd némi figyelmet fordítanod rájuk. Ilyenek például a YouTube, illetve az olyan közösségi platformok is, mint a Facebook, az Instagram vagy a LinkedIn.
Tartalmaidat e mellett arra is felhasználhatod, hogy megállapítsd, mely látogatóid mik iránt érdeklődnek, hogy ezek alapján újra megcélozhasd őket valamelyik remarketing csatornán keresztül.