A marketing folyamata rengeteget változott az elmúlt két évtized során, ami többek között a közösségi média elterjedésének is köszönhető. Manapság szinte minden korosztály és ügyféltípus jelen van a legnépszerűbb platformokon, és ha nem szeretnél lemaradni a figyelmükről, akkor neked is szükséged lesz egy közösségi média marketing stratégiára.
Ebben a stratégiában körvonalazod és részletezed azokat a célokat, amelyeket szeretnél elérni a közösségi médián, illetve azokat a lépéseket, amelyekre szükséged lesz ehhez. Egy közösségi stratégia lehet egyszerűbb vagy összetettebb is, de a lényeg az, hogy foglalkoznod kell vele. Az alábbiakban ehhez olvashatsz egy rövid útmutatót!
Válaszd ki a megfelelő platformokat
A közösségi média marketinghez mindenekelőtt szükséged lesz néhány közösségi profilra a különböző platformokon. Egyáltalán nincs értelme megpróbálni egyszerre az összessel foglalkozni – sokkal többre mész, ha csak a legfontosabbakra koncentrálsz.
Ehhez persze ismerned kell célközönségedet, és kideríteni, hogy általában mely platformot (vagy platformokat) használják előszeretettel. Így tudni fogod, hogy mely platformokkal érdemes foglalkoznod, és melyekkel nem. Íme a legnépszerűbbek:
A világ legnagyobb közösségi platformját több, mint 2,5 milliárdan használják havi szinten. A legtöbbek számára a Facebookon kezdődnek a közösségi médiás kalandok, így a legtöbb internethasználó jelen van rajta.
Az Instagram főleg (de nem kizárólag) az olyan vállalatok számára hasznos, amelyeknek van mit bemutatniuk vizuális formában. Az Instagramon nincsenek kifejezetten szöveges bejegyzések – itt a képeké és a videóké a főszerep, amelyekhez kísérőszöveget lehet mellékelni feltöltéskor. Az Instagramon sok a fiatal felhasználó. A bejegyzésekben nem lehet hivatkozásokat elhelyezni, de ez nem feltétlenül hátrány.
A Twitter egy népszerű közösségi platform, ahol a szöveges bejegyzések legfeljebb 280 karakter hosszúak lehetnek. Ez elsőre kevésnek hangzik, azonban rengeteg felhasználó preferálja az ilyen apróbb bejegyzéseket, amikhez képek, videók és hivatkozások is csatolhatók. A Twitteren a legtöbb cégnek és márkának ajánlott jelen lennie.
A LinkedIn egy kifejezetten üzleti hálózatépítésre kiélezett közösségi platform, ahol macskás videók és szelfik helyett szakmai cikkekkel és hasonló jellegű tartalmakkal találkozhatsz. Ideális többek között munkakeresésre (és így új munkavállalók toborzására) illetve új üzleti partnerek felkutatására is.
A Pinterest nem egy hétköznapi közösségi platform, hanem mindinkább tartalomkollekciók (táblák) elkészítésére szolgál. Lakberendezéssel, divattal, esküvőkkel, szépségápolással és egyéb vizuális területekkel foglalkozó márkák előnyben!
Amikor a tökéletes platformokat próbálod kiválasztani márkád számára, akkor nagyon fontos figyelembe venni az egyes platformok demográfiáját. A Facebookot és a LinkedInt például az idősebb korosztályok használják sűrűbben, míg az Instagram vagy a TikTok a fiatalabbak köreiben népszerűbbek.
Fontos észben tartani azt is, hogy milyen jellegű márkát próbálsz népszerűsíteni. Ha olyan dolgokkal foglalkozol, amik jól mutatnak képeken vagy videókon, akkor ajánlott az ezekre kiélezett platformokat megcélozni.
Gondolkodj el rajta, hogy hány platformmal tudsz egyszerre aktívan is foglalkozni. Ha nincs elegendő erőforrásod ahhoz, hogy több platformot is vezess, akkor koncentrálj csak arra az egyre, ahol a legaktívabbak ideális ügyfeleid.
Töltsd ki a profilodat
Amikor regisztrálod vállalatodat valamelyik platformra, nézz utána, hogy milyen lehetőségeket kínál az adott platform cégek számára. A Facebookon például nem személyes profilt, hanem oldalt érdemes készíteni (amit egy személyes profilon keresztül kezelsz), ahogyan az Instagramon is inkább üzleti fiókot ajánlott használni.
Akárhová is regisztrálsz, minél előbb töltsd ki teljesen üzleti profilodat, hogy a felhasználóknak a lehető legtöbb és legfrissebb információt kínáld ezzel. Ne felejts el beállítani egy profilképet sem, és (ahol teheted) egy borítóképet.
Hivatkozz webhelyedre
A közösségi média marketing egyik fő haszna, hogy számos új érdeklődőt vonzhatsz vele márkád webhelyére. Ezt első sorban a profilodban elhelyezett hivatkozáson keresztül teheted meg, amire minden platform lehetőséget nyújt.
Néhány kivétellel (pl. Instagram) továbbá az összes platformon lehetőséged nyílik bármilyen hivatkozást megosztani a bejegyzések között, amiken keresztül további érdeklődők juthatnak el webhelyedre.
Posztolj egy ütemterv szerint
Ha rendszeresen posztolsz a közösségi platformokon, akkor egyre nagyobb és aktívabb követőtáborra számíthatsz. Akár naponta, akár hetente 1-2 alkalommal – a lényeg az, hogy valamilyen rendszeres ütemterv szerint ossz meg új tartalmakat közönségeddel. Ez segít előre megtervezni tartalomstratégiádat, és követőid is látni fogják, hogy aktívan foglalkozol profiloddal.
Használd a hirdetési funkciókat
Minden nagyobb közösségi média platform lehetővé teszi a márkák számára, hogy célzott hirdetésekkel érhessék el ideális célközönségüket.
Ezekért a hirdetésekért fizetni kell ugyan, de segíthetnek gyorsan követőket szerezni egy újonnan regisztrált céges profil számára. Mindemellett olyan felhasználókat is elérhetsz velük, akik még sosem hallottak márkádról, és nem is követnek az adott platformon.