Befektetés a jövődbe, képekkel: a headshot és jelentősége az online térben

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Befektetés a jövődbe, képekkel: a headshot és jelentősége az online térben

Csonka Nikoletta

szerző:
Csonka Nikoletta

Mint a való életben, úgy az online térben is elengedhetetlen a másokra gyakorolt pozitív első benyomás. Arra viszont már igen kevesen ügyelünk, hogy akár egy céges honlapon, akár álláskeresés során megfelelően kommunikáljunk magukról, nem csak írott, hanem egyúttal vizuális értelemben is.



 

Ahogy az igényes online megjelenés egyre fontosabbá válik, úgy nő a szerepe a minőségi profilképeknek, CV fotóknak, melyeket azonban nem mindegy hogyan és milyen formában készítünk el. A telefonnal ellőtt szelfik ideje kezd lejárni, hiszen egyre többen ébrednek rá arra: az megfelelő üzleti megjelenéshez profi fotók szükségesek. 


Ezt hivatott segíteni egy új trend, az itthon is egyre népszerűbbé váló headshot fotózás, melyről Faragó László üzleti portréfotóssal beszélgettünk.

 

Bizonyára sokan nem találkoztak még ezzel a kifejezéssel: mi is az headshot fotó?

Faragó László: A headshot egy szűk képkivágású, modern portréfotót jelent, mely – mint oly sok minden más is – Amerikából érkezett meg Magyarországra néhány évvel ezelőtt. Ezeknek a képeknek a lényege, hogy az érzelmeket, a személyiséget, szóval tulajdonképpen a valós önmagunkat helyezik a középpontba. Nagyon fontos ugyanis, hogy amikor valaki meglátja a profilképünket akár céges oldalon, akár LinkedIn-en vagy bárhol máshol, akkor úgy tekintsen ránk, mint akivel bármikor szívesen leülne beszélgetni, mondjuk egy csésze kávé mellett, mert megbízható, barátságos ember benyomását keltjük. Ehhez viszont „élnie” kell a képeinknek, ami sajnos nem minden esetben valósul meg.


Életében egyszer valószínűleg mindenki jár fotósnál, ha máskor nem, hát a tablófotózásán. Sokan viszont nem szeretnek a kamera előtt lenni, nem érzik magukat fotogénnek… mit mondanál egy kifejezetten alacsony önbecsülésű, félénk ügyfélnek?

Faragó László: A modellek „fellazítása” az egyik legfontosabb feladat, és ebbe gyakran beletartozik az ügyfél önbecsülésének módszeres felturbózása is. Az, hogy a portréalany hogyan érzi magát a fényképezőgép előtt, mennyire tud feloldódni, az csak és kizárólag a fotós felelőssége! Nyilván sokfélék vagyunk: van, aki a kamera előtt kezd csak el igazán elemében lenni, és van, akit a világból is ki lehet kergetni az ilyesmivel. Utóbbi esetben fontos a fényképésznek ezt időben felismerni és magabiztosan kezelni. Ha a modell azt érzi a fényképészen, hogy az nem ura a helyzetnek, ő is feszeng, tétovázik, onnantól a fotózás halálra van ítélve.


Én például mindig feladatokat adok a modelljeimnek, magyarázok nekik, viccelődöm velük, mert akkor egyszerűen nincs idejük azon töprengeni, hogy hogy áll a hajuk, jól néznek-e ki a képeken, vagy úgy általánosságban mit is keresnek egy fotózáson. Azzal lesznek elfoglalva, hogy teljesítsék azt, amit kérnek tőlük; eközben persze én már javában figyelem az arcukat, próbálgatom, hogy milyen fények, milyen szögek állnak jól nekik, és mire felocsúdnak, addigra már el is készül néhány jól sikerült kép. Néhány a jól időzített poénnal még a legmarconább vagy leginkább zavarban lévő modellt is fel lehet oldani. Gyakran tapasztalni, hogy a fotózás végén még azok is, akik félnek a kamerától, nagy sóhajok közepette kérdezik: „Ennyi volt? Csak most kezdtem igazán belejönni…”


Ehhez azért kell némi emberismeret, sok dologra kell egyszerre figyelni.

Faragó László: Ez valóban nagy kihívás! Azt szoktam mondani, hogy a fotósoknak kicsit pszichológusoknak és stand up-osoknak is kell lenniük egy személyben. Mindenki számára élménnyé kell tenni a fotózást, mert szerintem kiemelkedő képek csak akkor születhetnek, ha a modell is jól érzi magát, amíg a stúdióban van.


Visszatérve a headshotra mint műfajra: mitől működik?

Faragó László: A headshot titka alapvetően az egyszerűségében rejlik: semmi hivalkodás vagy csillogás, a fókuszban kizárólag a személyiségünk és az arckifejezésünk áll. A headshotnak ez a valódi esszenciája. A modelljeimet is rendszerint arra szoktam kérni, hogy olyan alkalomhoz illő ruhákat hozzanak magukkal, amik nem hivalkodók, és amikben igazán önmaguk lehetnek. Ékszerek és smink szempontjából is ökölszabály az egyszerűség és visszafogottság: akár az ügyfél sminkeli magát akár profi szakemberre bízzuk a dolgot, mindig natúr hatást szeretnénk kelteni. Egy üzleti portréfotó nem arról kell, hogy szóljon, hogy megmutassuk milyen szép nyakláncunk van, vagy hogy milyen kreatívan ki tudjuk festeni magunkat, hiszen az megint csak elvinné a figyelmet a lényegről. Elvégre magunkat akarjuk eladni, nem pedig az ékszereket vagy a rúzst, amit viselünk. 

 

Marketingprofesszorok.hu: Mennyire kap fontos szerepet a munkafolyamatok között a retusálás?

Faragó László: Mint sokan mások, úgy nyers képeket én sem adok át a megbízóimnak, a fotózást mindig kiegészíti egy viszonylag hosszadalmas és aprólékos retusálási folyamat. Általánosan elfogadott vélekedés, hogy a jó retus mindig észrevehetetlen marad, ez alól pedig a headshot fotók sem kivételek: az utómunka célja a kisebb-nagyobb testi hibák javítása a természetesség megtartása mellett. Fontos tudni, hogy az összhatás az ember karaktere az utómunkát követően sem változik, de végeredményben mégis sokkal letisztultabb képet kapunk magunkról. Egy ilyen mindenre kiterjedő számítógépes utómunka akár egy egész órát is jelenthet képenként – ekkora ráfordítás garantálja ugyanis a tökéletes végeredményt.


Ilyen sokáig tart egy-egy fotó javítása?

Faragó László: Ha a képek természetességét is meg szeretnénk tartani, akkor igen. Vannak jóval gyorsabb, de sokkal kevésbé igényes módszerek is például a mitesszerek, pattanások vagy bőrpír eltüntetésére, ráncok enyhítésére. Ezeket én kerülni szoktam, nálam fontosabb szempont a minőség.


Mivel győznéd meg azokat, akik még csak most gondolkodnak azon, hogy elmenjenek egy headshot fotózásra?

Faragó László: Közgazdászként a fotózkodást én mindig is egyfajta befektetésnek tekintettem. Ma már fokozottan igaz, hogy ez saját márkánk építésének szerves része, hiszen ez adja meg az alaphangot leendő vevőinknek vagy munkáltatóinknak kommunikációs szempontból. Ha pedig egy jó fotó okán tudunk elindítani egy anyagilag kedvező üzleti együttműködést, vagy a fénykép hatására egy hónappal hamarabb kapunk munkát, már megérte a befektetést!


www.faragolaszlo.hu/headshot
 


Értesülj elsőkézből legfrisseb híreinkről

Ha szeretnél még többet olvasni a témában,
iratkozz fel hogy azonnal értesülj legújabb cikkeinkről!

Ha hasznosnak találtad cikkemet, oszd meg ismerőseiddel is!


Még több cikk a témában

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat
2021-03-22

Marketingest keresünk - marketinges állásajánlat

Milyen hülye megfogalmazás már ez, hogy marketingest keresünk… Kit kerestek igazából? Miért nem írjátok le pontosan? Mutatom...  

webáruház működése
2022-05-12

Hogy működik egy webáruház?

Az internet korában mindenkinek lehetősége van arra, hogy online környezetben értékesítsen. Legyen szó kézműves alkotásokról, vagy egy kisebb-nagyobb cég termékeiről, az online vásárlás manapság annyira elterjedt, hogy sokak számára az új normává vált.

Hogyan elemezzük megfelelően adatainkat az egészségügyben?
2022-05-10

Az egészségügyi adatelemzés problémái és megoldásai

A mai modern világban az egészségügyi szolgáltatók tisztában vannak vele, hogy az adatok részletes ismerete a tájékozott klinikai döntéshozás egyik alapfeltétele. Sok szervezet számára azonban még ennek ellenére is kihívást jelent az adatelemző eszközök hatékony alkalmazása. Szóval miért éri meg foglalkozni az egészségügyi adatelemzéssel, és milyen problémákra kínál megoldást a különböző szolgáltatóknak és szervezeteknek? Az alábbiakban ezekre olvashatsz néhány példát.

Integrált marketing az egészségügyben: Mi ez pontosan?
2022-05-03

Mi az az integrált marketing (és miért olyan fontos egy egészségügyi...

A cégvezetők minden iparágban tisztában vannak vele, hogy a morálnak mindig felülről kell érkeznie. Amikor a vezetőség összehangoltan végzi munkáját és együttes erővel tesznek azért, hogy közös üzenetük az egész céget átjárja, akkor ezzel hűséget, bizalmat és magabiztosságot ébresztenek alkalmazottjaikban saját márkájuk, küldetésük és céljaik iránt. Ideális esetben a marketing aztán ezt az üzenetet továbbítja a cég célközönségének. A marketing azonban manapság egyszerre számos csatornán és többféle formátumban zajlik, és sok márkának nehezére esik olyan üzeneteket megfogalmaznia, amelyet az összes ilyen csatornán képesek lennének terjeszteni. Ez a helyzet szedett-vetett marketinget, egymással össze nem függő...

első webshop eladás
2022-04-28

Így add el első termékedet webáruházadban

Ha épp most készült el online üzleted, akkor minden bizonnyal készen állsz az értékesítésre – a kérdés csak az, hogy mi legyen az első lépés…

google index
2022-04-21

A Google talán sosem indexel egyes felfedezett oldalakat

A Google szerint a Search Console lefedettségi jelentésében megjelenő „Felfedezve – Jelenleg nincs indexelve” állapot talán soha nem tűnik majd el, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy webhely összes oldala valaha is indexelésre kerülne.

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt,
több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.
Legyen a Tied a következő sikertörténetünk!

Jelentkezz auditunkra még ma!