Mindenkinek van egy saját, bevált taktikája a Google Ads – vagy korábban Google AdWords – használatára, de a cél lényegében mindig ugyanaz: megtérülő hirdetésekre beruházni.
Aki még nem ismeri közelebbről a Google hirdetési rendszerét, annak nehéz lehet eldönteni, hogy melyik irányba is induljon. Mégis hogy néz ki egy jól konvertáló kampány? Hogyan lehetsz biztos benne, hogy hirdetéseid nyereségesek lesznek? A következőkben ezekre a kérdésekre igyekszünk választ adni!
Mi az a Google Ads?
A google ads a Google-on megjelenített keresőhirdetések kezelőeszköze. A felhasználók különböző kulcsszavakra tehetnek árajánlatokat („licitálhatnak”), hogy hirdetéseik
megjelenhessenek a hagyományos, organikus keresőtalálatok felett. A hirdetőknek akkor kell fizetniük, amikor valamilyen feltétel teljesül a hirdetésekkel kapcsolatban (rájuk kattint valaki, X alkalommal megjelenésre kerülnek, stb.)
1. Ne csak általános egyezésű kulcsszavakat használj
Az általános egyezésű kulcsszavak legnagyobb hátránya, hogy a Google sokféleképpen értelmezheti őket, és így olyan keresésekre is megjelenítheti hirdetéseidet, amik egyáltalán nem relevánsak. Ilyenkor fennáll a veszélye annak, hogy olyan felhasználók is rákattintanak hirdetésedre, akik egyáltalán nem érdeklődnének kínálatod iránt – ezek a felesleges kattintások pedig mind pénzbe kerülnek majd. Ráadásul ha ezer megjelenítésenként fizetsz a hirdetésekért, akkor még kattintaniuk sem kell a felhasználóknak, és már párolog is a pénz.
Az általános egyezésű kulcsszavakkal nehéz célozni, hiszen nem tudhatod, hogy milyen keresőkifejezéseket írnak majd melléjük az emberek – emiatt jelenhet meg rengeteg nem releváns keresésre hirdetésed.
Mi tehát a helyes módszer a kulcsszavak használatára? A Google Ads négyfajta egyezési típust kínál – ezek az általános egyezés, az általánosegyezés-módosító, a kifejezésegyezés, és a pontos egyezés.
A pontos egyezésű kulcsszavas hirdetések csak akkor jelennek meg, ha a felhasználó karakterre pontosan ugyanarra keres rá, amit megadtál. Kifejezésegyezés esetén a hirdetés pontosan egyező keresésekre, és a megadott kulcsszavakhoz nagyon közel álló kifejezésekre (például elgépelésekkor) is megjelenhet.
De mi a helyzet a különös elnevezésű általánosegyezés-módosítóval? Ez az egyezési típus lényegében a sima általános egyezést és a kifejezésegyezést kombinálja. Általánosegyezés-módosító használatakor a hirdetés csak akkor jelenik meg, ha minden megadott szó szerepel a keresésben, amit a felhasználó beír, de nem számít, hogy milyen sorrendben. Igyekezz minél kevesebbet használni az általános egyezést, és próbálgasd inkább a másik három egyezési típust.
2. Használj feltételes long tail kulcsszavakat
Persze nem csak az egyezési típus, hanem a kulcsszavak is számítanak. Az egyik legjobb célzási, vagy szűkítési módszer az úgynevezett feltételes kulcsszavak használata, illetve ezek kombinálása a long tail kulcsszavakkal. Tisztázzuk, hogy mik is ezek.
A long tail kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amik 3 vagy több szóból állnak. Ezekre ritkábban keresnek rá az emberek, de könnyebb is megcélozni őket, hiszen minél több szót adnak meg, annál határozottabb keresőszándék áll mögöttük.
A feltételes kulcsszavak olyan specifikus kulcsszavak, amiket szintén a céltudatosabb vásárlók használnak a keresésekre. Feltételek lehetnek például az „olcsón” vagy a „Budapesten” kulcsszavak.
Kombinálva ezeket olyan 3 vagy hosszabb (long tail) kulcsszavakat kapunk, amik különböző feltételekhez szabottak. Például olcsó ügyvédi iroda Budapesten – ez egy feltételes long tail kulcsszó. A felhasználó pontosan tudja, hogy mit keres, és hol (sokan közvetlenül a kerületet adják meg, ha a fővárosról van szó).
Ha egészen véletlenül egy olyan ügyvédi iroda marketingjével foglalkozol, ami Budapesten fogadja ügyfeleit, ráadásul előszeretettel reklámozza magát azzal, hogy kedvező áron kínálja szolgáltatásait, akkor egy ilyen célzott feltételes long tail kulcsszó rengeteg releváns, érdeklődő forgalmat terelhet webhelyedre.
3. Használj kizáró kulcsszavakat
A kizáró (vagy „negatív”) kulcsszavak rengeteg pénzkidobástól menthetik meg marketing költségvetésedet. Ezek a kulcsszavak egyetlen hirdetésből sem hiányozhatnak. Lényegük, hogy megadhatsz velük olyan kulcsszavakat, amikre nem szeretnéd, hogy hirdetéseid megjelenjenek.
Mint azt fentebb már említettük, ha hirdetéseid olyan keresésekre is megjelennek, amiket nem érdeklődő felhasználók indítottak, akkor fennáll a veszélye, hogy rájuk kattintanak ugyan, de nem konvertálnak majd.
A kizáró kulcsszavakkal elkerülheted ezeket a téves kattintásokat, és nem csak pénzt spórolhatsz meg, hanem javíthatod hirdetéseid ctr-jét (átkattintási arány) is, ami olcsóbb CPC/CPM költségeket jelent majd.
Gyakori kizáró kulcsszó például az „ingyenes” – ez a szó egyértelmű keresőszándékot jelez: a felhasználó nem szeretne fizetni azért, amire rákeres. Az ilyen keresésekből nem fogsz tudni profitálni.
4. Ismerd az ügyfeleidet
Habár ez nem konkrétan a Google Ads használatával kapcsolatos tipp, (hiszen ez a marketing egyik alappillére is) természetesen erre a területre is vonatkozik. Egyszerűen felesleges minden kereső felhasználót megcéloznod hirdetéseiddel – ha tudod, hogy kiknek próbálod eladni termékeidet és/vagy szolgáltatásaidat, akkor sokkal jobban leszűkítheted a kört azokra a keresőkre, akik érdeklődnének is kínálatod, és ez által hirdetéseid iránt.
Tudj meg minél többet célközönséged demográfiai adatairól, hobbijairól és igényeiről. Ezek az adatok segítenek majd a hirdetések megfogalmazásában és célzásában is. Jó ötlet létrehozni ebből a célból ügyfélperszónát.
5. Szinkronizáld hirdetéseidet a hozzájuk tartozó landing oldalakkal
Semmi sem olyan frusztráló egy kereső felhasználó számára, mint rákattintani egy csábító hirdetésre, és valami egészen más (vagy másnak tűnő) kínálatot kapni, miután megérkezik a hivatkozott oldalra. Ez rengeteg azonnali visszaforduláshoz vezet majd, ami nemcsak egy elszalasztott ügyfelet jelent, hanem alacsonyabb minőségi mutatót is (ami befolyásolja a hirdetés helyezését és árát is).
Fontos tehát, hogy landing oldalad főcíme hasonló, vagy ugyan az legyen, mint hirdetésedé, és hogy hirdetésed szövege is arról beszéljen, amit a landing oldal bővebben kifejt majd.